Pagina 1 van 2

schakelen

Geplaatst: wo 01 jul, 2009 19:25
door roche
klein vraag je nog nooit quad gereden is het moeilijk om te leren en kunnenjullie me uit leggen hoe het werkt het is wel wat anders dan een auto denk ik:P

Re: schakelen

Geplaatst: wo 01 jul, 2009 20:33
door dieseltank
hoe oud ben je?

heb je al ooit in een auto gereden etc? ( schakel dan wel?)

dhet is het zelfde eigelijk als een auto... tractor... etc
ofja kwa koppel gevoel..

koppeling in zet hem in z'n een ( naar onder) en geef een tikje gas en laat de koppeling langzaam los, niet in een keer bam los laten schieten!

van zn 1 naar zn 2 is niet zo moeilijk
je rijd dus in zn 1 met wat toeren, dan koppeling in naar zn 2 schakelen en weer los laten, :wink: ( naar boven) ( ja klinkt gek maar, in de midde van de 1 en 2 zit de vrij. dus opletten dat je doorschakeld.)

als ik ooit mijn broer laat rijden klein stukje is het vaak zo:
of hij geeft te weinig gas en laat langzaam opkomen en slaat dan af
of hij geeft meer gas en laat hem schieten waardoor hij weg schiet en af slaat :lol:

ik vind het niet moeilijk, als eerst dat ik ooit schakelde was op een ktm 125 2-takt
eerste keer sloeg hij af, daarna ging het vrijwel meteen goed vond ik :mrgreen:

Re: schakelen

Geplaatst: wo 01 jul, 2009 20:36
door roche
ikben 18 en heb ongveer 1,5maand geleden me rijbewijs gehaald

Re: schakelen

Geplaatst: wo 01 jul, 2009 21:00
door dieseltank
hmm, ok

maar als je de versnellingen weet te zitten,
kunt schakelen wil het niet veel zeggen hoor! :wink:

Re: schakelen

Geplaatst: wo 01 jul, 2009 21:10
door Jazzy
Zelf heb ik ruime ervaring met alles wat gemotoriseerd is, dus schakelen en dergelijke was voor mij geen probleem. Het sturen daarentegen vergde wel enige gewenning, het koste me echt wel een weekje tijd voordat ik soepeltjes om rotondes heen kon zeilen. Quad rijden is wat dat betreft niet te vergelijken met autorijden, zeker als je geen motor- of schakelbrommerervaring hebt.

Eerlijk gezegd vind ik een schande dat iemand zonder enige training zomaar op een quad mag stappen. Voor een motorfiets moet je een apart rijbewijs halen en ik zie alleen maar overeenkomsten met quad rijden. Behalve dat de techniek om te rijden misschien nog wel iets lastiger dan op een motorfiets. Verder ben je even kwetsbaar en loop je tegen de zelfde problemen aan als motorrijders.

Re: schakelen

Geplaatst: wo 01 jul, 2009 21:41
door tjobbie
Jazzy schreef:
Eerlijk gezegd vind ik een schande dat iemand zonder enige training zomaar op een quad mag stappen. Voor een motorfiets moet je een apart rijbewijs halen en ik zie alleen maar overeenkomsten met quad rijden. Behalve dat de techniek om te rijden misschien nog wel iets lastiger dan op een motorfiets. Verder ben je even kwetsbaar en loop je tegen de zelfde problemen aan als motorrijders.
tja, je hebt helemaal gelijk maar iedereen moet het uiteindelijk leren,heb jij ook gemoeten.
en we moeten blij zijn dat het geen bak met geld hoeft te kosten om een speciaal quadrijbewijs te halen.
(dit zal in de toekomst wel ander worden denk ik aangezien er steeds meer mensen op een quad kruipen)

schakelen is mits je er een beetje gevoel voor hebt zo aan te leren,dat is echt geen probleem maar idd. het besturen van een quad is een heel ander verhaal.
hier heb je echt wel enige ervaring voor nodig en moet je rustig opbouwen.

Re: schakelen

Geplaatst: do 02 jul, 2009 20:00
door Jazzy
tjobbie schreef:tja, je hebt helemaal gelijk maar iedereen moet het uiteindelijk leren,heb jij ook gemoeten.
Ik heb het ook over mezelf, ik rij pas sinds een paar maanden namelijk. Het zou veel beter zijn als je een stukje training ofzo zou krijgen, dat scheelt veel ongelukken denk ik.

Re: schakelen

Geplaatst: do 02 jul, 2009 21:47
door Haagje
Schakelen
1. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwielen kunt verbreken. Wanneer je hem in knijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwielen en de motor --> je staat dus stil.
2. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent. leer dan eerst een remmen met een fiets.
3. Waar zit dan de achterrem? Die zit bij je rechtervoet. De werking is ook vrij logisch.
4. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van de achterwielen.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
6. De basis is:
- Wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- Wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraal stand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboard dat aangeeft dat je versnellingsbak in zijn vrij staat.

Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
7. Schakelen:
- Zorg ervoor dat je quad gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag. Hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat.
Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen. Laat nu heel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat. Dit compenseer je door iets meer gas te geven.

Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.

Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap:
. Opschakelen:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word . Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug .
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt .

9. Afremmen en terug schakelen:
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.


Alsje

Re: schakelen

Geplaatst: do 02 jul, 2009 22:05
door Jazzy
quad-racerrr schreef:Schakelen
2. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent. leer dan eerst een remmen met een fiets.
3. Waar zit dan de achterrem? Die zit bij je rechtervoet. De werking is ook vrij logisch.
Dat verschilt nogal eens, bij mijn quad bijvoorbeeld bedien je met de rechterhendel de achterrem en dat doe je dus nooit. De voetrem bedient de remmen op alle 4 wielen.

Re: schakelen

Geplaatst: do 02 jul, 2009 22:17
door Haagje
rare quad heb jij dan.

Rechter rem is voor de voorwielen normaal en de voetrem voor de achterste.

Re: schakelen

Geplaatst: za 04 jul, 2009 09:27
door Catweazle
bij een quad is het veiliger om met de voor remmen te remmen?

Re: schakelen

Geplaatst: za 04 jul, 2009 09:36
door Haagje
je kunt beter gewoon beide gebruiken of de achter rem. Die remt toch wat beter lijkt mij

Re: schakelen

Geplaatst: za 04 jul, 2009 14:08
door Jazzy
quad-racerrr schreef:rare quad heb jij dan.

Rechter rem is voor de voorwielen normaal en de voetrem voor de achterste.
Daar is niets raars aan hoor. Een rem voor de achterwielen alleen is vrijwel nutteloos, die zit er bij mijn type quad op om als parkeerrem te gebruiken. Je kunt de hendel intrekken en vastklemmen.

Bij het remmen komt door het vooroverduiken de meeste druk op de voorwielen, die gebruik je dus met name om af te remmen. Op de achteras komt juist veel minder druk en daardoor blokkeren de achterwielen veel sneller, waardoor je gaat slippen en de quad minder goed te besturen valt.

Bij mijn andere quad, een Raptor 350 worden ook alle 4 remmen bediend met het pedaal. Dit is dus niet uniek voor de Barossa/SMC/Kasea type quads.

Maar om nog eens op het rijbewijs terug te komen, bovenstaande verhaal is iets wat je leert bij motorrijlessen en wat 1-op-1 van toepassing is op quads. Ik blijf bij mijn stelling dat je voor quad rijden eigenlijk een aangepast motorrijbewijs zou moeten halen, of tenminste vrijwillig een aantal lessen zou kunnen nemen.

Re: schakelen

Geplaatst: zo 05 jul, 2009 11:36
door koquad
Maar om nog eens op het rijbewijs terug te komen, bovenstaande verhaal is iets wat je leert bij motorrijlessen en wat 1-op-1 van toepassing is op quads. Ik blijf bij mijn stelling dat je voor quad rijden eigenlijk een aangepast motorrijbewijs zou moeten halen, of tenminste vrijwillig een aantal lessen zou kunnen nemen
wil je nog meer betallen voor quad rijden ik vindt het al duur genoeg
ik vindt het super om quad terijden met autorijbewijs
en jij zou willen dat je nog extra papiertje voor op de quad net als een motor betaal je al eerst 600a700€ voor
je kan beter bij de gemeente gaan werken of zou

Re: schakelen

Geplaatst: di 07 jul, 2009 17:29
door Boncari
Catweazle schreef:bij een quad is het veiliger om met de voor remmen te remmen?
Het ligt eraan hoe hard je remt, bij sommige quads maak je snel een stoppie als je te hard remt. :)
Ik denk dat je ze het beste kunt combineren....