vario-RING, hoe en wat?

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
jossoh
Quadrider
Quadrider

vario-RING, hoe en wat?

Bericht door jossoh »

ik heb laatst bij een topic gelezen:
door de vario-ring eraf te halen wordt je quad sneller.
ik wil hier graag wat meer uitleg over.

dan denk ik aan:
1. waar zit dit dingetje?

2. hoeveel harder gaat die erdoor?

als jullie die kunnen beantwoorden, fijn! :duimhoog:
als iemand er een foto bij nodig heeft, die heb ik, vraag er maar naar dan post ik die later.
Laatst gewijzigd door jossoh op wo 03 jan, 2007 11:53, 2 keer totaal gewijzigd.
cross-X-team
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door cross-X-team »

als je de vario erafhaalt kom je niet eens vooruit :roll:
de varioRING kun je eruit halen dat is een soort begrenzing dat de v-snaar niet zo hoog in je poelie kan komen en zo niet harder kan.. ik heb volgens mij wel ergens foto's
en het is aleen bij 50cc automaatjes :wink:

EDIT:

hier de foto's de foto's zijn dan wel niet van mij.. en niet van een quad maar het vario gedeelte is hetzelfde :wink:

Afbeelding
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

ok en zijn er dan ook gevaren als ik deze er af heb?
cross-X-team
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

er zijn geen gevaren :wink: het is alleen een begrenzing zodat die niet harder gaat :wink:
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

ok bedankt voor de reactie!
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

jossoh schreef:ok bedankt voor de reactie!

je gaat em kunnen verwijderen met als gevolg dat je quadje niet meer gaat trekken... weet dit uit ervaring... moest je een of ander kitje hierop monteren en dan die ring eruit is ideaal... spreek hierover over de ervaring van een unilli ax50
greetz
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

nahjaah we zullen zien zal ik maar zeggen,

als die dan niet meer trekt zet ik hem er weer op of koop me er zo'n setje voor hea.
cross-X-team
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Robby schreef:

je gaat em kunnen verwijderen met als gevolg dat je quadje niet meer gaat trekken... weet dit uit ervaring... moest je een of ander kitje hierop monteren en dan die ring eruit is ideaal... spreek hierover over de ervaring van een unilli ax50
greetz

... het blok van zo'n quad is identiek aan het blok van een scooter en omdat ik veel met brommers omga weet ik ook dat bijna iedereen de vario-ring eruit haalt om zo harder te gaan..
De vario is de versnelling van de scooter en moet ervoor zorgen dat de motor op een constant toerental draait. Dit gebeurt doordat bij de acceleratie de rollen in de draaiende vario naar buiten drukken. De vario schuift opzij (gootjes waar de rollen door lopen staan omhoog) en de snaar wordt omhoog gedrukt tegen de andere schijf naast de vario zodat de diameter van het spoor waarover de snaar loopt groter wordt. Tegelijk wordt doordat de vario de snaar naar zich toetrekt de diameter bij de koppeling kleiner. Een drukveer die twee schijven achter de koppeling, waar de v-snaar tussen loopt, naar elkaar drukt zorgt voor een constante spanning op de snaar, ongeacht de stand van de vario.
dus de vario-ring zorgt er alleen voor zodat de v-snaar hoger in de poelie's komt te liggen en zo harder gaat... en en als de varioring eruit is dan kan de v-snaar ook dieper in de poelies en dan trekt die ook nog harder op..
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

cross-X-team schreef:
Robby schreef:

greetz

... het blok van zo'n quad is identiek aan het blok van een scooter en omdat ik veel met brommers omga weet ik ook dat bijna iedereen de vario-ring eruit haalt om zo harder te gaan..
De vario is de versnelling van de scooter en moet ervoor zorgen dat de motor op een constant toerental draait. Dit gebeurt doordat bij de acceleratie de rollen in de draaiende vario naar buiten drukken. De vario schuift opzij (gootjes waar de rollen door lopen staan omhoog) en de snaar wordt omhoog gedrukt tegen de andere schijf naast de vario zodat de diameter van het spoor waarover de snaar loopt groter wordt. Tegelijk wordt doordat de vario de snaar naar zich toetrekt de diameter bij de koppeling kleiner. Een drukveer die twee schijven achter de koppeling, waar de v-snaar tussen loopt, naar elkaar drukt zorgt voor een constante spanning op de snaar, ongeacht de stand van de vario.
dus de vario-ring zorgt er alleen voor zodat de v-snaar hoger in de poelie's komt te liggen en zo harder gaat... en en als de varioring eruit is dan kan de v-snaar ook dieper in de poelies en dan trekt die ook nog harder op..

gij gaat mij aan zo een 50CC quadje leren werken ofwa?
ik zeg u: ten eerste alle remmingen bij zo een 50cc blokje voor een quad zijn er uit behalve de varioring!
DOOR de varioring er uit te halen zakt uw v-snaar NIET dieper
Als de varioring er uitgehaald wordt zonder gewichten of dergelijke te veranderen of geen kit wordt gestoken gaat de v-snaar vanvoor zo rzap mogelijk op zijn hoogste punt gaan liggen waardoor hij geen macht meer heeft! zo een quadje draait nog wel altijd op 4 wielen en weegt straks het dubbele van zijn scooter variant.
die ring zit er standaard in voor de riem vast te zetten in het midden van de poullie voor nog macht te hebben als je een bergje of dergelijks doet...
maar ja jij weet blijkbaar alles beter hier...
laat me zeggen -> try out en wees eerlijk achteraf, want bliojkbaar heb je daar ook nog nooit aan gewerkt... ik ga me hier niet de les laten spellen door e manneke van 15-16jaar da ne crossmoto heeft en peist da de wereld aan zen voeten ligt
greetz
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

dan doe je het niet.

als die sneller loopt is het mooi meegenomen.
ik heb er al andere gewichtjes op, dus niet gegooid is altijd mis. als die dan helemaal [strike]kloten[/strike] loopt dan zet ik hem er weer op, simpel zat.

dit geld dan ook alleen voor bromfiets quads!
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

jossoh schreef:dan doe je het niet.

als die sneller loopt is het mooi meegenomen.
ik heb er al andere gewichtjes op, dus niet gegooid is altijd mis. als die dan helemaal [strike]*****[/strike] loopt dan zet ik hem er weer op, simpel zat.

dit geld dan ook alleen voor bromfiets quads!
sneller gaat ie lopen -> in bergaf ergens 20KM/U maar bergop zal zijn maximum ook maar 20KM/U zijn...
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

ik woon in groningen dus bergop en bergaf ken ik niet :p helaas

hier rijden wij op een stuk land die 's winters braak staat.
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

jossoh schreef:ik woon in groningen dus bergop en bergaf ken ik niet :p helaas

hier rijden wij op een stuk land die 's winters braak staat.
tjah je doet maar... laat je bevinding weten... als ik gelijk krijg hoef je van mij nooit geen uitleg meer te verwachten op zo een stomme topics... als je toch beter weet...
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

luister nu es even goed!

ik haal hem eraf, als die niet sneller loopt zet ik hem er weer op.

simple as hell niet ?
ik heb tegelijkertijd al een beetje met mijn gewichtjes gespeelt.

ik hou jullie op de hoogte.

ik ga vrijdag mijn achteras er weer goed opzetten dus dat wordt hem einde van de week.
jossoh
Quadrider
Quadrider

Bericht door jossoh »

daar hoef ik niet op te antwoorden
Plaats reactie