Pagina 2 van 4
Geplaatst: do 10 nov, 2005 19:09
door Sebastien
Misschien zou er iemand eens een sticky van maken met alle belangrijke punten om goed te roderen dit zou veel mensen kunnen helpen
Geplaatst: do 10 nov, 2005 23:29
door Bartie
http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... ht=roderen
Toen mijn Ztje nog nieuw was zat ik met dezelfde vragen.
Geplaatst: vr 11 nov, 2005 10:54
door Fré
inderdaad
nu ben ik oud en wijs geworden - aheum - en steun ik die methode voor 100%. Mototune is niet de enige die deze methode met succes toepast. Op TT past IEDEREEN ze toe. Foto's van hun zuigers/ringen spreken boekdelen!
Ik zat ook verveeld met de vraag waarom zoveel andere mensen en het handboek de zachte rodagemanier aanraden. Ik kan me wel vinden in de volgende verklaringen:
- eerste argument: macht der gewoonte
vroeger hadden de cilinderwanden nog geen coatings zoals bij de huidige nieuwe race-motoren. Slijtage tijdens inloop was vrij groot met grotere stukjes en meer wrijving en dus meer hitte, daarom moest men zacht inlopen zodat de wrijvingstemperatuur de zaken niet weer aan elkaar last met meer wrijving tot gevolg, meer temperatuur, ...
Dit tot de onderdelen rustig op elkaar ingesleten zijn.
De motoren zijn ondertussen geëvolueerd, maar eer men jaren succesvol beproefde zaken (bvb rodagemethode) gaat aanpassen...
- tweede argument: liability (aansprakelijkheid)
als je handboek voorschrijft dat je je nieuwe motor heel hard moet inrijden (hard laten trekken, niet gewoon constant zelfde toerental), kan je je al inbeelden dat er heel wat meer ongelukken gebeuren. Volgens mij is dit één van de grootste redenen om de handboeken niet aan te passen. Hoewel de motoren dan niet perfect gerodeerd zijn, loopt men niet het risico dat er van overal rechtszaken komen omdat men zijn nieuwe motorfiets/quad/... volgas moest inrijden.
Geplaatst: za 12 nov, 2005 13:41
door speedfreak
Alfredo schreef:Binnenkort roderen is waarschijnlijk al te laat, omdat het vanaf het eerste uur gedaan moet worden...
Ja zo zit het niet, heb er nog niet mee gereden staat al de hele tijd in de garage. Heb weer slecht nieuws uit de clinic gekregen 2 dagen nadat ik mijne quad gekocht had... Dus staat sindsdien al stil. Maar is nu al beetje aant beteren met men been en ga binnekort dus mee beginnen rijden (al mag het nog niet van de dokters)
Geplaatst: za 12 nov, 2005 13:56
door Fré
er wordt waarschijnlijk "het eerste uur
rijden" bedoeld
Geplaatst: za 12 nov, 2005 14:07
door Teunie
Volgens de link zijn vooral de eerste 20 minuten bepalend voor de levensduur....
Geplaatst: za 12 nov, 2005 14:26
door speedfreak
dan ist goe, is nog maar een paar keer gestart en dan gewoon voor em is te horen draaien.
Geplaatst: za 12 nov, 2005 15:25
door Teunie
speedfreak schreef:dan ist goe, is nog maar een paar keer gestart en dan gewoon voor em is te horen draaien.
Dat is ook "slecht", staat ook op die pagina.
In feite zou je hem moeten starten en dan direct erna inrijden.
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 16:21
door Alfredo
Fré schreef:er wordt waarschijnlijk "het eerste uur
rijden" bedoeld
Dat bedoelde ik ja
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 19:45
door Twan #33
ok dus jullie zeggen dat je met een totaal nieuwe quad met gietijzeren cilinders eerst ff warm moet laten lopen en daarna vol gas over heuvels heen knallen en allemaal.
En dit is dus goed voor je blok????
En nog een ding geld dit ook voor 2-takt?
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 20:07
door Fré
gietijzer?
nene, het gaat hier vooral over alu motorblokken met een degelijke coating.
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 21:02
door Twan #33
degelijk coating ja ik ben niet zo thuis in die markt maar ik denk ff aan een scooter allu cil die hebben een niskali wand.
Maar jullie hebben het denk ik over wat anders.
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 21:23
door Fré
nee ja zoiets, zo een motor zou enorm veel baat hebben bij een rodage volgens motoman.
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 21:26
door Twan #33
rodage is inrijden als ik het goed heb toch???
En een allu cil met niskali want hoef je niet in te rijden eerste 5 km ff met het gas piemelen en daarna gewoon kneuren zoals hier gezegt word.
Alleen slijt je dan zuigerveren bij de vleet.
Geplaatst: zo 13 nov, 2005 22:05
door Teunie
Hmm, ik weet het niet.......heb mijne op de Teunie manier ingereden.
In het begin wat rustig aan, veel variatie in toerental en belasting en na het vervangen van de olie wat steviger. Hij loopt als een tierelier.....
Ochja ieder zijn methode natuurlijk!
Vind dat piemelen met het gas wel een leuke