![Schater Lachen :lol:](./images/smilies/icon_schater.gif)
Variabele uitlaatpoort
Variabele uitlaatpoort
Weet iemand hoe een variabele uitlaatpoort werkt? Zoals op bijvoorbeeld de Quadzilla. Misschien is er iets te maken met een servo motor gekoppeld aan een toerenteller en eventueel een micro-controller (wel flink inpakken anders rammelt het allemaal uit elkaar
)
![Schater Lachen :lol:](./images/smilies/icon_schater.gif)
Ik kwam dit tegen op zoek naar de uitlaatpoort:
Een Polaris Twin blok 925cc met 200 PK. Ik weet niet precies wat voor zieks dit is maar ik zou het wel in m'n Blaster willen
Staat helaas heel weinig goede informatie bij, beetje een vage site.
http://www.swaintech.com/psi.html
Een Polaris Twin blok 925cc met 200 PK. Ik weet niet precies wat voor zieks dit is maar ik zou het wel in m'n Blaster willen
![Schater Lachen :lol:](./images/smilies/icon_schater.gif)
http://www.swaintech.com/psi.html
-
- Quadrunner
- Berichten: 873
- Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
- Locatie: grimbergen
- Contacteer:
Dit zit niet in je uitlaat maar in het blok zelf. Kunt er geloof ik kits voor kopen, ook voor Blaster. Maar dit is niet goedkoop.
Powervalve is een elektrisch werkende klep die afhankelijk van het toerental open of dicht is zodat je en onderin en bovenin de toeren max. power hebt.
Quads zoals de GasGas300 hebben een dergelijke powervalve standaard, ook het RD350 blok waar de Banshee van afgeleid is had deze powervalve.
Weet zo niet wat ze kosten maar ik zou zeggen kijk eens op www.blasterhq.com voor meer info.
Powervalve is een elektrisch werkende klep die afhankelijk van het toerental open of dicht is zodat je en onderin en bovenin de toeren max. power hebt.
Quads zoals de GasGas300 hebben een dergelijke powervalve standaard, ook het RD350 blok waar de Banshee van afgeleid is had deze powervalve.
Weet zo niet wat ze kosten maar ik zou zeggen kijk eens op www.blasterhq.com voor meer info.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Ik las dat de motor waarop de blaster motor is gebaseerd watergekoeld was een ook variabele uitlaatpoorten had. Maar dit hebben ze allemaal veranderd om het simpel te houden. Ik zag inderdaad dat het in je cilinder verwerkt is, hij veranderd de stand van je uitlaatpoorten van je cilinder. Niet zelf te bouwen dus ![Triest :(](./images/smilies/icon_triest.gif)
![Triest :(](./images/smilies/icon_triest.gif)
-
- Quadracer
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: di 14 jan, 2003 01:05
- Locatie: Hagestein
- Contacteer:
Ktm heeft het idee van varibele poorten bedacht. Waarna kawa de eerste was het ook te bedenken(lees kopieren) zonder de patend van ktm te verbreken.
Hoe zij dit deden kan ik niet precies uitleggen maar ik ga een poging doen:
In de poort zit een soort propellortje dat bij hogere toeren harder gaat draaien waardaar er meer gas langskomt dan in lage toeren waardoor je bij lagere toeren hogere compressie haalt. Mss kan je zoiets net voorbij je cilinder in je uitlaat bouwen maar of het dan werkt? ik weet al niet eens of het propellortje mechanisch of gewoon op de luchtstroom werkte?
Hoe zij dit deden kan ik niet precies uitleggen maar ik ga een poging doen:
In de poort zit een soort propellortje dat bij hogere toeren harder gaat draaien waardaar er meer gas langskomt dan in lage toeren waardoor je bij lagere toeren hogere compressie haalt. Mss kan je zoiets net voorbij je cilinder in je uitlaat bouwen maar of het dan werkt? ik weet al niet eens of het propellortje mechanisch of gewoon op de luchtstroom werkte?
"Ride as if you'll live forever. Ride as if you'll die today."
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
"Ik houd niet zo van generaliseren dat doen belgen ook altijd zo"
-
- Quadrider
- Berichten: 288
- Lid geworden op: do 15 jan, 2004 20:22
- Locatie: rotselaar (aarschot)
powervalve, van kawa heet kips(kawasaki internal powervalve system)
honda noemt het anders en zo ook suzuki en andere merken.
uitlaat poort (in de cylinder) gaat bij 5000 rpm's of zo, iets naar boven en er komen zijwaarts ook 2 xtra uitlaat poorten bij.
resultaat, lange slag met meer koppel onderin en bovenin toerengebied werkt het net zo, veel krachtiger dus.
excentriekje op de waterpompas geeft via een hendel dit over aan een getande as die de poorten opent en weer sluit.
huidige 250 cc (2t) motoren hebben zomaar 55/60 pk's en het blok is nog lichter dan van een blaster luchtgekoeld motortje.
kawasaki heeft een 500 2t blok met powervalve..........slik
honda noemt het anders en zo ook suzuki en andere merken.
uitlaat poort (in de cylinder) gaat bij 5000 rpm's of zo, iets naar boven en er komen zijwaarts ook 2 xtra uitlaat poorten bij.
resultaat, lange slag met meer koppel onderin en bovenin toerengebied werkt het net zo, veel krachtiger dus.
excentriekje op de waterpompas geeft via een hendel dit over aan een getande as die de poorten opent en weer sluit.
huidige 250 cc (2t) motoren hebben zomaar 55/60 pk's en het blok is nog lichter dan van een blaster luchtgekoeld motortje.
kawasaki heeft een 500 2t blok met powervalve..........slik
Laatst gewijzigd door elsinore op zo 18 jan, 2004 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.