stuurdemper afstellen

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kev006
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 15:37
Locatie: Peer
Contacteer:

stuurdemper afstellen

Bericht door Kev006 »

Ik heb vandaag een stuurdemper geinstalleerd^op mijn yamaha raptor 700cc.

Het verschil is goed te merken. Maar met de afstelling heb ik wat problemen.
Wanneer zet je hem zwaar en wanneer licht ?

Als ik hem licht doe sturen, dan voel ik elke oneffenheid, zet ik hem op zwaar sturen, dan is het zeer vermoeiend rijden. En zet ik hem in het midden dan is het juist of ik zonder stuurdemper rij.
Iemand tips ???

Ik veronderstel dat je een andere afstelling hebt voor baan en cross ?
Drive high so you can fly...

Quad rijders Limburg:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=211516494973
nijsluc
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 556
Lid geworden op: ma 01 sep, 2008 22:33
Locatie: Sint-Truiden

Re: stuurdemper afstellen

Bericht door nijsluc »

Heb je foto's van de installatie , ik moet er ook nog aan beginnen .

:crosser: :crosser:
Kymco MXU 250
Barossa 250 Silverhawk
Raptor 660
Can-Am outlander 800 xt
Gebruikersavatar
Kev006
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 646
Lid geworden op: zo 19 okt, 2008 15:37
Locatie: Peer
Contacteer:

Re: stuurdemper afstellen

Bericht door Kev006 »

Is easy, is echt op 5min gebeurd.

Alleen is het een beetje vervelend vastdraaien. Je moet hem voor op het chassis vast maken en dan naar de stuurstang. Maar uitkijken dat de cilinder in en uit kan en nergens bedrading of andere dingen hinderd. anders gewoon even omdraaien en aan de andere chassis stang vastmaken.
Drive high so you can fly...

Quad rijders Limburg:
http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=211516494973
Gebruikersavatar
matthijsyfm80r
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:44
Locatie: Reijmerstok

Re: stuurdemper afstellen

Bericht door matthijsyfm80r »

Hallo,

Ik heb een Raptor 350, is vrij orgineel, zitten alleen wegbandjes op. Hij tikt echter enorm als ik op de weg rij, voel echt elk hobbeltje. Is het verstandig om dan ook een stuurdemper te installeren? Wat kosten deze ongeveer?
Misschien nog tips waar ik de geschikte kan vinden?

Gr Matthijs
Gebruikersavatar
scoops
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 223
Lid geworden op: za 07 nov, 2009 13:09
Locatie: Somewhere down de crazy river (z-o Brabant)

Re: stuurdemper afstellen

Bericht door scoops »

Kev006 schreef:Ik heb vandaag een stuurdemper geinstalleerd^op mijn yamaha raptor 700cc.

Wanneer zet je hem zwaar en wanneer licht ?

Als ik hem licht doe sturen, dan voel ik elke oneffenheid, zet ik hem op zwaar sturen, dan is het zeer vermoeiend rijden. En zet ik hem in het midden dan is het juist of ik zonder stuurdemper rij.
Iemand tips ???

Ik veronderstel dat je een andere afstelling hebt voor baan en cross ?
Als ik op de weg rij dan staat hij iets lichter dan offroad. Op de crossbaan zet ik hem 2omwentelingen terug ten opzichten van de zwaarste stand. Maar ik moet toegeven dat hij bij mij eigenlijk nooit onder de helft staat. Het lijkt net of je niets merkt, maar ik rij altijd samen met een vriend van me (met precies de zelfde yfz) en als we dan eens wisselen merk je toch echt duidelijk het verschil. Verdere instelling is eigenlijk een persoonlijke keuze.


matthijsyfm80r schreef:Hallo,

Ik heb een Raptor 350, is vrij orgineel, zitten alleen wegbandjes op. Hij tikt echter enorm als ik op de weg rij, voel echt elk hobbeltje. Is het verstandig om dan ook een stuurdemper te installeren? Wat kosten deze ongeveer?
Misschien nog tips waar ik de geschikte kan vinden?

Gr Matthijs
De kosten zijn ongeveer vanaf 350 euro, en als je elk hobbeltje voelt moet misschien eens je bandenspanning verlagen (0.6/0.7 bar voor en misschien 0.5/0.4 bar achter). Mocht je dan nog alles voelen kun je er idd over nadenken een stuurdemper te nemen, maar het grootste verschil merk je als je veel offroad rijd met remknippen en andere hobbels op de paden. Ik zelf rij met een ExtremeTech (430 euro) en ben er zeer tevreden mee, heb geen ervaring met andere stuurdempers.
YFZ450, It's a feeling
Gebruikersavatar
matthijsyfm80r
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 13 nov, 2009 11:44
Locatie: Reijmerstok

Re: stuurdemper afstellen

Bericht door matthijsyfm80r »

Ja de bandenspanning heb ik al eens verlaagt, je merkt wel dat het dan minder is maar persoonlijk vind ik dat hij nog te zenuwachtig is. Toch maar eens kijken voor een stuurdemper denk ik dan. Ik heb al dempers gezien vanaf 190 euro, is dit dan rotzooi? Bedankt voor de reactie 8)
Gebruikersavatar
scoops
Easy Quadrider
Easy Quadrider
Berichten: 223
Lid geworden op: za 07 nov, 2009 13:09
Locatie: Somewhere down de crazy river (z-o Brabant)

Re: stuurdemper afstellen

Bericht door scoops »

als je offroad gaat met je quad zullen dat soort dempers het niet zo lang uithouden, meestal zijn de keringen niet bestand tegen zand en modder. Dus ik kan je wel aanraden om er 1 aan te schaffen voor offroad/cross
YFZ450, It's a feeling
Plaats reactie