e-ton Viper 150 start niet

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

e-ton Viper 150 start niet

Bericht door nielstheto »

hey mensen ik ben de volgens mij collega's nogal handig dus vroeg een collega een quad aan het lopen te maken,

het gaat om een e-ton viper 150cc heb zelf even 2 nieuwe zekeringen ertussen gezet contactslot vastgezet (draaide mee) en toen ging de accu aan de acculader, eenmaal dat allemaal gedaan starte de quad dus niet hij ging niet eens rond dus ik probeerde het met startkabels en mijn auto jammer genoeg geen resultaat! wat zou dit nou moeten zijn? aangezien het heel veel kan zijn bobine/ cdi/ spanningsregelaar ??

hopelijk genoeg info gegeven en wellicht dat jullie een antwoord hiervoor hebben!,

laatste vraag weet toevallig iemand waar ik een kickstart voor dit model kan krijgen want ik heb wel 10 verschillende quadsite's bekeken die wel onderdelen verkocht alleen geen kickstart raar genoeg !

alvast bedankt!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: e-ton Viper 150 start niet

Bericht door Jason McCoy »

Hij ging niet rond? Hoeveel spanning meet de accu dan? Zitten alle draden goed aangesloten etc.?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

hij is rijdend weggezet tijdje staan en schijnbaar heeft mn collega het ook geprobeerd met startkabels en toen is er iets gaan vonken volgens hem .. zojuist aan de telefoon gehad!
java
Quadracer
Quadracer

Bericht door java »

Zou beginnen met de start relai te controleren. En als deze wel klikt en spanning door laat dan is die goes. Kijken of de start motor draai zo niet krijgt deze spanning. Zo ja startmotor er af en controleren hij nog goed is.

Als het een schakel is kan je hem ook aan duwen om te kijken of hij aanslaat. Of met een trekkoord als dat er op zit.
Afbeelding
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

dan komt wel mijn volgende vraag; waar mag deze start relais zitten eigenlijk?
java
Quadracer
Quadracer

Bericht door java »

Denk ergens rond de accu.
Afbeelding
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Ding heeft als ik t zo hoor veel te veel ampere's voor zn kiezen gehad. Met een beetje pech is de halve kabelboom gefrituurd
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

ik ga zaterdag de hele quad uit elkaar halen en dus ook maar eens die kabelboom nakijken ga morgen gauw even naar sevink om te vragen naar een startrelais om te proberen,

ik laat jullie de vooruitgang weten eventueel paar foto's erbij ;)
java
Quadracer
Quadracer

Bericht door java »

nielstheto schreef:ik ga zaterdag de hele quad uit elkaar halen en dus ook maar eens die kabelboom nakijken ga morgen gauw even naar sevink om te vragen naar een startrelais om te proberen,

ik laat jullie de vooruitgang weten eventueel paar foto's erbij ;)
Suc6!
Afbeelding
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

goed heb even een spanningmeter geregeld alleen ben ikzelf echter heel slecht met elektriciteit,

de accu gaf 5,74 aan dat is de voltage dus die is ook goed het volgende waar de + kabel heen loopt ( klein dingetje met rood en zwarte kabel aansluiten hiervan weet ik de naam niet) gaf ook dezelfde spanning aan alleen de startmotor gaf 0,00 aan! dit zou dus moeten luiden op een kapotte startmotor? ik ben bij de quadshop geweest en die zei echter dat ik ook het contactslot moest meten wat ik hieraan zou moeten meten weet ik niet dus.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Jazzy »

nielstheto schreef:de accu gaf 5,74 aan dat is de voltage dus die is ook goed
Die accu is dus hatstikke leeg. De spanning moet ergens rond de 12 Volt zijn.

Verder is het wel handig als je iets van de elektra begrijpt want anders heb je geen idee wat je aan het meten bent. De startmotor krijgt spanning als het relais omschakelt, en het relais schakelt om als die spanning krijgt doordat je het startknopje indrukt. Het startknopje staat alleen spanning op als het contactslot aan staat. Download anders even het elektrisch schema en probeer te begrijpen hoe het werkt.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

maar haast 6v moet toch wel iets van een seintje geven lijkt mij?

nu hoorde ik ook dat je zegmaar de startrelais kan overslaan ( doorlussen) nu deed ik dus een startkabel direct vanaf de accu op de pool van de startmotor dit mocht ook geen enkel resultaat geven? zou het contactslot niet kapot kunnen zijn
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

heb iets in de richting gevonden van het elektrisch schema alleen jammer genoeg kan ik niet eentje vinden van de 150 viper

http://www.etonamerica.com/PDF/OM/OM_RXL507090.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
AC67
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door AC67 »

lees nu eens goed wat jazzy schrijft:12 volt,met 6 volt begin je echt niks,geen tikje,zuchtje of wat dan ook,is veel te weinig.6 volt is net zoveel als niks in een 12 volt systeem,zelfs onder de 10 volt krijg je al problemen met je quad.
eerst een goede accu van tenminste 12 volt regelen.een volgeladen accu kan bijna 13.5 volt zijn maar 12 volt is wel het minimum.
Anders is het verspilde tijd om wat te proberen.
Ik weet bijna zeker dat je met een goede accu wel wat leven in de brouwerij krijgt.
wat je gevonden hebt is een gebruiksaanwijzing,geen schema,maar lees pagina 17 even,daar staat ook heel duidelijk wat de spanning moet zijn.
nielstheto
Toeschouwer
Toeschouwer

ik snap best dat er met 12v wel leven moet komen maar als je met 6v eens de claxon probeerd? want dat doet hij ook niet eens! neem aan dat je quad niet perse moet lopen om te claxoneren ( is niet bij mijn auto/brommer ) alleen contact aan dan doet de claxon ook niks met 6v vind het nog steeds vreemd maar goed heb de accu al aan de acculader en dan ga ik morgen eens verder kijken
Plaats reactie