Slechte wegligging met baandbanden

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Stefan
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 92
Lid geworden op: di 12 okt, 2004 21:24
Locatie: Landen

Slechte wegligging met baandbanden

Bericht door Stefan »

Hallo,

Ik heb mijn baanbanden er nog eens op gezwierd op mijn Rappy 660 (voor de rest volledig standaard).
En de wegligging is gewoon knudde op de baan. Met mijn crossbanden heb ik een veel beter wegligging.
De minste oneffenheid dat ik tegenkom op de baan wijkt hij van zijn lijn af. Tegen 80 à 90 km per uur moet ik me al goed schrap zetten. Ik heb mijn voorbanden al wat afgelaten (0,4kg) maar dit helpt maar een heel klein beetje...
Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Helpen spoorverbreders hier?
Elke hint is welkom.
Want als het weggedrag zo blijft, denk ik eraan van ze weg te doen...
Teunie
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Berichten: 3941
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 22:12
Contacteer:

Bericht door Teunie »

Welke banden heb je?
Kan zijn dat ze slecht gegoten zijn, dit komt bij Innova nogal eens voor schijnbaar...
Spoorverbreders maken het alleen erger.
DQT -Dangerous Quadracing Team-

"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Gebruikersavatar
tuumke
Quadrider
Quadrider
Berichten: 329
Lid geworden op: wo 04 mei, 2005 13:39
Locatie: Kinrooi

Bericht door tuumke »

Het kan ook zijn dat je achterbanden niet dezelfde omtrek hebben. Trek de quad naar 1 kant? Dan is dat waarschijnlijk het probleem, gewoon het achterwiel van de kant naarwaar de quad trekt harder oppompen.

Anders zou het ook te maken kunnen hebben met je sporing. Het zou goed kunnen dat die niet correct staat voor je baanbanden, maar wel voor je crossbanden. Dat heb ik ook enkele keren voorgehad.
De sporing kan je bijregelen door de stuurstangen te verdraaien zodanig dat beide voor-wielen zoveel mogelijk evenwijdig komen te staan.
Een halve draai aan een stuurstang kan al wonderen doen...
"Het is beter om je mond te houden en als idioot over te komen dan om hem open te doen en alle twijfel weg te nemen"
yahmmy the one
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 528
Lid geworden op: ma 19 sep, 2005 08:19
Locatie: Gent

Bericht door yahmmy the one »

op mijn 700 heb ik ook baanbanden gestoken, maar met spoorverbreders.
heb gehoord dat de 660 niet zo'n goede baanligging heeft, denk met die te steken dat het al veel beter zal zijn.
:buig: :buig: :buig: :buig: :buig: :buig: RAPTOR 700 R :buig: :buig: :buig: :buig: :buig: :buig:
raptorke660
Quadrider
Quadrider
Berichten: 326
Lid geworden op: za 28 jan, 2006 20:01
Locatie: waar men rappy staat

Bericht door raptorke660 »

ik heb ook een 660 met baanbanden
+ is verbreed met brede achteras en vooraan
met spoorverbreders en heeft een super wegligging
DBM performance
Stefan
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 92
Lid geworden op: di 12 okt, 2004 21:24
Locatie: Landen

Bericht door Stefan »

Banden zijn nog zo goed als nieuw, en met de opening van de banden heb ik ook al ge-experimenteerd... maar nog altijd vertoond hij een schichtig stuurgedrag vanaf 80km/u. De minste oneffenheid doet de quad afwijjken van zijn lijn...
FOR FUN
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 580
Lid geworden op: ma 17 nov, 2003 22:34
Locatie: Tielt-Winge

Bericht door FOR FUN »

Je zal er mee moeten leren leven,is zowat een normaal weggedrag van een raptor.Mijn schoobroer heeft ook een rappy met baanbandjes en die klaagt als zot van een zwevend gedrag en onstabielheid wanneer hij naar de 100km/u gaat.Wat ik ook ondervonden heb(Z400) bij het steken van baanbandjes komende van crossbanden dat hij wel strakker rijd zowat het gevoel wat jij beschrijft,wanneer je bv. de asfaltstrip raakt die in het midden gegoten ligt tussen twee betonnen banen,mee met de rijrichting,dat je voelt dat je quad precies de asfaltstrip wilt volgen en je echt moet werken om hem er van af te krijgen.
Enjoy your ride...
EXFSS
Quadrider
Quadrider
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 16 sep, 2005 10:19
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door EXFSS »

is normaal als je met origineele vering op straat gaat rijden, niet te doen, best laat je hem verlagen en verstijven, en je probleem is opgelost

is hetzelfde als je met een sportwagen off road gaat rijden, zijn het gaat wel maar is er niet voor gemaakt
bm suspension
No Limit W-tec
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 7138
Lid geworden op: vr 10 jan, 2003 08:13
Locatie: Beselare
Contacteer:

Bericht door No Limit W-tec »

Trillingen kan je deels verhelpen door je banden/velgen te laten uitbalanceren in bandencentrale. Verder moet je zorgen dat je niet te veel toespoor hebt. Meer kan je er bij raptor niet veel aan doen.

In feite zou je caster moeten kunnen regelen, voor uitleg zie hier http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html (wel over auto's maar zelfde principe op quads), maar dit kan alleen op sommige aftermarket armen.

Op W-tec is dit ook standaard voorzien, wij passen dat aan naargelang het terrein. Voor het zand steken we veel meer caster dan op korte banen waar veel bochtenwerk inzit als in Komen.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Ralph
Quad GOD
Quad GOD
Berichten: 9035
Lid geworden op: wo 08 jan, 2003 17:32
Locatie: Groningen, Nederland

Bericht door Ralph »

Welk merk banden heb je er onder liggen?
Stefan
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 92
Lid geworden op: di 12 okt, 2004 21:24
Locatie: Landen

Bericht door Stefan »

Banden van Maxxis:
165/70 10
225/40 10
En ITP velgen.

For Fun heeft het weggedrag perfect beschreven, is dat dus wat ik bedoel.

Wat betreft de opmerking van Technoflex, kan ik volgen en ben ik mee eens. Maar 't is toch raar dat ik op de weg een veel betere wegligging heb met de noppenbanden dan met de baanbanden (onafgezien dan van de vering die voorzien is voor op de weg).

Dank je No Limit YZF... maar dat klinkt allemaal duur wat je daar op noemt :-)

Maar aanvankelijk dacht ik gewoon 'laat ik me baanbanden aanschaffen, dat zal op de baan toch wat beter rijden'...

Iemand een setje baanbanden met velgen kopen (echt niet veel mee gereden)? :muur:
EXFSS
Quadrider
Quadrider
Berichten: 257
Lid geworden op: vr 16 sep, 2005 10:19
Locatie: Bree
Contacteer:

Bericht door EXFSS »

is normaal, met baanbanden heb je veel groter contactvlak, minste beetje dat er sporen of strepen zijn, trekt de quad weg, is wennen, rijdt heel anders dan in het zand of met crossbanden op asfalt.

beetje wennen denk ik :wink:
bm suspension
Marc
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 60
Lid geworden op: do 05 aug, 2004 18:11

Bericht door Marc »

spoor controleren ook!
Uitlaat KM racing compleet voor YFZ450 te koop !
Gebruikersavatar
wally
Quadracer
Quadracer
Berichten: 1066
Lid geworden op: do 04 aug, 2005 12:23
Locatie: kleicity

Bericht door wally »

nou ik heb hetzelfde, Baanbanden zijn vreselijk k-ut. Bij 80 kan je geen goed spoor volgen. heb achter 22-10-10 en voor 175-70-10 maxxis. Heb echt OORLOG met mijn quad nu. Op noppenbanden rijd hij veel beter! (rappy 700)
hmmmmmm. eat me..
BLUE BUCK
Quadrider
Quadrider
Berichten: 387
Lid geworden op: do 18 aug, 2005 20:17
Locatie: RUMMEN

Bericht door BLUE BUCK »

technoflex schreef:is normaal als je met origineele vering op straat gaat rijden, niet te doen, best laat je hem verlagen en verstijven, en je probleem is opgelost

is hetzelfde als je met een sportwagen off road gaat rijden, zijn het gaat wel maar is er niet voor gemaakt
crossbanden zijn voor offroad
baanbanden zijn voor baan
en met crossbanden heeft hij een goede wegligging op de baan en met baanbanden niet .
Dat is wel het omgekeerde dan wat gij beweert. :!:
Plaats reactie