Pagina 1 van 2

hoe werkt een verstelbare schokdemper

Geplaatst: zo 22 mei, 2011 07:45
door sander.w
hallo

ik ben sander weerheim sommigen zullen mij zo onderhand wel kennen maar ik had een vraagje.
hoe werkt nou een vertstel baren schokdemper.ik weet dat er aan de boven kant een stel schroefje zit en je de veer zelf om hoog en om laag kan draaien maar hoe werk dat nou persies.
nou ja iemand weet dat vast wel en die iemand vertel dat maar :oops: .
ow en als er spellings fouten in zitten ik ben dyslectisch :wink: .

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: wo 25 mei, 2011 07:20
door sander.w
niemand die het weet ?? :oops:

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: wo 25 mei, 2011 08:58
door Ardjuh
Als je mozilla firefox gebruikt kun je er een woordenboek voor downloaden, dan controleert die automatisch je spelling. :D
Heb je ook geen last meer van spelfouten... die er dan nog in zitten gaan mensen niet over klagen. :wink:

- Grote 'moer' is preload. Oftewel de voorspanning op je veer. Hiermee kun je de kracht instellen wanneer die
begint in te veren. Zet je hem helemaal los dan zal de quad al door zijn vering zakken door zijn eigen gewicht.

- Kleine schroefje bovenaan is je ingaande demping. Dit is een hydraulische demper... hiermee kun je de hoeveelheid olie die
verplaatst word door het inveren 'smoren'. Als je hem helemaal dicht draaid stroomd er bijna geen olie doorheen en
zal de cilinder moeilijker/langzamer ingaan.

- schroef of draaiknop onderop. Is je uitgaande demping, hiermee kun je instellen hoe snel de veer terug gaat naar zijn
orginele positie. Werkt volgens het zelfde princiepe als de ingaande demping. Hiermee kun je 'springen' van een veer
dempen.

Belangrijkste met afstellen is dat als je begint met afstellen dat alle dempingen los staan en dat je eerst je preload goed
zet. Daarna pas je dempingen... als je het andersom doet krijg je hem nooit lekker afgesteld of sloop je je demping.

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: wo 25 mei, 2011 16:01
door sander.w
ah ha bedankt voor de informatie :oops:

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: wo 25 mei, 2011 16:52
door cilinderhead
- Grote 'moer' is preload. Oftewel de voorspanning op je veer. Hiermee kun je de kracht instellen wanneer die
begint in te veren. Zet je hem helemaal los dan zal de quad al door zijn vering zakken door zijn eigen gewicht.

Dit is Niet de moer/bout om je bovenste stelschroefje heen :p, als ik het goed is is deze wel te verstellen bij sommige maar niet bij alle veringen. ( dan loopt je veer leeg en moet hij weer op druk worden gezet ... de meeste mensen hebben zelf niet de spullen om dit te doen)

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: wo 25 mei, 2011 19:54
door Boncari
Ik wil binnenkort de vering van mijn 700 opnieuw instellen, hieronder een beschrijving hoe ik het wil gaan doen. Graag commentaar, want ik wil mijn veren niet verprutsen.
Hier de gegevens voor de YFM70RY 2009, mijn quad dus volgens mij.
Afbeelding

1. Voorspanning
Eerst zet ik de voorspanning van de veren goed.
Achterveer: achter moet de veer 30% van de maximale veerweg inzakken als je erop zit. (bron:http://www.quadforumbenelux.com/artikels/vering.htm) De maximale veerweg is 256mm.
Ik schuif dat rubbertje wat op de veer zit naar boven en ga voorzichtig op de quad zitten zoals ik normaal zit, dat rubbertje moet 76,8mm zakken.
Voorveren: Voor moet de veer 20% van de maximale veerweg inzakken als je erop zit. De maximale veerweg is 230mm. Door het zwarte kapje wat onder voor de veer zit is het volgens mij lastig om dat rubbertje ook te gebruiken. Ik probeer het, maar anders meet ik de veerlengte in rust en als ik op de quad zit, het verschil moet 46mm zijn.

Als deze maten niet kloppen bijstellen volgens volgende figuur
Afbeelding

2. Ingaande demping, compression
Ik wil alles eerst instellen volgens standaardinstelling, dan weet ik zeker dat ik de goede uitgangssituatie heb.
Afbeelding
Afbeelding
Achterveer: Ik draai het bovenste schroefje met een schroevendraaier helemaal in, met de klok mee. Daarna 7 kliks (low=11, high=2) tegen de klok in (b-richting).
Voorveer: Ik draai het gele schroefje met een schroevendraaier helemaal in, met de klok mee (a-richting). Daarna draai ik het schroefje 6 kliks tegen de klok in. (low=10, high=2).

Uitgaande demping, rebound
Achterveer: Ik draai de onderste schroef met een schroevendraaier helemaal in, met de klok mee. Daarna 13 kliks tegen de klok in (b-richting).
Voorveer: Ik draai het boutje aan de onderkant van de veer helemaal in, met de klok mee (a-richting). Daarna draai ik het schroefje 12 kliks tegen de klok in.



@Ardjuh: Wat bedoel je met je dempingen loszetten?

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 06:41
door Ardjuh
@ Boncari,
Dat is wel een heel uitgebreide algemene beschrijving hoor. :p

Demping op low zetten, dat ze zowat niks dempen. Maar dat afstellen kun je beter
anders doen. Niet kijken hoe ver die in zakt X % van... Hoe ik het meestal doe:
- Demping rebound/ingaand naar low.
- in mijn bumper gaan staan en gaan springen/veren erop
- Komt de vering einde vering... dan moet je preload zwaarder.
- Komt de vering niet eens in de buurt van einde vering... preload verminderen.
- Daarna met rijden afhankelijk van de ondergrond de dempingen in gaan stellen.
+ Gewoon eerst met de demping op low gaan rijden
+ Daarna demping high gaan rijden (uiteraard met beleid)
+ Nu weet je het verschil, demping in het midden zetten (7 click's?)
+ Weer zelfde rondje rijden, rijd dit goed? (niks aan veranderen)
- Achterkant doe ik op een vergelijkbare manier... achterop gaan staan en erop springen.

Met rijden in de gaten houden of je veel einde vering komt of niet... als je bij normale
sprongen al einde vering zit dan moet je preload wat zwaarder.

Overigens Werkt deze manier denk alleen als je veel springt, als je vlak blijft rijden is het
een ander verhaal.

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 08:40
door Boncari
Haha, was ook mijn bedoeling, want ik wil mijn veren beslist niet verprutsen ;)

Het ging mij er vooral om dat ik de goede kant opdraai en dat ik de goede schroefjes gebruik, daarom zeg ik het gele schroefje met een schroevendraaier met de klok mee draaien om de compression helemaal in te draaien (high) en dan 7 kliks de andere kant op. Dat klopt toch?
Ik dacht eerst dat de rebound dat rode moertje was, maar als ik daar aan was gaan draaien was het volgens cilinderhead helemaal fout gegaan....

Dat is ook wel een goede manier om je preload in te stellen! Die ga ik zeker ook proberen.
Ik rijd op veel verschillende terreinen, de ene dag cross ik op vlak terrein en de andere keer ben ik aan het springen. Ook rijd ik vaak op de weg. Ik wil mijn vering wel soms veranderen, maar ik heb geen zin om het iedere keer te doen. Ik wil gewoon 1 basis setup, waarmee ik overal uit de voeten kan.

Nu is mijn vering in vergelijking met een nieuwere 700 erg stug, hij veert gewoon niet lekker op de weg. (Met crossen ben ik wel tevreden.) Volgens mij heeft yamaha mijn vering anders ingesteld, ik kan me namelijk niet voorstellen dat ze al een revisie nodig hebben na 1,5 jaar/10000km. Dat kost ook teveel geld, 90e per veer :shock:

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 09:32
door cilinderhead
90 euro per veer?, waar rekenen ze dat voor een revisie???. voor een servicebeurt heb ik rond de 140 euro betaald... ( Hk suspensions )

Re: hoe werkt een verstelbaren schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 09:37
door Boncari
Via quadwinkel.nl kostte het 90e voor nieuwe olie erin doen, ik weet niet zeker of dat bij hun gelijk staat aan revisie. Maar volgens mij wel. Maar betaalde jij 140e voor 3 veren of per veer??

Re: hoe werkt een verstelbare schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 09:42
door cilinderhead
nieuwe olie kan wel kloppen, dat is dat geen revisie denk ik... dan halen ze de veer echt tot op het laatste boutje en moertje uit elkaar. ik betaalde 140 euro voor één veer en alleen een service beurt dus nog geen revisie.... een revisie kost volgens mij rond de 180 euro Excl. eventueel onderdelen die vervangen moeten worden.

Dit bedrijf doet dan wel alleen Ohlins, Wrp, Wilbers, standaard veringen van een raptor doen zei niet als ik het goed heb :p

Re: hoe werkt een verstelbare schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 09:47
door Boncari
Oow sorry, ik had het anders moeten omschrijven. Het woord revisie had ik niet moeten gebruiken :P
Ik vraag me alleen af of nieuwe olie mijn probleem oplost, ik denk niet dat mijn olie nu al taai geworden is...

Re: hoe werkt een verstelbare schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 09:54
door Ardjuh
Boncari schreef:Ik vraag me alleen af of nieuwe olie mijn probleem oplost, ik denk niet dat mijn olie nu al taai geworden is...
- Nee lost je probleem niet op...

- Sparen voor setje after market veren, standaard vering is echt waardeloos! :D Gewoon goed rond kijken, komt zo
af en toe wel leuk setje 2de hands voorbij.

Re: hoe werkt een verstelbare schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 10:02
door Boncari
Ik ga eerst eens proberen om de veer te verstellen en kijken of dat het al iets beter maakt. Ik ben maar een arme student :P

Re: hoe werkt een verstelbare schokdemper

Geplaatst: do 26 mei, 2011 10:07
door Ardjuh
Boncari schreef:Ik ga eerst eens proberen om de veer te verstellen en kijken of dat het al iets beter maakt. Ik ben maar een arme student :P
Haha, die een raptor 700 rijd :D Verstellen kun je wel wat mee doen, maar verwacht er geen wonderen van. Andere
olie of een revisie kan wel wat helpen, maar word ook geen wereld van verschil. Eigenlijk zonde van het geld...