tandwielen en baanbandjes

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
El Speady
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 55
Lid geworden op: za 10 jul, 2004 13:09
Locatie: Blanden (Oud-Heverlee)(Yamaha Raptor 660)

Bericht door El Speady »

Fré schreef:heeft te maken met gear ratio's:

standaard: 14-40

dit wil zeggen:
1 toer van je voorste tandwiel resulteert in 14/40 toer van je achterste tandwiel
Dus als je nu verandert naar de combinatie 14-37 dan zal je achterste tandwiel 14/37 toer draaien als je voorste tandwiel 1 toer draait.

dus je topsnelheid zal (14/37)/(14/40)=1.08 keer hoger liggen dan met je standaard gearing.

Als de topsnelheid nu 120km/h is dan is de nieuwe topsnelheid 120x1.08 = 129.7 km/h


Dus in het algemeen:
(x1,y1) = (origineel aantal tanden voorste tandwiel, origineel aantal tanden achterste tandwiel)
(x2,y2) = (nieuw aantal tanden voorste tandwiel, nieuw aantal tanden achterste tandwiel)
v1 = originele topsnelheid
v2 = nieuwe topsnelheid

het verband tussen v2 en v1, x1, y1, x2 en y2 is:
v2 = v1*(x2/y2)/(x1/y1)
=>
v2 = v1*x2*y1/(x1*y2)

als je nu nog verandert van banden ook, met b1 de originele bandenmaat en b2 de nieuwe bandenmaat, dan is v2 gegeven door het volgende verband:

v2 = v1*x2*y1*b2/(x1*y2*b1)
:shock: :shock: :shock:
Ik pakte nen bocht maar ik moest hem terug geven.
Plaats reactie