Pagina 1 van 2

Variabele uitlaatpoort

Geplaatst: vr 09 jan, 2004 23:31
door Ralph
Weet iemand hoe een variabele uitlaatpoort werkt? Zoals op bijvoorbeeld de Quadzilla. Misschien is er iets te maken met een servo motor gekoppeld aan een toerenteller en eventueel een micro-controller (wel flink inpakken anders rammelt het allemaal uit elkaar :lol:)

Geplaatst: za 10 jan, 2004 00:11
door Teunie
Heet een powervalve en is al te koop als kit....

Geplaatst: za 10 jan, 2004 00:23
door Ralph
Voor elke uitlaat? Waar zijn die tekoop dan?

Geplaatst: za 10 jan, 2004 00:43
door Ralph
Ik kwam dit tegen op zoek naar de uitlaatpoort:

Een Polaris Twin blok 925cc met 200 PK. Ik weet niet precies wat voor zieks dit is maar ik zou het wel in m'n Blaster willen :lol: Staat helaas heel weinig goede informatie bij, beetje een vage site.

http://www.swaintech.com/psi.html

Geplaatst: za 10 jan, 2004 10:57
door Ludovic 250
polaris hé :D

Geplaatst: za 10 jan, 2004 12:29
door Teunie
Dit zit niet in je uitlaat maar in het blok zelf. Kunt er geloof ik kits voor kopen, ook voor Blaster. Maar dit is niet goedkoop.
Powervalve is een elektrisch werkende klep die afhankelijk van het toerental open of dicht is zodat je en onderin en bovenin de toeren max. power hebt.
Quads zoals de GasGas300 hebben een dergelijke powervalve standaard, ook het RD350 blok waar de Banshee van afgeleid is had deze powervalve.

Weet zo niet wat ze kosten maar ik zou zeggen kijk eens op www.blasterhq.com voor meer info.

Geplaatst: za 10 jan, 2004 14:00
door Ralph
Ik las dat de motor waarop de blaster motor is gebaseerd watergekoeld was een ook variabele uitlaatpoorten had. Maar dit hebben ze allemaal veranderd om het simpel te houden. Ik zag inderdaad dat het in je cilinder verwerkt is, hij veranderd de stand van je uitlaatpoorten van je cilinder. Niet zelf te bouwen dus :(

Geplaatst: do 15 jan, 2004 00:34
door Rik350
Ktm heeft het idee van varibele poorten bedacht. Waarna kawa de eerste was het ook te bedenken(lees kopieren) zonder de patend van ktm te verbreken.
Hoe zij dit deden kan ik niet precies uitleggen maar ik ga een poging doen:
In de poort zit een soort propellortje dat bij hogere toeren harder gaat draaien waardaar er meer gas langskomt dan in lage toeren waardoor je bij lagere toeren hogere compressie haalt. Mss kan je zoiets net voorbij je cilinder in je uitlaat bouwen maar of het dan werkt? ik weet al niet eens of het propellortje mechanisch of gewoon op de luchtstroom werkte?

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 21:37
door john trekels
bestaat die kit ook voor een warrior? en waar is die te verkrijgen?
en de prijs eventueel...

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 22:22
door Teunie
Is enkel voor 2takt.

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 22:48
door elsinore
powervalve, van kawa heet kips(kawasaki internal powervalve system)
honda noemt het anders en zo ook suzuki en andere merken.
uitlaat poort (in de cylinder) gaat bij 5000 rpm's of zo, iets naar boven en er komen zijwaarts ook 2 xtra uitlaat poorten bij.
resultaat, lange slag met meer koppel onderin en bovenin toerengebied werkt het net zo, veel krachtiger dus.
excentriekje op de waterpompas geeft via een hendel dit over aan een getande as die de poorten opent en weer sluit.
huidige 250 cc (2t) motoren hebben zomaar 55/60 pk's en het blok is nog lichter dan van een blaster luchtgekoeld motortje.
kawasaki heeft een 500 2t blok met powervalve..........slik

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 22:49
door Rik350
tis sowieso niet te krijgen alleen standaard verwerkt in een cilinder

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 23:25
door Ralph
Dat wordt dus een ander blok inbouwen.

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 23:31
door elsinore
Ralph, goed idee !
een mooi 250 cc 2t motortje met powervalve erin en er komt eindelijk gang in je blaster!!! ik heb ergens gelezen dat iemand dat ook had gedaan, maar wie ook alweer??????????????????

Geplaatst: zo 18 jan, 2004 23:45
door Ralph
Eerst eens Proflex of Reiger vering nemen anders heb ik er nog niks aan :)