moeilijk starten van quad

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

moeilijk starten van quad

Bericht door takietje »

hallo

ik heb een yamaha raptor 660 van het jaar 2004.

Nu onlangs heb ik een nieuwe relais moeten steken. In garage gave ze me ene mee waar zekeringen inzaten van 15Ampere, die hij veranderde door mijn 20ampere's.

Heb dan ook maar nieuwe batterij gestoken omdat deze niet meer van de beste was.
Nu wil ik zondag gaan rijden en stop mijn batterij terug in mijn quad, want deze was aangesloten op mijn druppellader.
Wil de quad starten en hoor de relais knetteren, af en toe een vonkje uit mijn - pool op de batterij.
Na herhaaldelijk proberen schoot hij uiteindelijk in gang. Gestopt om te tanken en wil hem terug in gang doen maar niet willen. Terug knetteren.

Hierbij hoorde ik hem niet overgaan naar de starter.
Heeft iemand dit al meegemaakt en aan wat kan het liggen?

Hopelijk weet er iemand effectief wat het is want begint stilletjes aan mijn voeten uit te hangen.

grtz takietje
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Re: moeilijk starten van quad

Bericht door yamahakoppel »

als je een vonkje aan uw - pool hebt wil dit zeggen dat je daar slecht contact hebt schuur uw batterijklem even op zodat deze zuiver is misschiens uw batterij aansluiting ook even zodat alles goed contact kan maken

kijk of uw kabels aan de start relais goed zitten en zuiver zijn als het dan nog niet gaat dan de aansluiting aan uw starter controleren
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

vonkje is weg nu aan - door het zuiver maken van de polen. Heb quad eens helemaal opgekuist kwa kappen enzo.
hier en daar wat plakband aan de kabels bijgehangen en waar nodig draadjes terug aan elkaar gesoldeerd.

Quad terug helemaal samengestoke en wat denkt een mens dan, nu zal hij wel starten. Niet dus!

Op batterij heb ik 12V en toen hij nog draaide kreeg ik ook mijn waarden op mijn batterij.
Met de meter eens de - pool van meter op de koppeling gestoken van de starter en de + op het kader.
Hierbij kreeg ik een waarde van -0,25 als ik hem probeer te starten. Is dit normaal?

En starter maakt niets van geluid, enkel die relais die blijft knetteren. Niemand een idee wat het kan zijn?
Jeroen1991
Quadracer
Quadracer

Bericht door Jeroen1991 »

je moet minstens 13V op je batterij hebben voor te starten normaal..
normaal houd je de min op het kader, omdat de kader de massa is, maar dat verandert de waarde niet enkel je (-)teken. Weet ook niet wat die waarde zou moeten zijn.
Maar als je relais aan je batterij klikt, maar de starter niet draait is de batterij meestal te leeg. Al geprobeerd te starten met startkabels aan de auto?
Yamaha Raptor 660R!
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

batterij staat op 12volt dus zou normaal gezien voldoende moeten zijn toch?
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

meet eens op batterij terwijl je wilt starten
en 12v is toch maar weinig hoor 12.8v is meer een goede batterij
maar uw batterij lader je zegt druppellader normaal laad die dan maar een 2A max want normaal mag je maar 10% van uw batterij laden dus een 15A batterij mag maar 1,5 tot 2A max per uur geladen worden daar worden druppelladers ook voor gemaakt dus een gewone auto batterij lader is te zwaar en is uw quad batterij direct kapot
Groetjes Kris
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

De druppellader is speciaal voor quad van bij quadfun dusja. Zal wel in orde zijn.

Daarjuist gaan meten. Als ik hem wilde starten ging de batterij pijlsnel naar beneden van waarden stond op einde al op 11V.
Ben nu terug de batterij aan het laden.

Toen hij laatste keer draaide kree ik als ik gas gaf waarden in stijgende lijn boven de 14V. Dus als ik die waarden op batterij krijg zou de elektriciteitsregelaar en alternator nog goed moeten zijn of niet?

Hoe test je dat de bougie nog vonkt. Mss is het deze die niet meer wil?
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

na uw start relais te hebben vervangen toen in de tijd heeft uw quad nog normaal gestart of is dit nu de eerste keer dat je probeert te starten

kun je niet met startkabels op een auto batterij proberen te starten
Groetjes Kris
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

ja als ik startrelais vervangen had ging hij wel nog. Ma nu na paar keer rijden niet.
Met startkabels op auto is niet goed want de amperes zijn verschillend en blijkbaar maak je zo uw batterij kapot
Anoniem43235
Quadrider
Quadrider

Bericht door Anoniem43235 »

dat heb ik ook gedaan met een auto. Je hoort wel dat de amperes verschillen en dat die startmotor veel sneller rond gaat maar dat kan niet zoveel kwaad voor een keertje. Dan weet je teminste wel of het aan je batterij ligt of aan je relais/starter.
ik zou het gewoon een keer proberen

Gr
Weapon of Choice: Kawasaki KFX450R
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

ok gisteren dus batterij eruit gehaald en terug opgeladen. Deze avond hem in quad gestoke en toen voor ik hem startte het voltage gemeten namelijk 13,5Volt.

In 1 klik startte de quad--> gaf wat gas en zag waarden in stijgende lijn die op mijn batterij toekwamen. Redelijk groot toerke gedaan. 2 maal gestopt en terug in werking gesteld. Geen probleem. Thuis toegekomen terug gemeten--> 12,10 volt.

Kan het zijn dat de alternator kapot is of ... Vind het namelijk raar dat ik voltages krijg als ik gas geef maar na 2 maal starten dat de batterij al heel stuk minder is. Na amper een uur.

Iemand idee?

bedankt op voorhand
Gielen_24
Quad Expert
Quad Expert

Bericht door Gielen_24 »

je kan toch ook je druppel lader er telkens op plaatsen (batterij hoeft niet verwijderd te worden ) :wink:
suzuki ltz 400 special edition :crosser: :crosser:
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

Gielen_24 schreef:je kan toch ook je druppel lader er telkens op plaatsen (batterij hoeft niet verwijderd te worden ) :wink:
maar als je in uw garage geen elektriciteit hebt ga da moeilijk opladen e
slowstart
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door slowstart »

Heb je de juiste ampere uit je accu komen moet toch zeker 8 amp zijn het liefst meer. Je kunt wel 12 of 13 volt meten maar heb je niet de juiste amp's meer dan doet de startmotor ook niets meer het klinkt alsof je accu niet zo lekker meer is!

Sven
takietje
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door takietje »

slowstart schreef:Heb je de juiste ampere uit je accu komen moet toch zeker 8 amp zijn het liefst meer. Je kunt wel 12 of 13 volt meten maar heb je niet de juiste amp's meer dan doet de startmotor ook niets meer het klinkt alsof je accu niet zo lekker meer is!

Sven
batterij is een maand of 2 oud, ampere's zal ik morgen meten
Plaats reactie