Pagina 1 van 2
Effect met grotere of kleinere bandenmaat
Geplaatst: di 09 mar, 2004 23:25
door ~JoAcHiM~
Ik heb een paar achter-velgen bijgekocht om er banden op te leggen die ik alleen gebruik om te crossen. Standaard zitten er 20" banden op een kfx400.
Wat is het effect van 18" banden?
Op parcour heb ik de topsnelheid niet nodig. M'n redenering is dan dat de power van de topsnelheid gaat naar de acceleratie. Is dit zo of zijn er nadelen?
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 07:23
door L.D.
Neenee, je bent correct! Ik zou me toch geen nadelen kunnen bedenken...
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 14:55
door Bartie
Je gaat ook lager bij de grond komen. Je moet zien dat je niet vastgeraakt in de sporen.
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 15:04
door Fré
over die extra power onderin heb ik toch een opmerking:
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Met dergelijke kleine banden is de eerste versnelling dan volgens mij nog nuttelozer geworden dan met de normale bandenmaat.
Ook zal je je telkens bij het switchen van bandenmaat moeten aanpassen aan de "nieuwe" versnellingsverhoudingen.
En dan heb je inderdaad zoals hierboven vermeld nog het feit dat je veel lager bij de grond gaat hangen, wat niet enkel een voordeel is.
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 15:39
door Hellracer
Fré schreef:over die extra power onderin heb ik toch een opmerking:
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Wel ik denk toch verschil zult voelen in extra power als je de verhouding ook veranderd natuurlijk.
Hoe minder band en gewicht je moet roteren en minder kracht je verliest.
VB: als ik nu razr of Turf Tamers zou steken van 20" of 18" ipv van mijn 22" Klaws Kenda zal ik zeker veel power bij krijgen maar vervolgens minder tractie hebben op zachte ondergrond begrijp je.
Zegt nu 2 kilo elke kant minder roteren doet echt veel hoor

Geplaatst: wo 10 mar, 2004 15:46
door Fré
ja das waar inzake bandengewicht zal het inderdaad hoogstwaarschijnlijk een stuk schelen op gebied van acceleratie, zo had ik het nog niet bekeken.
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 16:22
door ~JoAcHiM~
Hij zal inderdaad lager komen te staan, maar ik denk niet dat het problemen zal opleveren.
Ik ben van plan de itp holeshot mx 18x11x10 te leggen.
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 16:39
door Willems David
Kortere versnelling en minder snelheid zal je krijgen.
Iets meer trekkracht in de bocht en net uit de bocht,
of op kleine stukken.
Op lange stukken waar snelheid nodig is zal jij wat minder hard gaan.
No big deal ! In de bocht ben je ze voor !!!
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 17:44
door Ludovic 250
ik had 18 inchkes en dan hangt em echt laag,snelheid minderd enorm maar hij trekt wel veel beter
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 17:51
door Willems David
Hoe lager hoe beter in de bocht !
Kijk maar naar die superquaders !
Alleen opgepast dat je niet vast komt te zitten in die sporen,
met je achteras ! (Is ook je laagste punt als je eens onder je quad kijkt)
De vraag is voor welke doeleinden ?
Als je laag gangt en je stuift eens door een zandweg in de Ardennen,
en je ziet dat Boer speeltie met zijn tractor de weg geeft geploegd,
dan kom je aardig vast te zitten (Heb ik al meegemaakt met de raptor)
Die raptor weegt ook een heel stuk meer dan die kawa !
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 17:53
door Ludovic 250
het laagste punt is de ketting en schijf beschermer
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 18:17
door ~JoAcHiM~
Hij komt 2.54cm lager te staan. Op de plaatsen waar ik ze wil gebruiken kan het geen kwaad.
Het zwaartepunt komt ook lager te liggen wat weer een voordeel is.
Het laagste deel is een beschermingsplaat onder tandwiel en remschijf in dik plastiek.
Op m'n andere velgen ga ik ofwel 21" of 22" banden leggen, afhankelijk van hoeveel het scheelt in acceleratie.
Ik krijg er dan meer topsnelheid door; deze zijn dan bedoelt voor op de weg en door dreven enz. te crossen.
Dan heb ik ook het voordeel dat ie wat hoger komt te staan

.
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 18:38
door Mika
Ik heb ook ontelbaar veel sets banden liggen, voor elke ondergrond iets
Is echt handig als je je banden kan kiezen naargelang het terrein
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 19:10
door mx jake
zo,n kawa 400 heeft toch trekkracht zat
die heeft echt geen kleinere banden nodig
straks zijn je versnelleingen zo kort dat je veel meer moet schakelen dan nodig is
probeer het maar eens uit met je tandwielen
ander zit je staks met banden waar je niks mee kan
Geplaatst: wo 10 mar, 2004 19:13
door Hanzie
ja idd... zeker als je bv. andere nokkenassen steekt, je moest eens weten hoe snel die in z'n toeren trekt nu...
