e-ton Viper 150 start niet

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: e-ton Viper 150 start niet

Bericht door Jason McCoy »

De accu is kapot als hij onder de 12v komt. Dus een accu die 11v meet kun je weggooien. Onder de 12V werkt er niks meer bij een quad. Geen lampje, geen claxon, gewoon niks.

De nieuwe accu vul je en zet hem daarna aan een lader. Je laad hem op met 10% van de amperes die de accu kan leveren. Doorgaans laad je dus op met rond de 0,8 Ampere. Kom je hier teveel boven dan maak je de nieuwe accu ook stuk en kun je die ook weggooien. Een uurtje opladen is dus lang niet genoeg. Zet hem maar gerust de hele nacht aan de oplader zodat hij echt goed vol is.

Een accu heeft 2 polen. Een plus en een Min. De plus gaat aan de rode kabel van je kabelboom. De min gaat aan de Zwarte kabel van je kabelboom. Deze zwarte kabel zit ergens verbonden met je frame en noemt men de aarde draad. De spanning loopt vanaf de + van de accu naar het startmotor relais. Zodra je op de startknop drukt sluit dit relais zich en gaat de startmotor draaien. Hierdoor gaat het blok rond en zal het vliegwiel voldoende spanning opwekken om de motor aan te laten slaan. De min aansluiting van de startmotor zit verbonden aan de kabelboom of aan het frame.

Stap 1:
Volg het bovenstaande. In principe zou bij jou met een nieuwe (volle) accu de startmotor rond moeten gaan.

Stap 2:
Is dit niet het geval dan kun je de twee aansluitingen op je startrelais even met een draadje op elkaar aansluiten. Dit draad blijft een los draad zodat je de verbinding ook direct weer kunt verbreken.

Zodra je deze twee stappen hebt gedaan dan kun weet je weer beter waar het probleem kan liggen.
We horen wel of het is gelukt
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door nielstheto »

we hebben resultaat!

heb het volgende gedaan nieuwe accu ( vol ) aangesloten contactsleutel omgedraaid geen lampjes die zouden moeten branden en kreeg de quad ook niet aan het lopen,

volgende gedaan gelijk de +pool op de startmotor dit kwam met het resultaat dat de startmotor wel rondging ( contactsleutel stond nog op aan) dashboard begon te branden en allerlei lampjes gingen aan rare genoeg is wel dat hij ergens bij de contactslot begin te tikken ( lijkt mij dat hij ergens contact maakt met het frame ) dit ga ik nog nader onderzoeken maar het rare eraan is dat hij niet aansloeg ( motor draaide wel maar het blok zelf sloeg niet aan)

wat sluiten jullie uit?
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Als je logisch nadenk dan weet je zelf t antwoord toch wel?
Je startmotor relais maakt geen verbinding zeg je. Je contact maakt ook geen verbinding. En hij slaat niet aan. Ik zou eens beginnen bij je contactslot. Die doet het zowiezo niet. Dus: Staat je rode knop (startonderbreker/killswitch) in de juiste positie? Zo ja: Zit je contact wel goed aangesloten (nakijken van stekkers en eventueel schoonmaken)

Ook bestaat er een kans dat je gewoonweg geen spanning op je contactslot hebt staan. Maar dat is door te meten.

PS. Voordat je elektra hebt op je dashboard niet meer proberen te starten dmv je startmotor door te verbinden. (Het doorverbinden van je startmotor is enkel om even te zien of het blok/startmotor niet vastzit. Nu je weet dat dit werkt moet je er voor zorgen dat de elektra normaal gaat werken)
Laatst gewijzigd door Jason McCoy op do 07 aug, 2014 16:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

ik ga het allemaal nog eens goed controleren !
AC67
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door AC67 »

En de quad in zijn vrij zetten.
Anders start hij ook niet.
Oeps.doe ik het weer.
Was nu echt de laatste keer.sorry.
java
Quadracer
Quadracer

Bericht door java »

dutchmoose schreef:En de quad in zijn vrij zetten.
Anders start hij ook niet.
Oeps.doe ik het weer.
Was nu echt de laatste keer.sorry.
En vergeet de rem niet. Sommige zijn daar op beveiligd
Afbeelding
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Dan zou het dashboard wel oplichten. Wat jullie zeggen is enkel met starten
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

En uiteindelijk loopt de quad.

Heb alle kabelsstekkers losgehaald schoongeblazen en aangesloten contact op aan gezet startkabels doorlinken van de + naar de startmotor en lopen !!!,

Uiteindelijk begon ook alle lampjes te branden die horen te branden op het dashboard! En eenmaal toen ik de contactslot uitzette ging hij ook werkelijk waar uit! Probleem zit dus bij de startrelais nu ga ik hiervoor morgen een nieuwe halen aansluiten en dan proberen om het om de echte manier te starten!

Zoals hierboven gezegd inderdaad de rem moet ingehouden worden tijdens het starten en natuurlijk in de neutraalstand
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Jeeeejjjjjj :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
AC67
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door AC67 »

mooi,we drinken er 1 op. :bier: :bier: :bier:
was een zware bevalling maar je hebt het lek boven,mooi zo.
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

dankjewel allemaal ! :buig: :buig:

morgen nieuwe startrelais kopen en dan rijden ! zal morgen eens proberen een filmpje te maken voor de mensen die wellicht geïnteresseerd zijn !
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

Nieuwe relais erop en geen resultaat raar genoeg! Nu denk ik zelf echter aan een kabelbreuk dus ga zo eens de 2 kabeltjes van de elektrostart knopje direct doorverbinden naar de relais en dan hopen dat hij t wel doet
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Logisch toch? Je zei dat je dash pas contact maakt als je de startmotor door verbind. Dat betekend een kabelbreuk of slechte aansluiting tussen accu en contactslot. Daar moet je dus zoeken
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

Dash zou volgens collega gelijk moeten branden inderdaad,
Dash doet het ook als je het doorlinkt alleen zo zou hij niet moeten starten!

Ik ga morgen maar eens een kijkje nemen naar het contactslot eventueel een ander contactslot proberen!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Je kunt het beter even doormeten met een multimeter. Telkens nieuwe onderdelen halen is duurder dan een multimeter. Ik gebruik al jarenlang een ding van de gamma van 2 tientjes. Werkt prima
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie