Pagina 1 van 3
Versleten versnellings bak?(PROBLEEM GEVONDE)
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:08
door Quad racer
hoi,
het volgende probleem van mijn quad
mijn versnellings bak tikt een beetje
en mijn quad trilt ook meer dan dat hij eerst deed
nu dacht ik dat er ergens een lagertje kapot was gelopen
maar nu heb ik me ook laten vertellen dat ik meteen mijn krukas moet vervangen en krukas lagers en alle versnellingsbak lagers
en ook mijn 2de en 3de versnelling
ook heb ik me laten vertellen dat dit zon 800 euro gaat kosten
klopt dit echt

Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:11
door OpticalNicolas
nja, om zeker te weten, haal je alles open en kijke je waar spelling zit, en dat vervang je dan.
zo zou ik dat toch doen.
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:12
door Bartje 400
de prijs kan zeker kloppen , lagers zijn nu eenmaal duur en heel die prularie:)
zeker omdat je ze bij suzuki zelf best besteld:)
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:27
door Quad racer
OpticalNicolas schreef:nja, om zeker te weten, haal je alles open en kijke je waar spelling zit, en dat vervang je dan.
zo zou ik dat toch doen.
dat haal je niet zomaar los
maar moet je persee die krukas vervangen
dat is de duurste
die kost 450 euro
toen ze mijn zuiger en alles vervangen hebben hebben ze geen speling gevonden op de krukas
dus moet die krukas wel vervangen worden
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:40
door Robby
die krukas wordt niet vervangen,maar gereviseerd,wat wil zeggen nieuwe bielle en lagers... als je dit doet steek je best ook nieuwe krukaslagers. Voor de veiligheid nieuwe zuiger en distributieketting,derest wordt nagemeten en als er niets aan mis is terug gemonteerd. wat die boit betreft=> die kan je bekijken eens hem openligt,misschien een tand af.
zou hier in ieder geval niet te lang mee wachten en dit om je van zwaardere kosten te sparen.
groetjes Robby
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:44
door Quad racer
Robby schreef:die krukas wordt niet vervangen,maar gereviseerd,wat wil zeggen nieuwe bielle en lagers... als je dit doet steek je best ook nieuwe krukaslagers. Voor de veiligheid nieuwe zuiger en distributieketting,derest wordt nagemeten en als er niets aan mis is terug gemonteerd. wat die boit betreft=> die kan je bekijken eens hem openligt,misschien een tand af.
zou hier in ieder geval niet te lang mee wachten en dit om je van zwaardere kosten te sparen.
groetjes Robby
dus eigenlijk wat jij zegt
andere lagers ? in krukas dus ook big end ?
en misschien ander tandwiel
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:48
door Robby
Quad racer schreef:Robby schreef:die krukas wordt niet vervangen,maar gereviseerd,wat wil zeggen nieuwe bielle en lagers... als je dit doet steek je best ook nieuwe krukaslagers. Voor de veiligheid nieuwe zuiger en distributieketting,derest wordt nagemeten en als er niets aan mis is terug gemonteerd. wat die boit betreft=> die kan je bekijken eens hem openligt,misschien een tand af.
zou hier in ieder geval niet te lang mee wachten en dit om je van zwaardere kosten te sparen.
groetjes Robby
dus eigenlijk wat jij zegt
andere lagers ? in krukas dus ook big end ?
en misschien ander tandwiel
je wangen van je krukas worden herbruikt en wordt gewoon andere bielle en big end ingeperst inderdaad... kost ergens 150€ bij een revisiebedrijf.
Maar jij zit je al zorgen te maken op voorhand... haal 1st de boel open en dan zie je wat er stuk is... jij zegt 2e en 3e versnelling vervangen? voorwat? dus ik antwoord daarop misschien op een van de tandwieltjes van je boit een tandje af
Openen en nameten en vervangen...
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:53
door Quad racer
hoe wil ik dat na meten dan ?
en toevallig adres van dat revisatie bedrijf?
en ik heb dit niet allemaal voor me staan
dit heeft iemand me vertelt
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 17:56
door Robby
voor dat te laten doen ga je best een erkend hersteller van je merk,jouw geval suzuki. die hebben de nodige werkplaatshandboeken met specificaties en dergelijke,meestal werken zij samen met revisiebedrijven of hebben het nodige materiaal om het te doen (komt goedkoper uit als ze het zelf doen)
greetz
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 18:05
door Fré
blijf toch van die revisie van krukassen en ander gesjoemel van een of andere "ervaren" mechanicien.
Kies de zekere oplossing en gewoon vervangen, ALS het dan al nodig is. Het is een quadblokje en geen scheepsdiesel he...
Een ervaren mechanicien weet dat de prijs voor een nieuwe (en dus zekerheid!) meestal niet opweegt tegen een "gereviseerde" krukas. En dan weet je met moeite hoe die gereviseerd is... OEM z400 drijfstangen kan je niet apart kopen, dus neemt men een andere. Weer een schep minder zekerheid...
Maar eerst diagnose stellen en dan pas overgaan tot actie.
Hoeveel uren heeft je quad? Versnellingsbak en motorgeluiden zijn meestal te onderscheiden, als je versnellingsbak tikt dan moet je je krukas toch niet vervangen?
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 18:14
door Quad racer
mijn quad heeft nog niet zeer veel uren
ik weet niet precies hoeveel maar de vorige eigenaar woonde in een stad en de quad was niet verzekerd
dus kon hij er ook niet mee over de weg
ik zelf heb er nu ongeveer 48h gelopen
dus dat is niet echt veel
en nogmaals iemand heeft me dit vertelt dus ik vraag het voor de zekerheid
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 18:39
door Fré
je zal eerst goed moeten uitzoeken wat er juist aan de hand is, zoals:
- is het toerentalafhankelijk?
- is het snelheidsafhankelijk?
- is het versnellingsafhankelijk?
...
wanneer wel/niet...
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 18:46
door Quad racer
toeren tal is niks mis mee snelheid ook niet
schakelen gaat iets moeilijker
en trillen is erger dan voorheen
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 18:51
door Robby
Fré schreef:blijf toch van die revisie van krukassen en ander gesjoemel van een of andere "ervaren" mechanicien.
Kies de zekere oplossing en gewoon vervangen, ALS het dan al nodig is. Het is een quadblokje en geen scheepsdiesel he...
Een ervaren mechanicien weet dat de prijs voor een nieuwe (en dus zekerheid!) meestal niet opweegt tegen een "gereviseerde" krukas. En dan weet je met moeite hoe die gereviseerd is... OEM z400 drijfstangen kan je niet apart kopen, dus neemt men een andere. Weer een schep minder zekerheid...
Maar eerst diagnose stellen en dan pas overgaan tot actie.
Hoeveel uren heeft je quad? Versnellingsbak en motorgeluiden zijn meestal te onderscheiden, als je versnellingsbak tikt dan moet je je krukas toch niet vervangen?
Moest men die krukassen niet reviseren zou je nogal oogjes trekken

in een revisiebedrijf kan men die goed reviseren binnen de toleranties+uitbalanceren... laten dit zelf regelmatig doen voor de cross. weet niet of ze voor suzuki te vinden zijn,maar denk wel dat prox of vesrah ze hebben en deze zijn zeker even sterk als de standaard.
greetz
Geplaatst: zo 25 feb, 2007 19:00
door Fré
Ja akkoord, maar ik neem het zekere voor het onzekere en gebruik gewoon een nieuwe. Voor een kleine 300 euro kan je echt niet sukkelen, en moet je niet afgaan op "hear-say" of goede ervaringen of noem maar op, die mijns inziens nog altijd delicater zijn dan de zekerheid van een spliksplinternieuwe.