tandwielen en baanbandjes
-
- Easy Quadrider
- Contacteer:
Fré schreef:heeft te maken met gear ratio's:
standaard: 14-40
dit wil zeggen:
1 toer van je voorste tandwiel resulteert in 14/40 toer van je achterste tandwiel
Dus als je nu verandert naar de combinatie 14-37 dan zal je achterste tandwiel 14/37 toer draaien als je voorste tandwiel 1 toer draait.
dus je topsnelheid zal (14/37)/(14/40)=1.08 keer hoger liggen dan met je standaard gearing.
Als de topsnelheid nu 120km/h is dan is de nieuwe topsnelheid 120x1.08 = 129.7 km/h
Dus in het algemeen:
(x1,y1) = (origineel aantal tanden voorste tandwiel, origineel aantal tanden achterste tandwiel)
(x2,y2) = (nieuw aantal tanden voorste tandwiel, nieuw aantal tanden achterste tandwiel)
v1 = originele topsnelheid
v2 = nieuwe topsnelheid
het verband tussen v2 en v1, x1, y1, x2 en y2 is:
v2 = v1*(x2/y2)/(x1/y1)
=>
v2 = v1*x2*y1/(x1*y2)
als je nu nog verandert van banden ook, met b1 de originele bandenmaat en b2 de nieuwe bandenmaat, dan is v2 gegeven door het volgende verband:
v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
einstijn is bezig
-
- Quad Expert
Re: tandwielen en baanbandjes
ttz, kennerFOR FUN schreef:Frè jij als kenner hmmm, weet jij welke uitlaat echt goed is voor mijn Z400 maar ook dan weeral niet te luid,want daar word veel over geluld in alle forums ter wereld dat je der eigenlijk niet meer aan uit kan
een kenner kan je mij niet noemen, ik destilleer al mijn informatie uit de posts op z400 central.
maar algemeen komt het hierop neer:
de CT en de Yoshimura zijn zowat de stilste aan +-94dB (92dB is stock)
de rest is nogal luid (tot meer dan 100dB)
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quad Expert
jaMika schreef:Iedereen wil altijd maar aftermarket uitlaten die zo stil mogelijk zijn maar wel veel power bieden. Ik heb juist liefst zo veel mogelijk db's en ook al heb ik dan enkele watt's minder, who cares... Maar ja, kzal een raar mens zijn zeker.
de ene racet, en wil z'n motor horen tss de andere racers (of wil opvallen )
de andere rijdt er overal mee en wil low profile blijven, zeker als ie aan het hutje van de boswachter passeert
-
- Quadrunner
- Contacteer:
vergeet het maar, je top blijft hetzelfde, 4 takt heeft veel minder koppel in hoge toeren.
je zult zien dat wat hij in snelheid sneller moet gaan zal worden gelimiteerd zoor het verlies in motor pk uitgifte.
waarom gaat een suzuki hayabusa 300 km per uur, met andere tandwielen zou ie volgens jullie geleerden 350 km per uur gaan door alleen maar je gearing te veranderen?????????????????????????????
het is zelfs eerder zo dat waneer je achter groter gaat in aantal tanden + +2 of +3 tanden ( in theorie:meer kracht-minder snelheid) je topsnelheid hetzelfde blijft als voorheen, gewoon omdat de motor makkelijker zijn top toerental zal bereiken.
of dit een wenselijke situatie is, valt te betwisten, niet voor mij in ieder geval.
je zult zien dat wat hij in snelheid sneller moet gaan zal worden gelimiteerd zoor het verlies in motor pk uitgifte.
waarom gaat een suzuki hayabusa 300 km per uur, met andere tandwielen zou ie volgens jullie geleerden 350 km per uur gaan door alleen maar je gearing te veranderen?????????????????????????????
het is zelfs eerder zo dat waneer je achter groter gaat in aantal tanden + +2 of +3 tanden ( in theorie:meer kracht-minder snelheid) je topsnelheid hetzelfde blijft als voorheen, gewoon omdat de motor makkelijker zijn top toerental zal bereiken.
of dit een wenselijke situatie is, valt te betwisten, niet voor mij in ieder geval.
-
- Quad Expert
Mss es een cursus begrijpend lezen ook gevenmark schreef:vergeet het maar, je top blijft hetzelfde, 4 takt heeft veel minder koppel in hoge toeren.
Dus we resumeren NOG EENS voor de duidelijkheid:
Wordt je topsnelheid gelimiteerd door je rev-limit en niet door het tekort aan vermogen, dan kan je je snelheid opdrijven door te veranderen van tandwielen. Dit hangt af van quad tot quad, motor tot motor, maar is niet zomaar met de natte vinger te voorspellen.
Is dit niet het geval, dan kan je wel nog de hele uitleg gebruiken om te verlagen in topsnelheid om zo wat koppel te winnen.
Heb zelf ook een CDI zonder limiter, gaat een stuk harder (standaard gearing). Heb alleen 1 probleem, ik durf m niet vol open te houden.....
Ik denk dat 1 tandje meer vooraan wel moet lukken, die blokjes trekken dat wel.
Of je hem daarna nog tot in de begrenzer krijgt in 5de is wel te betwijfelen, maar je bereikt de oude snelheid wel een stuk voor de begrenzer dus is t toch de moeite voor op de baan.
Ik denk er zelf ook aan om een 16 tandwiel erop te leggen vanvoor.
(wordt in USA ook veel gedaan, met succes)
Bij die berekening heb ik trouwens ook wel wat twijfels. Ik zou zeggen koop een tandwiel en test het uit, zoveel kost een voortandwiel ook weer niet.
Ik denk dat 1 tandje meer vooraan wel moet lukken, die blokjes trekken dat wel.
Of je hem daarna nog tot in de begrenzer krijgt in 5de is wel te betwijfelen, maar je bereikt de oude snelheid wel een stuk voor de begrenzer dus is t toch de moeite voor op de baan.
Ik denk er zelf ook aan om een 16 tandwiel erop te leggen vanvoor.
(wordt in USA ook veel gedaan, met succes)
Bij die berekening heb ik trouwens ook wel wat twijfels. Ik zou zeggen koop een tandwiel en test het uit, zoveel kost een voortandwiel ook weer niet.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quad Expert
bij de Z's zie ik de meeste een kleiner tandwiel opsteken. 13t of zo, zodat ze de eerste versnelling overbodig maken. Naar het schijnt vinden ze dat leuker/beter rijden.
Velen steken ook grotere achterbanden, en dan is de vraag met welk(e) tandwiel(en) kan ik mijn gear ratio terug stock maken. Dan kan je ook eventueel baat hebben bij dat formuletje.
Velen steken ook grotere achterbanden, en dan is de vraag met welk(e) tandwiel(en) kan ik mijn gear ratio terug stock maken. Dan kan je ook eventueel baat hebben bij dat formuletje.
CT hoeveel HP geeft ie meer, iemand ergens een grafiek van gezien,waar kan ik ze ergens verkrijgen, is voor mij een onbekende uitlaat en wat denken jullie van een HMF of valt ie na een tijd uit ellkaar (staat ineen met rivetten) zoals nogal eens gezegd word. Op mijn vorige ATV (kodiak) stond een Supertrapp op, daar viel na een uur rijden de eindkap (alu stuk einde pijp) al af en dat was zelfs gevezen
Enjoy your ride...
Frè, steekt er standaard een 14 vooraan op een Z400 ??? ik heb de mijne okkazie gekocht en daar zit een 15 op en nog zit ie zo snel in de hoge toeren(met baanbandjes) toch sterke blokskes he!!! ik denk dat er veel zijn die de kracht van een Z400 nog niet aan den lijve ondervonden hebben.