Pagina 5 van 17

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 02 feb, 2015 19:24
door stefesmarc
Mooi mooi belooft wat!!! Bekend terrein daar :D

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 03 feb, 2015 23:41
door Firehuntah
Bedankt. :)

@Pindapotje:
Dacht dat ik dat misschien ook wel zou missen maar blijkbaar dus niet echt. Is echt een heel apart gevoel om niks te horen maar wel zoveel vermogen onder je te voelen. Ik vind het zelf geweldig. :D

@stefesmarc:
Hoezo, kom je er ook vaak dan? ;)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: wo 04 feb, 2015 18:40
door stefesmarc
Kom idd vaker op dat industrieterrein.. Kom ook uit die regio
Als je nog eens proefritje gaat maken kom ik graag eens naar je project kijken :applaus:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 17 feb, 2015 23:11
door Firehuntah
Aangezien er tijdens de testrit een aantal dingen stuk zijn gegaan heb ik al een aantal reparaties moeten uitvoeren. Belangrijkste is toch wel de DC-DC omvormer. Natuurlijk was deze net buiten de garantie, iets langer dan 2 jaar geleden al gekocht dus vervangen was niet meer mogelijk. Was hier ook al niet tevreden over aangezien de uitgangsspanning te laag was (11,9 V). Heb nu dus een andere gekocht, een Traco Power TEP 150. Zelfde vermogen, groter ingangsbereik, beter geïsoleerd en een instelbare uitgangsspanning. Helaas wel wat duurder maar voor deze prijs is er denk ik ook geen betere te krijgen. Nog een verschil, hij is veel kleiner.

Afbeelding

Afbeelding

Ook was er een zekeringhouder kapot gegaan door de zware 12 V accu die ik tijdens de testrit in de topkoffer had geplaatst.

Afbeelding

Deze vervangen en de kabels voor de nieuwe DC-DC omvormer verlengd.

Afbeelding

En hier is die helemaal aangesloten. Heeft ook nog de mogelijkheid om hem via een 12 V signaal aan of uit te zetten maar voorlopig blijft hij gewoon altijd aan.

Afbeelding

Dan nog iets wat ik was vergeten. Voor de testrit had ik de hele kabelboom nog ingepakt met ribbelslangen. Best veel werk met zoveel kabels die bij elkaar komen.

Afbeelding

Daarna helemaal met tape ingewikkeld.

Afbeelding

En weer terug geplaatst. Ziet er toch best netjes uit zo.

Afbeelding

Ben nu bezig om ook op alle oranje kabels ribbelslangen te plaatsen. Is voor extra veiligheid en waarschijnlijk ook weer nodig voor de keuring bij de RDW.

Afbeelding

Enige 2 problemen die ik nu nog heb zijn een contactor die nogal erg warm wordt en de temperatuursensor in de motor die ik niet werkend krijg met m'n Trailtech display. Voor deze sensor moet ik even contact opnemen met Trailtech om te kijken of het mogelijk is om te calibreren.
Voor de contactor heb ik wel al contact gehad met de leverancier en zij zeggen vooralsnog dat dit normaal is. Moet ze alleen nog even het complete productnummer doorgeven zodat ze het met zekerheid kunnen zeggen. Maar waarschijnlijk werkt deze dus prima, vindt alleen zelf dat die veel te warm wordt. Moet hier nog een oplossing voor zoeken dat die wat minder warm zal worden. Gaat nu namelijk tot zo'n 51,5 graden met open behuizing. Met gesloten behuizing zal het waarschijnlijk wel oplopen richting de 70-80 graden. Voor de contactor zelf misschien geen probleem maar voor de andere componenten die ik in dezelfde behuizing heb zitten misschien wel.

Afbeelding

Dat was het weer. Hopelijk krijg ik de laatste paar dingen snel opgelost zodat ik misschien heel binnenkort al een tweede testritje kan maken op echt vol vermogen.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 24 feb, 2015 23:44
door Firehuntah
Blijkbaar had ik nog niet alle problemen gevonden die na de testrit zijn ontstaan. Ben wel blij dat ik ze heb gevonden anders zou de volgende testrit waarschijnlijk niet zo goed zijn gegaan. Heb voor ongeveer alle problemen deze paar spullen moeten kopen.

Afbeelding

Een aantal bouten van de draagarmen voor waren wat los gekomen. Hier had ik nog geen Loctite op gedaan aangezien ik niet zeker wist hoe vast ze moesten zitten. Ik zag ineens dat er wat ruimte tussen zat, niet goed dus. Even allemaal los gedraaid, Loctite ertussen en weer vast gezet. Komt nu als het goed is niet meer los tenzij ik dit zelf echt wil.

Afbeelding

Ook achter was er iets los gegaan, namelijk de 2 grote moeren die de tandwieladapter vast op de achteras houden. De tandwieladapter zat hierdoor los op de as. Deze had ik wel al vast gezet met blauwe Loctite maar dat is dus schijnbaar niet sterk genoeg voor de kracht die hierop komt te staan. Merkte ook dat er wat speling zat tussen de tandwieladapter en as. Heb dus eerst Loctite Quick Metal gebruikt om de ruimte op te vullen. Daarna weer rode Loctite om de moeren vast te zetten. Ook dit zal als het goed is niet meer los komen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer verder gegaan met de oranje spiraalslangen. Is echt lastig bij deze dikkere kabels, vooral de bochten. Past ook nog maar net tussen de steunen.

Afbeelding

Aan de kant van de controller meteen de RFI filters geplaatst om ruis tegen te gaan, weer nodig voor bij de RDW keuring.

Afbeelding

Toen ik ook met de spiraalslangen bij de kabels naar de motor bezig was ontdekte ik ineens een heel groot probleem. Ik merkte dat er speling zat op de aansluitpunten van de motor. Meteen even de beschermkap eraf gehaald om te kijken wat er aan de hand was. Toen zag ik tot mijn verbazing dat echt letterlijk alle moertjes binnenin los zaten. De verbindingen naar de koolborstels zaten dus ook allemaal los. Dit is iets wat echt nooit mag gebeuren, als ik hiermee het volle vermogen uit de motor had gehaald was er zeker iets fout gegaan. Je kunt het niet echt zien op de foto maar dus echt al deze moertjes zaten los.

Afbeelding

De oorzaak is heel makkelijk, komt gewoon door de stijve oranje kabels die niet genoeg speling hebben gehad bij het inveren van de achterbrug. Dit moet ik dus helemaal anders gaan doen want op deze manier komt er te veel druk op de aansluitpunten van de motor. Ik probeer nu eerst om de kabels wat rechter naar de aansluitpunten te leggen en niet meer helemaal door het frame heen. Ook ga ik alle moertjes in de motor vast zetten met Loctite zodat deze hopelijk nooit meer los zullen komen.

Afbeelding

Maar natuurlijk kon ik daar niet goed meer bij komen dus helaas heb ik toch de motor weer van de quad af moeten halen. Gelukkig gaat dit nog steeds best makkelijk, hoef hem eigenlijk alleen omhoog te krikken en de schokdemper ertussenuit te halen. Kan de motor met motorplaat daarna eruit halen.

Afbeelding

Aangezien ik de motor nu toch eruit heb ben ik ook aan het kijken of ik de temperatuursensor kan vervangen door die van Trailtech. Dan weet ik tenminste zeker dat ik de juiste temperatuur op mijn display te zien krijg. Weet alleen nog niet zeker hoe ik hem vast ga zetten en of ik deze sensor ook wel kan gebruiken op deze manier. Hiervoor moet ik weer even contact opnemen met de leverancier van de motor.

Afbeelding

Hoop dat dit voorlopig de laatste problemen waren. Is niet echt leuk om dit allemaal tegen te komen wetende dat ik de quad bijna helemaal klaar heb. Maar van de ene kant kan ik het beter nu allemaal zien dan wanneer het te laat is.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: vr 27 feb, 2015 01:46
door ferdi
Normaal horen er borgmoeren op de draagarm bouten te zitten en die gaan echt niet los, en die grote achteras moer moet je goed vastdraaien bij mijn raptor 700 zitten in die grote moer nog 2 inbusboutjes en die draai je aan zodat losdraaien eigenlijk niet kan.

Heb je al een afspraak gemaakt bij de rdw? :D

Gr ferdi

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: vr 27 feb, 2015 09:22
door Firehuntah
Het waren inderdaad borgmoeren maar aangezien ik ze al een paar keer los heb gehad zijn het bijna gewone moeren geworden. ;) Wacht wel even af of ze blijven zitten met Loctite, anders vervang ik ze.
De moeren op de achteras zaten heel goed vast maar omdat er iets speling zat tussen de as en tandwieladapter is dit allemaal los gekomen door de kracht van de motor. Kan nu niet meer gebeuren denk ik aangezien ik de ruimtes heb opgevuld met Loctite Quick Metal. Dat spul is keihard. :) Deze Chinese moeren hebben ook geen inbus boutje erin helaas. :mrgreen: Daarom dus ook maar wat Loctite gebruikt.

Heb nog geen afspraak gemaakt, eerst nog even een keer testen. En ben ook nog wel even bezig om hem helemaal klaar te krijgen voor de keuring. Moet nog ook allemaal documenten en schema's maken, zelfs nog een gebruiksaanwijzing. :roll: Geen idee waar dit goed voor is maarja. Ik verwacht wel dat ik in maart al naar de keuring ga dus duurt toch niet zo heel lang meer. :)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: vr 27 feb, 2015 17:17
door ferdi
Er komt dus nogal wat bij kijken zeg!
Als je zelfborgende moeren gebruikt dan moet je die moeren gebruiken met zo'n blauw kunstof ringetje die gaan heel erg lang mee...

Gr ferdi

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: vr 27 feb, 2015 18:38
door PimSmeets
ferdi schreef:Er komt dus nogal wat bij kijken zeg!
Als je zelfborgende moeren gebruikt dan moet je die moeren gebruiken met zo'n blauw kunstof ringetje die gaan heel erg lang mee...

Gr ferdi
Zelfborgende moeren kun je beter een moer met verliesborging noemen. Ze houden echt niets op kracht op langere termijn.

Nordlock werkt wel echt borgend!

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: za 28 feb, 2015 00:14
door Firehuntah
Nordlocks maak ik vaak gebruik van, heb ik op alle aansluitpunten zitten in het hoogspanning gedeelte. Daar mag natuurlijk nooit iets van los komen. ;) Kan ik misschien ook wel gebruik op de bouten van de draagarmen maar denk dat Loctite ook wel goed genoeg is, is even afwachten.



Ben weer verder gegaan met het oplossen van de problemen die ik nog had.

Heb toch de temperatuursensor van Trailtech in de motor kunnen plaatsen, heb deze vast gezet met JB Weld, zal dus voor altijd daar blijven zitten. Ook al even getest en lijkt goed te werken. Zal het tijdens de volgende testrit wel merken of die echt goed werkt.

Afbeelding

Heb alle moeren van de motor opnieuw vast gezet met Loctite ertussen. Daarna op alle moeren die de aansluitpunten van de motor en de koolborstels vasthouden nog een extra moer gezet, ook weer met Loctite. Ik verwacht niet dat dit nog los gaat komen. Ook de kabels voor de temperatuursensor verlengd.

Afbeelding

Daarna de motor weer terug op de quad geplaatst en de oranje kabels op een betere manier aangesloten. Ze hebben nu veel meer speling bij het inveren van de achterbrug, zou nu dus bijna geen druk meer moeten staan op de aansluitpunten van de motor.

Afbeelding

Zag toevallig ook dat bij het uitschakelen van de contactors er steeds best een grote vonk in de kleine 12 V relais over sprong tussen de contacten. Hiervoor heb ik diodes gebruikt, de contactors gaan nu wat langzamer open maar heb tenminste geen vonken meer in de relais. Heb geen zin om steeds die relais te moeten vervangen wanneer ze kapot gaan.

Afbeelding

Ook heb ik een condensator met weerstand geplaatst zodat de contactor tussen de accupakketten minder stroom verbruikt, wordt hierdoor niet meer zo warm.

Afbeelding

Afbeelding

Op de contactors voor vooruit en achteruit heb ik alleen de diodes gebruikt aangezien deze toch niet zo lang ingeschakeld blijven.

Afbeelding

Heb nu alle problemen die ik ben tegen gekomen opgelost. Hoop niet dat het er binnenkort weer meer worden aangezien ik komende maand toch al wel naar de RDW wil voor de keuring. Maar voordat ik naar de keuring ga wil ik toch eerst nog minimaal een keer testen. Morgen zou het mooi weer worden en de quad kan weer rijden dus heb alvast de accu's wat bijgeladen. ;)

Afbeelding

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: za 28 feb, 2015 11:14
door ferdi
Ziet er weer goed uit!
Kijk voor de zekerheid ook ff je verlichting na als er wel een e-keur in het knipperlicht glas zit enzo want anders gaan ze daar weer om zeiken, maar ik ga er vanuit dat dat wel goed zit aangezien hier al een kenteken op zit.

Gr ferdi

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 01 mar, 2015 11:57
door Firehuntah
Bedankt!
Overal zit een e-keur op. Klopt ook wat je zegt, aangezien deze quads vanuit China al een typegoedkeuring hebben kan het ook eigenlijk niet anders. Had wel andere spiegels besteld die geen e-keur bleken te hebben. Heb dus voorlopig nog even de originele spiegels erop.



Gisteren voor de tweede keer gaan testen. Ben eerst naar een parkeerplaats gegaan van een jachthaven hier in de buurt. Hier kan je normaal helemaal rondom rijden maar aangezien het water wat hoog stond ging dit nu helaas niet. Maar het asfalt was ook niet echt zo goed als ik dacht, was hierdoor dan wel weer een goede test te zijn om te kijken of er nog bouten of moeren los zouden komen. ;)

Afbeelding

Heb hier een tijdje wat rondgereden en was toch weer heel leuk. Kon goed merken dat ik nu meer vermogen had dan bij de vorige test. Acceleratie was nu veel sneller. Alleen denk ik nog steeds niet dat ik het volle vermogen had. Hoogste wat ik namelijk gezien heb is 315 A terwijl alles toch ingesteld staat op 400 A. Maar ik kon ook niet de hele tijd naar de teller kijken aangezien ik te veel op moest letten waar ik reed. Bij de volgende test plaats ik gewoon de camera ervoor, dan kan ik het thuis tenminste allemaal bekijken.

Alles is ook goed gegaan, er is niks meer los gekomen en ook niks meer kapot gegaan. De temperatuursensor in de motor werkt ook prima. Enige probleem was dat de motor nogal snel warm werd en ik hem soms even moest laten afkoelen. Is waarschijnlijk omdat de koolborstels nog niet goed ingesleten zijn dus dat moet ik nog even afwachten. Op de parkeerplaats kon ook niet echt een hoge snelheid halen en was ik meer bezig met de hele tijd te accelereren en weer afremmen. Ben hier dus maar weg gegaan en aangezien ik het niet kon laten even snel een paar keer op de weg getest. :)

Afbeelding

Hier begon het plezier pas echt aangezien dit toch de eerste keer op hogere snelheid was. De quad heeft het ook hier weer prima gedaan, het voelde allemaal goed en hij bleef ook lekker accelereren. Heeft in ieder geval meer dan genoeg vermogen. Heb eerst op laag vermogen (Eco modus) geprobeerd zodat de motor niet meteen zo warm zou worden. Accelereert dan wat minder snel maar op dat stukje weg haalde ik hiermee toch de 75 km/u.
Maar ik wist dat het meer kon dus daarna toch weer even met hoog vermogen (Sport modus) getest. De 75 km/u haalde ik nu al heel snel en heb ook een maximale snelheid van 82,6 km/u gehaald. Dat was ook eigenlijk het doel van deze test, de eerste keer boven de 80 km/u komen. En dat is dus ook weer mooi gelukt. :)

Heb in totaal weer bijna 10 km gereden, zelfde als de vorige test dus. Alleen was de rijtijd deze keer wat minder aangezien de quad nu veel sneller was. ;) Enige wat ik voorlopig even in de gaten moet houden is dus de temperatuur van de motor, dit wordt op het moment toch wat te hoog.

Afbeelding

Natuurlijk had ik ook weer de camera's erbij en er weer een filmpje van gemaakt. Denk dat het toch wel goed te zien is dat de quad nu meer vermogen heeft. :)


Link


Komende week zal ik de nieuwe banden bestellen zodat de Chinese banden eraf kunnen. En ik zal de quad ook helemaal gaan afbouwen met de kappen erop. Waarschijnlijk ga ik dan nog een keer testen voordat ik naar de RDW ga maar het ziet er op het moment allemaal goed uit. Als ik bij de volgende test geen problemen meer krijg verwacht ik eigenlijk ook bij de RDW geen problemen. Gaat in ieder geval wel erg spannend worden.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 01 mar, 2015 12:16
door java
Mooi!

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 01 mar, 2015 12:48
door jumper2110
Prachtig vakwerk en een plezier om elke keer je updates te lezen! :buig: :applaus:

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 01 mar, 2015 13:06
door ferdi
Zo dat gaat best een stuk harder dan de vorige keer!
Waar kan je de acceleratie snelheid mee vergelijken, met het originele blok wat er in lag of sneller of langzamer dan het originele blok?

Gr. Ferdi