Rechtuit stabiliteit Kymco

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Gebruikersavatar
daf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 24 jan, 2010 14:10
Locatie: In het noorden van Nederland

Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door daf »

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met uitlijnen voor op de weg?

Mijn Kymco kxr 250 doet het prima, maar ik zou graag meer stabiliteit hebben op snelheid op de weg.

Voor de auto (racerij) zegt men meer toespoor is meer rechtuitstabiliteit op snelheid, meer uitspoor is beter sturen in de bochten.

Bovenstaand is voorzover ik weet, mocht het anders zijn dan hoor ik dat graag.

Verder zou ik graag een toerenteller plaatsen, zodat ik kan zien of meer snelheid/toeren haalbaar is (iemand met ervaring hier??) er is een topic over een toerenbegrenzer maar daar wordt ik niet wijzer van.

De CVT grijpt stevig aan na inschakelen, is daar iets mee/tegen te doen.

is er een plek waar ik de bandenspanning (min/max) zou kunnen vinden? (banden maat zoek ik later op, het is hier nu -11 buiten)

alvast mijn dank voor reacties

Daf
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door cyclonedriver »

bekijk eerst uw triangels ne keer (speling). De bussen kun je apart krijgen bij kymco.
Uitlijnen : ik zet die altijd op 0, neutraal dus.
Maximum snelheid : de cdi onderbreekt bij 7000 tr. en dat komt overeen met ongeveer 90 km/u. op de teller.
CVT : je kan lichtere gewichtjes gebruiken. Ik gebruik er altijd van een kymco grand dink 250 (scooter).
Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd : de "glijbanen" van de gewichtjes uitslijpen zodat de gewichtjes verder kunnen "rollen". Naar het schijnt scheelt dit 10 à 15 km in topsnelheid. Is wel een secuur en langdurig werk.
Verder kan je de "koppelings-schoenen" (ik weet de juiste benaming niet) lichter maken door er een stuk (overbodig) materiaal af te zagen/slijpen. Je kan ook nog gaten boren voor een verdere gewichtsbesparing. Nadien wel wegen, zodat ze alledrie evenveel wegen.
Verder bestaan er ook nog andere nokkenassen, vario's enz...
Een "race CDI" raad ik wel af, de kleppen kunnen tegen de zuiger komen :oops:
Bandenspanning : weggebruik : 0.6 bar, off-road : 0.45 bar
jadatis
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 10 jan, 2010 20:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door jadatis »

De benodigde bandendruk ,zal voor Quads veel verschillen, omdat de gewichten en bandensoort nogal verschillen.
Wat voor de bandendruk van belang is , is het gewicht dat er op de band rust, de snelheid waarmee gereden wordt, en de uitlijning soms ( wielvlucht uitgedrukt in de camber-angle).

Sinds 2007 houdt ik me bezig met het uitrekenen van bandendruk, met gebruikmaking van de formule die auto- en banden-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken. Deze heb ik toen bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan. Heb mezelf Excell geleerd om daar spreadsheets voor te maken.

Onder volgende link een map op mijn publieke map van hotmail , met het "grote serieuse bandendruk en aslasten spel".
http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.li ... ndruk-spel" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin de nieuwste versie gebruiken en er staan voorbeelden.
Voor quads kun je dan het leeggewicht en de bestuurder invullen, die nogal kan variëren in gewicht. Ook de plaats ruim invullen, want als je iets naar voren leunt , krijg je weer een andere gewichtsverdeling over de wielen.
De loadindex van de banden gaat terug tot 16 , maar als dat lager is bij quads vul ik die nog wel aan.

Speel er maar eens mee, en laat me hier weten of je het nuttig vindt. Vanuit deze link kun je verder navigeren over mijn hele openbare map naar andere spreadsheets en artikelen over bandendruk.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door Jazzy »

jadatis schreef:De benodigde bandendruk ,zal voor Quads veel verschillen, omdat de gewichten en bandensoort nogal verschillen.
Wat voor de bandendruk van belang is , is het gewicht dat er op de band rust, de snelheid waarmee gereden wordt, en de uitlijning soms ( wielvlucht uitgedrukt in de camber-angle).

Sinds 2007 houdt ik me bezig met het uitrekenen van bandendruk, met gebruikmaking van de formule die auto- en banden-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken. Deze heb ik toen bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan. Heb mezelf Excell geleerd om daar spreadsheets voor te maken.

Onder volgende link een map op mijn publieke map van hotmail , met het "grote serieuse bandendruk en aslasten spel".
http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.li ... ndruk-spel" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin de nieuwste versie gebruiken en er staan voorbeelden.
Voor quads kun je dan het leeggewicht en de bestuurder invullen, die nogal kan variëren in gewicht. Ook de plaats ruim invullen, want als je iets naar voren leunt , krijg je weer een andere gewichtsverdeling over de wielen.
De loadindex van de banden gaat terug tot 16 , maar als dat lager is bij quads vul ik die nog wel aan.

Speel er maar eens mee, en laat me hier weten of je het nuttig vindt. Vanuit deze link kun je verder navigeren over mijn hele openbare map naar andere spreadsheets en artikelen over bandendruk.
Kortere versie: De meesten rijden op de weg met 1 bar, probeer dat maar eens.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door cyclonedriver »

jadatis schreef:De benodigde bandendruk ,zal voor Quads veel verschillen, omdat de gewichten en bandensoort nogal verschillen.
Wat voor de bandendruk van belang is , is het gewicht dat er op de band rust, de snelheid waarmee gereden wordt, en de uitlijning soms ( wielvlucht uitgedrukt in de camber-angle).

Sinds 2007 houdt ik me bezig met het uitrekenen van bandendruk, met gebruikmaking van de formule die auto- en banden-fabrikanten in Europa zelf ook gebruiken. Deze heb ik toen bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan. Heb mezelf Excell geleerd om daar spreadsheets voor te maken.

Onder volgende link een map op mijn publieke map van hotmail , met het "grote serieuse bandendruk en aslasten spel".
http://cid-a526e0eee092e6dc.skydrive.li ... ndruk-spel" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarin de nieuwste versie gebruiken en er staan voorbeelden.
Voor quads kun je dan het leeggewicht en de bestuurder invullen, die nogal kan variëren in gewicht. Ook de plaats ruim invullen, want als je iets naar voren leunt , krijg je weer een andere gewichtsverdeling over de wielen.
De loadindex van de banden gaat terug tot 16 , maar als dat lager is bij quads vul ik die nog wel aan.


Speel er maar eens mee, en laat me hier weten of je het nuttig vindt. Vanuit deze link kun je verder navigeren over mijn hele openbare map naar andere spreadsheets en artikelen over bandendruk.
snap er niks van, is meer voor nen ingenieur ?
jadatis
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 10 jan, 2010 20:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door jadatis »

Je hoeft het ook niet te snappen.
Gewoon invullen.
Ook jullie weten toch wel wat wielbasis en spoorbreedte is.
Omdat je meestal in het midden zit, hoef je de links/rechtsverdeling niet te gebruiken.
Je zou kunnen overwegen om die dan voor de hoogte te gebruiken. Dan krijg je als antwoord hoe hoog het zwaartepunt van het geheel zit.
De lege wielgewichten kun je bij en Quad zelfs wegen met een personen-weegschaal.
Dan wel een plankje met zelfde dikte onder de andere banden zetten voor meer nauwkeurigheid.
Maar op deze manier is het de enige manier om eindelijk eens zekerheid te krijgen over de bandendruk, volgens de normen die de banden-fabrikanten in europa ook aanhouden. Met een kleine inbreng van mezelf.

En dat is het load- of gripoppervlak-percentage.
dat is werkelijk gewicht/ gewicht waarvoor de druk berekent is maal 100%.
Tussen 85% en 100% rijdt het comfortabel en veilig.
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door cyclonedriver »

ik hoef geen berekening te maken hiervoor. Toch niet voor een quad. Dit is enkel nuttig voor een auto of moto.
Dit is mijn mening hierover, iedereen moet dit voor zichzelf uitmaken.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door Jazzy »

jadatis schreef:Je hoeft het ook niet te snappen.
Gewoon invullen.
Maar aan die theoretische benadering is (hier) helemaal geen behoefte. Jouw theorie houdt bijvoorbeeld geen rekening met de soort ondergrond, soort profiel en mate van grip van de banden en de persoonlijke voorkeur van de rijders.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
daf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 24 jan, 2010 14:10
Locatie: In het noorden van Nederland

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door daf »

Hallo Jaditas,

Ik begrijp je opzet, maar kom toch vast te zitten.

ik ga gewoon experimenteren tussen 0,45 en 1,2.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door Jazzy »

daf schreef:Hallo Jaditas,

Ik begrijp je opzet, maar kom toch vast te zitten.

ik ga gewoon experimenteren tussen 0,45 en 1,2.
Zijn het die wegbanden op het kleine foto-tje? Dan zou ik 1 bar kiezen.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
daf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 24 jan, 2010 14:10
Locatie: In het noorden van Nederland

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door daf »

Ja het zijn die banden

Merk: Kendo
banden voor / 21 x 7/10
banden achter / 20 x 11/9

Ik ga ze morgen op 1 bar zetten en proberen. :crosser:

Mijn dank
cyclonedriver
Quadrunner
Quadrunner
Berichten: 656
Lid geworden op: vr 09 mei, 2008 11:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door cyclonedriver »

daf schreef:Ja het zijn die banden

Merk: Kendo
banden voor / 21 x 7/10
banden achter / 20 x 11/9

Ik ga ze morgen op 1 bar zetten en proberen. :crosser:

Mijn dank
is kenda. 0,6 bar is voldoende, anders gaan ze bol staan.
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator
Berichten: 7706
Lid geworden op: wo 24 sep, 2008 11:18
Locatie: Putten NL

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door Jazzy »

cyclonedriver schreef:
daf schreef:Ja het zijn die banden

Merk: Kendo
banden voor / 21 x 7/10
banden achter / 20 x 11/9

Ik ga ze morgen op 1 bar zetten en proberen. :crosser:

Mijn dank
is kenda. 0,6 bar is voldoende, anders gaan ze bol staan.
Ik heb de zelfde gehad op mijn Barossa en die gaan achter wel bol staan maar dat was omdat er 1,5 bar in zat. Toen ik dat terug bracht naar 1 bar waren ze mooi vlak. Vlak genoeg in ieder geval.

Maar uiteindelijk is het gewoon een kwestie van proberen. Of van berekenen met een formule dus. :)
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Gebruikersavatar
daf
Quadfanaat
Quadfanaat
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 24 jan, 2010 14:10
Locatie: In het noorden van Nederland

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door daf »

Vanmorgen even stukje geprobeerd, stuurt goed nu, ik moet het later nog uitgebreid testen. verder wil ik experimenteren met de vering, vorige eigenaar was ongeveer 40 kilo zwaarder dan mij. Mischien dat ik daar nog winst kan halen.

We hebben hier een paar kilometer zandpad, helemaal van ijs (dus ook de kuilen) dat is een goede test baan :)

Bij meer dan 1 bar voor en achter
Achter: te weinig grip, glijden en doen zelfs op koud asfalt (stonden idd bol)
Voor: stuiteren en vage stuur reacties bij sporen/schuine weg (klinkerweg)

Later meer info.

Ps. er werd gesproken over eventueel speling ed. heb ik gecheckt maar alles is speling vrij :buig:
jadatis
Toeschouwer
Toeschouwer
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 10 jan, 2010 20:43

Re: Rechtuit stabiliteit Kymco

Bericht door jadatis »

Kun je op de bandwang gegevens vinden zoals "maximum load xxx kg ( LBS) at yyy psi ( kPa)" , of de load index.
Dan zou ik die graag lezen.
De voorbanden komt veel minder gewicht op dan de achterbanden , dus die kunnen waarscheinlijk op lagere druk.

@ cilonedriver Juist voor een quad zouden deze berekeningen nuttig kunnen zijn, omdat daar buitenstandaard gewichten op komen en dit door gewichtsverschil van de verschillende bestuurders het gewicht nogal varieert.
@ daf Waar kom je dan vast te zitten ( met het spreadsheet dan), in het begin oogt het wat ingewikkelt maar er hoeft niet altijd alles ingevuld te worden.
In het midden bovenaan beginnen en alle nodige gele vlakjes invullen. Er staat bij wat wanneer persee nodig is en wat niet verplicht is.
Plaats reactie