Fré schreef:heeft te maken met gear ratio's:
standaard: 14-40
dit wil zeggen:
1 toer van je voorste tandwiel resulteert in 14/40 toer van je achterste tandwiel
Dus als je nu verandert naar de combinatie 14-37 dan zal je achterste tandwiel 14/37 toer draaien als je voorste tandwiel 1 toer draait.
dus je topsnelheid zal (14/37)/(14/40)=1.08 keer hoger liggen dan met je standaard gearing.
Als de topsnelheid nu 120km/h is dan is de nieuwe topsnelheid 120x1.08 = 129.7 km/h
Dus in het algemeen:
(x1,y1) = (origineel aantal tanden voorste tandwiel, origineel aantal tanden achterste tandwiel)
(x2,y2) = (nieuw aantal tanden voorste tandwiel, nieuw aantal tanden achterste tandwiel)
v1 = originele topsnelheid
v2 = nieuwe topsnelheid
het verband tussen v2 en v1, x1, y1, x2 en y2 is:
v2 = v1*(x2/y2)/(x1/y1)
=>
v2 = v1*x2*y1/(x1*y2)
als je nu nog verandert van banden ook, met b1 de originele bandenmaat en b2 de nieuwe bandenmaat, dan is v2 gegeven door het volgende verband:
v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
![Geschockeerd :shock:](./images/smilies/icon_shock.gif)
![Geschockeerd :shock:](./images/smilies/icon_shock.gif)
![Geschockeerd :shock:](./images/smilies/icon_shock.gif)