Aanhanger trekken met quad op openbare weg mag?
Aanhanger trekken met quad op openbare weg mag?
Is het nu wel of niet toegelaten om met een quad een aanhanger te trekken op de openbare weg?
Ik heb een trekhaak en de quad mag 690kg trekken. Ook op de papieren van de verzekering staat dat ik verzekerd ben inclusief een sleep van 700kg.
MAAR aangezien een quad onder de motorfietsen valt, hoe zit dat dan in elkaar? Een motor mag slechts een aanhanger trekken van bepaalde (kleine) afmetingen.
Ik heb een trekhaak en de quad mag 690kg trekken. Ook op de papieren van de verzekering staat dat ik verzekerd ben inclusief een sleep van 700kg.
MAAR aangezien een quad onder de motorfietsen valt, hoe zit dat dan in elkaar? Een motor mag slechts een aanhanger trekken van bepaalde (kleine) afmetingen.
Can-Am Renegade 800 X
If it's too loud, you're too old!
¡ɹǝʌo ǝɯ dıןɟ 'sıɥʇ pɐǝɹ uɐɔ noʎ ɟı
Eat my dust!
Eat my dust!
Re: Aanhanger trekken met quad op openbare weg mag?
Als je op de openbare weg gaat mag de aanhanger nooit zwaarder zijn dan het voertuig. ( moet je wel weten denk ik )
Anders bestuur jij de quad niet meer maar de aanhanger
Anders bestuur jij de quad niet meer maar de aanhanger
Behalve als de aanhanger geremd is.
Can-Am Renegade 800 X
Eat my dust!
Eat my dust!
maakt niks uit of hij geremd is ja of nee.
Wanneer hij zwaarder wordt dan de quad gaat hij de quad als het waren ''overmeesteren'' En is hij niet meer te besturen.
Dit zie je vaak genoeg bij mensen die op vakantie gaan met de caravan die ze te vol beladen. Wanneer de caravan de leiding neemt knallen ze meestal op hun zei ( auto dus ook )
Wanneer hij zwaarder wordt dan de quad gaat hij de quad als het waren ''overmeesteren'' En is hij niet meer te besturen.
Dit zie je vaak genoeg bij mensen die op vakantie gaan met de caravan die ze te vol beladen. Wanneer de caravan de leiding neemt knallen ze meestal op hun zei ( auto dus ook )
die uitlegt klopt niet echt hoor.
Als de aanhanger niet geremd is, zal die het voertuig vooruit duwen. Hoe kleiner het gewicht van de aanhanger tov het voertuig, hoe minder effect.
Maar het is niet altijd mogelijk om het gewicht van de aanhanger klein te houden, daarom zijn er geremde aanhangers. Als die remmen goed zijn afgesteld heb je helemaal geen probleem met dat vooruit duwen.
Hoe zou het anders mogelijk zijn om met pakweg een Defender 90 een aanhanger van 3500kg te trekken? Die Defender weegt zoveel niet hoor. Of hoe zou een trekker een opligger veilig kunnen trekken en remmen?
Zolang de remmen juist afgesteld staan is er helemaal geen probleem.
Ik heb al aanhangers van meer dan 1ton getrokken met de quad op de openbare weg, en dat zonder problemen. Onze quad mag 1200kg slepen en is ingeschreven als landbouwvoertuig.
Maar voor een quad ingeschreven als moto zou het geen probleem mogen zijn als het op de papieren staat. Er zijn ook moto's die met aanhangertjes rondrijden, Goldwings bijvoorbeeld.
Als de aanhanger niet geremd is, zal die het voertuig vooruit duwen. Hoe kleiner het gewicht van de aanhanger tov het voertuig, hoe minder effect.
Maar het is niet altijd mogelijk om het gewicht van de aanhanger klein te houden, daarom zijn er geremde aanhangers. Als die remmen goed zijn afgesteld heb je helemaal geen probleem met dat vooruit duwen.
Hoe zou het anders mogelijk zijn om met pakweg een Defender 90 een aanhanger van 3500kg te trekken? Die Defender weegt zoveel niet hoor. Of hoe zou een trekker een opligger veilig kunnen trekken en remmen?
Zolang de remmen juist afgesteld staan is er helemaal geen probleem.
Ik heb al aanhangers van meer dan 1ton getrokken met de quad op de openbare weg, en dat zonder problemen. Onze quad mag 1200kg slepen en is ingeschreven als landbouwvoertuig.
Maar voor een quad ingeschreven als moto zou het geen probleem mogen zijn als het op de papieren staat. Er zijn ook moto's die met aanhangertjes rondrijden, Goldwings bijvoorbeeld.
ja maar daarmee rij jij geen 80 
nee, das waar, 30 km/u ongeveer, misschien iets sneller.
Maar zonder remmen zou dat ook niet goedkomen hoor, zelfs bij kleine snelheid.
Maar zonder remmen zou dat ook niet goedkomen hoor, zelfs bij kleine snelheid.
Maar let er wel op dat we hier over een quad praten en niet over een personen auto of traktor he....
De quad weegt net 400kilo ?
Maar als het op papier staat mag het
Lijkt me alleen op hogere snelheden ( boven de 50 ) niet zo lekker rijden.
En nog even over je vraag met de breedte van de aanhangwagen
Breedte van personenauto plus aanhangwagen en lading
De breedte van de personenauto en aanhangwagen inclusief lading mag niet groter zijn dan de maximum toegestane breedte van de personenauto of aanhangwagen.
Lading van personenauto’s mag niet meer dan 20 cm aan elke zijkant uitsteken.
PS: in het begin een fout gemaakt met laadvermogen. Deze mag wel meer zijn. tot aan het geen dat op papier staat. Of je moet al BE rijbewijs hebben.
De quad weegt net 400kilo ?
Maar als het op papier staat mag het
Lijkt me alleen op hogere snelheden ( boven de 50 ) niet zo lekker rijden.
En nog even over je vraag met de breedte van de aanhangwagen
Breedte van personenauto plus aanhangwagen en lading
De breedte van de personenauto en aanhangwagen inclusief lading mag niet groter zijn dan de maximum toegestane breedte van de personenauto of aanhangwagen.
Lading van personenauto’s mag niet meer dan 20 cm aan elke zijkant uitsteken.
PS: in het begin een fout gemaakt met laadvermogen. Deze mag wel meer zijn. tot aan het geen dat op papier staat. Of je moet al BE rijbewijs hebben.
Mijn quad weegt 275kg. Maar de afmetingen die je opgeeft zijn voor auto's. Ik kan niets vinden specifiek voor quads.
Can-Am Renegade 800 X
Eat my dust!
Eat my dust!
Er staat nergens dat de aanhangwagen maar 20cm aan elke kant breder mag zijn dan de wagen, het is de lading van de aanhangwagen. Voor zover ik weet is er geen regel hoeveel breder de aanhangwagen mag zijn dan de auto (of quad). Maar meestal zijn de aanhangwagens niet veel breder uit gemak en veiligheid. Het is niet evident om een aanhangwagen te trekken die dubbel zo breed is als de wagen (of quad). Zolang de afmetingen binnen de wettelijke maximum afmetingen blijven is er geen probleem volgens mij, dus maximum 2,5m breed.