minder snel door baanbanden
-
Wilfried
minder snel door baanbanden
he daar,heb op mijn suz z400 andere velgen met baanbanden gestoken deze zijn kleiner dan mijn originele banden waardoor ik nu rapper optrek maar minder vlug ga.
als ik vooraan een tandwiel van 15 tanden steek (origineel tandwiel 14 tanden) ga dat dan genoeg zijn of moet ik nog groter vooraan of moet ik achteraan ook een tandje kleiner steken ???
rij met mijn qaud zowel op straat als op crosparkoer.
iemand ervaring mee of goede raad voor mij ?
groetjes wilfried.
als ik vooraan een tandwiel van 15 tanden steek (origineel tandwiel 14 tanden) ga dat dan genoeg zijn of moet ik nog groter vooraan of moet ik achteraan ook een tandje kleiner steken ???
rij met mijn qaud zowel op straat als op crosparkoer.
iemand ervaring mee of goede raad voor mij ?
groetjes wilfried.
-
Fré
- Quad Expert

bij een Z:
vooraan: 14t
achteraan: 39t
meet de omtrek van je oude banden: noem dit omtrek1
meet de omtrek van je nieuwe banden (baanbanden): noem dit omtrek2
de nieuwe combinatie tandwielen die je een originele reductieverhouding zullen geven beantwoord dan aan het volgende:
nieuw #t vooraan/nieuw #t achteraan = 14/39*omtrek1/omtrek2
bijvoorbeeld: stel je oude banden hebben een omtrek van 160 cm (20" dia), en je nieuwe banden (je baandbanden) hebben een omtrek van 143 cm (18"dia), dan moet je nieuwe tandwielverhouding zijn:
nieuw #t vooraan/nieuw #t achteraan = 14/39*160/143 = 0.4016
de volgende combinaties van tandwielen geven je het volgende:
15t/39t (zoals je voorstelde) geeft 15/39=0.3846
-> iets "trager" dan standaard dus
15t/38t geeft 15/38=0.3947
-> komt dus al aardig in de buurt
14t/35t geeft 14/35=0.4000
-> komt zeer dicht in de buurt van standaard$
enzoverder...
doe nu dit rekensommetje opnieuw met de correcte waarden voor omtrek1 en omtrek2 en je krijgt een indicatie van de benodigde tandwielverhouding
vooraan: 14t
achteraan: 39t
meet de omtrek van je oude banden: noem dit omtrek1
meet de omtrek van je nieuwe banden (baanbanden): noem dit omtrek2
de nieuwe combinatie tandwielen die je een originele reductieverhouding zullen geven beantwoord dan aan het volgende:
nieuw #t vooraan/nieuw #t achteraan = 14/39*omtrek1/omtrek2
bijvoorbeeld: stel je oude banden hebben een omtrek van 160 cm (20" dia), en je nieuwe banden (je baandbanden) hebben een omtrek van 143 cm (18"dia), dan moet je nieuwe tandwielverhouding zijn:
nieuw #t vooraan/nieuw #t achteraan = 14/39*160/143 = 0.4016
de volgende combinaties van tandwielen geven je het volgende:
15t/39t (zoals je voorstelde) geeft 15/39=0.3846
-> iets "trager" dan standaard dus
15t/38t geeft 15/38=0.3947
-> komt dus al aardig in de buurt
14t/35t geeft 14/35=0.4000
-> komt zeer dicht in de buurt van standaard$
enzoverder...
doe nu dit rekensommetje opnieuw met de correcte waarden voor omtrek1 en omtrek2 en je krijgt een indicatie van de benodigde tandwielverhouding
White LTZ-450 - powered by MSD -
-
Wilfried
bedankt voor de uitleg maar heeft er iemand ook andere wielen op zijn quad gezet bv z400 en welke tandwielen heeft hij gebruikt.
mijn bedoeling is dat ik de beste combinatie vind voor zowel straat als crossparkoer.
want als ik achter een 35 tanden moet steken kan ik met originele banden niet mee gaan crossen en moet ik ook mijn ketting inkorten.
zoek de beste mogelijkheid

mijn bedoeling is dat ik de beste combinatie vind voor zowel straat als crossparkoer.
want als ik achter een 35 tanden moet steken kan ik met originele banden niet mee gaan crossen en moet ik ook mijn ketting inkorten.
zoek de beste mogelijkheid
Ik heb de velgen-banden van mijn KFX700 veranderd maar bij aankoop werd er mij al uitgelegd dat je beter wielen neemt met dezelfde omtrek achteraan. Ze moeten dus even groter zijn, spaart je geld en tijd uit en is zelfs beter voor de motor heb ik de indruk. De voorwielen zijn wel een stuk kleiner maar dat speelt alleen een rol bij het besturen. Hoe kleiner uw wielen vooraan hoe nerveuzer uw voortrein.
- Rocky
- Quadrider

- Contacteer:
Voor de testers onder ons, ik heb hier nog een tandwiel 12 liggen.....
<-Kawasaki Brute Force 750 4x4i Silver '06->
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
DYNOJET Kit - Moose Powerbox - 26" Bighorns - Garmin Streetpilot III deluxe
Visit my site:
http://www.henskens-vanmechelen.be" onclick="window.open(this.href);return false;