Slechte wegligging met baandbanden
Slechte wegligging met baandbanden
Hallo,
Ik heb mijn baanbanden er nog eens op gezwierd op mijn Rappy 660 (voor de rest volledig standaard).
En de wegligging is gewoon knudde op de baan. Met mijn crossbanden heb ik een veel beter wegligging.
De minste oneffenheid dat ik tegenkom op de baan wijkt hij van zijn lijn af. Tegen 80 à 90 km per uur moet ik me al goed schrap zetten. Ik heb mijn voorbanden al wat afgelaten (0,4kg) maar dit helpt maar een heel klein beetje...
Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Helpen spoorverbreders hier?
Elke hint is welkom.
Want als het weggedrag zo blijft, denk ik eraan van ze weg te doen...
Ik heb mijn baanbanden er nog eens op gezwierd op mijn Rappy 660 (voor de rest volledig standaard).
En de wegligging is gewoon knudde op de baan. Met mijn crossbanden heb ik een veel beter wegligging.
De minste oneffenheid dat ik tegenkom op de baan wijkt hij van zijn lijn af. Tegen 80 à 90 km per uur moet ik me al goed schrap zetten. Ik heb mijn voorbanden al wat afgelaten (0,4kg) maar dit helpt maar een heel klein beetje...
Hebben jullie hier ook ervaring mee?
Helpen spoorverbreders hier?
Elke hint is welkom.
Want als het weggedrag zo blijft, denk ik eraan van ze weg te doen...
Het kan ook zijn dat je achterbanden niet dezelfde omtrek hebben. Trek de quad naar 1 kant? Dan is dat waarschijnlijk het probleem, gewoon het achterwiel van de kant naarwaar de quad trekt harder oppompen.
Anders zou het ook te maken kunnen hebben met je sporing. Het zou goed kunnen dat die niet correct staat voor je baanbanden, maar wel voor je crossbanden. Dat heb ik ook enkele keren voorgehad.
De sporing kan je bijregelen door de stuurstangen te verdraaien zodanig dat beide voor-wielen zoveel mogelijk evenwijdig komen te staan.
Een halve draai aan een stuurstang kan al wonderen doen...
Anders zou het ook te maken kunnen hebben met je sporing. Het zou goed kunnen dat die niet correct staat voor je baanbanden, maar wel voor je crossbanden. Dat heb ik ook enkele keren voorgehad.
De sporing kan je bijregelen door de stuurstangen te verdraaien zodanig dat beide voor-wielen zoveel mogelijk evenwijdig komen te staan.
Een halve draai aan een stuurstang kan al wonderen doen...
"Het is beter om je mond te houden en als idioot over te komen dan om hem open te doen en alle twijfel weg te nemen"
-
yahmmy the one
- Quadrunner

-
raptorke660
- Quadrider

Je zal er mee moeten leren leven,is zowat een normaal weggedrag van een raptor.Mijn schoobroer heeft ook een rappy met baanbandjes en die klaagt als zot van een zwevend gedrag en onstabielheid wanneer hij naar de 100km/u gaat.Wat ik ook ondervonden heb(Z400) bij het steken van baanbandjes komende van crossbanden dat hij wel strakker rijd zowat het gevoel wat jij beschrijft,wanneer je bv. de asfaltstrip raakt die in het midden gegoten ligt tussen twee betonnen banen,mee met de rijrichting,dat je voelt dat je quad precies de asfaltstrip wilt volgen en je echt moet werken om hem er van af te krijgen.
Enjoy your ride...
-
No Limit W-tec
- Quad GOD

- Contacteer:
Trillingen kan je deels verhelpen door je banden/velgen te laten uitbalanceren in bandencentrale. Verder moet je zorgen dat je niet te veel toespoor hebt. Meer kan je er bij raptor niet veel aan doen.
In feite zou je caster moeten kunnen regelen, voor uitleg zie hier http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html (wel over auto's maar zelfde principe op quads), maar dit kan alleen op sommige aftermarket armen.
Op W-tec is dit ook standaard voorzien, wij passen dat aan naargelang het terrein. Voor het zand steken we veel meer caster dan op korte banen waar veel bochtenwerk inzit als in Komen.
In feite zou je caster moeten kunnen regelen, voor uitleg zie hier http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html (wel over auto's maar zelfde principe op quads), maar dit kan alleen op sommige aftermarket armen.
Op W-tec is dit ook standaard voorzien, wij passen dat aan naargelang het terrein. Voor het zand steken we veel meer caster dan op korte banen waar veel bochtenwerk inzit als in Komen.
www.planetquad.be - www.w-tec.be - www.planetquadracing.be
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Exclusief invoerder België W-tec quads
Planet Quad Racing Team / W-tec Factory Team
Banden van Maxxis:
165/70 10
225/40 10
En ITP velgen.
For Fun heeft het weggedrag perfect beschreven, is dat dus wat ik bedoel.
Wat betreft de opmerking van Technoflex, kan ik volgen en ben ik mee eens. Maar 't is toch raar dat ik op de weg een veel betere wegligging heb met de noppenbanden dan met de baanbanden (onafgezien dan van de vering die voorzien is voor op de weg).
Dank je No Limit YZF... maar dat klinkt allemaal duur wat je daar op noemt
Maar aanvankelijk dacht ik gewoon 'laat ik me baanbanden aanschaffen, dat zal op de baan toch wat beter rijden'...
Iemand een setje baanbanden met velgen kopen (echt niet veel mee gereden)?
165/70 10
225/40 10
En ITP velgen.
For Fun heeft het weggedrag perfect beschreven, is dat dus wat ik bedoel.
Wat betreft de opmerking van Technoflex, kan ik volgen en ben ik mee eens. Maar 't is toch raar dat ik op de weg een veel betere wegligging heb met de noppenbanden dan met de baanbanden (onafgezien dan van de vering die voorzien is voor op de weg).
Dank je No Limit YZF... maar dat klinkt allemaal duur wat je daar op noemt
Maar aanvankelijk dacht ik gewoon 'laat ik me baanbanden aanschaffen, dat zal op de baan toch wat beter rijden'...
Iemand een setje baanbanden met velgen kopen (echt niet veel mee gereden)?
crossbanden zijn voor offroadtechnoflex schreef:is normaal als je met origineele vering op straat gaat rijden, niet te doen, best laat je hem verlagen en verstijven, en je probleem is opgelost
is hetzelfde als je met een sportwagen off road gaat rijden, zijn het gaat wel maar is er niet voor gemaakt
baanbanden zijn voor baan
en met crossbanden heeft hij een goede wegligging op de baan en met baanbanden niet .
Dat is wel het omgekeerde dan wat gij beweert.