Koelvloeistof
Koelvloeistof
Hey allemaal,
Heb gisteren de koelvloeistof van een nonkel van mijne kameraad vervangen bij zijne Z400 van 2006.
Nu in de handleiding stond dat ge der 1.2L bij moest gooien, en er is ook wel 1.2L uitgekomen, maar bij het terug vullen van de radiator en da bijhorend tankske, is der ma 1L ingegaan... We hebben nadien de motor nog effe laten draaien (wel in stilstand) maar het niveau is niks gezakt.
Is dit normaal? Kan wel een luchtbel zijn ofzo, maar zo een grote dan da ik 0.2L minder heb moeten gebruiken?
Graag wat hulp!
Heb gisteren de koelvloeistof van een nonkel van mijne kameraad vervangen bij zijne Z400 van 2006.
Nu in de handleiding stond dat ge der 1.2L bij moest gooien, en er is ook wel 1.2L uitgekomen, maar bij het terug vullen van de radiator en da bijhorend tankske, is der ma 1L ingegaan... We hebben nadien de motor nog effe laten draaien (wel in stilstand) maar het niveau is niks gezakt.
Is dit normaal? Kan wel een luchtbel zijn ofzo, maar zo een grote dan da ik 0.2L minder heb moeten gebruiken?
Graag wat hulp!
Ja, k heb eerst de radiator volledig gevuld, en toen da reservoir. Maar meer dan 1L kreeg ik er nie in
Ohja, en k heb mij zelf ook een Z400 gekocht van 2006, nu hier is die koelvloeistof al vervangen geweest door dealer, maar mijn rechterachterpinker doet het niemeer, heb al da lampke gewisseld maar dan werkt em ook nog nie. Nu als ik da zo bekijk zitten die draden van de pinker in de schroefdraad vast van da pinkerhuis en kunt ge die zo nie losmaken, hoe kan ik dan zien of die nog goed contact doorgeeft ofzo? Of hoe kunt ge dan de pinker vervangen zonder de hele draad mee te moeten vervangen?
Ohja, en k heb mij zelf ook een Z400 gekocht van 2006, nu hier is die koelvloeistof al vervangen geweest door dealer, maar mijn rechterachterpinker doet het niemeer, heb al da lampke gewisseld maar dan werkt em ook nog nie. Nu als ik da zo bekijk zitten die draden van de pinker in de schroefdraad vast van da pinkerhuis en kunt ge die zo nie losmaken, hoe kan ik dan zien of die nog goed contact doorgeeft ofzo? Of hoe kunt ge dan de pinker vervangen zonder de hele draad mee te moeten vervangen?
-
- Quad Master
- Berichten: 1557
- Lid geworden op: ma 14 feb, 2005 11:46
- Locatie: Oost Vlaanderen
eens terug gaan naar je dealer voor je brokken maaktbiestig schreef:Ja, k heb eerst de radiator volledig gevuld, en toen da reservoir. Maar meer dan 1L kreeg ik er nie in
Ohja, en k heb mij zelf ook een Z400 gekocht van 2006, nu hier is die koelvloeistof al vervangen geweest door dealer, maar mijn rechterachterpinker doet het niemeer, heb al da lampke gewisseld maar dan werkt em ook nog nie. Nu als ik da zo bekijk zitten die draden van de pinker in de schroefdraad vast van da pinkerhuis en kunt ge die zo nie losmaken, hoe kan ik dan zien of die nog goed contact doorgeeft ofzo? Of hoe kunt ge dan de pinker vervangen zonder de hele draad mee te moeten vervangen?
Dit moet toch onder garantie vallen aangezien het een 2006 is...
Stroom meten zouk wel willen doen, maar 't probleem is dat de kabel van die pinker samenkomt met die van de linkerachterpinker en zo in een stuk door gaat naar de voorste pinkers waar die ook weer samenkomen en dan rechtstreeks doorgaan naar de schakelaar... weer nergens een plaats waar ik het apart zou kunnen opmeten, en de voorste pinkers werken alletwee nog goed.
Nu over het koelvloeistofprobleem... zeker dat het geen kwaad kan dat er nu maar 1L inzit? Zou nie willen dat als die man nu gaat rijden zijn motor overhit geraakt ofzo...
Nu over het koelvloeistofprobleem... zeker dat het geen kwaad kan dat er nu maar 1L inzit? Zou nie willen dat als die man nu gaat rijden zijn motor overhit geraakt ofzo...
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Re: Koelvloeistof
biestig schreef:Hey allemaal,
Heb gisteren de koelvloeistof van een nonkel van mijne kameraad vervangen bij zijne Z400 van 2006.
Nu in de handleiding stond dat ge der 1.2L bij moest gooien, en er is ook wel 1.2L uitgekomen, maar bij het terug vullen van de radiator en da bijhorend tankske, is der ma 1L ingegaan... We hebben nadien de motor nog effe laten draaien (wel in stilstand) maar het niveau is niks gezakt.
Is dit normaal? Kan wel een luchtbel zijn ofzo, maar zo een grote dan da ik 0.2L minder heb moeten gebruiken?
Graag wat hulp!
Kan diverse redenen hebben, kan idd een luchtbel zijn, maar die zou er na ritje toch moeten uit zijn. Misschien heb je motor niet warm genoeg laten lopen en is thermostaat (klep die radiator afsluit) niet open gegaan en is koelvloeistof nog niet beginnen circuleren. Ter controle kan je nog even het boutje losdraaien op de waterpomp waar je koelvloeistof laat aflaat en kijken of er uit komt.
Nog een opmerking voor mensen die overgaan naar Sub Zero van Denicol : er staat duidelijk op de verpakking dat je moet spoelen vooraleer Sub Zero te gebruiken.
Dus :
1. Oude koelvloeistof aflaten, vergeet expansie reservoir niet, voor zekerheid best darmen die naar motor gaan demonteren.
2. Vullen met regenwater (geen leidingwater zit te veel kalk in) en terug aflaten
3. Dan pas vullen met Sub Zero !
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Heb juist gekeken of er koelvloeistof uitkwam aan de aflaatbout, ja dus... Maar heb gekeken of het niveau van de radiator nog even hoog stond als ik hem had gevuld, nu dit was nie zo en heb nog een redelijk deel koelvloeistof kunnen bijgieten nu, denk wel een 200ml, dus hij zal nu wel volledig gevuld zijn denk ik. Alleen is da reservoir nie gedaald, is altijd op hetzelfde niveau blijven staan.
Heb nu toch nog een 200ml ongeveer kunnen bijgieten, zou dan da peil op da reservoir nie gedaald moeten zijn dan? Motor heeft wel alleen maar in stilstand gelopen. maar denk nie da dit iets zou uitmaken toch?
Het product wat we erin hebben gedaan is afkomstig voor VW motoren, die ook veel magnesium gebruiken, had dit hier gelezen en had dit hier nog liggen, heeft een rode kleur en is normaal nog minder agressief als de blauwe. Althans dit zegt mijne garagist..
Heb nu toch nog een 200ml ongeveer kunnen bijgieten, zou dan da peil op da reservoir nie gedaald moeten zijn dan? Motor heeft wel alleen maar in stilstand gelopen. maar denk nie da dit iets zou uitmaken toch?
Het product wat we erin hebben gedaan is afkomstig voor VW motoren, die ook veel magnesium gebruiken, had dit hier gelezen en had dit hier nog liggen, heeft een rode kleur en is normaal nog minder agressief als de blauwe. Althans dit zegt mijne garagist..
-
- Quad Expert
- Berichten: 2075
- Lid geworden op: do 02 dec, 2004 13:37
- Locatie: O-Vlaanderen
- Contacteer:
dat reservoir zal niet zakken ook als er water tekort op uw radiator zit vind het zelf ook raar
ben net het zelfde tegen gekomen eerst opdoen en nadien controler aan de radiator
ben net het zelfde tegen gekomen eerst opdoen en nadien controler aan de radiator
www.rozenhoeve.be verse eieren vloeibaar ei gekookte eieren enz...
http://www.rozenhoeve.be/contact.html
http://www.rozenhoeve.be/contact.html
Als er maar 1L ingegaan is moet je niet gaan panikeren. Wat ik doe is op de radiator een darm steken met zelfde diameter en daarop een trechter. Nu giet je de trechter vol tot het water niet meer zakt. Dan denk je van: ok hij is gevuld. Nee hij is dan nog niet gevuld. Neem uw handigste hand en druk enkele malen op de retour leiding. Zo kan je zien dat je alle luchtbellen eruit knijpt. Eens dit niet meer gebeurt (15min later) dan haal je de trechter af, sluit je de radiator en neem je de quad op zijn zij vast en hef je hem op zodat hij bijna loodrecht komt te staan. Doe de shake met de quad en zet hem neer. Vul nu het reservoirke tss minimum en maximum. Normaal gezien zal het reservoir niet veel gaan zakken. Ik heb dit al 3 maal gedaan en het reservoir is niet gezakt.
Als je heel lui zijt en je hebt niet veel power in de armen dan kan je de radiator gewoon vullen tot hij boordevol is en alsook het reservoir tot ergens tss max en min. Na wat km te rijden zal het reservoir dalen tot alle luchtbellen eruit zijn.
Als je heel lui zijt en je hebt niet veel power in de armen dan kan je de radiator gewoon vullen tot hij boordevol is en alsook het reservoir tot ergens tss max en min. Na wat km te rijden zal het reservoir dalen tot alle luchtbellen eruit zijn.
+++White -Z- Power+++
T0 F@$t F0r Y0u
T0 F@$t F0r Y0u
Ok, zal voor alle zekerheid dan toch maar motor koelvloeistof halen van denicol, wel de blauwe, nie dus de sub-zero, zo moet ik da systeem nie nog eens doorspoelen, maar is deze dan zeker magnesiumbestendig?
Nie dak achteraf van hem te horen krijg dat het toch nie de goede koelvloeistof was en dat het deksel van hem toch weggerot is...
alvast bedankt voor al de info!
Nie dak achteraf van hem te horen krijg dat het toch nie de goede koelvloeistof was en dat het deksel van hem toch weggerot is...
alvast bedankt voor al de info!
-
- Quad GOD
- Berichten: 7138
- Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
- Locatie: Beselare
- Contacteer:
Dat van die magnesium die corrodeert heeft volgens mij maar één reden : koelvloeistof kan je ook kopen die je moet mengen met water. Persoon in kwestie heeft niet goed gemengd of in verkeerde verhouding.
Zou echt voor Sub Zero gaan, is veel beter !
Zou echt voor Sub Zero gaan, is veel beter !
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team