Lichter vliegwiel
-
- Quadrunner
Lichter vliegwiel
Heeft iemand ervaring bij het monteren van een lichter vliegwiel?
Ze zeggen dat hij sneller in de toeren gaat en dat het uitsluitend voor mx is. Het zou ideaal zijn voor motoren met een grotere cilinderinhoud en ben nu aan het twijfelen voor mij er één aan te schaffen
Je laat het maar horen
Alvast bedankt
Ze zeggen dat hij sneller in de toeren gaat en dat het uitsluitend voor mx is. Het zou ideaal zijn voor motoren met een grotere cilinderinhoud en ben nu aan het twijfelen voor mij er één aan te schaffen
Je laat het maar horen
Alvast bedankt
trx480r
lonestar/laeger's pro-trax
-
- Quadfanaat
-
- Toeschouwer
Re: Lichter vliegwiel
ik heb een binnenrotor ontsteking dat vliegwiel is dus veeeel kleiner dan standaart en daar door ook lichter.
omdat de middelpunt slingerende kracht lager is dan bij het orginele vliegwiel maakt ie veel meer toeren.
teminste dat heb ik me laten vertellen k moet eerst het blok op bouwen voor ik het echt kan merken
omdat de middelpunt slingerende kracht lager is dan bij het orginele vliegwiel maakt ie veel meer toeren.
teminste dat heb ik me laten vertellen k moet eerst het blok op bouwen voor ik het echt kan merken
-
- Easy Quadrider
mijn gedacht,
Voordeel is dat de moter veel sneller in toeren is, en in toeren toeneemt, beperkt wel
Nadeel is dan weer dat als je ontkoppelt, de moter veel sneller in toeren zal afnemen, en daardoor dieper in toeren hervalt, maar hij klimt dan wel weer sneller in toeren ook ..
zou eerder opteren voor vooronsteking op de cdi, dan heb je ook een iets vluggere (directe) gasreactie, zonder dat die veel terugvalt tijdens het schakellen.
Voordeel is dat de moter veel sneller in toeren is, en in toeren toeneemt, beperkt wel
Nadeel is dan weer dat als je ontkoppelt, de moter veel sneller in toeren zal afnemen, en daardoor dieper in toeren hervalt, maar hij klimt dan wel weer sneller in toeren ook ..
zou eerder opteren voor vooronsteking op de cdi, dan heb je ook een iets vluggere (directe) gasreactie, zonder dat die veel terugvalt tijdens het schakellen.
Yamaha Banshee
-
- Quadrunner
Dus als het 100gr. minder is dat voel je al? En heb je het terug laten balanceren?# 69 NikkY schreef:heej
ik had op mijn blaster een afgedraaid vliegwiel er werd toen 100 gram afgehaald en dat merkte je heel goed dus voor mx is het wel een aanrader vind ik
grte nikky
En op zandbanen? Is het dan geen nadeel?
trx480r
-
- Quadrunner
Als ik mij een Ricky stator vliegwiel koop dan is dat 200gram lichter dan een vliegwiel van een atc 250r bouwjaar '85. En dat van '85 is nog eens 60gram lichter als dat van mijn '89 250r. Dus heb ik 260gr. verschil. Zou dat niet te veel van het goede zijn?
http://www.davemooreracing.com/flywheel.php
Ik heb gelezen dat je juist geen koppel verliest. Zie hier:Robby schreef:je gaat inderdaad toern winnen,maar enorm wat koppel verliezen... wat in zand dus niet aan te raden is...
http://www.davemooreracing.com/flywheel.php
trx480r
-
- Quad Expert
mja koppel...
je verliest koppel, en je wint koppel...
zonder al te veel in detail te treden:
Je verliest geen koppel tijdens het optrekken, integendeel, omdat je nu minder vermogen verliest aan het zuiver versnellen van je vliegwiel.
En je zal inderdaad ook meer afremmen op de motor als je het gas loslaat.
Aan een constante snelheid, wat de gasstand van je quad op dat moment ook is, zal je normaalgezien niets voelen.
Dus zou je kunnen stellen dat hij beter/nerveuser op je gas reageert. Veel gas gaat ie sneller optrekken, gas lossen gaat ie sneller vertragen. Dus dit heeft enkel effect bij het klimmen of dalen in toerental.
Maar hij zal sneller stilvallen/onregelmatig draaien als:
- je stationair toerental te laag ingesteld staat
- je teveel van je vliegwiel hebt afgehaald
- je niet genoeg gas geeft als je je ontkoppeling lost
Dit is theorie en bij mijn weten ook de praktijk, maar het effect verschilt van fiets tot fiets. Dus best eens even voor jouw quad en je rijgedrag kijken of het een goede mod zou kunnen zijn. De meeste vliegwielen zijn blijkbaar iets aan de zware kant, en men kan vaak een aangenaam resultaat vinden als men dat zo leest. Op de z400 kan er met gemak 200 gram af met enkel maar voordelen. Hoe het met jouw quad zit weet ik niet, maar dat zou je eens kunnen navragen bij mensen die met jouw type quad ervaring hebben.
Met rijgedrag bedoel ik: rij je veel in hoge toeren of veel in lage toeren? In dat laatste zou ik het waarschijnlijk minder aanraden, tenzij je quad echt van fabriek af een veeeeel te zwaar vliegwiel heeft geïnstalleerd.
Als ik iemand weet die even snel mijn z400 vliegwiel zou kunnen verlichten en nadien balanceren, dan zou ik het persoonlijk zeker in overweging nemen, maar heb nog niemand gevonden (heb ook nog niet echt gezocht).
je verliest koppel, en je wint koppel...
zonder al te veel in detail te treden:
Je verliest geen koppel tijdens het optrekken, integendeel, omdat je nu minder vermogen verliest aan het zuiver versnellen van je vliegwiel.
En je zal inderdaad ook meer afremmen op de motor als je het gas loslaat.
Aan een constante snelheid, wat de gasstand van je quad op dat moment ook is, zal je normaalgezien niets voelen.
Dus zou je kunnen stellen dat hij beter/nerveuser op je gas reageert. Veel gas gaat ie sneller optrekken, gas lossen gaat ie sneller vertragen. Dus dit heeft enkel effect bij het klimmen of dalen in toerental.
Maar hij zal sneller stilvallen/onregelmatig draaien als:
- je stationair toerental te laag ingesteld staat
- je teveel van je vliegwiel hebt afgehaald
- je niet genoeg gas geeft als je je ontkoppeling lost
Dit is theorie en bij mijn weten ook de praktijk, maar het effect verschilt van fiets tot fiets. Dus best eens even voor jouw quad en je rijgedrag kijken of het een goede mod zou kunnen zijn. De meeste vliegwielen zijn blijkbaar iets aan de zware kant, en men kan vaak een aangenaam resultaat vinden als men dat zo leest. Op de z400 kan er met gemak 200 gram af met enkel maar voordelen. Hoe het met jouw quad zit weet ik niet, maar dat zou je eens kunnen navragen bij mensen die met jouw type quad ervaring hebben.
Met rijgedrag bedoel ik: rij je veel in hoge toeren of veel in lage toeren? In dat laatste zou ik het waarschijnlijk minder aanraden, tenzij je quad echt van fabriek af een veeeeel te zwaar vliegwiel heeft geïnstalleerd.
Als ik iemand weet die even snel mijn z400 vliegwiel zou kunnen verlichten en nadien balanceren, dan zou ik het persoonlijk zeker in overweging nemen, maar heb nog niemand gevonden (heb ook nog niet echt gezocht).
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quadrunner
@ Fré, ik heb gevonden waar je je vliegwiel kan laten balanceren
http://www.dynamequil.com
Dus zijn er eigenlijk geen tot weinig nadelen aan. En met een 2-takt rij je toch vrij veel in de hoge toerentallen
http://www.dynamequil.com
Dus zijn er eigenlijk geen tot weinig nadelen aan. En met een 2-takt rij je toch vrij veel in de hoge toerentallen
trx480r
-
- Quad Expert
das daar ergens in wallonië, ik had het eerder op iemand hier in de streek. Zal eens vragen bij firma's die onze turbo's balanceren. Maar dat is er inderdaad al 1 met ervaring!
Mail hem anders eens, en vraag wat ie over het verlichten van jouw vliegwiel vindt. Wie weet.
Mail hem anders eens, en vraag wat ie over het verlichten van jouw vliegwiel vindt. Wie weet.
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
- Quadrunner
je moet eens kijken op de site van eddy sanders, die verkoopt ombouw kits voor trx 250 met een cr250 ontsteking
niet alleen het gewicht maar ook de omvang van het vliegwiel spelen een rol
dat je toerental zal toenemen geloof ik niet
misschien wel met een cr ontsteking maar dat zal meer met de cdi, dan met het vliegwiel te maken hebben
niet alleen het gewicht maar ook de omvang van het vliegwiel spelen een rol
dat je toerental zal toenemen geloof ik niet
misschien wel met een cr ontsteking maar dat zal meer met de cdi, dan met het vliegwiel te maken hebben
never drive faster then your angel can fly