Pagina 1 van 3

kop vlakken

Geplaatst: do 22 jan, 2004 20:39
door filip
kan iemand mij vertellen hoeveel er van de cilinderkop van een blaster mag afgehaald worden . (je hoort overal dat als je de kop vlakt er meer druk in de cilinder komt maar nergens zeggen ze hoeveel eraf moet) :?:

Geplaatst: do 22 jan, 2004 21:14
door Fré
Ik zou zeggen hangt ervan af hoeveel je compressieverhouding nu is en hoeveel je wil dat ze zal zijn (zonder over de grenzen te gaan).

Beetje rekenen geeft:

Afbeelding

met
x: de hoeveelheid dat je moet afvlakken (in centimeter)
epsilon1: de huidige compressieverhouding
epsilon2: de gewenste compressieverhouding
D: de zuigerdiameter (in centimeter)
Vs: het slagvolume (in kubieke centimeter (cc))


Heb het es nagerekend voor een Z400 (ongeveer):
met 400cc, en D=9cm gaf dit om van 11:1 naar 12:1 te gaan ongeveer 1.8mm

Geplaatst: do 22 jan, 2004 22:01
door Ralph
Haha die Fré weer met z'n formule's :lol: Deze valt nog wel mee. Maar hoe weet je welke compressie je maximaal mag?

Geplaatst: do 22 jan, 2004 22:09
door Fré
Ralph schreef:Haha die Fré weer met z'n formule's :lol: Deze valt nog wel mee. Maar hoe weet je welke compressie je maximaal mag?
Dat haal je uit de compressieverhouding van aftermarket high compression pistons, en eventueel een emailtje of zo om te vragen of je daarmee op racegas moet overschakelen of niet. De meeste quad-dealers/tuners weten dat ook wel ongeveer.

Geplaatst: do 22 jan, 2004 22:15
door Ralph
Is toch gewoon als hij begint te pingelen wat booster er bij gooien?
Andere moeren en bouten er in, dan kan de compressie ook weer een stuk omhoog.

Geplaatst: do 22 jan, 2004 22:19
door Fré
Ralph schreef:Is toch gewoon als hij begint te pingelen wat booster er bij gooien?
Andere moeren en bouten er in, dan kan de compressie ook weer een stuk omhoog.
booster erbij is naar het schijnt zelden een goede oplossing aangezien die boosters je octaangehalte heel weinig doen toenemen.
Racebrandstof mengen met gewone of eventueel zuiver is soms nodig als je voor een hele hoge compressie kiest vrees ik.

Iemand echte ervaring hiermee?

Re: kop vlakken

Geplaatst: vr 23 jan, 2004 09:48
door Hanzie
filip schreef:kan iemand mij vertellen hoeveel er van de cilinderkop van een blaster mag afgehaald worden . (je hoort overal dat als je de kop vlakt er meer druk in de cilinder komt maar nergens zeggen ze hoeveel eraf moet) :?:
meestal weet diegene waar je het door laat doen wel hoeveel eraf mag, blijbaar is het wel de moeite waard, ralph heeft dat ook gedaan. ik dacht dat jumpingjet dat voor iets van 30euro doet ofzo.

Geplaatst: vr 23 jan, 2004 09:53
door Ralph
Nee nee! Is bij mij nog niet gedaan :) Ik kan niet op race brandstof, booster of wat dan ook over gaan omdat ik er ook mee over de baan rij en als ik dan moet tanken heb ik een probleem. M'n ontsteking staat wel twee graden vroeger.
Met poorten heb je geen last van race brandstof en dergelijke toch?

Geplaatst: za 24 jan, 2004 14:00
door Bartie
HA de Flipo is begonnen met tuningsplannen :D .


Kunnen de blasterrijders eens vertellen wat de goede volgerde is van mods om het motorblok een beetje te kittelen :roll:

Geplaatst: za 24 jan, 2004 19:43
door elsinore
blaster motor sneller maken: 2 mm stroker met 240 kit en uitlaat, 32 mm flat slide carb, v-force, porting, en goede remmen en schokdempers.

succes !

Geplaatst: zo 25 jan, 2004 12:19
door Hanzie
mark schreef:blaster motor sneller maken: 2 mm stroker met 240 kit en uitlaat, 32 mm flat slide carb, v-force, porting, en goede remmen en schokdempers.

succes !
ik zeg het je, dan VLIEGT die jong...

Geplaatst: do 29 jan, 2004 12:30
door Skicks
mark schreef:blaster motor sneller maken: 2 mm stroker met 240 kit en uitlaat, 32 mm flat slide carb, v-force, porting, en goede remmen en schokdempers.

succes !
euw ja, die eerste woorde... snap daar nix van...

Geplaatst: do 29 jan, 2004 13:06
door Ralph
240 kitje kan je misschien beter later doen. Een uitlaatje, luchtfilter, V-force, ontsteking wat vroeger misschien nog poorten en je kop vlakken. Dan ben je wel even bezig en daar zal je wel even plezier aan hebben, dan kun je daarna nog overstappen op een 240 kit, want die zijn heeeeel erg duur :(

Geplaatst: vr 30 jan, 2004 13:55
door elsinore
of een volledig getrickte quad met honda 500 cc motor van mij kopen????
maar ik verkoop hem alleen aan ervaren rijders

mark

Geplaatst: vr 30 jan, 2004 13:57
door elsinore
Fré schreef:Ik zou zeggen hangt ervan af hoeveel je compressieverhouding nu is en hoeveel je wil dat ze zal zijn (zonder over de grenzen te gaan).

Beetje rekenen geeft:

Afbeelding

met
x: de hoeveelheid dat je moet afvlakken (in centimeter)
epsilon1: de huidige compressieverhouding
epsilon2: de gewenste compressieverhouding
D: de zuigerdiameter (in centimeter)
Vs: het slagvolume (in kubieke centimeter (cc))


Heb het es nagerekend voor een Z400 (ongeveer):
met 400cc, en D=9cm gaf dit om van 11:1 naar 12:1 te gaan ongeveer
1.8mm
ja, ja, leuk, maar hoe is je squishband dan? wiseguy ?????
anders gaat ie alsnog met superdeto, naar de haaien