Versleten versnellings bak?(PROBLEEM GEVONDE)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Quad racer
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Versleten versnellings bak?(PROBLEEM GEVONDE)

Bericht door Quad racer »

hoi,

het volgende probleem van mijn quad

mijn versnellings bak tikt een beetje
en mijn quad trilt ook meer dan dat hij eerst deed

nu dacht ik dat er ergens een lagertje kapot was gelopen
maar nu heb ik me ook laten vertellen dat ik meteen mijn krukas moet vervangen en krukas lagers en alle versnellingsbak lagers
en ook mijn 2de en 3de versnelling

ook heb ik me laten vertellen dat dit zon 800 euro gaat kosten

klopt dit echt :? :cry:
Laatst gewijzigd door Quad racer op wo 28 feb, 2007 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Polaris outlaw 525 IRS
OpticalNicolas
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door OpticalNicolas »

nja, om zeker te weten, haal je alles open en kijke je waar spelling zit, en dat vervang je dan. :wink:

zo zou ik dat toch doen.
Bartje 400
Quadracer
Quadracer

Bericht door Bartje 400 »

de prijs kan zeker kloppen , lagers zijn nu eenmaal duur en heel die prularie:)
zeker omdat je ze bij suzuki zelf best besteld:)
*lonestar +2" a-armen
* stalen remleidingen
*ohlins voorvering
*aangepaste achtervering
*renthal grips
*H-Race cut
*attack nummerkit
*eml stuur met bescherming mouse
*Maxis razr achterbanden
*inova banden
*execute zadelovertrek
*goldspeed veerhoezen
*pro disign
*krieger uitlaat
*k&n luchtfilter
enz enz...
Quad racer
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

OpticalNicolas schreef:nja, om zeker te weten, haal je alles open en kijke je waar spelling zit, en dat vervang je dan. :wink:

zo zou ik dat toch doen.
dat haal je niet zomaar los

maar moet je persee die krukas vervangen
dat is de duurste
die kost 450 euro

toen ze mijn zuiger en alles vervangen hebben hebben ze geen speling gevonden op de krukas
dus moet die krukas wel vervangen worden
Polaris outlaw 525 IRS
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

die krukas wordt niet vervangen,maar gereviseerd,wat wil zeggen nieuwe bielle en lagers... als je dit doet steek je best ook nieuwe krukaslagers. Voor de veiligheid nieuwe zuiger en distributieketting,derest wordt nagemeten en als er niets aan mis is terug gemonteerd. wat die boit betreft=> die kan je bekijken eens hem openligt,misschien een tand af.
zou hier in ieder geval niet te lang mee wachten en dit om je van zwaardere kosten te sparen.
groetjes Robby
Quad racer
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Robby schreef:die krukas wordt niet vervangen,maar gereviseerd,wat wil zeggen nieuwe bielle en lagers... als je dit doet steek je best ook nieuwe krukaslagers. Voor de veiligheid nieuwe zuiger en distributieketting,derest wordt nagemeten en als er niets aan mis is terug gemonteerd. wat die boit betreft=> die kan je bekijken eens hem openligt,misschien een tand af.
zou hier in ieder geval niet te lang mee wachten en dit om je van zwaardere kosten te sparen.
groetjes Robby
dus eigenlijk wat jij zegt
andere lagers ? in krukas dus ook big end ?

en misschien ander tandwiel
Polaris outlaw 525 IRS
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

Quad racer schreef:
Robby schreef:die krukas wordt niet vervangen,maar gereviseerd,wat wil zeggen nieuwe bielle en lagers... als je dit doet steek je best ook nieuwe krukaslagers. Voor de veiligheid nieuwe zuiger en distributieketting,derest wordt nagemeten en als er niets aan mis is terug gemonteerd. wat die boit betreft=> die kan je bekijken eens hem openligt,misschien een tand af.
groetjes Robby
dus eigenlijk wat jij zegt
andere lagers ? in krukas dus ook big end ?

en misschien ander tandwiel

je wangen van je krukas worden herbruikt en wordt gewoon andere bielle en big end ingeperst inderdaad... kost ergens 150€ bij een revisiebedrijf.
Maar jij zit je al zorgen te maken op voorhand... haal 1st de boel open en dan zie je wat er stuk is... jij zegt 2e en 3e versnelling vervangen? voorwat? dus ik antwoord daarop misschien op een van de tandwieltjes van je boit een tandje af
Openen en nameten en vervangen...
Quad racer
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

hoe wil ik dat na meten dan ?

en toevallig adres van dat revisatie bedrijf?

en ik heb dit niet allemaal voor me staan
dit heeft iemand me vertelt
Polaris outlaw 525 IRS
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

voor dat te laten doen ga je best een erkend hersteller van je merk,jouw geval suzuki. die hebben de nodige werkplaatshandboeken met specificaties en dergelijke,meestal werken zij samen met revisiebedrijven of hebben het nodige materiaal om het te doen (komt goedkoper uit als ze het zelf doen)
greetz
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

blijf toch van die revisie van krukassen en ander gesjoemel van een of andere "ervaren" mechanicien.
Kies de zekere oplossing en gewoon vervangen, ALS het dan al nodig is. Het is een quadblokje en geen scheepsdiesel he...
Een ervaren mechanicien weet dat de prijs voor een nieuwe (en dus zekerheid!) meestal niet opweegt tegen een "gereviseerde" krukas. En dan weet je met moeite hoe die gereviseerd is... OEM z400 drijfstangen kan je niet apart kopen, dus neemt men een andere. Weer een schep minder zekerheid...

Maar eerst diagnose stellen en dan pas overgaan tot actie.

Hoeveel uren heeft je quad? Versnellingsbak en motorgeluiden zijn meestal te onderscheiden, als je versnellingsbak tikt dan moet je je krukas toch niet vervangen?
White LTZ-450 - powered by MSD -
Quad racer
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

mijn quad heeft nog niet zeer veel uren
ik weet niet precies hoeveel maar de vorige eigenaar woonde in een stad en de quad was niet verzekerd
dus kon hij er ook niet mee over de weg
ik zelf heb er nu ongeveer 48h gelopen

dus dat is niet echt veel

en nogmaals iemand heeft me dit vertelt dus ik vraag het voor de zekerheid
Polaris outlaw 525 IRS
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

je zal eerst goed moeten uitzoeken wat er juist aan de hand is, zoals:
- is het toerentalafhankelijk?
- is het snelheidsafhankelijk?
- is het versnellingsafhankelijk?
...

wanneer wel/niet...
Quad racer
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

toeren tal is niks mis mee snelheid ook niet
schakelen gaat iets moeilijker
en trillen is erger dan voorheen
Polaris outlaw 525 IRS
Robby
Quad Expert
Quad Expert
Contacteer:

Bericht door Robby »

Fré schreef:blijf toch van die revisie van krukassen en ander gesjoemel van een of andere "ervaren" mechanicien.
Kies de zekere oplossing en gewoon vervangen, ALS het dan al nodig is. Het is een quadblokje en geen scheepsdiesel he...
Een ervaren mechanicien weet dat de prijs voor een nieuwe (en dus zekerheid!) meestal niet opweegt tegen een "gereviseerde" krukas. En dan weet je met moeite hoe die gereviseerd is... OEM z400 drijfstangen kan je niet apart kopen, dus neemt men een andere. Weer een schep minder zekerheid...

Maar eerst diagnose stellen en dan pas overgaan tot actie.

Hoeveel uren heeft je quad? Versnellingsbak en motorgeluiden zijn meestal te onderscheiden, als je versnellingsbak tikt dan moet je je krukas toch niet vervangen?

Moest men die krukassen niet reviseren zou je nogal oogjes trekken :) in een revisiebedrijf kan men die goed reviseren binnen de toleranties+uitbalanceren... laten dit zelf regelmatig doen voor de cross. weet niet of ze voor suzuki te vinden zijn,maar denk wel dat prox of vesrah ze hebben en deze zijn zeker even sterk als de standaard.
greetz
Fré
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Fré »

Ja akkoord, maar ik neem het zekere voor het onzekere en gebruik gewoon een nieuwe. Voor een kleine 300 euro kan je echt niet sukkelen, en moet je niet afgaan op "hear-say" of goede ervaringen of noem maar op, die mijns inziens nog altijd delicater zijn dan de zekerheid van een spliksplinternieuwe.
Plaats reactie