Stuurdemper..(Raptor 700)

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
XeromeX
Quadrunner
Quadrunner

Stuurdemper..(Raptor 700)

Bericht door XeromeX »

Aangezien er nog geen stuurdemper op zit....hoeveel profijt heb je ervan?
Zit nu namelijk een sport/racestuurtje op, dealer zei dat het voor op de weg misschien wel beter was om er een stuurdemper op te zetten.
Yamaha Raptor 700
BJ [eind] 2006

Mods:
DMC Force 4 Duals
Powercommandor 5
Baby blue wire mod
Monster Intake
K&N High-Flow Filter
Vapor KM Teller
Powermadd Handkappen + Spiegels
Tusk Alu Tankdop
15/36 vertanding
darksaint
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Re: Stuurdemper..(Raptor 700)

Bericht door darksaint »

de meeste dempers die gestoken worden is voor de show :mrgreen: ,ik bedoel ermee eindelijk is het niet nodig maar toch plaats ik er 1......

idem als bij moto's: bij hoge snelheden heb je een stabieler stuur. bv als je raptor verlaagd en verbreed + scooterbandjes heeft kan hij erg de baan beginnen zoeken...met een stuurdemper wordt het trekken verzacht.....

aan u de keuze,
persoonlijk heb ik dat niet nodig: liever stuurgevoel :buig:
greets,
fretje-pitbull
Quadrider
Quadrider

Bericht door fretje-pitbull »

op een motor helpt het ook tegen het "licht" worden van je voorwiel
kawasaki mojave 50pk
cagiva mito 350
den eddy
Quadrider
Quadrider

Bericht door den eddy »

Ge moet rekening houden dat een stuurdemper het insturen zal verzwaren, doordat je zijn tegenwerkende kracht moet overwinnen.
Bij moto's wordt het gestoken om het gevolg van het licht worden van de voorkant te voorkomen. Bij het optrekken verplaatst het gewicht zich naar achteren, waardoor de voorkant licht wordt of zelfs licht van de grond komt. Wanneer je dan uw stuur niet helemaal recht houdt dan kan dit gebeuren: http://www.youtube.com/watch?v=LZ1srcQMa_0" onclick="window.open(this.href);return false;
A motorcycle is God's gift to mankind
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

darksaint schreef:de meeste dempers die gestoken worden is voor de show :mrgreen: ,ik bedoel ermee eindelijk is het niet nodig maar toch plaats ik er 1......
Wat is dit voor een opmerking. Precies een kenner
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Mika schreef:
darksaint schreef:de meeste dempers die gestoken worden is voor de show :mrgreen: ,ik bedoel ermee eindelijk is het niet nodig maar toch plaats ik er 1......
Stuurdemper is bedoeld om slaan van het stuur tegen te gaan... quads zijn gemaakt om offroad te rijden
en daar kan het nog wel is voor komen dat het niet helemaal vlak is. :p Om te voorkomen dat stuur bij
bijvoorbeeld een kuil of hobbel bij 1 wiel uit je handen slaat.. of zelfs je pols/arm breekt kun je er stuur
demper tussen zetten.

Als je stuurdemper gaat gebruiken voor die toepassing heb je niks aan die show dempers idd, die gaan
in 2'en. Die show dempers zijn voor op de weg, en zijn meer een luxe probleem dan noodzakelijk goed..
kans dat stuur uit je handen slaat etc. is op de weg nagenoeg 0.

Dat zou die kunnen bedoelen. :wink:

Antwoord op de vraag van topic starter: Is niet noodzakelijk op de weg, scheeld wel wat... maar quad
is gemaakt voor offroad, dus zal altijd behelpen zijn op de weg. Heeft alleen niks te maken met race stuur...
No Can't Do!
Mika
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Mika »

Wat voor 'show' dempers wil je dan bedoelen.
Een Raptor 700 kan ook op de weg heel goed een stuurdemper gebruiken. Is standaard veel te gevoelig en stuurt ontzettend licht.
fretje-pitbull
Quadrider
Quadrider

Bericht door fretje-pitbull »

kun je dat niet minder krijgen door het spoor/caster of camber te regelen?
kawasaki mojave 50pk
cagiva mito 350
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

Mika schreef:Wat voor 'show' dempers wil je dan bedoelen.
Een Raptor 700 kan ook op de weg heel goed een stuurdemper gebruiken. Is standaard veel te gevoelig en stuurt ontzettend licht.
kwestie van rekening mee houden...

Van o.a. Billetanium klapt uit elkaar als ze echt gebruikt worden worden, dus.... :wink: Je kan zelf vast nog wel meer
merken bedenken die niet geschikt zijn voor MX.
No Can't Do!
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

het caster en camber kun je ook niet op alle A armen regelen zeker niet op originele maar door je quad bv. achter iets lager te leggen dan voor dan krijg je al een ander caster wat hem al zwaarder doet sturen. veel mensen verlagen hun quad alleen vanvoor met alle gevolgen, ik ken er zelfs die hun quad wilde verkopen omdat hij niet naar wens reed zo heb ik er al 2 geholpen en deze rijden nu 1jaar later nog op hun quad

op mijn 700 heb ik ook geen stuurdemper nodig maar op mijn warrior heb ik er wel 1 gezet omdat deze veel te licht stuurde met mijn verbrede A-armen en je dus constant veel kracht op je armen moest houden, aangezien mijn vriendin erop rijd kon zij hem niet houden ik zet de stuurdemper zachter als ik erop rij
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
XeromeX
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door XeromeX »

Naja , heb al aardig wat kilometertjes gemaakt de laatste dagen, de feeling is al aardig.
Kwestie van wennen denk ik.
Zo hadden me 2 ooms het ook steeds erover dat ik draaigas erop zou moeten zetten, maar ben al best gewend aan duim.
En het lijkt met niet zo handig als je in de 3de versnelling een keer een wheelie trekt tijdens het optrekken.
Ik ga iig toch niet over de snelweg ermee, dus ik denk dat het verder zo te zien, niet zo veel nut heeft om een stuurdemper te nemen.
Yamaha Raptor 700
BJ [eind] 2006

Mods:
DMC Force 4 Duals
Powercommandor 5
Baby blue wire mod
Monster Intake
K&N High-Flow Filter
Vapor KM Teller
Tusk Alu Tankdop
15/36 vertanding
tjobbie
Quadverslaafde
Quadverslaafde

Bericht door tjobbie »

nou, mijn persoonlijke ervaringen zijn heeeeel anders, ik zou voor geen goud m,n dempertje willen missen.
ik heb wel een dure elka maar met een goedkopere demper kun je al ver hetzelfde effect bereiken.
ik rijd puur onroad, ook vaak op de snelweg maar ik geef liever een paar honderd euri uit aan veiligheid als dat ik strakjes ergens
in de berm of tegen een boom aan zit door ongecontroleerde bumpsteer.
AfbeeldingAfbeelding
734Trinity, 10:1 CP Tech piston, ported head +2 Black Diamond KW valves, HDD5050, WK 54mm TB,WK intake with K&N filter, 600cc pinky, Monster duals Exhaust system, PCV+Autotune, Dynatek with DLcurves
darksaint
Quadrider
Quadrider
Contacteer:

Bericht door darksaint »

Ardjuh schreef:
Mika schreef:
Stuurdemper is bedoeld om slaan van het stuur tegen te gaan... quads zijn gemaakt om offroad te rijden
en daar kan het nog wel is voor komen dat het niet helemaal vlak is. :p Om te voorkomen dat stuur bij
bijvoorbeeld een kuil of hobbel bij 1 wiel uit je handen slaat.. of zelfs je pols/arm breekt kun je er stuur
demper tussen zetten.

Als je stuurdemper gaat gebruiken voor die toepassing heb je niks aan die show dempers idd, die gaan
in 2'en. Die show dempers zijn voor op de weg, en zijn meer een luxe probleem dan noodzakelijk goed..
kans dat stuur uit je handen slaat etc. is op de weg nagenoeg 0.

Dat zou die kunnen bedoelen. :wink:

Antwoord op de vraag van topic starter: Is niet noodzakelijk op de weg, scheeld wel wat... maar quad
is gemaakt voor offroad, dus zal altijd behelpen zijn op de weg. Heeft alleen niks te maken met race stuur...
uitleg correct!
Het is idd beter 1st je quad leren kennen en dan ev. INDIEN nodig aanpassingen te doen,idem met handgas: er zijn velen die dit veranderen omdat ze GEWEND zijn om met nen brommer te rijden...ik persoonlijk vind handgas gevaarlijk(perongeluk gas geven bij insturen....)

ben voll. akkoord als je een SM quad bouwt dat een demper wel een optie is,reden: hogere snelheden in combinatie met boosterbanden en verlaagde quad kunnen lijden tot zigzag...overdekop....... :roll:
greets,
XeromeX
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door XeromeX »

aangezien ik toch een keer dubbele uitlaat + powercommandor + andere luchtfilter wil doen (Big 3 volgens mij)
Lijkt me zo'n stuurdemper geen overbodige luxe, toch vooral straat rijden.

Wat zijn goede stuurdempers op de markt?
Yamaha Raptor 700
BJ [eind] 2006

Mods:
DMC Force 4 Duals
Powercommandor 5
Baby blue wire mod
Monster Intake
K&N High-Flow Filter
Vapor KM Teller
Tusk Alu Tankdop
15/36 vertanding
Ardjuh
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Ardjuh »

XeromeX schreef:aangezien ik toch een keer dubbele uitlaat + powercommandor + andere luchtfilter wil doen (Big 3 volgens mij)
Lijkt me zo'n stuurdemper geen overbodige luxe, toch vooral straat rijden.

Wat zijn goede stuurdempers op de markt?
De bekende merken die ook de vering leveren:
- Ohlings
- Reiger
- Elka
No Can't Do!
Plaats reactie