Bandenspanning?
-
mrmarcellos
- Quadfanaat

- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 02 apr, 2010 20:41
- Locatie: Buiten
- Contacteer:
Bandenspanning?
Misschien een domme vraag maar ja ik stel hem toch:
Hoeveel bar kan ik mijn achterbanden van mijn barossa kwijt?
( Standaard fabrieksband ( Kendra Speedracer 21-10x8 ))
Bij een banden winkel hadden ze het over 0.35bar en toen moest ik heel hard lachen omdat dat zeker niet klopt.
Iemand?
Thnx.
Hoeveel bar kan ik mijn achterbanden van mijn barossa kwijt?
( Standaard fabrieksband ( Kendra Speedracer 21-10x8 ))
Bij een banden winkel hadden ze het over 0.35bar en toen moest ik heel hard lachen omdat dat zeker niet klopt.
Iemand?
Thnx.
Re: Bandenspanning?
Dat kan, je verlangt toch van noppenbanden dat ze zich mooi in de aarde bijten en ze ook de schokken een beetje dempen.
Kijk maar eens in uw ouderhoudsboekje.
Bij mijn vorige quad was het ook 0.35 bar.
Kijk maar eens in uw ouderhoudsboekje.
Bij mijn vorige quad was het ook 0.35 bar.
A motorcycle is God's gift to mankind
Re: Bandenspanning?
Volgens Kenda mag er maximaal 5 PSI in, dat is ongeveer 0,34473786399999995 bar. Heb je erg hard gelachen? 
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
-
mrmarcellos
- Quadfanaat

- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 02 apr, 2010 20:41
- Locatie: Buiten
- Contacteer:
Re: Bandenspanning?
ja heel hard en hij zelf zei ook dat kan nooit want dan staat je band slap en dat klopt.
Als er 0.35bar in zit staat hij gewoon slap.
Ik heb de quad 2e hands gekocht en de banden stonden gewoon kei hard en heb dat altijd zo gelaten.
0.35 is toch veel te zacht dan is hij ongeveer leeg..
Als er 0.35bar in zit staat hij gewoon slap.
Ik heb de quad 2e hands gekocht en de banden stonden gewoon kei hard en heb dat altijd zo gelaten.
0.35 is toch veel te zacht dan is hij ongeveer leeg..
Re: Bandenspanning?
Zeg eens wat voor banden het zijn: bandbanden of off-roadbanden. Er is een groot verschil tussen deze twee types.
Mijn banden staan ook slap (maar niet plat), ik kan ze met mijn voet gemakkelijk indrukken. Maar dat is juist de bedoeling. Het is toch ergens logisch dat je niet off-road gaat rijden met keiharde baanbanden met grote noppen erop.
Mijn banden staan ook slap (maar niet plat), ik kan ze met mijn voet gemakkelijk indrukken. Maar dat is juist de bedoeling. Het is toch ergens logisch dat je niet off-road gaat rijden met keiharde baanbanden met grote noppen erop.
A motorcycle is God's gift to mankind
Re: Bandenspanning?
Ik heb eens de formule bemachtigd die de banden-en auto-fabrikanten nog steeds gebruiken om adviesdrukken te bepalen, en ben er mee aan de haal gegaan. Toen ik eindelijk wat spreadsheets gemaakt had ontdekte ik een betere formule van een Amerikaan, en vergelijk met de oude machtsformule en zijn verschillend gebruikte machten daarin.
Daaruit heb ik mijn eigen formule gemaakt die tot veiliger antwoorden lijdt dan de oude in 1928 geintroduceerde machts-formule.
Deze gaat uit van dat een deel van de maximum last van de band, meest uitgedrukt in de load-index, wordt gedragen door de constructie van de band, en de rest wordt door het druk maal oppervlak verhaal gedragen.
Uit dat Amerikaans artikel kwam dat dit constructie-gewicht ( verder Gc) bij kleine banden met lage werkdruk wel 20% kan zijn van de maximale last op de band. Dit betekent voor Quads , met hun relatief lage gewicht voor de banden, dat je zelfs met een druk van nul nog 20% draaggewicht van de maximum draaggewicht ,dat op de zijwang staat in de vorm van "max load xxxx kg at yyykPa" meestal maar ook PSI ,LBS komt voor.
Op de Quadbanden zal ongeveer, maar zoek dit op, 150kg per band bij een druk van 2 bar dus 200kPa , staan,schat ik in.
Dan betekent dat dat 20% van 4X150kg= 120kg gedragen wordt door de constructie van de banden. Ligt een beetje anders, want op de achteras komt meer gewicht dan op de voor-as. Dit verantwoord de zeer lage druk die hier geadviseerd wordt.
Mijn zoon heeft weken met een lekke voorband rond gereden met zijn Thomos, en dat was te doen, beetje zwabberig in de bochten.
Dus mogelijk kan bij je quad de voorbanden bijna nul , en de achterbanden wat hoger .
Zoek de gegevens maar eens op op je banden, en weeg desnoods de wielgewichten beladen, met een personenweegschaal.
Geef me die hier en ik reken het voor
Daaruit heb ik mijn eigen formule gemaakt die tot veiliger antwoorden lijdt dan de oude in 1928 geintroduceerde machts-formule.
Deze gaat uit van dat een deel van de maximum last van de band, meest uitgedrukt in de load-index, wordt gedragen door de constructie van de band, en de rest wordt door het druk maal oppervlak verhaal gedragen.
Uit dat Amerikaans artikel kwam dat dit constructie-gewicht ( verder Gc) bij kleine banden met lage werkdruk wel 20% kan zijn van de maximale last op de band. Dit betekent voor Quads , met hun relatief lage gewicht voor de banden, dat je zelfs met een druk van nul nog 20% draaggewicht van de maximum draaggewicht ,dat op de zijwang staat in de vorm van "max load xxxx kg at yyykPa" meestal maar ook PSI ,LBS komt voor.
Op de Quadbanden zal ongeveer, maar zoek dit op, 150kg per band bij een druk van 2 bar dus 200kPa , staan,schat ik in.
Dan betekent dat dat 20% van 4X150kg= 120kg gedragen wordt door de constructie van de banden. Ligt een beetje anders, want op de achteras komt meer gewicht dan op de voor-as. Dit verantwoord de zeer lage druk die hier geadviseerd wordt.
Mijn zoon heeft weken met een lekke voorband rond gereden met zijn Thomos, en dat was te doen, beetje zwabberig in de bochten.
Dus mogelijk kan bij je quad de voorbanden bijna nul , en de achterbanden wat hoger .
Zoek de gegevens maar eens op op je banden, en weeg desnoods de wielgewichten beladen, met een personenweegschaal.
Geef me die hier en ik reken het voor
-
mrmarcellos
- Quadfanaat

- Berichten: 66
- Lid geworden op: vr 02 apr, 2010 20:41
- Locatie: Buiten
- Contacteer:
Re: Bandenspanning?
Het betreft wegbanden zonder noppen dus.
Volgens mij 225 of 255 breed.
Marcel
Volgens mij 225 of 255 breed.
Marcel
Re: Bandenspanning?
@ jadatis: Mooi verhaal, maar wat jij omschrijft is de berekening van die Amerikaan. Hoe werkt de berekening die de fabrikanten gebruiken, daar ben ik wel benieuwd naar!
Daarnaast ben ik benieuwd of jij de minimumdruk verwerkt hebt in de formule, bij een te lage druk komt er zand tussen de band en de velg en loopt de band dus leeg. Ook kan de band van de velg lopen, er komen namelijk enorme krachten op banden in de bochten.
Daarnaast ben ik benieuwd of jij de minimumdruk verwerkt hebt in de formule, bij een te lage druk komt er zand tussen de band en de velg en loopt de band dus leeg. Ook kan de band van de velg lopen, er komen namelijk enorme krachten op banden in de bochten.
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Re: Bandenspanning?
In het jaar dat hij geregistreerd is heb ik niets anders gezien dan dat gewauwel over een formule. En niet alleen op dit forum maar zo'n beetje op ieder forum waar het maar een beetje over banden kan gaan: http://www.google.nl/search?q=jadatis" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zou er niet teveel van verwachten, denk niet dat het op kan tegen het brok kennis en ervaring wat hier op ons forum zit.
Ik zou er niet teveel van verwachten, denk niet dat het op kan tegen het brok kennis en ervaring wat hier op ons forum zit.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Bandenspanning?
Ik heb er Kenda bearclaw op zitten rij alleen maar offroad
voor 26-9.00-12 0.35 KPa
achter 26-12.00-12 0.25 KPa
Bij alleen maar blubber,zand sneeuw rotsen dan laat ik er nog 0.05 tot 0.1 KPa uit bekijk dit te plaatse, als de band alleen met de buitenste noppen graaft en middenin een bult vormt zijn ze te zacht.
ik kan dit digitaal meten
voor 26-9.00-12 0.35 KPa
achter 26-12.00-12 0.25 KPa
Bij alleen maar blubber,zand sneeuw rotsen dan laat ik er nog 0.05 tot 0.1 KPa uit bekijk dit te plaatse, als de band alleen met de buitenste noppen graaft en middenin een bult vormt zijn ze te zacht.
ik kan dit digitaal meten
Water in, Water uit.
Re: Bandenspanning?
De bandendrukformule die de banden-fabrikanten nu nog steeds gebruiken in Europa en sinds 2005 ook in Amerika,is alsvolgt.
A=B* (C/D)^1,25 om druk voor een bepaald gewicht op de band uit te rekenen.
C= D* (A/B)^0,8 om te dragen gewicht bij een bepaalde druk te berekenen.
Hierin
A= de te voeren druk / druk waarvoor je het draaggewicht wilt weten.
B= De referentiedruk die op de band staat ( niet zoals bij veel autobanden de maximumdruk )
"max load xxxx kg at yyy kPa"staat er vaak nog wel op quad-banden, dan is de YYY de referentiedruk.
C= Het actuele gewicht waarvoor je de druk wilt weten/ Gewicht wat bij de actuele druk gedragen mag worden.
D= de maximum load van de band ( de xxxx kg in het voorbeeld bij B , soms staat er een loadindex op waaruit de max load te halen is.
Deze formule komt uit het standards manual van het ETRTO , een samenwerkingsorganisatie van de grote bandenmerken in Europa, tegenhanger in Amerika is TRA.
Voor de formule die ik gedestileerd heb uit het artikel van J.C.Daws, een Amerikaan die lezingen ook voor TRA gehouden heeft, dus persoon waar je mogelijk wel vertrouwen in hebt, verschilt daarvan , dat hij de het constructiegewicht van de band in een percentage van de maximum load uitdrukt, en ik een vaste waarde daarvoor neem.
A=B* (C-Gc)/(D-Gc)
C=Gc+ (A/B)* (D-Gc)
waarin aanvullend Gc het constructiegewicht is dat ik bij autobanden veilig laag gesteld heb op 45 kg, maar voor quad-banden beter op die 20% van D gezet kan worden.
Op het formuleblad staat ook dat je niet lager moet gaan dan 1,5 bar , en dat is voor op de verharde weg, over in zand zie ik op fora, net als hier veel lagere waarden.
Dit leidt tot hogere drukken dan de oude formule, maar zal dichter bij de ideaal formule zitten die er vanuit gaat dat de indeuking van de band bij lager gewicht hetzelfde moet blijven als bij maximum gewicht.
Met de tegenwoordige humps in de velgen , zal het losgaan van de bandwang in de bochten ook wel meevallen.
Edit : naar aanleiding van reactie FLIPmode De Gc nu goed gezet,had een beetje dik
lexs Cg geschreven.
A=B* (C/D)^1,25 om druk voor een bepaald gewicht op de band uit te rekenen.
C= D* (A/B)^0,8 om te dragen gewicht bij een bepaalde druk te berekenen.
Hierin
A= de te voeren druk / druk waarvoor je het draaggewicht wilt weten.
B= De referentiedruk die op de band staat ( niet zoals bij veel autobanden de maximumdruk )
"max load xxxx kg at yyy kPa"staat er vaak nog wel op quad-banden, dan is de YYY de referentiedruk.
C= Het actuele gewicht waarvoor je de druk wilt weten/ Gewicht wat bij de actuele druk gedragen mag worden.
D= de maximum load van de band ( de xxxx kg in het voorbeeld bij B , soms staat er een loadindex op waaruit de max load te halen is.
Deze formule komt uit het standards manual van het ETRTO , een samenwerkingsorganisatie van de grote bandenmerken in Europa, tegenhanger in Amerika is TRA.
Voor de formule die ik gedestileerd heb uit het artikel van J.C.Daws, een Amerikaan die lezingen ook voor TRA gehouden heeft, dus persoon waar je mogelijk wel vertrouwen in hebt, verschilt daarvan , dat hij de het constructiegewicht van de band in een percentage van de maximum load uitdrukt, en ik een vaste waarde daarvoor neem.
A=B* (C-Gc)/(D-Gc)
C=Gc+ (A/B)* (D-Gc)
waarin aanvullend Gc het constructiegewicht is dat ik bij autobanden veilig laag gesteld heb op 45 kg, maar voor quad-banden beter op die 20% van D gezet kan worden.
Op het formuleblad staat ook dat je niet lager moet gaan dan 1,5 bar , en dat is voor op de verharde weg, over in zand zie ik op fora, net als hier veel lagere waarden.
Dit leidt tot hogere drukken dan de oude formule, maar zal dichter bij de ideaal formule zitten die er vanuit gaat dat de indeuking van de band bij lager gewicht hetzelfde moet blijven als bij maximum gewicht.
Met de tegenwoordige humps in de velgen , zal het losgaan van de bandwang in de bochten ook wel meevallen.
Edit : naar aanleiding van reactie FLIPmode De Gc nu goed gezet,had een beetje dik
Laatst gewijzigd door jadatis op di 08 feb, 2011 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Bandenspanning?
Maar om de vraag te beantwoorden kun je toch ook gewoon op de site van de leverancier kijken en zien dat er maximaal 0,35 bar in mag? Wat moet je dan met dat gedoe met een formule?
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Bandenspanning?
^
Maar voor het begrip voor de topicstarter , is het mogelijk beter, als je weet hoe men aan deze waarden komt.
En met deze formule kun je het ook voor iedere quad uitrekenen , ook als de fabrieksgegevens niet bekend zijn.
En je kunt zo fijntunen voor het gewicht van de bestuurder, bij de relatief lage gewichten van quads, legt de bestuurder veel gewicht in de schaal. Scheelt zo een tiende bar of 2 tussen een bestuurder van 60 kg of 120 kg.
Maar ik vond het zo mooi van mezelf ,dat ik deze formule ontdekt had en uitgewerkt, die dus wereldwijd gebruikt wordt, dat ik dat uit wil dragen. Daarom Google ik geregeld op bandendruk en bandenspanning om te zien of ik deze kennis nog ergens van nut kan maken. Maar er zijn veel reacties zoals ook hier , dat de bandenfabrikanten het toch wel beter zullen weten, en dat de kennis van de forumleden meer waard zijn dan al die berekeningen.
Met de formule berekenen voorkomt dat je het voor iedere nieuwe situatie weer op nieuw moet uitvinden.
Maar voor het begrip voor de topicstarter , is het mogelijk beter, als je weet hoe men aan deze waarden komt.
En met deze formule kun je het ook voor iedere quad uitrekenen , ook als de fabrieksgegevens niet bekend zijn.
En je kunt zo fijntunen voor het gewicht van de bestuurder, bij de relatief lage gewichten van quads, legt de bestuurder veel gewicht in de schaal. Scheelt zo een tiende bar of 2 tussen een bestuurder van 60 kg of 120 kg.
Maar ik vond het zo mooi van mezelf ,dat ik deze formule ontdekt had en uitgewerkt, die dus wereldwijd gebruikt wordt, dat ik dat uit wil dragen. Daarom Google ik geregeld op bandendruk en bandenspanning om te zien of ik deze kennis nog ergens van nut kan maken. Maar er zijn veel reacties zoals ook hier , dat de bandenfabrikanten het toch wel beter zullen weten, en dat de kennis van de forumleden meer waard zijn dan al die berekeningen.
Met de formule berekenen voorkomt dat je het voor iedere nieuwe situatie weer op nieuw moet uitvinden.
- FLIPmode
- Quadracer

- Berichten: 1196
- Lid geworden op: vr 10 jun, 2005 08:57
- Locatie: DE maaskant
- Contacteer:
Re: Bandenspanning?
En wat is die Gc in die eerste formule? of is dat een typfout en moet het cg zijn?jadatis schreef:De bandendrukformule die de banden-fabrikanten nu nog steeds gebruiken in Europa en sinds 2005 ook in Amerika,is alsvolgt.
A=B* (C/D)^1,25 om druk voor een bepaald gewicht op de band uit te rekenen.
C= D* (A/B)^0,8 om te dragen gewicht bij een bepaalde druk te berekenen.
Hierin
A= de te voeren druk / druk waarvoor je het draaggewicht wilt weten.
B= De referentiedruk die op de band staat ( niet zoals bij veel autobanden de maximumdruk )
"max load xxxx kg at yyy kPa"staat er vaak nog wel op quad-banden, dan is de YYY de referentiedruk.
C= Het actuele gewicht waarvoor je de druk wilt weten/ Gewicht wat bij de actuele druk gedragen mag worden.
D= de maximum load van de band ( de xxxx kg in het voorbeeld bij B , soms staat er een loadindex op waaruit de max load te halen is.
Deze formule komt uit het standards manual van het ETRTO , een samenwerkingsorganisatie van de grote bandenmerken in Europa, tegenhanger in Amerika is TRA.
Voor de formule die ik gedestileerd heb uit het artikel van J.C.Daws, een Amerikaan die lezingen ook voor TRA gehouden heeft, dus persoon waar je mogelijk wel vertrouwen in hebt, verschilt daarvan , dat hij de het constructiegewicht van de band in een percentage van de maximum load uitdrukt, en ik een vaste waarde daarvoor neem.
A=B* (C-Gc)/(D-Cg)
C=Cg+ (A/B)* (D-Cg)
waarin aanvullend Cg het constructiegewicht is dat ik bij autobanden veilig laag gesteld heb op 45 kg, maar voor quad-banden beter op die 20% van D gezet kan worden.
Op het formuleblad staat ook dat je niet lager moet gaan dan 1,5 bar , en dat is voor op de verharde weg, over in zand zie ik op fora, net als hier veel lagere waarden.
Dit leidt tot hogere drukken dan de oude formule, maar zal dichter bij de ideaal formule zitten die er vanuit gaat dat de indeuking van de band bij lager gewicht hetzelfde moet blijven als bij maximum gewicht.
Met de tegenwoordige humps in de velgen , zal het losgaan van de bandwang in de bochten ook wel meevallen.
Wild & Wicked
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!
Air is for coolin & boostin!
Speed doesn't kill, mistakes do!



