Pagina 1 van 1

inkorten van uitlaat demper

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 17:03
door epix no-fear
Ik had bij deze even een vraag.
Als je bij een 4takt de uitlaat demper in kort voor meer low end dan moet je rejetten.

Nu vroeg ik me af of dit bij een 2 takt ook het geval is?

mvg Bart

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 17:23
door Frank MB
bij de 2 takt zorgt de demper alleen voor de demping alle performance moet uit het expansiegedeelte komen.

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 17:28
door epix no-fear
Frank MB schreef:bij de 2 takt zorgt de demper alleen voor de demping alle performance moet uit het expansiegedeelte komen.
oke dus ik kan hem zonder problemen in korten?

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:01
door Speedmaster
altijd rejetten want lengte van de uitlaat is heel belangrijk voor het karakter van de moter.
Vuist regel is hoe langer de uitlaat hoe meer bottem power ,hoe korter de uitlaat hoe meer top power en topspeed .
Expanzie van de uitlaat is toerental afhankelijk door de tegendruk van de uitlaat,tegendruk van de uitlaat is afhankelijk van de lengte van de uitlaat.

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:25
door epix no-fear
Speedmaster schreef:altijd rejetten want lengte van de uitlaat is heel belangrijk voor het karakter van de moter.
Vuist regel is hoe langer de uitlaat hoe meer bottem power ,hoe korter de uitlaat hoe meer top power en topspeed .
Expanzie van de uitlaat is toerental afhankelijk door de tegendruk van de uitlaat,tegendruk van de uitlaat is afhankelijk van de lengte van de uitlaat.
en hoeveel zou ik dan omlaag of omhoog moeten gaan in sproeier maat als ik mijn demper in kort?

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:34
door gareth
Dan kan je nooit zeggen. Maar weet wel dat de demper bij een 2 takt voor tegendruk zorgt.

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:39
door Vyrena
Ligt aan de afstand dat je hem inkort, en wat voor sproeier je er nu in hebt. Zou je gewoon moeten testen.

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:40
door Vincenzo
maar nee tis de pot die voor de tegendruk zorgt en de afstand van die tot de motor is belangrijk! de demper is maar een buiske in zijn geval en da doet nu eens echt niets als ge zie aanpast!

TIS 2 TAKT HE MANNE!

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:42
door Vyrena
Waarom hebben wij dan een keer een quad aan het lopen gehad met een super kleine einddemper waar hij goed op liep terwijl we met andere dempers toch niet zo lekker ging?
Ik ben ook wel benieuwd hoe het zit namelijk.

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:45
door Vincenzo
kijk het verschil zit hem erin als je een super kleine demper hebt en je vervangt die door een (bijvoorbeeld standaard blaster demper)
dan nijp je zijn keeltje dicht.

ga je nu zo een openbuis 10 centimeter inkorten ga je da verschil nie merken (ook niet in de jetting)
is namelijk proefondervinden vastgesteld bij 2takt methanol motoren en die draaien toch nog niet iets
hoger in toeren en zijn nog wat gevoeliger aan hun jetting dan waar wij nu de dag van vandaag mee rijden.
(door mezelf voor ik hier commentaar krijg dat ik over iets bezig ben waar ik niets van weet 8) )

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 22:48
door Vyrena
Ligt er toch ook aan hoeveel je hem in wilt korten? Die demper was ong. 20 cm gok ik, dan mis je wel een stuk.

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 23:01
door Vincenzo
ma die theorie geldt alleen voor open dempers he anders hou ik mijne mond. dat gaat niet op voor dempers met kamers.

weet ge wat laat het eens aan tri-Z om het te testen dan is da voor altijd opgelost of da kan bij quads of niet;)

Geplaatst: zo 24 dec, 2006 23:06
door Twan #33
Hier een artikel om dit alles een beetje te verduidelijken.

http://www.scooter-power.nl/uitlaat.php

Geplaatst: ma 12 feb, 2007 16:23
door Myth
Mijn 2-takt 50cctje doet het ook zonder demper. Je hebt wel flinke oordoppen nodig, want je trommelvliezen krijgen het dan wel zwaar te verduren :wink: