Effect met grotere of kleinere bandenmaat

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
~JoAcHiM~
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 05 jan, 2004 14:14
Locatie: West-Vlaanderen

Effect met grotere of kleinere bandenmaat

Bericht door ~JoAcHiM~ »

Ik heb een paar achter-velgen bijgekocht om er banden op te leggen die ik alleen gebruik om te crossen. Standaard zitten er 20" banden op een kfx400.
Wat is het effect van 18" banden?

Op parcour heb ik de topsnelheid niet nodig. M'n redenering is dan dat de power van de topsnelheid gaat naar de acceleratie. Is dit zo of zijn er nadelen?
KFX540
L.D.
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 804
Lid geworden op: zo 21 dec, 2003 19:17
Locatie: Oosterzele België

Bericht door L.D. »

Neenee, je bent correct! Ik zou me toch geen nadelen kunnen bedenken...
2015 Suzuki KQ 750AXi Power Steering Camo
Warn 2.5
Moose velgen
Maxxis Bighorns 26"
Bartie
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 13:40
Locatie: Ninove
Contacteer:

Bericht door Bartie »

Je gaat ook lager bij de grond komen. Je moet zien dat je niet vastgeraakt in de sporen.
LTR-450
Goes 520 max

Member of Quadperformance Racing Team
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

over die extra power onderin heb ik toch een opmerking:
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Met dergelijke kleine banden is de eerste versnelling dan volgens mij nog nuttelozer geworden dan met de normale bandenmaat.
Ook zal je je telkens bij het switchen van bandenmaat moeten aanpassen aan de "nieuwe" versnellingsverhoudingen.
En dan heb je inderdaad zoals hierboven vermeld nog het feit dat je veel lager bij de grond gaat hangen, wat niet enkel een voordeel is.
White LTZ-450 - powered by MSD -
Hellracer
Quadrider
Quadrider
Berichten: 295
Lid geworden op: za 10 jan, 2004 22:03

Bericht door Hellracer »

Fré schreef:over die extra power onderin heb ik toch een opmerking:
volgens mij krijg je niet meer power onderin, je versnellingen worden gewoon opgeschoven.
Wel ik denk toch verschil zult voelen in extra power als je de verhouding ook veranderd natuurlijk.
Hoe minder band en gewicht je moet roteren en minder kracht je verliest.
VB: als ik nu razr of Turf Tamers zou steken van 20" of 18" ipv van mijn 22" Klaws Kenda zal ik zeker veel power bij krijgen maar vervolgens minder tractie hebben op zachte ondergrond begrijp je.

Zegt nu 2 kilo elke kant minder roteren doet echt veel hoor :)
Power is silver!
But handling is gold!!
Hellracer it's me!!

GASGAS 450 Power !!!
Fré
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2757
Lid geworden op: ma 18 aug, 2003 09:23
Locatie: Wingene (W-Vl), België

Bericht door Fré »

ja das waar inzake bandengewicht zal het inderdaad hoogstwaarschijnlijk een stuk schelen op gebied van acceleratie, zo had ik het nog niet bekeken.
White LTZ-450 - powered by MSD -
~JoAcHiM~
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 05 jan, 2004 14:14
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door ~JoAcHiM~ »

Hij zal inderdaad lager komen te staan, maar ik denk niet dat het problemen zal opleveren.

Ik ben van plan de itp holeshot mx 18x11x10 te leggen.
KFX540
Willems David

Bericht door Willems David »

Kortere versnelling en minder snelheid zal je krijgen.
Iets meer trekkracht in de bocht en net uit de bocht,
of op kleine stukken.
Op lange stukken waar snelheid nodig is zal jij wat minder hard gaan.

No big deal ! In de bocht ben je ze voor !!!
Ludovic 250
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 873
Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
Locatie: grimbergen
Contacteer:

Bericht door Ludovic 250 »

ik had 18 inchkes en dan hangt em echt laag,snelheid minderd enorm maar hij trekt wel veel beter
Yamaha Blaster 2003 geprepareerd=>ROCKET
Willems David

Bericht door Willems David »

Hoe lager hoe beter in de bocht !
Kijk maar naar die superquaders !
Alleen opgepast dat je niet vast komt te zitten in die sporen,
met je achteras ! (Is ook je laagste punt als je eens onder je quad kijkt)
De vraag is voor welke doeleinden ?
Als je laag gangt en je stuift eens door een zandweg in de Ardennen,
en je ziet dat Boer speeltie met zijn tractor de weg geeft geploegd,
dan kom je aardig vast te zitten (Heb ik al meegemaakt met de raptor)
Die raptor weegt ook een heel stuk meer dan die kawa !
Ludovic 250
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 873
Lid geworden op: do 28 aug, 2003 16:06
Locatie: grimbergen
Contacteer:

Bericht door Ludovic 250 »

het laagste punt is de ketting en schijf beschermer
Yamaha Blaster 2003 geprepareerd=>ROCKET
~JoAcHiM~
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 758
Lid geworden op: ma 05 jan, 2004 14:14
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door ~JoAcHiM~ »

Hij komt 2.54cm lager te staan. Op de plaatsen waar ik ze wil gebruiken kan het geen kwaad.
Het zwaartepunt komt ook lager te liggen wat weer een voordeel is.

Het laagste deel is een beschermingsplaat onder tandwiel en remschijf in dik plastiek.

Op m'n andere velgen ga ik ofwel 21" of 22" banden leggen, afhankelijk van hoeveel het scheelt in acceleratie.
Ik krijg er dan meer topsnelheid door; deze zijn dan bedoelt voor op de weg en door dreven enz. te crossen.
Dan heb ik ook het voordeel dat ie wat hoger komt te staan :) .
KFX540
Gebruikersavatar
Mika
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2384
Lid geworden op: wo 19 nov, 2003 19:16

Bericht door Mika »

Ik heb ook ontelbaar veel sets banden liggen, voor elke ondergrond iets :)
Is echt handig als je je banden kan kiezen naargelang het terrein
mx jake
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 03 okt, 2003 19:45

Bericht door mx jake »

zo,n kawa 400 heeft toch trekkracht zat
die heeft echt geen kleinere banden nodig
straks zijn je versnelleingen zo kort dat je veel meer moet schakelen dan nodig is
probeer het maar eens uit met je tandwielen
ander zit je staks met banden waar je niks mee kan
Hanzie
Quad Expert
Quad Expert
Berichten: 2971
Lid geworden op: zo 19 jan, 2003 22:14
Locatie: bree
Contacteer:

Bericht door Hanzie »

ja idd... zeker als je bv. andere nokkenassen steekt, je moest eens weten hoe snel die in z'n toeren trekt nu... :shock:
DQT Racing Team
DQT & Erasmus... One Team!

DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
Plaats reactie