Onderhoud- & Technische Tips
Z heeft standaard ook O-ringen en heeft 2 aftapbouten. 1 onder reservoir en 1 onder carter.
Ketting die versleten is kan je gaan meten hoever je schakels uit elkaar liggen, de rollen die teveel speling hebben of afgebroken. Een serieus uitgerokken ketting ga je zijdelings goed kunnen plooien.
Nog een tip: als je ketting neemt met slotje steek het slotje in de draairichting, dwz dat de plaats waar het slotje open is naar achter moet zitten. Dit is ter voorkoming als het slotje ergens happert die er niet afgeduwt kan worden. Indien je voor bv onderhoud ketting open doet met een slotje mag je het slotje nog 1maal gebruiken en dan een nieuw slotje steken. Speling van het slotje wordt dan te groot met risico dat die eraf springt.
Je hebt 2 soorten slotjes. 1 met bekken en 1 met uitsparing. Naar mijn gedacht wordt er altijd slotjes voor ketting van atv geleverd met een uitsparing. Die zijn beter of die met bekken.
Ketting die versleten is kan je gaan meten hoever je schakels uit elkaar liggen, de rollen die teveel speling hebben of afgebroken. Een serieus uitgerokken ketting ga je zijdelings goed kunnen plooien.
Nog een tip: als je ketting neemt met slotje steek het slotje in de draairichting, dwz dat de plaats waar het slotje open is naar achter moet zitten. Dit is ter voorkoming als het slotje ergens happert die er niet afgeduwt kan worden. Indien je voor bv onderhoud ketting open doet met een slotje mag je het slotje nog 1maal gebruiken en dan een nieuw slotje steken. Speling van het slotje wordt dan te groot met risico dat die eraf springt.
Je hebt 2 soorten slotjes. 1 met bekken en 1 met uitsparing. Naar mijn gedacht wordt er altijd slotjes voor ketting van atv geleverd met een uitsparing. Die zijn beter of die met bekken.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
Wat ik eigenlijk ook belangrijk vind is de achterbrug en toestanden.
Als ik ga crossen controleer ik altijd nadien het 1 en ander.
Mensen met origineel achteras zou ik streepkes zetten op de moeren van de achteras en op de as zelf. Normaal gezien heb ik nog maar weinig gezien en gehoord dat die los komt maar het is niet slecht om dit te doen. Doe dit ook met brede achteras.
Plaats achterbrug op een verhoogd stabiel iets (blok hout bv). Neem de achterbanden vast, links en rechts, trek dan eens flink van links naar rechts. Doe dit een aantal keer en concentreer je op 'tikken'. Als je niets gewaar wordt beschou dit dan als OK. Voel je namelijk iets dat wijst op speling dan kan dit liggen aan:
- speling op de lagers achteras
- speling op de lagers achterbrug
- hubs die los zitten
Hubs die los zitten kan komen doordat je de veervloot vergeten te plaatsen hebt. Een 2e mogelijkheid is gewoon dat de hub volledig gelost is. Span die aan op moment en steek de coupil erin. Kom je dit nog tegen ook al zit de veervloot ertss dan kan je altijd blauwe loctite gebruiken om op de splines te doen. Dit heb ik nu ook gedaan (thx aan collega Fre).
Speling op de de lagers van achterbrug kan je gaan controleren door terug de banden vast te nemen en van links naar rechts bewegen. Verlicht de achterbrug en kijk of je de achterbrug ziet bewegen tov waar het bevestigd is. Mss gemakkelijk als je met 2 personen bent dan hoeft de 2e persoon enkel maar te voelen of die weg en weer beweegt.
Speling op de achteras zelf doe idem als hierboven maar dan kijk je naar de achteras of die beweegt. Als je strepen getrokken hebt op de moeren en achteras en je ziet dat de moeren niet verdraaid zijn kan het zijn dat de as zich een beetje heeft gezet (bij het monteren van bredere achteras bv). Span de moeren nog eens aan op moment. Komt die terug los dan moogde al beginnen denken aan versleten lagers of as die niet correct is.
Dit laatste had ik voorgehad met durablue. De as was namelijk niet correct waardoor lager teveel speling had en waarschijnlijk door trillingen en dergelijke telkens mijn moeren deed lossen.
Maar met dank aan Ralph zijn service is alles in orde gekomen.
Als ik ga crossen controleer ik altijd nadien het 1 en ander.
Mensen met origineel achteras zou ik streepkes zetten op de moeren van de achteras en op de as zelf. Normaal gezien heb ik nog maar weinig gezien en gehoord dat die los komt maar het is niet slecht om dit te doen. Doe dit ook met brede achteras.
Plaats achterbrug op een verhoogd stabiel iets (blok hout bv). Neem de achterbanden vast, links en rechts, trek dan eens flink van links naar rechts. Doe dit een aantal keer en concentreer je op 'tikken'. Als je niets gewaar wordt beschou dit dan als OK. Voel je namelijk iets dat wijst op speling dan kan dit liggen aan:
- speling op de lagers achteras
- speling op de lagers achterbrug
- hubs die los zitten
Hubs die los zitten kan komen doordat je de veervloot vergeten te plaatsen hebt. Een 2e mogelijkheid is gewoon dat de hub volledig gelost is. Span die aan op moment en steek de coupil erin. Kom je dit nog tegen ook al zit de veervloot ertss dan kan je altijd blauwe loctite gebruiken om op de splines te doen. Dit heb ik nu ook gedaan (thx aan collega Fre).
Speling op de de lagers van achterbrug kan je gaan controleren door terug de banden vast te nemen en van links naar rechts bewegen. Verlicht de achterbrug en kijk of je de achterbrug ziet bewegen tov waar het bevestigd is. Mss gemakkelijk als je met 2 personen bent dan hoeft de 2e persoon enkel maar te voelen of die weg en weer beweegt.
Speling op de achteras zelf doe idem als hierboven maar dan kijk je naar de achteras of die beweegt. Als je strepen getrokken hebt op de moeren en achteras en je ziet dat de moeren niet verdraaid zijn kan het zijn dat de as zich een beetje heeft gezet (bij het monteren van bredere achteras bv). Span de moeren nog eens aan op moment. Komt die terug los dan moogde al beginnen denken aan versleten lagers of as die niet correct is.
Dit laatste had ik voorgehad met durablue. De as was namelijk niet correct waardoor lager teveel speling had en waarschijnlijk door trillingen en dergelijke telkens mijn moeren deed lossen.
Maar met dank aan Ralph zijn service is alles in orde gekomen.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
-
- Pro Quadrider
- Berichten: 3725
- Lid geworden op: di 29 jun, 2004 13:20
- Locatie: Home
- Contacteer:
Ja idd, Sg6, goede tips! Doe ik ook altijd.
Voor elke wedstrijd of training altijd rijklaar maken dus wielen, voorterrein, bouten van het blok, schokkers, achterbrug, env. natrekken. Het voorkomt uitvallen en een hoop frustratie.
Om de 2 moeren op de achteras (die grote) doe ik altijd nog een laag ducktape.
En kijk om de zoveel tijd de dingen eens na die je normaal nooit doet zoals je stuur. Ik heb wel eens gehad dat ik op een Supermoto wedstrijd bijna met mn stuur in handen stond.
Voor elke wedstrijd of training altijd rijklaar maken dus wielen, voorterrein, bouten van het blok, schokkers, achterbrug, env. natrekken. Het voorkomt uitvallen en een hoop frustratie.
Om de 2 moeren op de achteras (die grote) doe ik altijd nog een laag ducktape.
En kijk om de zoveel tijd de dingen eens na die je normaal nooit doet zoals je stuur. Ik heb wel eens gehad dat ik op een Supermoto wedstrijd bijna met mn stuur in handen stond.
-
- Quad Expert
- Berichten: 2465
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
- Locatie: gezellig
- Contacteer:
Kijk op www.quadtuning.nl
• Gemaakt van roestvrijstaal, gaat een leven lang mee.
• Kan schoongemaakt worden met remmenreiniger of gewoon in een sopje en is daarna weer als nieuw.
• Gemaakt van roestvrijstaal, gaat een leven lang mee.
• Kan schoongemaakt worden met remmenreiniger of gewoon in een sopje en is daarna weer als nieuw.
-
- Quadracer
- Berichten: 1337
- Lid geworden op: za 07 aug, 2004 22:42
- Locatie: limburg
als ik mijn filter heb gekuist , en ingevet enz ,dan droog ik hem met een fohn (haardroger) dan hoef je geen 24 u te w8e
*lonestar +2" a-armen
* stalen remleidingen
*ohlins voorvering
*aangepaste achtervering
*renthal grips
*H-Race cut
*attack nummerkit
*eml stuur met bescherming mouse
*Maxis razr achterbanden
*inova banden
*execute zadelovertrek
*goldspeed veerhoezen
*pro disign
*krieger uitlaat
*k&n luchtfilter
enz enz...
* stalen remleidingen
*ohlins voorvering
*aangepaste achtervering
*renthal grips
*H-Race cut
*attack nummerkit
*eml stuur met bescherming mouse
*Maxis razr achterbanden
*inova banden
*execute zadelovertrek
*goldspeed veerhoezen
*pro disign
*krieger uitlaat
*k&n luchtfilter
enz enz...
-
- Quad Expert
- Berichten: 2465
- Lid geworden op: za 21 aug, 2004 11:46
- Locatie: gezellig
- Contacteer:
schuimfilter of k&n filterBartje 400 schreef:als ik mijn filter heb gekuist , en ingevet enz ,dan droog ik hem met een fohn (haardroger) dan hoef je geen 24 u te w8e
let op bij k&n filter
6 ) Droog hints:
Droog altijd op natuurlijk wijze.
Schud, na de spoeling, al overtollig water af en laat natuurlijk drogen.
Gebruik GEEN luchtcompressor
Gebruik GEEN vuur
Gebruik GEEN haardrogers
Overdreven verhitting krimpt het katoene filtermateriaal. Gecompresserde lucht blaast gaten in de filter.