Pagina 7 van 17

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 15 mar, 2015 21:00
door Uufd
Milj**rde dju! Dat is f*cking mooi man! Zalige kleuren combo trouwens :buig:

Knap werk. Is er geen manier om de motor te koelen dan?

Moet toch ergens lukken? bv ventilatie => koelvin ofzo?

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 16 mar, 2015 18:12
door Firehuntah
Bedankt! :)

Deze motor is zo ontwikkeld dat het zelf eigenlijk een grote ventilator is. Op nominaal vermogen zou die dus eigenlijk ook geen problemen mogen hebben, dit moet die gewoon kunnen leveren zonder zo warm te worden.
De warmte zit ook echt binnen in de motor bij de koolborstels, aan de buitenkant van de motor voel je er niet veel van. Is dus ook niet echt makkelijk te koelen. Extra koelvinnen zullen geen effect hebben. Extra ventilatie waarschijnlijk wel maar denk zelf niet dat dat de hoofdoorzaak is dat die zo warm wordt. Ik zal vanavond de motor weer eens eruit halen en kijken hoe de koolborstels eruit zien. Kan dan ook zien of ik iets kan aanpassen.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 16 mar, 2015 18:39
door Uufd
Het is gelijk je zegt. Hopelijk valt dit dan mee in de zomer periode. Als het bv 25° en warmer is, zal die dan nog sneller warm worden?

Mss door luchtventilatie, moet je de warme lucht van binnen in naar buiten toe kunnen brengen. Alle het is altijd makkelijk gezegt dan gedaan natuurlijk...

Ben benieuwd :)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 16 mar, 2015 20:05
door Minyi
Is het niet een normale temp voor een elektro motor? Je meet nu ook echt binnenin. Meet de buiten temp eens.
Als een elektro motor constant draait dan houden wij eigenlijk meestal een temp van +-50 graden aan, aan de buitenkant. ( kun je makkelijk meten met je hand :D )

Weet alleen zo niet meer precies hoe warm ze worden aan de binnenkant.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: ma 16 mar, 2015 20:37
door java
Datasheet er bij pakken. Staat het meestal wel in. Maar waarom trouwens een motor met koolborstels?

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 17 mar, 2015 19:44
door Tooneiges
Gezien dat ik in de elektromotoren wereld zit lijkt me de gemeten temp niet een probleem
Meestal zijn deze motoren klasse f gewikkeld dus een eikkeling temp van 140 is dan de max temp

Een wikkeling temp van 85gr is dus echt geen probleem, voor het anker niet

Heb je een permanent dc motor of een veldwikkeling?

Ga de specs eens na zou ik zeggen, als je vragen hebt dan mag je die vragen in een pb,

Top project hoor

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 17 mar, 2015 21:27
door Firehuntah
@Uufd:
Dat is waar ik me nu ook een beetje druk over maak ja, als die nu al zo warm wordt wat moet het dan in de zomer geven met 30+ graden. :roll: Heb al contact opgenomen met de leverancier, is nog even afwachten wanneer ik daar een reactie van krijg.

@Minyi:
De buitentemperatuur van de motor is misschien net 30 graden ofzo, heb geen idee. Voelt in ieder geval niet zo heel warm aan. Maarja het gaat zich uiteindelijk toch om de binnenkant, de koolborstels moeten niet te warm worden.

@Java:
Heb deze motor omdat die niet veel weegt, best klein is, precies in de achterbrug past en veel vermogen kan leveren voor het formaat. Heb ook niet echt iets tegen koolborstels, deze zouden makkelijk een paar jaar mee moeten gaan zonder ze te hoeven vervangen. AC en DC zonder koolborstels zijn ook een stuk duurder.

@Tooneiges:
Bedankt. :) Heb geen idee hoe deze motor gewikkeld is. Lees alleen op verschillende sites en forums dat de bij deze motoren 90 graden aanhouden als maximale temperatuur. De temperatuur wordt bij de koolborstels gemeten.
Het is een permanent magneet DC motor.

In de specs kan ik niet echt iets terug vinden van temperatuur. Maarja ik wacht nu gewoon even op een reactie van de leverancier. Zij moeten me toch wel wat info of tips kunnen geven. ;)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: do 19 mar, 2015 18:02
door Tooneiges
Als het een permanent dc is lijkt het me voor de borstels, de collector en de wikkeling in het anker geen probleem.

Ik neem aan dat je geen chinese motor hebt maar een Europese
Die motoren zijn minimaal klasse f dus 100 gr is echt geen probleem hoor, staat de borstel brug wel goed afgesteld, hier is vaak af fabriek veel verbetering in te krijgen, je zou een tandje kleiner kunnen gaan waardoor hij meer koppel heeft, en dan de snelheid iets op regelen oid, hij moet behoorlijk zwaar voertuig trekken

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: do 19 mar, 2015 18:03
door Tooneiges
Je zou bv ook een geforceerd koeling er op kunnen zetten, meeste dc motoren hebben dit

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: zo 29 mar, 2015 20:11
door Firehuntah
Aangezien ik weer een probleem had met de teller die de spanning en het stroomverbruik aan doet geven heb ik deze vervangen. Het is toch weer dezelfde geworden (EV Display), alleen een nieuwere versie. Ik ga er vanuit dat ik hier geen problemen meer mee zal hebben, kwaliteit en bouw van de printplaat is veel beter dan bij de versie die ik eerst had.

Afbeelding

Alle kabels alvast aangesloten.

Afbeelding

En in de behuizing geplaatst. Heb wel wat dingen moeten aanpassen om het passend te maken aangezien deze printplaat een stuk groter is.

Afbeelding

De nieuwe teller geeft weer netjes de spanning en het stroomverbruik aan, hopelijk blijft dit nu ook zo.

Afbeelding

Had wel een klein probleem dat die 10 V bleef aangeven terwijl alles uitgeschakeld was. Dit bleek door een laagje rubber te komen dat ik tussen de printplaat en contactor had geplaatst als isolatie. Kwam erachter dat het rubber dat ik gebruik (EPDM) heel zwak stroom geleidt. Dat is dus nooit goed en heb het ook meteen weer verwijderd.

Dan is er nog steeds het probleem met de motor die te warm wordt. Toevallig heb ik onder de beschermkap ook zo'n zelfde laag rubber (EPDM) zitten en een aantal koperen kabels van de koolborstels maken hier ook contact mee. Het lijkt er ook op dat het rubber op die plaatsen wat warm is geworden, het zat een beetje vast geplakt op het koper. Dit kan dus al een oorzaak zijn dat de motor zo warm wordt.

Afbeelding

De koolborstels heb ik ook bekeken en het is heel goed te zien dat ze erg warm zijn geworden aan de binnenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is dus zeker niet goed en moet hier dan ook snel een oplossing voor vinden voordat ik weer het volle vermogen kan gebruiken.

Heb ook bevestiging van de RDW dat ik 30 april om 8:00u 's morgens in Lelystad moet zijn voor de keuring. Heb dus nog een aantal weken om alles helemaal klaar te krijgen. Zal dus heel spannend gaan worden maar ik heb nog steeds het volle vertrouwen dat het wel goed gaat komen.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 14 apr, 2015 19:17
door Uufd
Hmm, mss stom.... Maar kun je waterkoeling niet gebruiken? Om de boel af te koelen?

Geen flauw idee hoe je dit gaat oplossen. Alhoewel ik er benieuwd naar ben :)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 14 apr, 2015 20:44
door vdbeke
Hey

Ik heb jouw project een tijdje geleden al eens volledig doorgelezen, ik moet zeggen petje af! Zou ik zelf nog niet zo aan durven beginnen. Alweet heb ik voor mijn stage een DC-DC converter gebouwd van 3KW van 600-1000V naar 12V (automotive toepassing dus). Kwa veiligheid ed is dit toch best wel heftig, de koeling van jouw motor is daar nog niets tegen. Maar ziet er allemaal mooi proper uit en goed over nagedacht.

Even terug naar die motor. Voor welke toepassingen is deze bedoeld? Staat vast wel ergens omschreven en anders je leverancier achterna gaan.

Het probleem ligt zoiezo bij de koeling maar ook bij de motor en de daarvoor bedoelde toepassing. Je hebt liggen testen met al dan niet stevig optrekken. Dit vraagt grote stromen en bijhorende warmteverliezen. Alleen optrekken en terug tot stistand komen geeft je motor niet de tijd om af te koelen. Nu is het me ontgaan of deze ook een fan op de as heeft.

Motors aangestuurd door frequentieregelaars die op lage toerentallen draaien kunnen ook oververhitten en niet door overbelasting. Praktijk voorbeeldje, transportband laag toerental, motor belast op slechts 10% van zijn vermogen. Motor fikt gewoon weg. Toerental is te laag om te kunnen koelen, resultaat motor oververhit. Oplossing reductiekast toepassen en frequentieregelaar weglaten en probleem opgelost.

Ik zou op een afgesloten terrein rondjes rijden tegen constante snelheid, volgens mij blijven je borstels dan ook koeler.
Als je constante snelheden gaat rijden belast je je motor minder en heb je de rijwind als koeling. En zal je temperatuur niet zo gaan stijgen.

Is hetzelfde met een verbrandingsmotor, ga je auto eens flink belasten gedurende een minuutje of 2, hoge toerentallen veel koppel vragen in lage toerentallen. Zet je auto aan de kant met draaiende motor. Fan draait nog niet, warmte van de motor circuleert nog rond en wordt afgegeven aan het koelwater en komt zo in de radiator. Temperatuur stijgt en fan slaat aan. terwijl je motor gewoon op relenti draait. Hier wordt de warmte opgenomen en uiteindelijk afgevoerd door waterkoeling.

Het voorgestelde idee van waterkoeling vind ik opzich nog niet zo gek. Spijtig dat je motor hier niet op voorzien is.

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 14 apr, 2015 21:21
door Uufd
Het is zoals je zegt vdbeke.

Mss dat het mogelijk is om de rijwind te gebruiken als koeling? Door deze te laten passeren om en rond de elektro motor? Door middel van luchtslangen?

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: di 14 apr, 2015 22:25
door Firehuntah
Waterkoeling is niet echt mogelijk, zou in ieder geval niet weten hoe. Het gaat inderdaad zoals je zegt luchtkoeling worden waarbij de rijwind naar de motor toe wordt geleid.


Hier de nieuwe update.

Niet veel nieuws meer, ben op het moment echt alleen maar bezig met alle documenten en tekeningen die de RDW nodig zal hebben bij de keuring. Helaas al een paar problemen mee. De certificering voor EMC (Elektromagnetische Compatibiliteit oftewel ruis) van de controller blijkt alleen voor de categorie personenauto's en bedrijfsauto's te zijn. Quads vallen onder een andere categorie dus de certificering is eigenlijk niet geldig. Gelukkig willen ze bij de RDW wel nog even verder kijken of er echt verschil zit in de richtlijnen en of de certificering misschien toch goed is. Zo niet dan moet ik nog een aparte EMC test laten uitvoeren die maar liefst 1500 euro kost. Daar zit ik dus niet echt op te wachten en hopelijk is het ook niet nodig. Is dus nog even afwachten.

Heb ondertussen wel nog een paar dingen aan de motor veranderd. De rubber afdichting heb ik helemaal uitgesneden zodat deze geen contact meer kan maken met de koperen kabels van de koolborstels.

Afbeelding

Ook heb ik de houder van de koolborstels 3 mm verdraaid. De motor zou nu wat efficiënter vooruit moeten draaien dus hopelijk ook minder warmte opbouw.

Afbeelding

Heb al gemerkt dat de motor nu veel soepeler draait, geluid is ook heel anders. Ben ook van plan om aan de zijkant van de heelguards een luchtgeleider te plaatsen die de luchtstroom van buiten de quad richting de motor leidt. Onder het rijden is er dan altijd voldoende koeling. Maar dit is iets voor na de keuring aangezien ik dit gewoon op de weg wil kunnen testen.

Morgen en donderdag wordt het ook interessant. Morgen komt een taxateur langs die de waarde van de quad zal gaan bepalen. De quad is natuurlijk veel meer waard geworden dan origineel en wil hem dus ook goed verzekerd hebben.
Donderdag krijg ik heel ander bezoek. Aangezien ik dit zelf heel leuk vind en er erg naar uit kijk wacht ik er ook nog even mee om te zeggen wat het precies is tot na donderdag. Is iets Amerikaans en Engels maar toch ook weer Nederlands. :)

Re: JLA Loncin E-Streetquad (ombouw naar elektrisch)

Geplaatst: wo 15 apr, 2015 17:06
door yamahakoppel
electrische motoren die op laag frequentie draaien hebben ook meestal een geforceerde koeling
misschien een idee om een electrische ventilator bij te plaatsen