Pagina 1 van 2

cilinder afhalen raptor 660

Geplaatst: ma 09 jun, 2008 16:11
door quadje
hey
het is algemeen bekent
dat een raptor 660
een olie boot is de meeste dan
ben gisteren een dagje weesten crosse
olie pijl bij gevult
na het crosse thuis gekomen
mijn olie pijl gemeten
en de olie pijl stond onder het stokje
als ik op de weeg rij verbruikt ie veel minder olie
is het dann meschien verstandiger om er iets dikkere olie in te doen
hoe kan ik het het best aanpaken
gr peter

ps zit nu gewoon 10/w40 in

Geplaatst: ma 09 jun, 2008 17:01
door Robby
beter dat je nieuwe zuiger steekt en alles nakijkt, halve liter is toch al wat. meestal zijn het de olieschraapveren die de geest laten.
dit kost wel iets,maar is nog steeds goedkoper dan dat die kapotdraait.
greetz

Geplaatst: ma 09 jun, 2008 18:18
door JohnBeton
laat je de motor volledig afkoelen als je het peil meet ?
Ik merk bij mijn raptor ook dat het peil een stuk lager is als de motor maar een paar minuten afstaat tov als hij een kwartier stil staat. (na een kwartier is het peil bij mij betrouwbaar om te meten, na een paar minuten kan dat soms te hoog zijn, soms te laag).

Geplaatst: ma 09 jun, 2008 19:09
door quadje
ik heb het ollie pijl gemeten
nadat ie een uur stil stond
gr peter

Geplaatst: di 10 jun, 2008 22:09
door cyclonedriver
olieverbruik komt omdat de motor slecht of niet gerodeerd is. nu is het uiteraard te laat.

Geplaatst: wo 11 jun, 2008 10:29
door JohnBeton
cyclonedriver schreef:olieverbruik komt omdat de motor slecht of niet gerodeerd is. nu is het uiteraard te laat.
Als het echt extreem is kan je gewoon de cilinder laten boren en nieuwe piston er in. Dan opnieuw degelijk roderen.

Trouwens het kan ook zijn dat de segmenten gewoon te fel versleten zijn waardoor die olie gaat verbruiken.

Geplaatst: wo 11 jun, 2008 17:39
door Robby
cyclonedriver schreef:olieverbruik komt omdat de motor slecht of niet gerodeerd is. nu is het uiteraard te laat.
rare opmerking, kan ook gewoon slijtage zijn, raptors worden sinds 2005-2006 nimeer gemaakt en kan me best voorstellen dat het grote deel al heel wat te verwerken gehad heeft en dus kan het best ook gewoon slijtage zijn.
openmaken,zuigertje nakijken en meten,goedkoopste geval kom je er af met zuigerveren en olieschraapveer en setje dichtingen. maar als hij dan toch opengaat zou ik een koprevisie doen en nieuwe zuiger plaatsen en me er zeker van maken dat die drijfstang goed is. dan is dat blokje weer goed voor ruime tijd.
greetz

Geplaatst: do 12 jun, 2008 19:10
door quadje
hey
heb pas mijn quad laten reviseren
alleen ik heb mijn zuiger nog niet gedaan
omdat ie er nog goed uit zag

en wat word er bedoelt met olie schraap veren
gr peter

Geplaatst: do 12 jun, 2008 19:34
door cyclonedriver
rare opmerking ? is niks raars aan, dat zijn de wetten van de mechanica. de inrijperiode is de belangrijkste fase uit het motorleven :afgestudeerd:

Geplaatst: do 12 jun, 2008 21:30
door Robby
cyclonedriver schreef:rare opmerking ? is niks raars aan, dat zijn de wetten van de mechanica. de inrijperiode is de belangrijkste fase uit het motorleven :afgestudeerd:
heb ergens het deel gemist dat het blok net gereviseerd is geweest :) sorry. op een oudere motor is slijtage normaal.
@quadje, of tewel inderdaad niet goed gerodeerd, of tewel ergens iets over het hoofd gezien. een klepseal die stuk is of de segmenten en schraapveren al naar de botten.
de schraapveren zijn die veerachtige dinges onder uw segmenten.
hoe was de staat van cilinder? toevallig geen ovale slijtage?

Geplaatst: vr 13 jun, 2008 16:13
door quadje
nee niet dat ik weet
mijn dealer zij dat ie er netjes uitzag
is dat een duur geintje om die olie schraap veren te laten vervangen
gr peter

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 14:58
door quadje
hey
waar ziten die olie schraap veren ergens
zodat ik meschien zelf eens kan kijken of het daaraan ligt
verder nog iemand een idee waar het aan kan ligen
gr peter

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 15:00
door z400_racer
die zitten rondn je piston(zuiger) dacht onder de segmenten?
dus geen werkje van enkel is te kijken want de hele boel moet open

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 15:28
door quadje
ok thanks
das dus een stuk minder
als deze vervangen zijn zou het olie verbruik een stuk minder moeten zijn toch
gr peter

Geplaatst: zo 15 jun, 2008 15:31
door z400_racer
quadje schreef:ok thanks
das dus een stuk minder
als deze vervangen zijn zou het olie verbruik een stuk minder moeten zijn toch
gr peter
indien dat het probleem is wel,in de hoop je piston en cilinder zelf ook niet beschadigd zijn