Cilinderkop naar de kl*ten

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Cilinderkop naar de kl*ten

Bericht door Domi »

Ik ben verleden week ne toer gaan maken en opeens begon mn quad zéér raar te doen. Hij rammelde in de motor en hield op een gegeven moment zelfs enorm in. Aangezien ik niet echt dicht bij de bewoonde wereld zat, heb ik me maar rap omgedraaid en richting huis gereden. (in lage toeren rammelde er binnen de motor iets, in hoge toeren werd het alleen maar erger, tot vervelends toe -> begon de quad plots te doen!). Dus ik op mijn gemakske richting huis, maar daar ben ik nooit geraakt. Opeens een gerammel, quad viel uit en ...NIKS MEER :x . Ik heb mn quad dus binnengedaan bij een zéér goed mekanieker en wat blijkt: kleppen zijn afgebroken, nokkenas is afgebroken,...kortom héél de boel is om zeep! Het betreft hier een warrior van 2002 en eerlijk gezegd, heb ik al te veel meegemaakt met deze quad om er nu weer zotte kosten aan te doen. :muur:
De rest van de quad is nog in prima staat buiten dan dit gedeelte van de motor. Wat zouden jullie afwegen hiermee te doen: ofwel quad verkopen en ne nieuwe? Of eventueel een andere motor erin leggen (geef maar een ged8 :mrgreen: )...
doubletracing
Quadracer
Quadracer

Bericht door doubletracing »

ik zou eerst zien hoeveel de schade moet kosten,voor een warior is het inderdaad overwegen als je nog zulke kosten wilt doen ofniet.als je het budget hebt om een nieuwe te kopen kan je nog altijd de warior in onderdelen verkopen of hem laten overnemen waar je eventueel een nieuwe zou kopen.en als je een handige harry bent in het sleutelen kan je ook een projectje op poten zetten en er een ander blokje in plaatsen...
gas geven is niets , tis er blijven opzitten!

www.depannagedoublet.be
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Re: Cilinderkop naar de kl*ten

Bericht door Robby »

Domi schreef:Ik ben verleden week ne toer gaan maken en opeens begon mn quad zéér raar te doen. Hij rammelde in de motor en hield op een gegeven moment zelfs enorm in. Aangezien ik niet echt dicht bij de bewoonde wereld zat, heb ik me maar rap omgedraaid en richting huis gereden. (in lage toeren rammelde er binnen de motor iets, in hoge toeren werd het alleen maar erger, tot vervelends toe -> begon de quad plots te doen!). Dus ik op mijn gemakske richting huis, maar daar ben ik nooit geraakt. Opeens een gerammel, quad viel uit en ...NIKS MEER :x . Ik heb mn quad dus binnengedaan bij een zéér goed mekanieker en wat blijkt: kleppen zijn afgebroken, nokkenas is afgebroken,...kortom héél de boel is om zeep! Het betreft hier een warrior van 2002 en eerlijk gezegd, heb ik al te veel meegemaakt met deze quad om er nu weer zotte kosten aan te doen. :muur:
De rest van de quad is nog in prima staat buiten dan dit gedeelte van de motor. Wat zouden jullie afwegen hiermee te doen: ofwel quad verkopen en ne nieuwe? Of eventueel een andere motor erin leggen (geef maar een ged8 :mrgreen: )...

beetje je eigen fout dat je hem in soep hebt gedraaid he...moest je gestopt hebben en je laten ophalen hebben was de schade beperkt gebleven,of ter plaatse een controle uitgevoerd hebben. sleutel 8-10 en imbusrekje konden je blokje gered hebben. Ik gok op een losse regelmoer van de kleppen die de boel in soep gedraaid heeft werkje van hooguit 15min in de slechtste omstandigheden om die vast te zetten.
ik gok op snel ergens een 400€ met 2kleppen,guides,nokkenas,veren en deksels + daarbij nog bovenop de montagekosten
Ook aangeraden is na zo een voorval distributie te vernieuwen en zuiger en zuigerstang+ lagers op de krukas na te kijken. Kosten vallen al bij al nog mee,project met ander blok gaat je duurder uitkomen. Eventueel een okazie cilinderkopje steken die je even laat nazien natuurlijk.
greetz
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Robby, het was nog geen 500 meter verder dat ie de geest eraan gaf. Heb al overal rondgezien voor een occasie cilinderkop, maar vind gewoon niets :x . Heb je geen adresje?
S.W.A.T.
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door S.W.A.T. »

ik dacht dat quadshop nog een occasie motor liggen heeft van een raptor 350?
is dat mischien niets?
witte yfz 450 06
het zijn de WHEELY'S van vroeger niet meer
Stolenquads Europe
Quad gestolen? Onderneem NU actie!
http://www.stolenquads.eu
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

Domi schreef:Robby, het was nog geen 500 meter verder dat ie de geest eraan gaf. Heb al overal rondgezien voor een occasie cilinderkop, maar vind gewoon niets :x . Heb je geen adresje?
beste wat je kan doen is enkele quadwinkels bellen en daarachter vragen, meeste mensen hebben dat zo niet in hun garage liggen en meeste winkels zetten kleinere onderdelen niet op het internet.
greetz
Skicks
Quadracer
Quadracer

Bericht door Skicks »

Domi schreef:Robby, het was nog geen 500 meter verder dat ie de geest eraan gaf. Heb al overal rondgezien voor een occasie cilinderkop, maar vind gewoon niets :x . Heb je geen adresje?
wedden dat die 500meter het gedaan hebben? heb NET hetzelfde voorgehad met m'n blaster, en toen heeft 250meter de das rondgedaan! zodra je zoiets hoort alles stilleggen!
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

Skicks schreef:
wedden dat die 500meter het gedaan hebben? heb NET hetzelfde voorgehad met m'n blaster, en toen heeft 250meter de das rondgedaan! zodra je zoiets hoort alles stilleggen!
tis dat wat ik zeg, die regelmoeren durven loskomen (heb ik zelf eenmaal voorgehad) klepspeling wordt groter of kleiner, moertje komt ergens tussen vast te zitten na veel geratel en boel breekt langs alle kanten. terwijl als je hem na het rare geluid chekt,je direkt weet waar je aantoe bent. Slepen naar huis of ter plaatse fixen en naar huis rijden. Maar zeker en vast nooit voortrijden voor je weet wat het is.
greetz
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Ik had reeds met quadshop gemaild voor cilinderkop enkel, maar hadden ze niet. Motor staat geloof ik op hun site ja. Maar eerlijk...als ik voor een andere motor moet gaan neem ik direct iets zwaarders. Had gedacht aan ergens een 500cc blokje ofzo... En passend maken zullen we het wel :idea: . Daarvoor heb ik mijn handige harry al gevonden :duimhoog: .Uiteraard valt dan nog de afweging te maken waar ik uiteindelijk voor ga: andere motor of andere quad. Buiten motor is quad nl. nog perfect in orde. Zit hier op dit forum niet iemand die ne motor apart aanbiedt?
rappy 700 rijder
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door rappy 700 rijder »

anders zet je er toch een cross motor blok in of een wegrace blok die gaan super
als iemand iets van brommers/motoren/scooters zoekt pb maar!
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

hoe zit het met de rest van je motor, had je al niet wat problemen met versnellingsbak ?
Is je piston en cilinder nog in orde ?

Ik zou dat allemaal eens opengooien en nakijken vooraleer je beslist, moesten er meer kosten aan zijn ga je best voor een ander blok of doe je de quad zo weg.
epix no-fear
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door epix no-fear »

Domi schreef:Ik had reeds met quadshop gemaild voor cilinderkop enkel, maar hadden ze niet. Motor staat geloof ik op hun site ja. Maar eerlijk...als ik voor een andere motor moet gaan neem ik direct iets zwaarders. Had gedacht aan ergens een 500cc blokje ofzo... En passend maken zullen we het wel :idea: . Daarvoor heb ik mijn handige harry al gevonden :duimhoog: .Uiteraard valt dan nog de afweging te maken waar ik uiteindelijk voor ga: andere motor of andere quad. Buiten motor is quad nl. nog perfect in orde. Zit hier op dit forum niet iemand die ne motor apart aanbiedt?
leg er een mooi honda XR blok in :) zijn super bokjes
CustomCoatingsHelvoirt
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

JohnBeton schreef:hoe zit het met de rest van je motor, had je al niet wat problemen met versnellingsbak ?
Is je piston en cilinder nog in orde ?

Ik zou dat allemaal eens opengooien en nakijken vooraleer je beslist, moesten er meer kosten aan zijn ga je best voor een ander blok of doe je de quad zo weg.
Inderdaad, lijkt me voor het moment het meeste geschikte idee. Ik ga mn mekanieker eens bezoeken en zien wat ie me voorstelt. :dag:

Ok, net terug van mister mec. Na analyse van cilinderkop blijkt dat nokkenas volledig om zeep is. Daarnaast had hij het over een soort 'tuimelaarkes' (iemand juiste woord hiervoor :? ) die wat ook op waren. 1 tuimelaar kreeg hij niet meer uit de cilinder. Zat moervast en dus zal er wrss geboord/geslepen moeten worden om te zien of dat er nog uit te krijgen valt. Tot zover de cilinderkop. In het onderste gedeelte bleek dat die vering waar het oliefiltertje inzat niet in het blok te zitten :x . Het viel ons ook op dat het blok vanbinnen redelijk droog was, ondanks dat de olie pas een maand of 3 geleden volledig vernieuwd is geworden (zo een 2 liter). Enkel op de bodem lag er wat, maar tandwielen, kettingen,...waren bijna kurkdroog (lees: niet vettig). Is het de oliepomp? Heeft dat spiraaltje met oliefiltertje er wat mee te maken? Voor diegenen die wat van de kostprijs van onderdelen af kennen, op hoeveel zal ik me, zoals jullie dit hier kunnen lezen, mogen baseren voor een kostprijs van dit alles? :chagarijn:
JohnBeton
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door JohnBeton »

zijn de tandwielen nog ok, en is de cilinderwand beschadigd of nog goed ?
Als hij lang zonder olie heeft gereden zal het alleszins niet goed geweest zijn voor het blokje.
Moest het mijn quad zijn zou ik ook eerder beginnen denken aan een ander blokje.

Of in een keer een zwaardere quad 8)
Domi
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Domi »

Als ik hem inlever krijg ik er ook niet echt veel voor terug vrees ik. Zo zijn die handelaars nu eenmaal. Cilinderwand zag er nog ok uit, net als de tandwielen en dergelijke. Vraag me af waar het probleem met die olie dan zit. Kan toch bijna niet dat alles zo droog aanvoelde :?: Ander blokje gaat aardig wat werk zijn, tenzij dat ik standaard blok terug zet. Zou op een 1700 euro neerkomen. Focking veel geld dus voor iets wat 4 jaar oud is :braak: .
Plaats reactie