quad op autostrade

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
pulle
Toeschouwer
Toeschouwer

quad op autostrade

Bericht door pulle »

ik heb al veel gezocht op forum maar vind geen sluitende oplossing

Ik ben gistern door de politie tegengehouden op de autostrade met mijn suzuki 400 quad.
Ik krijg een boete nochthans dacht ik dat ik op de autostrade mocht want dat zei zelfs mijn verzekeringsagent.
ik ben verzekerd voor 2 personen en dat staat ook op mijn roze kaart.
in de wegcode vond ik dit niet toegestaan^op autostrade

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte

dus dacht ik dat ik er op mocht omdat ik passagiersruimte had.

ik had vandaag dat zwaantje terug aan de lijn en hij vertelde dat ik een boete kreeg omdat mijn quad geen passagiersruimte heeft hij zegt dat dat pas telt als er een rolkooi boven is of er gordels aanwezig zijn.
Nochthans vind ik in de wegcode bij de defenitie daarvan

passagiersruimte", het oorspronkelijk of door bouw voor het vervoer van de bestuurder en de passagiers ingerichte deel van het voertuig;

wie kan mij helpen moet ik deze boete betalen of niet ?
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Ik vermoed dat je van België bent, dan mag je niet op de autostrade met een quad.
KrisZ400
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door KrisZ400 »

Je mag enkel op de autostrade in belgië als je een VOLWAARDIGE 2de zitplaats hebt, verzekerd voor een pasagier wil NIET zeggen dat je een volwaardige 2de zitplaats hebt. En tot nu toe heeft (bij mijn weten) enkel Can-am zo'n quad.
DQT_Erasmus, Making Friends Gives Winning Teams
DQT DQT DQT DQT DQT DQT DQT, now you can't say you never heard of us
www.DQT.be - www.jumpingjet.be - www.powerhost.be
pulle
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door pulle »

ik ben inderdaad van belgie

maar de agent zei dat ik wel met twee mocht rijden hij deed alleen moeilijk over de passagiersruimte en na wat zoekwerk vond ik het volgende

http://wegcode.be/forum/index.php/topic,53

Ik wou even ingaan op het begrip "passagiersruimte" want dat is niet zonder belang hier.

Het probleem zit hem in de correcte toepassing van het artikel 21.1 van de Wegcode :

""De toegang tot de autosnelwegen is verboden aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.""

Al lang stellen we ons de vraag wat we onder zo'n passagiersruimte moeten verstaan. Gaat het om een gesloten carrosserie of volstaat de aanwezigheid van een extra zitplaats voor passagiers ?

In het artikel 1 § 2, punt 33 van het K.B. van 15 maart 1968 (technisch reglement voor de AUTO'S) wordt een definitie gegeven voor dit begrip :

""Passagiersruimte : het oorspronkelijk of door bouw voor het vervoer van de bestuurder en de passagiers ingerichte deel van het voertuig.""

Hieruit kunnen we nog steeds niet afleiden of het een gesloten ruimte moet zijn of niet.
In de Franse vertaling van de wettekst gebruikt men het woord "Habitacle" hetgeen wijst op een gesloten geheel, althans dat is mijn persoonlijke mening.

Op te merken valt dat het K.B. van 15 maart 1968 enkel van toepassing is op de auto's en NIET op de motorfietsen.
Het technisch reglement voor de brom- en motorfietsen (K.B. van 10 oktober 1974) voorziet géén definitie voor de term 'passagiersruimte'.

Ik ben nochtans de mening toegedaan dat een passagiersruimte een afgesloten deel moet zijn zodat open trikes van minder dan 400 kg verboden zouden zijn tot de snelwegen. Voor quads geldt dit zelfs ongeacht het gewicht.

Ik heb over de interpretatie van dit begrip al enkele keren een correspondentie gevoerd met MAG. Zij hebben het zelfs opgenomen in hun 14-puntenplan (punt 12) --> www.mag.be

Er blijkt nog steeds geen duidelijkheid te bestaan rond het begrip en we wachten dus nog allemaal op een duidelijk antwoord van de diensten van Isabelle Durant.

dus weet ik nopg altijd niets
fox-rider
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door fox-rider »

ik zit ook met de zelfde vraag... maar ik heb eigenlijk nog nooit een quad gezien op de autostrade..

ik vindt het ook maar dom dat je er niet mee op de autostrade mee mag

ik ga het gewoon eens vragen aan de politie hier hoe het nu zit...
GO HOME! OR DIE TRYING!
Ruff Ryder
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Ruff Ryder »

ik reed voor mijn beroep veel in nederland, soms was ik een hele week in nederland, en dan zag ik vaak, maar echt heeel vaaak quads op de snelweg, vaak maar korte stukken zoals op ringwegen enz maar toch, t is toch een heel gemak als je daar vlotter mee van je werk naar huis kan geraken,
ik kan nu bevoorbeeld niet in nl geraken vanuit maasmechelen, terwijl ik 4 km van de grens woon,
de enige grensovergang in mijn gemeente is via de snelweg,
de dichtbijzijnste overgang is het veerpont in dilsen-stokkem zo n 9 a 10 km verder ofwel in maastricht zo n goede 12 km verder...
eenmaal in maastricht mag k heel t stuk over de snelweg rijden tot in maasmechelen, maar eens k de grens dan over ben mag k niet meer op de snelweg... is tenslotte maar 3 km van grens tot afrit, is hennig balen...

ik vind dat ze t zouden moeten toelaten op de snelweg te rijden,
ok, een quad is er niet voor gemaakt maar ik ken ook niemand die ermee naar zee wilt rijden maar we kunnen allen niet ontkennen dat er soms wel eens een handige situatie kan zijn waarbij t makkelijk is om slechts een afritje over de snelweg te doen ipv dwars door de stad in t spitsuur.
...DONT EVER TAKE MY KINDNESS FOR WEAKNESS...
TE KOOP: rode handkappen Powermadd
ironcross achterlicht + lightguards chrome finish
orgineel achterlicht yamaha raptor 660
pulle
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door pulle »

idd voor mij is het net hezelfde ik heb een stukje ring nodig in kortrijk waar niemand echt sneel rijd omdat het minder dan een km is maar nu moet ik een andere route volgen en dat scheelt 20 min naar mijn werk godver...
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

KrisZ400 schreef:Je mag enkel op de autostrade in belgië als je een VOLWAARDIGE 2de zitplaats hebt, verzekerd voor een pasagier wil NIET zeggen dat je een volwaardige 2de zitplaats hebt. En tot nu toe heeft (bij mijn weten) enkel Can-am zo'n quad.
klopt ;)
de goes520max, de Linhai300, de OutlanderMax en de CF500A zijn 2 ZITTERS

er telt wat op het C.O.C. staat, met name of hij gehomologeerd is voor 2...

staat hier wel een tig aantal keren :roll:
engine-addicted - Yamaha Rhino - RRC - www.vlaanderen4x4.be -
bertmat
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door bertmat »

Hallo,

Als ik het goed voor heb, dan zijn alle COC gekeurde quads gehomologeerd voor 2 personen.
De niet-COC gekeurde quads die ingevoerd zijn via TUV zijn volgens ook nagenoeg allemaal gehomologeerd voor 2 personen.
De "Belgische" quads hebben meestal slechts 1 zitplaats.

Een passagiersruimte moet denk ik aan 2 eisen voldoen:
- een stel voetsteunen voor de passagier (dus andere dan deze voor de bestuurder)
- stevige handgrepen waaraan de passagier zich kan vasthouden

Ik ben echter ook geen verkeersdeskundige, dus don't shoot me when I'm wrong...

Groeten, Bert.
Bert's Racing Shop (http://www.bertmat.be/shop" onclick="window.open(this.href);return false;), dé one stop shop voor alle quadrijders! Van Achterassen tot Zadelhoezen.
cyberdrone
Quadracer
Quadracer

Bericht door cyberdrone »

Ik heb me ook altijd laten vertellen dat je niet op de autostrade in België mag rijden met je quad.
Alhoewel de mijn ook gehomologeerd is voor met 2 personen te rijden ..
"Dip me in chocolate and throw me to the lesbians"
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KQ 450 Efi 4x4, 25" Maxxis Ceros , 2.3 Superwinch, EPI Clutchkit, colpin handguards, AXP skidplates
blaster007
Quadrider
Quadrider

Bericht door blaster007 »

met quad op autostrade mag niet in belgië

grtz :)
Ruff Ryder
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Ruff Ryder »

blaster007 schreef:met quad op autostrade mag niet in belgië

:applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus: :applaus:
das heel fijn voor degene die dees topic nog nie hadden gelezen :lol: :lol: :lol:
...DONT EVER TAKE MY KINDNESS FOR WEAKNESS...
TE KOOP: rode handkappen Powermadd
ironcross achterlicht + lightguards chrome finish
orgineel achterlicht yamaha raptor 660
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

blaster007 schreef:met quad op autostrade mag niet in belgië

:roll:

gasten...

zal t nog s HERHALEN
ik heb controle gehad op het klaverblad in gent met een CF duo en maat met Rhino (Gent centrum opgereden en afgereden aan Gentbrugge)

na enig over en weer getelefoneer bleek : EU COC met vermelding 2personen MAG WEL op de autosnelweg (en ja absurd want met een Raptor 700 zal je beter met verkeer meekunnen maar deze quad mag NIET op de snelweg)

op secundaire wegen mag je sowieso (bv R4 - of de N34 antw/knokke ...)

baaidewee : belgische wetten zijn altijd vaag :mrgreen:
Artikel 21: Verkeer op autosnelwegen

21.1. De toegang tot de autosnelwegen is verboden :
aan de voetgangers, aan de bestuurders van rijwielen, van bromfietsen en van dieren;

aan de bestuurders van voertuigen of slepen die op een horizontale weg de snelheid van 70 km per uur niet kunnen bereiken;

aan de bestuurders van voertuigen die overeenkomstig de bepalingen van artikel 49.5 met een noodkoppeling of met een hulpkoppeling een andere voertuig slepen;

aan de bestuurders van driewielers met motor zonder passagiersruimte en met een ledige massa van niet meer dan 400 kg, en van vierwielers met motor zonder passagiersruimte.
Quad

en dat doet het hem : een voor 2p gehomolog quad of sbs heeft op COC een passagiersruimte !
lees dit topic s , was HEEL EENVOUDIG te vinden met de ZOEKfunctie :roll:

http://www.quadforumbenelux.com/viewtop ... &&start=15
pulle
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door pulle »

mijn quad is gekeurd in portugal hoe kan ik dan zien of hij voor 2 personen gekeurd is
brutus32
Quadrunner
Quadrunner
Contacteer:

Bericht door brutus32 »

pulle schreef:mijn quad is gekeurd in portugal hoe kan ik dan zien of hij voor 2 personen gekeurd is
C O C Certificate Of Conformity ofte GVA GelijkVormigheidsAttest

naast je inschrijving heb je een GVA/COC daar staan de specificaties op

en daar moet je op terugvinden of hij GEHOMOLOGEERD is voor 2 personen ;)

tisnochtansniemoeilijkalsgeallesnekeergoeleest :mrgreen:
Plaats reactie