In het eerste quad activ magazine stond volgend verslag van de 350...
Al enkele decennia lang heeft Yamaha een stal rasechte ATV’s (All Terrain Vehicles of quads) onder haar vleugels. De Blaster 200cc, Banshee 350cc 2-takt en Warrior 350cc 4-takt genoten elk een heel eigen karakter en werden wereldwijd begeerd door tal van ATV-liefhebbers.
Om een antwoord te bieden op de razendsnel groeiende ATV-markt en ook nu bij de toppers in dit segment te blijven horen, drong een update van de verouderde modellen zich echter op.
In 2004 werd de Warrior onder handen genomen en stond Yamaha voor de opgave om een waardige opvolger te creëren voor de quad die inmiddels was uitgegroeid tot een referentie in het milieu. Yamaha kondigde de Raptor350 aan en samen met de naam veranderde ook de looks van de verouderde Warrior.
Terwijl heel het land kreunt onder de heetste meidagen van de afgelopen jaren, biedt D’Ieteren Sport ons een test van de nieuwe Yamaha Raptor350 aan. Zonder aarzelen wordt de motorkledij vanonder het stof gehaald en halen wij de nieuwe telg van de Yamaha familie op om aan een doorgedreven testweek te onderwerpen. Deze middenklasser sluit met zijn 350cc aan bij de Raptor 660, 80 & 50 familie en is duidelijk geïnspireerd op zijn succesrijke oudere broer.
Het frame van de oude Warrior werd veruit onaangetast gelaten, maar wordt nu gesierd door een body die de strakke lijnen volgt van de agressief ogende Raptor660. De Raptor350 is verkrijgbaar in Team Yamaha blauw/wit, maar is ook beschikbaar in zwarte uitvoering.
De hoog oplopende spatborden worden vooraan ingesneden door 2 kleine koplampen die eerder al op de YFZ450 terug te vinden waren. Deze behuizen 30watt lampen, die ook ’s nachts duidelijke zichtbaarheid bieden. De gehomologeerde versie was bij ons voorzien van een lichtbalk met de stand- en pinklichten, de remlichten en het mislicht.
Het zadel van de Warrior werd vervangen en zorgt samen met de herpositionering van het stuur en de ‘footpegs’ (voetsteunen) voor een ergonomische zitpositie, wat een aardige verbetering is ten opzichte van zijn voorganger. Deze kleine veranderingen resulteren onder alle omstandigheden in urenlang comfortabel rijplezier.
Dat Yamaha voor de Raptor350 de 45mm bredere en opzij oplopende voetsteunen van de YFZ450 gebruikt geeft blijk van de off-road mogelijkheden die deze junior in petto heeft. Nog een aardig accessoire dat van de YFZ450 ontleend werd is de innovatieve parkeerrem.
Motorisch werden weinig veranderingen doorgevoerd en wordt nog steeds gebruik gemaakt van de 348cc luchtgekoelde monocilinder met SOHC (Single Overhead Camshaft) kleppenmechanisme. Deze krachtbron combineert een aardig topvermogen met een goede acceleratierespons en gaf in het verleden al blijk van zijn betrouwbaarheid. De beschikbaarheid van slechts twee kleppen bovenop de cilinder beperkt wel de in/uitlaatflow.
De hertekende uitlaatlijn werd niet enkel lichter, maar maakt dat de Raptor350 samen met de Mikuni BSR 36mm carburateur sneller accelereert dan zijn voorganger.
Een ingenieuze snorkel luchtinlaat zit hoog onder de negen liter grote benzinetank weggewerkt en voorziet de motor ook bij doorwadingen en in stoffige gebieden van verse lucht. Een DC-CDI ontstekingssysteem zorgt er tenslotte voor dat op elk toerental een goede ontbranding geboden wordt.
Wat ook op onze appreciatie kan rekenen is de elektronische starter dewelke samen met de op de stuurstang geplaatste chokehendel zelfs bij koude wintertemperaturen garant staat voor vlot starten.
De Raptor350 wordt handmatig geschakeld en is voorzien van een ‘wide-ratio’ 6-versnellingsbak. Deze laat zich soepel bedienen en staat je toe in elke situatie het juiste vermogen op de achterwielen over te brengen. In het terrein volstaat deze gearing, maar on-road is de laatste versnelling té kort om vlot met het verkeer mee te kunnen. Knap detail is dat de quad van in eender welke versnelling in zijn achteruit kan gezet worden, door eenvoudigweg een pook bovenop de motor te verschuiven.
Vooraan werden op dubbele A-armen progressieve veren met een veerweg van 20cm gemonteerd. Deze zijn verstelbaar in sterkte door middel van een moer met de klassieke vertanding. Twee hydraulisch bediende remschijven van grote diameter maken dat de Raptor350 onder alle omstandigheden snel stilstaat. Zelfs bij herhaaldelijk zwaar belasten bleven deze geperforeerde schijven voortreffelijk presteren.
Achteraan gelijkt de ophanging veeleer op deze van de Raptor660. Een zwenkarm met coil-over schokdemper en extern reservoir zorgt voor de demping. Ook nu is de ‘preload’ (voorbelasting) regelbaar via een schroefdraad. Achteraan werd een schijfrem van kleinere diameter geplaatst om de vrije hoogte van de Raptor te bewaren en zo de off-road capaciteiten te behartigen door een hoogte van 10cm te vrijwaren. Zowel on- als off-road levert de ophanging uitstekend werk en blijft de controle over de quad behouden. Sportief rijden en de bijhorende jumps worden perfect verwerkt, terwijl de vering op de baan garant staat voor een strak rijgedrag. Zelfs wanneer de quad zijn topsnelheid van +/- 95km/u bereikt blijft de quad stabiel aanvoelen.
De lichte 10” aluminium velgen worden vooraan geschoeid door 21x7 laag profiel Dunlop terreinbanden, terwijl de 9” achtervelg 20x10 rubber gemonteerd kreeg. De ballonbanden van uit het Warrior-tijdperk zijn taboe, wat de handelbaarheid van de Raptor350 ten goede komt.
De inspanningen die door Yamaha geleverd werden om van de Raptor350 de nieuwe lieveling in de middenklasse te maken blijken gelukt. De Raptor350 werd niet alleen een goede 10kg lichter, wat de prestaties en handelbaarheid verbetert, maar ook vinniger dankzij de kleine aanpassingen aan de in- en uitlaatlijn. De solide 348cc motor maakt dat dit een ideale quad is voor wie al wat overweg kan met een ATV maar nog niet klaar is voor de quads uit het hogere gamma zoals de Raptor660 of YFZ450.
Voor 6.600€ koop je jezelf een onderhoudsvriendelijke, betrouwbare en veelzijdige sportquad. Zowel een rustig toerritje, wat korte verplaatsingen in de buurt als een namiddag diep pompen op circuit vallen binnen zijn mogelijkheden.
Waar was die verlanglijst ook alweer…?!
Foto’s en tekst: Anthonny ‘Toine’ De Ron
Dimensies:
Lengte: 177cm
Breedte: 109.5cm
Hoogte: 108
Zadelhoogte: 82cm
Wielbasis: 121cm
Gewicht: 170kg
Voordelen:
YZF450 ‘footpegs’ en parkeerrem
Volwaardige koplampen
Soepele & vinnige motor
Scharnierpunten voorzien van smeernippels
In het oog springende stijl en design
Nadelen:
Uitlaatlijn geeft teveel warmte af thv onderbenen
Té beperkte topsnelheid voor straatgebruik
Primitief instrumentenbord
Afwezigheid snelheidsmeter
Ongelukkige positionering voor-/achteruithendel boven uitlaat
[/img]