tandwielen en baanbandjes

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Er is weinig keus tussen luchtfilters. K&N heeft wel de beste luchtdoorlaat en dan heb je natuurlijk nog de schuimfilters zoals Uni en Twin air. Voor de Z400 heb je zo'n Pro Flow set ik weet alleen niet of die nodig is voor een Z400.
stefan00
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 238
Lid geworden op: ma 24 nov, 2003 18:19
Locatie: Zandvoort, Nederland!
Contacteer:

Bericht door stefan00 »

Fré schreef:heeft te maken met gear ratio's:

standaard: 14-40

dit wil zeggen:
1 toer van je voorste tandwiel resulteert in 14/40 toer van je achterste tandwiel
Dus als je nu verandert naar de combinatie 14-37 dan zal je achterste tandwiel 14/37 toer draaien als je voorste tandwiel 1 toer draait.

dus je topsnelheid zal (14/37)/(14/40)=1.08 keer hoger liggen dan met je standaard gearing.

Als de topsnelheid nu 120km/h is dan is de nieuwe topsnelheid 120x1.08 = 129.7 km/h


Dus in het algemeen:
(x1,y1) = (origineel aantal tanden voorste tandwiel, origineel aantal tanden achterste tandwiel)
(x2,y2) = (nieuw aantal tanden voorste tandwiel, nieuw aantal tanden achterste tandwiel)
v1 = originele topsnelheid
v2 = nieuwe topsnelheid

het verband tussen v2 en v1, x1, y1, x2 en y2 is:
v2 = v1*(x2/y2)/(x1/y1)
=>
v2 = v1*x2*y1/(x1*y2)

als je nu nog verandert van banden ook, met b1 de originele bandenmaat en b2 de nieuwe bandenmaat, dan is v2 gegeven door het volgende verband:

v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)

einstijn is bezig :shock:
Afbeelding
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Re: tandwielen en baanbandjes

Bericht door Fré »

FOR FUN schreef:Frè jij als kenner hmmm, weet jij welke uitlaat echt goed is voor mijn Z400 maar ook dan weeral niet te luid,want daar word veel over geluld in alle forums ter wereld dat je der eigenlijk niet meer aan uit kan
ttz, kenner :lol:
een kenner kan je mij niet noemen, ik destilleer al mijn informatie uit de posts op z400 central.
maar algemeen komt het hierop neer:
de CT en de Yoshimura zijn zowat de stilste aan +-94dB (92dB is stock)

de rest is nogal luid (tot meer dan 100dB)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Gebruikersavatar
Mika
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 19:16

Bericht door Mika »

Iedereen wil altijd maar aftermarket uitlaten die zo stil mogelijk zijn maar wel veel power bieden. Ik heb juist liefst zo veel mogelijk db's en ook al heb ik dan enkele watt's minder, who cares... Maar ja, kzal een raar mens zijn zeker.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

Mika schreef:Iedereen wil altijd maar aftermarket uitlaten die zo stil mogelijk zijn maar wel veel power bieden. Ik heb juist liefst zo veel mogelijk db's en ook al heb ik dan enkele watt's minder, who cares... Maar ja, kzal een raar mens zijn zeker.
ja :lol: :wink:

de ene racet, en wil z'n motor horen tss de andere racers (of wil opvallen :P)
de andere rijdt er overal mee en wil low profile blijven, zeker als ie aan het hutje van de boswachter passeert :)
White LTZ-450 - powered by MSD -
Gebruikersavatar
Mika
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 19:16

Bericht door Mika »

Neen maar wat je daar eerst zegt van je motor horen is wel belangrijk, heb al achter eentje gereden dat ik nog niet meer hoorde in welke toeren ik zat... Is best wel vervelend wil je je motor niet kapot rijden hèhè
Ludovic 250
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 873
Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
Locatie: grimbergen
Contacteer:

Bericht door Ludovic 250 »

ik heb nu een 96 db maar wou liever een van 100,maar nu ben ik ook zeer tevreden met men HPD
Yamaha Blaster 2003 geprepareerd=>ROCKET
elsinore
Quadrider
Quadrider
Berichten: 352
Lid geworden op: di 27 mei, 2003 21:39
Locatie: krimpenerwaard

Bericht door elsinore »

vergeet het maar, je top blijft hetzelfde, 4 takt heeft veel minder koppel in hoge toeren.
je zult zien dat wat hij in snelheid sneller moet gaan zal worden gelimiteerd zoor het verlies in motor pk uitgifte.
waarom gaat een suzuki hayabusa 300 km per uur, met andere tandwielen zou ie volgens jullie geleerden 350 km per uur gaan door alleen maar je gearing te veranderen?????????????????????????????

het is zelfs eerder zo dat waneer je achter groter gaat in aantal tanden + +2 of +3 tanden ( in theorie:meer kracht-minder snelheid) je topsnelheid hetzelfde blijft als voorheen, gewoon omdat de motor makkelijker zijn top toerental zal bereiken.
of dit een wenselijke situatie is, valt te betwisten, niet voor mij in ieder geval.
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

mark schreef:vergeet het maar, je top blijft hetzelfde, 4 takt heeft veel minder koppel in hoge toeren.
je zult zien dat wat hij in snelheid sneller moet gaan zal worden gelimiteerd zoor het verlies in motor pk uitgifte.
waarom gaat een suzuki hayabusa 300 km per uur, met andere tandwielen zou ie volgens jullie geleerden 350 km per uur gaan door alleen maar je gearing te veranderen?????????????????????????????
Mss es een cursus begrijpend lezen ook geven :P

Dus we resumeren NOG EENS voor de duidelijkheid:

Wordt je topsnelheid gelimiteerd door je rev-limit en niet door het tekort aan vermogen, dan kan je je snelheid opdrijven door te veranderen van tandwielen. Dit hangt af van quad tot quad, motor tot motor, maar is niet zomaar met de natte vinger te voorspellen.
Is dit niet het geval, dan kan je wel nog de hele uitleg gebruiken om te verlagen in topsnelheid om zo wat koppel te winnen.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Heb zelf ook een CDI zonder limiter, gaat een stuk harder (standaard gearing). Heb alleen 1 probleem, ik durf m niet vol open te houden..... :shock:

Ik denk dat 1 tandje meer vooraan wel moet lukken, die blokjes trekken dat wel.
Of je hem daarna nog tot in de begrenzer krijgt in 5de is wel te betwijfelen, maar je bereikt de oude snelheid wel een stuk voor de begrenzer dus is t toch de moeite voor op de baan.
Ik denk er zelf ook aan om een 16 tandwiel erop te leggen vanvoor.
(wordt in USA ook veel gedaan, met succes)

Bij die berekening heb ik trouwens ook wel wat twijfels. Ik zou zeggen koop een tandwiel en test het uit, zoveel kost een voortandwiel ook weer niet.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

bij de Z's zie ik de meeste een kleiner tandwiel opsteken. 13t of zo, zodat ze de eerste versnelling overbodig maken. Naar het schijnt vinden ze dat leuker/beter rijden.
Velen steken ook grotere achterbanden, en dan is de vraag met welk(e) tandwiel(en) kan ik mijn gear ratio terug stock maken. Dan kan je ook eventueel baat hebben bij dat formuletje.
White LTZ-450 - powered by MSD -
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:34
Locatie: Tielt-Winge

tandwielen en baanbandjes

Bericht door FOR FUN »

CT hoeveel HP geeft ie meer, iemand ergens een grafiek van gezien,waar kan ik ze ergens verkrijgen, is voor mij een onbekende uitlaat en wat denken jullie van een HMF of valt ie na een tijd uit ellkaar (staat ineen met rivetten) zoals nogal eens gezegd word. Op mijn vorige ATV (kodiak) stond een Supertrapp op, daar viel na een uur rijden de eindkap (alu stuk einde pijp) al af en dat was zelfs gevezen
Enjoy your ride...
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:34
Locatie: Tielt-Winge

tandwielen en baanbandjes

Bericht door FOR FUN »

Frè, steekt er standaard een 14 vooraan op een Z400 ??? ik heb de mijne okkazie gekocht en daar zit een 15 op en nog zit ie zo snel in de hoge toeren(met baanbandjes) toch sterke blokskes he!!! ik denk dat er veel zijn die de kracht van een Z400 nog niet aan den lijve ondervonden hebben.
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

ga voor de yoshimura, die komt allesinds op mijn Z!
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
sjarty
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 680
Lid geworden op: ma 31 mei, 2004 10:15
Locatie: sjakamake

Bericht door sjarty »

heb een beetje te weinig wiskunde gehad want snap er niks van :shock:
kan niemand het sommetje voor me maken :?:
standaard 13/38
wil naar 14/38 of 15/38
:oops:
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
Plaats reactie