JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Aangezien ik in m'n voorsteltopic toch al veel vragen erover kreeg zal ik hier maar meteen een project topic maken zodat jullie het hier kunnen volgen of vragen erover stellen.
Even een korte samenvatting van het hele project tot nu toe. Zo kwam de quad in november 2012 hier binnen, in een krat.
Toen even opgebouwd om te kijken of alles compleet was en wou het natuurlijk ook even zien voordat die weer helemaal uit elkaar zou gaan.
Op deze manier deed ik even meten of alles zou passen. Uiteindelijk zijn het wel een ander formaat accu's geworden maar de indeling nog grotendeels hetzelfde.
De elektromotor past perfect in de achterbrug. Is ook de hoofdrede dat ik voor de JLA Loncin heb gekozen.
Ondertussen maar een beetje geleerd hoe ik met sketchup tekeningen kon maken, zo kon ik heel makkelijk zien hoe ik uiteindelijk alles moest gaan bouwen.
De motorplaat in het echt, CNC gefreesd uit 25 mm dik aluminium. Komt vast te zitten op 2 hele dikke blokken staal die op de achterbrug zijn gelast. Ook een adapter laten draaien voor het voortandwiel. Hier zitten 2 groeven in voor de RPM sensor.
Passen van de accu's in het frame, ging allemaal goed.
Begonnen met het bouwen van behuizingen uit 3 mm ABS plastic voor de accu's.
Een groot achtertandwiel van de GSX-R met een gefreesde adapter aangezien er voor de steekmaat die de JLA Loncin's gebruiken niet veel te krijgen was. Past echt maar net. Maak me niet echt druk dat ooit een bout los komt en vast komt te zitten tegen de achterbrug, zit vast met nord-lock's.
Aangezien de rest ook zo mooi gefreesd is geworden heb ik een paar mooie steunen laten frezen voor de controller (deze regelt hoeveel vermogen er van de accu's naar de motor gaat). Ook weer uit 25 mm aluminium aangezien ik dat nog had liggen van de motorplaat.
Alles even aangesloten op 2 12V startaccu's voor een korte test op laag vermogen om te kijken of er problemen zouden zijn in de aandrijving.
Maar het ging allemaal perfect. Duurde alleen niet lang helaas, kwam er later pas achter dat een van de startaccu's een beetje kapot was. Deze was al helemaal leeg, de andere was nog bijna helemaal vol. Maar heeft toch een leuk filmpje opgeleverd.
Link
De nieuwe 12V accu. Lichter, kleiner en ook nog eens meer capaciteit dan de originele. Is net als de accu's voor de aandrijving lithium-ion (LiFePo4).
Steunen laten maken voor een topkoffer en de verlichting achter. In de topkoffer komen ook nog delen te zitten voor de aandrijving en 12V.
Een plaat laten maken voor alle tellers en schakelaars en nog een voor de laad inlet.
Frames en bevestingspunten zelf op maat gemaakt en laten lassen voor alle accu behuizingen.
Nog een nieuwe beschermkap voor de motor gemaakt waarmee de verbindingen aanraakveilig zijn, was met de standaard kap niet het geval.
Alle stalen delen laten stralen. Ziet er best leuk uit zo.
Daarna heeft mijn zus alles gespoten (zij is autoschadehersteller). Zijn beetje veel foto's dus laat het eindresultaat wel zien met het frame weer in elkaar. Is een heel aparte kleur van Lamborghini, Bianco Canopus. Soort van mat wit met pearl. Ook alle aluminium delen hebben deze kleur gekregen. De plastic delen zijn allemaal mat zwart geworden.
Alle accu's met behuizingen en de lader in het frame.
Nog 2 extra behuizingen gevuld met relais en andere componenten voor het 12V systeem.
En nog een andere voor een sensor, hoofdzekering en contactor voor de hoogspanning.
Alle oranje hoogspannings kabels aangesloten. Met in de topkoffer nog 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden.
Een compleet nieuwe kabelboom gemaakt met waterdichte stekkers en alles van 12V wat nodig is voor de aandrijving alvast aangesloten.
En alle draden naar de topkoffer netjes weg gewerkt en de contactors afgeschermd met een beschermkap, ook weer zelf gemaakt met dat ABS plastic. Zekeringkastjes pasten hier ook nog net in.
DC-DC omvormer erbovenop. Deze is om de spanning van de accu's (voor de aandrijving) om te vormen naar 12V om de 12V accu te kunnen opladen. Zelfde principe als een dynamo dus eigenlijk.
En daar ook nog een beschermkap overheen want zit ook hoogspanning aan een kant.
En dat was het wel zo'n beetje. Zo staat het er nu dus bij. Ofja ben inmiddels alweer iets verder, dat zien jullie vanavond of morgen wel. Ik zal jullie nu wel op de hoogte blijven houden.
Als jullie vragen hebben hoor ik het wel, ik probeer altijd alles te beantwoorden.
Even een korte samenvatting van het hele project tot nu toe. Zo kwam de quad in november 2012 hier binnen, in een krat.
Toen even opgebouwd om te kijken of alles compleet was en wou het natuurlijk ook even zien voordat die weer helemaal uit elkaar zou gaan.
Op deze manier deed ik even meten of alles zou passen. Uiteindelijk zijn het wel een ander formaat accu's geworden maar de indeling nog grotendeels hetzelfde.
De elektromotor past perfect in de achterbrug. Is ook de hoofdrede dat ik voor de JLA Loncin heb gekozen.
Ondertussen maar een beetje geleerd hoe ik met sketchup tekeningen kon maken, zo kon ik heel makkelijk zien hoe ik uiteindelijk alles moest gaan bouwen.
De motorplaat in het echt, CNC gefreesd uit 25 mm dik aluminium. Komt vast te zitten op 2 hele dikke blokken staal die op de achterbrug zijn gelast. Ook een adapter laten draaien voor het voortandwiel. Hier zitten 2 groeven in voor de RPM sensor.
Passen van de accu's in het frame, ging allemaal goed.
Begonnen met het bouwen van behuizingen uit 3 mm ABS plastic voor de accu's.
Een groot achtertandwiel van de GSX-R met een gefreesde adapter aangezien er voor de steekmaat die de JLA Loncin's gebruiken niet veel te krijgen was. Past echt maar net. Maak me niet echt druk dat ooit een bout los komt en vast komt te zitten tegen de achterbrug, zit vast met nord-lock's.
Aangezien de rest ook zo mooi gefreesd is geworden heb ik een paar mooie steunen laten frezen voor de controller (deze regelt hoeveel vermogen er van de accu's naar de motor gaat). Ook weer uit 25 mm aluminium aangezien ik dat nog had liggen van de motorplaat.
Alles even aangesloten op 2 12V startaccu's voor een korte test op laag vermogen om te kijken of er problemen zouden zijn in de aandrijving.
Maar het ging allemaal perfect. Duurde alleen niet lang helaas, kwam er later pas achter dat een van de startaccu's een beetje kapot was. Deze was al helemaal leeg, de andere was nog bijna helemaal vol. Maar heeft toch een leuk filmpje opgeleverd.
Link
De nieuwe 12V accu. Lichter, kleiner en ook nog eens meer capaciteit dan de originele. Is net als de accu's voor de aandrijving lithium-ion (LiFePo4).
Steunen laten maken voor een topkoffer en de verlichting achter. In de topkoffer komen ook nog delen te zitten voor de aandrijving en 12V.
Een plaat laten maken voor alle tellers en schakelaars en nog een voor de laad inlet.
Frames en bevestingspunten zelf op maat gemaakt en laten lassen voor alle accu behuizingen.
Nog een nieuwe beschermkap voor de motor gemaakt waarmee de verbindingen aanraakveilig zijn, was met de standaard kap niet het geval.
Alle stalen delen laten stralen. Ziet er best leuk uit zo.
Daarna heeft mijn zus alles gespoten (zij is autoschadehersteller). Zijn beetje veel foto's dus laat het eindresultaat wel zien met het frame weer in elkaar. Is een heel aparte kleur van Lamborghini, Bianco Canopus. Soort van mat wit met pearl. Ook alle aluminium delen hebben deze kleur gekregen. De plastic delen zijn allemaal mat zwart geworden.
Alle accu's met behuizingen en de lader in het frame.
Nog 2 extra behuizingen gevuld met relais en andere componenten voor het 12V systeem.
En nog een andere voor een sensor, hoofdzekering en contactor voor de hoogspanning.
Alle oranje hoogspannings kabels aangesloten. Met in de topkoffer nog 2 contactors voor vooruit en achteruit te kunnen rijden.
Een compleet nieuwe kabelboom gemaakt met waterdichte stekkers en alles van 12V wat nodig is voor de aandrijving alvast aangesloten.
En alle draden naar de topkoffer netjes weg gewerkt en de contactors afgeschermd met een beschermkap, ook weer zelf gemaakt met dat ABS plastic. Zekeringkastjes pasten hier ook nog net in.
DC-DC omvormer erbovenop. Deze is om de spanning van de accu's (voor de aandrijving) om te vormen naar 12V om de 12V accu te kunnen opladen. Zelfde principe als een dynamo dus eigenlijk.
En daar ook nog een beschermkap overheen want zit ook hoogspanning aan een kant.
En dat was het wel zo'n beetje. Zo staat het er nu dus bij. Ofja ben inmiddels alweer iets verder, dat zien jullie vanavond of morgen wel. Ik zal jullie nu wel op de hoogte blijven houden.
Als jullie vragen hebben hoor ik het wel, ik probeer altijd alles te beantwoorden.
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Project staat op op chinaquad forum toch?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Klopt ja, daar hou ik ze ook op de hoogte van het project. Alleen staat het daar een beetje verspreid over heel veel pagina's, moeilijk om daar het verloop nog eens terug te kunnen zien. Daarom heb ik ook een tijdje geleden al een blog gemaakt waar alles mooi achter elkaar staat.
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Goed bezig, ik heb erna zitten kijken om quad om te bouwen naar elektrisch. Alleen de batterij kosten waren iets te hoog. Hoeveel C lipo's heb je? Wat voor cellen zijn het?
Wat voor motor is het eigenlijk?
Wat voor motor is het eigenlijk?
No Can't Do!
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Wat gaaf man! Heel profi!!!
Vroeg me af of je er wel een dodemansknop op hebt (heb ik daar overheen gekeken?) want normaal zou je bij gas blijven hangen oid de koppeling in kunnen trekken of uit de versnelling rammen, maar jij hebt alles rechtstreeks. Je bent dus afhankelijk van je electronica.
Vroeg me af of je er wel een dodemansknop op hebt (heb ik daar overheen gekeken?) want normaal zou je bij gas blijven hangen oid de koppeling in kunnen trekken of uit de versnelling rammen, maar jij hebt alles rechtstreeks. Je bent dus afhankelijk van je electronica.
Barossa Cheetah 250cc
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Gaaf project! Ben benieuwd hoe het gaat rijden.
HONDA the dream of power
-
- Quad Expert
- Berichten: 2227
- Lid geworden op: ma 16 jun, 2008 17:07
- Locatie: Zuid Holland (NL)
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Zit een uit knop op. Maar wel goed punt, al hoewel bij elektronica het eerder is dat het niet wil of uit valt, dan dat hetmafdaf schreef:Je bent dus afhankelijk van je electronica.
op hol slaat. Beter zou nog zijn als je achter rem in drukt dat die elektra motor uit schakeld.
No Can't Do!
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
je kan een elektromagnetische rem nemen net als op een scootmobiel:
gas geven is rem los en als je het gas loslaat of de spanning valt weg gaat hij remmen,
Kan met en zonder vertragingen zodat je niet gelijk voorover gaat als je je gas loslaat,
gas geven is rem los en als je het gas loslaat of de spanning valt weg gaat hij remmen,
Kan met en zonder vertragingen zodat je niet gelijk voorover gaat als je je gas loslaat,
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Ik zie op de foto gewoon een killswitch hoor
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Bedankt allemaal voor de leuke reacties.
@Ardjuh:
De accu's zijn inderdaad nog wat aan de dure kant. Maar het zal denk ik niet zo heel lang meer duren voordat de kosten hiervan omlaag gaan. Ze zijn in ieder geval al met veel verschillende nieuwe soorten accu's bezig die zoals ze zeggen goedkoper worden dan de huidige door gebruik van andere materialen en ook nog eens meer capaciteit voor dezelfde afmetingen. Ik zit er wel op te wachten in ieder geval.
De accu's die ik nu gebruik zijn van CALB, zijn 3,2 V LiFePo4 met 60 Ah capaciteit. Volgens document wat ze erbij geven kunnen ze langdurig 2C hebben. Maar er zijn tests mee gedaan waarmee voor zeker 30 sec lang 12C (720 A dus) totaal geen probleem was. Aangezien de motor 'maar' tot 400-450 A kan hebben zijn deze accu's erg goed geschikt.
De motor is een LMC LEM-200 D127 (PMDC). Heeft een max vermogen van 25 kW, max koppel van 65 Nm en max rpm 3600. Meer dan genoeg dus voor een vrij lichte quad.
@mafdaf:
Er zitten zelfs 2 dodemansknoppen op. Ofja eentje is een koord, die schakelt alleen de controller uit als ik eraf vlieg. De andere zit zoals normaal op de stuurschakelaar en deze zorgt ervoor dat echt nergens meer spanning op staat. Alleen voor in noodgevallen dus of als ik ergens aan moet werken.
En wat Ardjuh nog zegt van de achter rem, die functie zit toevallig al in de controller ingebouwd. Als je doet remmen gaat er geen vermogen meer naar de motor. Het is dus best wel veilig allemaal, mocht er ooit iets gebeuren.
@Ardjuh:
De accu's zijn inderdaad nog wat aan de dure kant. Maar het zal denk ik niet zo heel lang meer duren voordat de kosten hiervan omlaag gaan. Ze zijn in ieder geval al met veel verschillende nieuwe soorten accu's bezig die zoals ze zeggen goedkoper worden dan de huidige door gebruik van andere materialen en ook nog eens meer capaciteit voor dezelfde afmetingen. Ik zit er wel op te wachten in ieder geval.
De accu's die ik nu gebruik zijn van CALB, zijn 3,2 V LiFePo4 met 60 Ah capaciteit. Volgens document wat ze erbij geven kunnen ze langdurig 2C hebben. Maar er zijn tests mee gedaan waarmee voor zeker 30 sec lang 12C (720 A dus) totaal geen probleem was. Aangezien de motor 'maar' tot 400-450 A kan hebben zijn deze accu's erg goed geschikt.
De motor is een LMC LEM-200 D127 (PMDC). Heeft een max vermogen van 25 kW, max koppel van 65 Nm en max rpm 3600. Meer dan genoeg dus voor een vrij lichte quad.
@mafdaf:
Er zitten zelfs 2 dodemansknoppen op. Ofja eentje is een koord, die schakelt alleen de controller uit als ik eraf vlieg. De andere zit zoals normaal op de stuurschakelaar en deze zorgt ervoor dat echt nergens meer spanning op staat. Alleen voor in noodgevallen dus of als ik ergens aan moet werken.
En wat Ardjuh nog zegt van de achter rem, die functie zit toevallig al in de controller ingebouwd. Als je doet remmen gaat er geen vermogen meer naar de motor. Het is dus best wel veilig allemaal, mocht er ooit iets gebeuren.
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Ziet er goed uit allemaal.
Alleen is dit de definitieve aandrijving?
Kettingen gaan namelijk rekken na verloop van tijd. En ik zie geen spanners en ketting vangers. Misschien heeft dat nog een aandachts puntje nodig
Alleen is dit de definitieve aandrijving?
Kettingen gaan namelijk rekken na verloop van tijd. En ik zie geen spanners en ketting vangers. Misschien heeft dat nog een aandachts puntje nodig
-
- Quadfanaat
- Berichten: 95
- Lid geworden op: vr 09 jan, 2015 23:24
- Locatie: Limburg
- Contacteer:
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Bedankt. Ik denk het niet, zit er namelijk aan te denken om na verloop van tijd poelies met een tandriem erop te plaatsen. Lekker stil en geen onderhoud meer nodig. Maar voorlopig is een ketting ook wel prima.
Een kettingvanger zit er niet op nee. Hier zou ik inderdaad eens naar kunnen kijken. Kettingspanner zit er wel op. Zit in het lagerhuis van de achteras, die kan ik draaien voor de ketting te spannen. Voordeel bij mij is zoiezo dat de kettingspanning niet veranderd bij het inveren van de quad aangezien alles op de achterbrug zit. De ketting zal dus niet snel eraf lopen of breken met een beetje onderhoud en af en toe opnieuw spannen.
Een kettingvanger zit er niet op nee. Hier zou ik inderdaad eens naar kunnen kijken. Kettingspanner zit er wel op. Zit in het lagerhuis van de achteras, die kan ik draaien voor de ketting te spannen. Voordeel bij mij is zoiezo dat de kettingspanning niet veranderd bij het inveren van de quad aangezien alles op de achterbrug zit. De ketting zal dus niet snel eraf lopen of breken met een beetje onderhoud en af en toe opnieuw spannen.
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Oh ja.. Sorry was vergeten dat die kettingspanner daar zit.. Sorry..
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Supervet project joh!!!
Een mooie manier om van een verleiding af te komen, is eraan toe te geven...
Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)
Schitterend project! Leuk dat je het ook hier komt delen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700