Hoe het beste roderen???
Misschien zou er iemand eens een sticky van maken met alle belangrijke punten om goed te roderen dit zou veel mensen kunnen helpen
Raptor 700 =>veerhoezen,verlengde grabbar,Dobeck TFI,powermadd,goldspeed bumper,douglas red label,trailtech stuur+houder met logo,pro grip handvaten,pro armor radiator grill,tusk red polished tankdop,costum made warning labels,A-arm bescherming AXP...Mijn garage
http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... ht=roderen
Toen mijn Ztje nog nieuw was zat ik met dezelfde vragen.
Toen mijn Ztje nog nieuw was zat ik met dezelfde vragen.
LTR-450
Goes 520 max
Member of Quadperformance Racing Team
Goes 520 max
Member of Quadperformance Racing Team
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
inderdaad
nu ben ik oud en wijs geworden - aheum - en steun ik die methode voor 100%. Mototune is niet de enige die deze methode met succes toepast. Op TT past IEDEREEN ze toe. Foto's van hun zuigers/ringen spreken boekdelen!
Ik zat ook verveeld met de vraag waarom zoveel andere mensen en het handboek de zachte rodagemanier aanraden. Ik kan me wel vinden in de volgende verklaringen:
- eerste argument: macht der gewoonte
vroeger hadden de cilinderwanden nog geen coatings zoals bij de huidige nieuwe race-motoren. Slijtage tijdens inloop was vrij groot met grotere stukjes en meer wrijving en dus meer hitte, daarom moest men zacht inlopen zodat de wrijvingstemperatuur de zaken niet weer aan elkaar last met meer wrijving tot gevolg, meer temperatuur, ...
Dit tot de onderdelen rustig op elkaar ingesleten zijn.
De motoren zijn ondertussen geëvolueerd, maar eer men jaren succesvol beproefde zaken (bvb rodagemethode) gaat aanpassen...
- tweede argument: liability (aansprakelijkheid)
als je handboek voorschrijft dat je je nieuwe motor heel hard moet inrijden (hard laten trekken, niet gewoon constant zelfde toerental), kan je je al inbeelden dat er heel wat meer ongelukken gebeuren. Volgens mij is dit één van de grootste redenen om de handboeken niet aan te passen. Hoewel de motoren dan niet perfect gerodeerd zijn, loopt men niet het risico dat er van overal rechtszaken komen omdat men zijn nieuwe motorfiets/quad/... volgas moest inrijden.
nu ben ik oud en wijs geworden - aheum - en steun ik die methode voor 100%. Mototune is niet de enige die deze methode met succes toepast. Op TT past IEDEREEN ze toe. Foto's van hun zuigers/ringen spreken boekdelen!
Ik zat ook verveeld met de vraag waarom zoveel andere mensen en het handboek de zachte rodagemanier aanraden. Ik kan me wel vinden in de volgende verklaringen:
- eerste argument: macht der gewoonte
vroeger hadden de cilinderwanden nog geen coatings zoals bij de huidige nieuwe race-motoren. Slijtage tijdens inloop was vrij groot met grotere stukjes en meer wrijving en dus meer hitte, daarom moest men zacht inlopen zodat de wrijvingstemperatuur de zaken niet weer aan elkaar last met meer wrijving tot gevolg, meer temperatuur, ...
Dit tot de onderdelen rustig op elkaar ingesleten zijn.
De motoren zijn ondertussen geëvolueerd, maar eer men jaren succesvol beproefde zaken (bvb rodagemethode) gaat aanpassen...
- tweede argument: liability (aansprakelijkheid)
als je handboek voorschrijft dat je je nieuwe motor heel hard moet inrijden (hard laten trekken, niet gewoon constant zelfde toerental), kan je je al inbeelden dat er heel wat meer ongelukken gebeuren. Volgens mij is dit één van de grootste redenen om de handboeken niet aan te passen. Hoewel de motoren dan niet perfect gerodeerd zijn, loopt men niet het risico dat er van overal rechtszaken komen omdat men zijn nieuwe motorfiets/quad/... volgas moest inrijden.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quadrider
- Berichten: 488
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2005 00:07
- Locatie: Aarschot
Ja zo zit het niet, heb er nog niet mee gereden staat al de hele tijd in de garage. Heb weer slecht nieuws uit de clinic gekregen 2 dagen nadat ik mijne quad gekocht had... Dus staat sindsdien al stil. Maar is nu al beetje aant beteren met men been en ga binnekort dus mee beginnen rijden (al mag het nog niet van de dokters)Alfredo schreef:Binnenkort roderen is waarschijnlijk al te laat, omdat het vanaf het eerste uur gedaan moet worden...
Ktm 525 XC,Ready To Race?!
-
- Quadrider
- Berichten: 488
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2005 00:07
- Locatie: Aarschot
Dat is ook "slecht", staat ook op die pagina.speedfreak schreef:dan ist goe, is nog maar een paar keer gestart en dan gewoon voor em is te horen draaien.
In feite zou je hem moeten starten en dan direct erna inrijden.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Hmm, ik weet het niet.......heb mijne op de Teunie manier ingereden.
In het begin wat rustig aan, veel variatie in toerental en belasting en na het vervangen van de olie wat steviger. Hij loopt als een tierelier.....
Ochja ieder zijn methode natuurlijk!
Vind dat piemelen met het gas wel een leuke
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"