Duim of Handgas?

Al wat niet in de andere forums thuishoort, maar toch omtrent sport quads gaat...
Plaats reactie

Hand of Duimgas?

Duimgas
46
81%
Handgas
11
19%

Totaal aantal stemmen: 57

kees
Quadrunner
Quadrunner

Duim of Handgas?

Bericht door kees »

Hey,

Wat vinden jullie? Hand of duimgas? Het lijkt wel of de laaste tijd meer mensen voor het handgas gaan? Ik heb totaal geen moeite met duimgas, sterker nog ik vind het fijner en zeker veiliger als handgas. Ik heb al een paar keer geluk gehad dat ik duimgas had ipv handgas. Ik reed laatst op een KTM crossmotor en toen ging meteen door me heen, wat ben ik blij met duimgas.

Wat vinden jullie?

Gr
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Alfredo
Quadracer
Quadracer

Bericht door Alfredo »

Draaigas, absoluut. Het voelt gewoon veel natuurlijker aan om zo te rijden (heb met beide gereden) en ik vind de "gevaren" van draaigas sterk overdreven. Het is een kwestie van eraan te wennen, meer niet.
Scratch
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Scratch »

hoi,
ik heb zelf een yamaha blaster gehad met duimgas en ik heb een blaster gehad met handgas.
De blaster met handgas had ook een snelle uitlaat, andere ontsteking en powerfilter dus die was ook wel wat sneller.

Maar toen ik door de bospaadjes reed en je ging bergje op bergje af, toen had ik regelmatig dat als ik de berg af ging dat dan tijdes de afdaling je hand automatisch naar beneden gaat dus automatisch gaat gas geven.

Duimgas vind ik fijner en veiliger.

maar als je altijd op een cross-motor, brommer of quad met handgas hebt gereden kan ik me voorstellen dat je dat wilt blijven houden.

greetz
kees
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door kees »

Ja ik heb ook een tijdje met handgas gereden. Heb zowiezo 3 jaar scooter gereden. Maar van een motor of scooter val je af (dus laat het gas los). Maar bij een quad, blijf je ernaast hangen (je valt niet op met een quad) en door de zwaartekracht kan je in een noodsituatie niet meer terug komen dus zou je tegen bijv een auto of op de crossbaan, tegen de banden (oid) pas tot stilstand komen. Dat is de theorie achter het duimgas.

Alfredo, wennen is het altijd. Maar ik weet uit eigen ervaringen dat als je begint met handgas, je bijna altijd geconfronteerd word met het feit dat je gas blijft geven. Ik weet dit van mijzelf en veel andere beginners. Dan heb ik het wel over nood situatie's. Je houd je dan GOED vast aan de handvaten voor "de klap". Dat is gewoon natuurlijk.
Yamaha BRRRRRaptor 700 2009 SE.
http://www.yamaha-motor.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
raptor350
Quadracer
Quadracer

Bericht door raptor350 »

idd, ik rijd al een paar jaar met crossmoto's en toen ik 6maand geleden men raptor kocht had ik wel wat schrik voor die duimgas.
Ik dacht: oei, zo'n duimgas moet toch niet praktisch zijn enzo ... Maar nu ben ik volledig veranderd van mening. Ik vind duimgas veiliger en aangenamer om mee te rijden / gas geven.

Ik denk dat het ook grotendeels een kwestie is van gewoonte :wink:
Owner van yamaha raptor350
Freestyle rules :p crosseeuuuhhh ! :D
boss Adly
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door boss Adly »

Waar is de keuze maakt mij niet uit? :p

vind het allebei wel mooi rijden,
Groetjes thuis!

:D
remo06
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door remo06 »

handgas is veel fijner je krijgt veel minder snel last van je handen enzo. en het is mischien ook omdat ik altijd met handgas heb gereden en het dus ook gewend ben. want mijn broertje rijd wel gewoon met duimgas. en die is dat gewend vanaf het begin af aan.! dus ik denk dat het er maar net aan ligt wat je gewend bent/. :!:
Vyrena
Pro Quadrider
Pro Quadrider
Contacteer:

Bericht door Vyrena »

Hier zijn al 20 topics over gemaakt op het forum.
Het komt er toch op neer wat je het fijnst vind en dat is persoonlijk.
Ik heb eerst solo gereden, en daar rijd iedereen met handgas dus was het geen probleem voor mij. Maar mijn broertje zweert op duimgas, terwijl ik er kramp van krijg.
Met handgas heb je je hele handvat vast, met duimgas niet. De reden waarom ze duimgas leveren op een quad (lijkt mij) omdat je er bij een quad naast moet hangen. Als je een rechtse bocht hebt hoeven de mensen met duimgas alleen het duimpje te bewegen, dus zijn dan theoretisch sneller.
Afbeelding

De site met alles over het quadgebeuren--> www.quadracing.tk
ICHE
Quad Master
Quad Master

Bericht door ICHE »

geef mij maar duimgas,

als je off-road rijdt en naast de quad gaat hangen lijkt dit me toch veiliger
http://www.theunissen-patrick.be" onclick="window.open(this.href);return false;
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

Bij duimgas krijg je sneller last van je duim en als het koud is wordt je duim sneller koud.
Op een quad is duimgas (denk ik :wink: ) beter, omdat je er naast moet hangen.
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cyclonedriver »

in de kymco quad trophy rijden ze allemaal met een handgas, behalve als het modderig is. de modder komt na verloop van tijd tussen het handvat en het stuk waar het handvat opzit. resultaat : handvat draait "zot". met een duimgas heb je dit probleem niet.
Rosco
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door Rosco »

Rob Kuipers in Keldonk(NL) levert een zogenaamde dual gasser, hierbij kan je zowel duimgas, als handgas gebruiken, zijn er mensen die hier ervaring mee hebben :?:

Greetz
Grote mannen worden kleine jongens...
(vallen soms om en gaan weer verder...)
blaster_freak
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door blaster_freak »

duimgas zeker , dit is gewoon iets dat speciaal op quads staan en kvind ook dat het bij quads hoort :D

kvind duimgas ook fijner om mee te rijden !
Koen Berendsen
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Koen Berendsen »

Alle grote merken leveren toch standaard duimgas!

Maar het valt mij ook op dat draaigas populairder word! maar ik ben er toch echt op tegen veel te gevaarlijk! zelfs al rijd je hobby.

als je ver na rechtsleunt en er valt iemand voor je kun je bij duimgas het gas tenminste nog loslaten bij draaigas KAN dat wel maar dan VAL je direct waardoor er 2 quads op de grond liggen!

Mag je trouwens met draaigas officiele wedstrijden crossen (zowel cross als supermotard)?
Maar veel motorijders stappen over na de quad en laten er een draaigas op zetten is eigenlijk een slechte zaak want een quad moet je toch leren!

Maar ik vind wel dat draaigas er mooier uitziet. zn duimgas lijkt een beetje op een scootmobiel maar oke een helm is ook niet altijd stoer maar wel veilig! veiligheid gaat voen uiterlijk!

Ik zou het ook prachtig vinden als quaddames met bikini op de quads gingen crossen maar das gweoon niet veilig hé :afgestudeerd:
YAMAHA BREEZE 125cc
Plaats reactie