tandwielen en baanbandjes
tandwielen en baanbandjes
op mijn Z 400 heb ik baanbandjes zitten met de originele tandwielen 15-40 als ik nu achter een 37 steek zou ik dan volgens de omrekeningstabel die hier ergens op het forum staat 14km/u winst maken of heeft er hier in de praktijk iemand een juistere uitleg voor
Enjoy your ride...
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
heeft te maken met gear ratio's:
standaard: 14-40
dit wil zeggen:
1 toer van je voorste tandwiel resulteert in 14/40 toer van je achterste tandwiel
Dus als je nu verandert naar de combinatie 14-37 dan zal je achterste tandwiel 14/37 toer draaien als je voorste tandwiel 1 toer draait.
dus je topsnelheid zal (14/37)/(14/40)=1.08 keer hoger liggen dan met je standaard gearing.
Als de topsnelheid nu 120km/h is dan is de nieuwe topsnelheid 120x1.08 = 129.7 km/h
Dus in het algemeen:
(x1,y1) = (origineel aantal tanden voorste tandwiel, origineel aantal tanden achterste tandwiel)
(x2,y2) = (nieuw aantal tanden voorste tandwiel, nieuw aantal tanden achterste tandwiel)
v1 = originele topsnelheid
v2 = nieuwe topsnelheid
het verband tussen v2 en v1, x1, y1, x2 en y2 is:
v2 = v1*(x2/y2)/(x1/y1)
=>
v2 = v1*x2*y1/(x1*y2)
als je nu nog verandert van banden ook, met b1 de originele bandenmaat en b2 de nieuwe bandenmaat, dan is v2 gegeven door het volgende verband:
v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
standaard: 14-40
dit wil zeggen:
1 toer van je voorste tandwiel resulteert in 14/40 toer van je achterste tandwiel
Dus als je nu verandert naar de combinatie 14-37 dan zal je achterste tandwiel 14/37 toer draaien als je voorste tandwiel 1 toer draait.
dus je topsnelheid zal (14/37)/(14/40)=1.08 keer hoger liggen dan met je standaard gearing.
Als de topsnelheid nu 120km/h is dan is de nieuwe topsnelheid 120x1.08 = 129.7 km/h
Dus in het algemeen:
(x1,y1) = (origineel aantal tanden voorste tandwiel, origineel aantal tanden achterste tandwiel)
(x2,y2) = (nieuw aantal tanden voorste tandwiel, nieuw aantal tanden achterste tandwiel)
v1 = originele topsnelheid
v2 = nieuwe topsnelheid
het verband tussen v2 en v1, x1, y1, x2 en y2 is:
v2 = v1*(x2/y2)/(x1/y1)
=>
v2 = v1*x2*y1/(x1*y2)
als je nu nog verandert van banden ook, met b1 de originele bandenmaat en b2 de nieuwe bandenmaat, dan is v2 gegeven door het volgende verband:
v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Steek gewoon een 16 tand van voor. Zal ideaal zijn en goedkoper dan je achterste te veranderen.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
alle, voorbeeldje:
v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
nu haal ik een topsnelheid van 120km/h afgerond (dakket eigenlijk nie precies weet, maar enfin, neem dit aan)
dus v1=120
stel ik ga van mijn stock gearing 14-40 over naar een nieuwe gearing 15-40, dus:
x1=14, y1=40
x2=15, y2=40
mijn bandenmaat blijft identiek, ik leg namelijk geen ander banden op.
dus b1=b2
dus:
v2=120*15*40*b1/(14*40*b1)=120*15*40/(14*40)=120*1.07=128.6 km/h
enzovoort...
dit wel in de veronderstelling dat mijn motor de luchtweerstand aan die snelheid nog kan overwinnen he, anders klopt dit nie meer
v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
nu haal ik een topsnelheid van 120km/h afgerond (dakket eigenlijk nie precies weet, maar enfin, neem dit aan)
dus v1=120
stel ik ga van mijn stock gearing 14-40 over naar een nieuwe gearing 15-40, dus:
x1=14, y1=40
x2=15, y2=40
mijn bandenmaat blijft identiek, ik leg namelijk geen ander banden op.
dus b1=b2
dus:
v2=120*15*40*b1/(14*40*b1)=120*15*40/(14*40)=120*1.07=128.6 km/h
enzovoort...
dit wel in de veronderstelling dat mijn motor de luchtweerstand aan die snelheid nog kan overwinnen he, anders klopt dit nie meer
White LTZ-450 - powered by MSD -
tandwielen en baanbandjes
heb net mijn aanvraag ingediend om bijscholing,dan graak ik mischien wijs uit dat gereken. Ik ga het gewoon is proberen maar ik moet altijd achter kleiner gaan om snelheid te winnen omdat er vooraan al een 15 opzit en niet groter kan omdat bij de Z400 de bescherming voor je carter (bij eventueel breken van de ketting )zodanig kort tegen het tandwiel ligt dat je er bij manier van spreken nog geen sigarettenblaadje meer tussen krijgt, btw NO LIMIT ik ben rustig de producten van RM ATV aan het nakijken je hoort nog wel van me.
Enjoy your ride...
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
idd, what I said. Dit alles is in de veronderstelling dat de rev-limiter de enige hinderpaal is, en niet het tekort aan vermogen.mark schreef:vergeet het maar, je koppel in de hoogste toeren is te laag om de nieuwe gearing door te trekken. je zult misschien wat meer snelheid hebben in lagere versnellingen rond de 3000 tpm.
mark
White LTZ-450 - powered by MSD -
tandwielen en baanbandjes
ik ben er sterk van overtuigd dat hij het in alle toerentallen wel zal aankunnen, ik heb al ondervonden dat de Z400 echt vlot in zijn hoge toeren klimt ook al maak je hem het moeilijk bv tegen een steile oprijden ,juist hè Frè
Enjoy your ride...
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
wel kmoet zeggen ik weet het niet echt.
+-120km/h houden met een toerental van ongeveer 8000rpm is al een hele opgave, zeker als er wat tegenwind is.
Om dit te weten zou ik volgas in 1e moeten rijden en kijken of ik aan de rev limiter geraak (9200rpm).
Dan zou ik volgas moeten rijden in 5e versnelling, en zien of ik aan hetzelfde toerental geraak aka de rev limit bereik.
Ik vrees dat we dat stock moeilijk kunnen. Maar ik weet wel dat je met een pijpje en een airboxmodificatie deze limit gemakkelijk bereikt.
Vanaf dan beginnen ze met andere CDI's te monteren om deze op te drijven tot 12000 en meer rpm. Desalniettemin is 11000 zowat het maximum wil je je motor wat sparen.
Zelf heb ik de rev limit nog niet bereikt, ik geef nooit volgas
8000+ rpm is zowat mijn persoonlijke limiet, want ik zie mijn Ztje veel te graag
+-120km/h houden met een toerental van ongeveer 8000rpm is al een hele opgave, zeker als er wat tegenwind is.
Om dit te weten zou ik volgas in 1e moeten rijden en kijken of ik aan de rev limiter geraak (9200rpm).
Dan zou ik volgas moeten rijden in 5e versnelling, en zien of ik aan hetzelfde toerental geraak aka de rev limit bereik.
Ik vrees dat we dat stock moeilijk kunnen. Maar ik weet wel dat je met een pijpje en een airboxmodificatie deze limit gemakkelijk bereikt.
Vanaf dan beginnen ze met andere CDI's te monteren om deze op te drijven tot 12000 en meer rpm. Desalniettemin is 11000 zowat het maximum wil je je motor wat sparen.
Zelf heb ik de rev limit nog niet bereikt, ik geef nooit volgas

8000+ rpm is zowat mijn persoonlijke limiet, want ik zie mijn Ztje veel te graag

White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quad Expert
- Berichten: 2757
- Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
- Locatie: Wingene (W-Vl), België
Re: tandwielen en baanbandjes
pijpje = andere uitlaatFOR FUN schreef:leg es uit Frè,pijpje en airboxmoifikatie???
airboxmodificatie = het weglaten of modificeren van het luchtfilterdeksel, zodat de motor beter kan "ademen". Hiervoor moet je zeker rejetten (carburator afstellen), net zoals je dat bij de andere uitlaat moet doen.
deze twee modificaties resulteren in een pak meer vermogen
White LTZ-450 - powered by MSD -
tandwielen en baanbandjes
Frè jij als kenner hmmm, weet jij welke uitlaat echt goed is voor mijn Z400 maar ook dan weeral niet te luid,want daar word veel over geluld in alle forums ter wereld dat je der eigenlijk niet meer aan uit kan
Enjoy your ride...