Pagina 1 van 2

olie

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 18:00
door Hanzie
ik heb juist ff met marco van jumpingjet gebeld, en hij zegt me dat ik nu het beste overschakel naar half synth olie ipv vol synth olie. omdat dat het beste is voor mijn rijomgeving, hij bedoelt hiermee omdat ik maar soms cross rij, meestal op een veld etc... hij zegt ook dat bij vol synth de koppeling sneller gaat slippen en op de cross met vol synth sneller motors worden opgeblazen, klopt dit?

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 18:05
door Teunie
Ja en mij raadt ie wel vol synth aan??

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 19:03
door Linhai
Synthetische olie is niet beter dan minerale olie, maar heeft enkel de eigenshap langer mee te gaan in smerend effect, doch ik raad dit ten stelligste af aan alle gebruikers, daar : liever een keer meer verversen beter is t.o.v. de andere bestanddelen die zich in die olie bevinden, zoals anti-corrosiemiddelen en anti-schuimmiddelen en nog andere, wie geïnteresseerd ik geef ik verdere details
Gebruik wel olie van goede kwaliteit, liefst met een MIL norm op, die zijn het best gecontroleerd, die mannen hebben ook maar dat te doen.
Er bestaan in de commerce nog heel goede toevoegingen, maar ik mag geen reklame maken ...

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 19:41
door bansheefreak
corectie teun: dat zij die jonge in de winkel en niet marco zelf. :lol:

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 21:00
door Teunie
bansheefreak schreef:corectie teun: dat zij die jonge in de winkel en niet marco zelf. :lol:
Was wel Marco zelf want vorige keer heb ik ook al Putoline vol synth gehaald, toen ik de kop heb laten vlakken enzo

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 21:28
door bansheefreak
:? raar!!

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 22:43
door No Limit W-tec
Ik ga ook voor volsynthetisch, zie niet in waarom niet. Heb nog niemand horen klagen en heb zelf geen problemen ermee. En minder vaak olie verversen. Ik ververs als mijn olie wat grijs begint kleuren en bij vol is dat minder vlug, minder werk dus, dus meer rijden ! :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: ma 05 jan, 2004 22:50
door Bartie
Dit komt van een gast die met een XR-400 (HRC nokkenas,416cc hogedrukzuiger,bewerkte kop ,ander carbu,aangepaste airbox,FMF demper,CRD bochten )en XR-650 SM rijdt.

Hij sleutelt zelf aan zijn moto(s (al een paar jaar) en is zeer maniakaal.

Heeft voordien een 2 tal XR-600 gehad ook in SM uitvoering dus heeft er al wat ervairing mee.
De meeste motormerken raden volsynthetische olie ,zeker bij 1 cilinder die lekker "heet" worden ,af om geen problemen te krijgen met de (natte)koppeling.Ikzelf gebruikte vroeger Castrol RS,zeker geen slechte olie ,verre van maar, heb ook problemen gekregen om dat synthetische olie eigenlijk te goed( te glad) is voor een natte motorkoppeling.De rest van je motor kan er alleen maar baat bij hebben maar de koppeling doe je er geen goed mee.Oplossing :half synth. of mineraal en dikwijls vervangen!
Zeker alle 500 km de olie vervangen.


Heeft er iemand al aangedacht om meteen 20 liter olie of een vat (60l) te kopen. Ik ga dat doen met een kameraad, we doen toch altijd samen ons onderhoud. Van de moto hé :)

BV Honda werkt met Motul.

http://www.motul.com/motulbaseuk/gab_fiche1.asp

Deze is een halfsynthetische SAE-10w40.

Nu nog gewoon een partij vinden die je deze aan een goede prijs wilt leveren :?

Ik weet dat je bij bv een distributeur van motul goede prijzen kan hebben, Ongeveer de helft van de prijs dat je in de winkel betaald :roll: maar je moet er via via kunnen aangeraken.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 07:34
door Hanzie
ik vond het gewoon raar omdat iedereen met vol synth rijdt, en ik met half synth moet gaan rijden... :? ik zal dan toch maar best vol synth erin gooien, best oliefilter vervangen toch? en na een paar weken weer verversen en oliefilter vervangen en dan na hoeveel draaiuren ongeveer? want ik kan het niet echt rekenen in kilometers...

Geplaatst: di 06 jan, 2004 07:52
door Linhai
Ik heb niet gezegd dat volsynthetische olie niet goed is, ver vandaar, heeft inderdaad een heel goed smerend effect, beter dan minerale, maar vergeet niet dat het fabelkes zijn en de meeste problemen achteraf bij synthetische olie komen omdat de meesten denken dat ze deze minder moeten verversen. Daarbij geen vele eigenschappen verloren die ook "nuttig" zijn, anti schuim, anti corrosie additieven etc.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 07:54
door Hanzie
dus eigenlijk als ik volsynth regelmatig (om de ... tijd?) vervang, is er normaal geen probleem.

want waar ik de quad heb gekocht, die vertelde me ook dat ik na 3weken best overschakel op vol synth olie.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 08:05
door Linhai
als die op tijd wordt ververst, inderdaad geen probleem, hou enkel rekening met condties van gebruik, zoals tijd (max 6 maand, of het ware dat de machine 6 maand heeft stil gestaan, dan niet) of omstandigheden (machine eens goe geforceerd tussendoor) maar om de 500 km is OK.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 08:24
door No Limit W-tec
Waarom niet naar een Belgisch bedrijf gaan, www.denicol.com , is sponsor van Smets oa. Zeer goed qua prijs, alle soorten te verkrijgen. Bel eens en vraag naar Dirk Brulez, is een verkoper die rond rijdt met alles in zijn bestelwagen. Uitkiezen en betalen... Ik koop er oa kettingspray, glitterspray, quick cleaner (brake cleaner), bio wash (kuisproduct dat zeer goed is, inspuiten, even wachten en afspuiten en geen vuile vlekken meer en toch niet te agressief), olie, koelvloeistof, remvloeistof

Geplaatst: di 06 jan, 2004 08:26
door Fré
Ik rij ook op half synthetisch.

Mijn dealer heeft het zo aangeraden, waarom precies weet ik niet (ie zei wel iets van die koppeling), maar ik meen aan hem te mogen geloven, ie racet in het kawa team.

Veel verschil zal het waarschijnlijk niet uitmaken mbt de levensduur van je motor als je de boel regelmatig ververst.

Geplaatst: di 06 jan, 2004 14:21
door Win
Om olie heb ik me nooit zo druk gemaakt. Zelfs de goedkoopste minerale olien voldoen aan de eisen die aan een huis , tuin en keuken motor worden gesteld. Een normale af-fabriek quadmotor valt daaronder.