Raptor 660 olie lekkage
-
Freelander
- Toeschouwer

Raptor 660 olie lekkage
Heb sinds kort een Raptor 660 en heb van de week ontdekt dat ie olie lekt. Heb de skid plate al verwijderd, alleen kan ik niet de exacte locatie ontdekken waar het vandaan komt omdat ik er niet echt onder kan kruipen. Maar zover ik kan zien ergens onder het blok. Is er iemand op het forum die dit probleem herkent?
Peter.
Peter.
Re: Raptor 660 olie lekkage
lijkt hij misschien ergens aan de olie aflaatplug ? Die staat links, onder je schakelpook.
Indien zo, even een nieuwe koperen rondel tussensteken.
Het kan ook zijn dat die aan het oliereservoir onderaan lekt.
Indien zo, even een nieuwe koperen rondel tussensteken.
Het kan ook zijn dat die aan het oliereservoir onderaan lekt.
-
Freelander
- Toeschouwer

Het olie reservoir lijkt me niet, dat zit toch hoger? En aftapplug is het denk ik ook niet, geloof het of niet, maar er schijnt nog de eerste olie op te zitten. Deze quad is in de loop der jaren heel sporadisch gebruikt, maar dat is ook wel te zien. Kenteken is er pas op gekomen toen ik 'm kocht.
Peter.
Peter.
-
Ardjuh
- Quad Expert

Is het geen oude olie van het verversen? Dat wil ook nog wel is op skid plate blijven liggen...
Olie pijl heeeeel goed in de gaten houden iedergeval. Olie gaat pas lekken als het heet is, dan is het
dunner. Kan zijn dat je alleen als je rijd lekkage hebt.
Olie pijl heeeeel goed in de gaten houden iedergeval. Olie gaat pas lekken als het heet is, dan is het
dunner. Kan zijn dat je alleen als je rijd lekkage hebt.
No Can't Do!
Als je niet zeker bent van waar het komt zou ik de skidplate er volledig afhalen en het hele blok onderkant proper vegen.
Als je hem dan een paar uur laat staan kan je zien van waar het ongeveer komt.
Het kan zijn dat de olie tussen de carters doorzweet of langs het koppelingsdeksel of zo.
En als het nog de 1ste olie is, dan zou ik die toch eens een keer verversen
Als je hem dan een paar uur laat staan kan je zien van waar het ongeveer komt.
Het kan zijn dat de olie tussen de carters doorzweet of langs het koppelingsdeksel of zo.
En als het nog de 1ste olie is, dan zou ik die toch eens een keer verversen
-
Freelander
- Toeschouwer

Het gekke is als ik er een rondje mee gereden heb dan lekt ie niet, hij gaat pas weer lekken als ie afgekoeld is, zou het dan een pakking kunnen zijn die als deze afkoelt krimpt en weer gaat lekken? Heb de skidplate er al af, maar ik kan er moeilijk onder kijken. De olie is nog wel hardstikke helder geel, maar gaat deze week ververst worden.
Peter.
Peter.
-
Freelander
- Toeschouwer

Nog even een update: Ik had er een plastic potje onder gezet, heb dat even goed bekeken, maar de olie die eronderuit druppelt lijkt precies slaolie, net zo dun en net zo geel. Ik ben van motorolie gewend dat het veel stroperiger is. De vloeistof ruikt ook naar benzine lijkt het wel. Het zal toch zeker niet zo zijn dat er brandstof bij de motorolie kan komen????
Peter.
Peter.
Benzine is ook geel, het is misschien gewoon benzine die uit je carburator lekt ?
-
Freelander
- Toeschouwer

Koelvloeistof is blauw toch? Het is echt geel, dun, ruikt echt naar benzine, en ik meen toch zeker dat het ergens onder uit het blok druppelt.
Heb nog wat research gedaan op andere (motor)fora en het schijnt dus voor te komen dat een vlotternaald, na langdurige stilstand, kan blijven hangen en dat er dan benzine in de cilinder loopt en deze langs de zuiger het blok in loopt. Gevolg: de olie wordt verdund, het oliepeil stijgt met alle gevolgen van dien. Slechte smering en het teveel aan olie gaat toch een uitweg zoeken.
Peter.
Heb nog wat research gedaan op andere (motor)fora en het schijnt dus voor te komen dat een vlotternaald, na langdurige stilstand, kan blijven hangen en dat er dan benzine in de cilinder loopt en deze langs de zuiger het blok in loopt. Gevolg: de olie wordt verdund, het oliepeil stijgt met alle gevolgen van dien. Slechte smering en het teveel aan olie gaat toch een uitweg zoeken.
Peter.
wat jij zegt heb ik ook ooit gehad hoor met mijn raptor, maar dan komt de olie er gewoon uitgelopen als je je peilstokje losdraait. Het kan zijn dat er gewoon benzine uit je overloop van je carburator loopt en op je blok valt en zo naar beneden sijpelt waardoor het lijkt of die onderaan ergens lekt.
Wat ik zou doen is de olie aflaten en nieuwe olie opdoen, en de carburators eens volledig kuisen.
Dan zal alles wel terug in orde zijn.
Wat ik zou doen is de olie aflaten en nieuwe olie opdoen, en de carburators eens volledig kuisen.
-
Freelander
- Toeschouwer

Hij gaat morgen naar de monteur, dus dan zal ik het spoedig weten hoe het precies zit. Ik hou jullie op de hoogte. Iedereen alvast bedankt voor de adviezen.
Peter.
Peter.
-
Freelander
- Toeschouwer

Zo, het probleem is verholpen. Gelukkig niet wat ik vreesde, maar een kwestie van smerige carburator in combinatie met een lekkende benzinekraan. Hij loopt weer als een tiet!
Peter.
Peter.
JohnBeton schreef:wat jij zegt heb ik ook ooit gehad hoor met mijn raptor, maar dan komt de olie er gewoon uitgelopen als je je peilstokje losdraait. Het kan zijn dat er gewoon benzine uit je overloop van je carburator loopt en op je blok valt en zo naar beneden sijpelt waardoor het lijkt of die onderaan ergens lekt.
hey ik ben hier nieuw en zit met een groot probleem, ik heb een nieuwe quad en er loopt veel benzine uit de overloop, ik heb er nog geen meter meer gereden van wat kan dat zijn?