N-Duro achteras voor Raptor700
N-Duro achteras voor Raptor700
Onderdeel: Achteras
Merk: N-Duro (http://www.nduro.co.uk/)
Type: +2" + 2" voor Raptor 700R
Leverancier: Bertmat (www.bertmat.be)
Levertijd: 1 dag
Garantie: Levenslang, mits registratie
Het verhaal
Na het tragische ongeval met mijn 1 week oude Raptor 700, was ik toe aan een andere achteras.
We zitten midden in de zomer, dus ik moest zo snel mogelijk iets hebben, liefst breder en sterker dan origineel. Dus ik ben rond gaan kijken op internet. Je komt vanalles tegen met de meest uiteenlopende prijzen. Durablue, Lonestar, RPM, Goldspeed... genoeg keuze, al was het vaak onduidelijk of de betreffende merken al assen hebben voor de 700. (die overigens NIET hetzelfde is als de as op de YFZ)
Bertmat stuurde mij het voorstel voor een N-Duro achteras. Ik herinnerde mij vaag iets over de introductie van deze as op het forum, maar veel meer was er niet bekend. Bezoek aan de website van N-Duro (Nick Davies) maakte al wat meer duidelijk. De as ziet er erg professioneel uit, wordt garantie gegeven op buigen en breken en ze worden geproduceerd in the UK. Ook de prijs was goed, dus ik besloot om hiervoor te gaan.
Ik heb het geld overgemaakt naar Bertmat, die de as gewoon op stock had liggen. De communicatie verliep via mail uitstekend en zodra het geld binnen was werd de as meteen opgestuurd met UPS en verzekering. De dag erna stopte op exact het goede moment (terwijl ik de oude as er net uitgehaald had) het busje van UPS om de as af te leveren...Perfect gewoon!
Ik wilde de verpakking open scheuren maar dit viel nog tegen. Het pakketje was zo goed ingepakt dat ik er een mes bij moest pakken om de as eruit te krijgen. De as ziet er zeer degelijk uit. Lekker dik en mooi glimmend. Straalt vertrouwen uit.
Het inbouwen was een fluitje van een cent maar hierover meer in het volgende puntje.
De assemblage
Om te beginnen heb ik natuurlijk de manual gedownload van de DQT-website. Een voorbereid mens telt voor twee. Even alle stappen doorgenomen en uitgeprint. De manual van de 700R is erg gebruiksvriendelijk, meer nog zelfs dan voor de KFX400. Zal ze even kort beschrijven.
1. Zet de quad op een verhoging en zet de quad op de handrem.
2. Draai de velgen eraf.
3. Draai de wheelhubs eraf.
4. In de moer die de as op zijn plaats houdt (rechts naast de remschijf) zitten kleine boutjes. Draai deze los.
5. Draai de moer los (dit kost weinig kracht) en verwijder de moer samen met de ring.
6. Zet de quad van de handrem af en draai de bouten van de remcilinder los.
7. Verwijder de remcilinder en remschijf.
8. Draai de 4 bouten los voor het spannen van de ketting.
9. Pas de kettingspanning aan zodat de ketting zo slap mogelijk hangt.
10. Draai de as zodat de ketting van het achtertandwiel valt.
11. Laat iemand een blok hout tegen de rechterkant van de as houden terwijl jij er met een zo groot
mogelijke hamer tegenaan slaat, totdat de as eruit ligt. (dit kost enige moeite)
12. Verwijder de clip die tandwiel en houder op zijn plaats houdt
13. Verwijder tandwielhouder.
14. Breng voldoende vet aan in het lagerhuis.
15. Monteer de nieuwe as in omgekeerde volgorde.
Al bij al stelt het niets voor. Het moeilijkste is het verwijderen van de originele as uit het lagerhuis. Dit zit vrij krap in elkaar. Gepaste kracht hiervoor gebruiken
Bij de as zit een registratiekaart. Deze moet binnen 14dagen opgestuurd worden naar de UK om in de toekomst eventueel garantie te kunnen claimen. Ook voor deze garantieclaim zit een opstuurkaart bijgevoegd.
Conclusie
De betrouwbaarheid van de as zal zich nog moeten bewijzen maar ik ben zeer tevreden over de uitstraling en afwerking. Ook over de service van Bertmat ben ik erg tevreden en ik zal in de toekomst zeker nog zaken met hem doen!
Merk: N-Duro (http://www.nduro.co.uk/)
Type: +2" + 2" voor Raptor 700R
Leverancier: Bertmat (www.bertmat.be)
Levertijd: 1 dag
Garantie: Levenslang, mits registratie
Het verhaal
Na het tragische ongeval met mijn 1 week oude Raptor 700, was ik toe aan een andere achteras.
We zitten midden in de zomer, dus ik moest zo snel mogelijk iets hebben, liefst breder en sterker dan origineel. Dus ik ben rond gaan kijken op internet. Je komt vanalles tegen met de meest uiteenlopende prijzen. Durablue, Lonestar, RPM, Goldspeed... genoeg keuze, al was het vaak onduidelijk of de betreffende merken al assen hebben voor de 700. (die overigens NIET hetzelfde is als de as op de YFZ)
Bertmat stuurde mij het voorstel voor een N-Duro achteras. Ik herinnerde mij vaag iets over de introductie van deze as op het forum, maar veel meer was er niet bekend. Bezoek aan de website van N-Duro (Nick Davies) maakte al wat meer duidelijk. De as ziet er erg professioneel uit, wordt garantie gegeven op buigen en breken en ze worden geproduceerd in the UK. Ook de prijs was goed, dus ik besloot om hiervoor te gaan.
Ik heb het geld overgemaakt naar Bertmat, die de as gewoon op stock had liggen. De communicatie verliep via mail uitstekend en zodra het geld binnen was werd de as meteen opgestuurd met UPS en verzekering. De dag erna stopte op exact het goede moment (terwijl ik de oude as er net uitgehaald had) het busje van UPS om de as af te leveren...Perfect gewoon!
Ik wilde de verpakking open scheuren maar dit viel nog tegen. Het pakketje was zo goed ingepakt dat ik er een mes bij moest pakken om de as eruit te krijgen. De as ziet er zeer degelijk uit. Lekker dik en mooi glimmend. Straalt vertrouwen uit.
Het inbouwen was een fluitje van een cent maar hierover meer in het volgende puntje.
De assemblage
Om te beginnen heb ik natuurlijk de manual gedownload van de DQT-website. Een voorbereid mens telt voor twee. Even alle stappen doorgenomen en uitgeprint. De manual van de 700R is erg gebruiksvriendelijk, meer nog zelfs dan voor de KFX400. Zal ze even kort beschrijven.
1. Zet de quad op een verhoging en zet de quad op de handrem.
2. Draai de velgen eraf.
3. Draai de wheelhubs eraf.
4. In de moer die de as op zijn plaats houdt (rechts naast de remschijf) zitten kleine boutjes. Draai deze los.
5. Draai de moer los (dit kost weinig kracht) en verwijder de moer samen met de ring.
6. Zet de quad van de handrem af en draai de bouten van de remcilinder los.
7. Verwijder de remcilinder en remschijf.
8. Draai de 4 bouten los voor het spannen van de ketting.
9. Pas de kettingspanning aan zodat de ketting zo slap mogelijk hangt.
10. Draai de as zodat de ketting van het achtertandwiel valt.
11. Laat iemand een blok hout tegen de rechterkant van de as houden terwijl jij er met een zo groot
mogelijke hamer tegenaan slaat, totdat de as eruit ligt. (dit kost enige moeite)
12. Verwijder de clip die tandwiel en houder op zijn plaats houdt
13. Verwijder tandwielhouder.
14. Breng voldoende vet aan in het lagerhuis.
15. Monteer de nieuwe as in omgekeerde volgorde.
Al bij al stelt het niets voor. Het moeilijkste is het verwijderen van de originele as uit het lagerhuis. Dit zit vrij krap in elkaar. Gepaste kracht hiervoor gebruiken
Bij de as zit een registratiekaart. Deze moet binnen 14dagen opgestuurd worden naar de UK om in de toekomst eventueel garantie te kunnen claimen. Ook voor deze garantieclaim zit een opstuurkaart bijgevoegd.
Conclusie
De betrouwbaarheid van de as zal zich nog moeten bewijzen maar ik ben zeer tevreden over de uitstraling en afwerking. Ook over de service van Bertmat ben ik erg tevreden en ik zal in de toekomst zeker nog zaken met hem doen!
Laatst gewijzigd door Teunie op zo 09 jul, 2006 19:41, 2 keer totaal gewijzigd.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
-
- Quadracer
- Berichten: 1469
- Lid geworden op: vr 27 mei, 2005 16:42
- Locatie: holland
Tja het is helaas de enige manier om de as eruit te krijgen.BLUE BUCK schreef:Die grote hamer lijkt mij toch nogal grof
Degelijk spul precies die as
Heb geprobeerd lieve woordjes te fluisteren maar ze reageerde er precies niet zo op
As ziet er idd degelijk uit!
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
Dat is een goede vraag.wally schreef:dus volgen jouw doet n-duro niet onder voor lonestar of ander bekend merk.
Ik doe zelf weinig aan cross dus ik kan niet echt een uitspraak doen over de kwaliteit.
Het ziet er wel erg goed uit allemaal en ook de ervaringen van Dutje waren erg positief.
Denk zelf dat N-Duro inderdaad niet onder hoeft te doen voor de bekende merken.
DQT -Dangerous Quadracing Team-
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"
"Ik ben eigenlijk best snel, ik verlies gewoon tijd met het vallen"