Pagina 1 van 3

Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: za 12 nov, 2011 15:13
door drace
Na het restauratie project van de honda atc 250 big red in 2010 en de kawasaki klt 250 in de zomer van dit jaar,

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

ben ik begonnen met het restaureren van een yamaha tri-z 250 van 1986.

Ik heb de trike vorig jaar in december gekocht. Op het eerste zicht was deze trike in een goede staat, hij heeft een goed draaiend motorblok en goede plastiek kappen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Toen ik eens goed naar de trike begon te kijken, had deze toch wel enkele gebreken zoals:
- De voorste remklauw die niet origineel is, deze werd vervangen door een remklauw van een kawasaki tecate trike

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

- In de voorste uitlaatbocht zaten enkele gaten en deze waren op een slechte manier toegelast (eerder gemetseld)
waardoor deze niet meer bruikbaar is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

- Niet originele kickstarter
- Geplooide en onbruikbare grabbar

In september ben ik begonnen met de trike volledig te demonteren. Hierbij bleek dat de trike eigenlijk nooit goed was onderhouden en al in enkele jaren niet meer was gekuist.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Het achterspatbord is heel vuil en dit vuil is in de plastiek ingevreten.

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

De achterveer is zo slap als een vod, de remklauw van de achterrem zit volledig vast, beide kettinggeleiders zijn volledig versleten, bescherming voorste tandwiel afgebroken en zo zijn er nog diverse onderdelen die versleten zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Toen ik de achterbrug wou demonteren uit het kader bleek de as muurvast te zitten. Begonnen met een rubberen hamer om de moer en schroefdraad te sparen. Daarna enkele dagen ingespoten met kruipolie en telkens een half uur per dag proberen loskloppen, geen beweging in te krijgen. Vervolgens op ebay gekeken of dergelijke as nog tweedehands verkrijgbaar is. Beginnen kloppen met zware hamers zodat al snel moer en schroefdraad kapot waren. Dit een tiental dagen iedere dag geprobeerd, daarna beginnen verwarmen totdat er eindelijk na zowat een maand wat beweging in kwam en ik uiteindelijk de as helemaal kapot eruit kon slaan. Ondertussen uit Amerika een goede bruikbare as (zie onderstaande foto) laten overkomen en al de rest verder vrij gemakkelijk gedemonteerd.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Begin oktober heb ik dan het kader laten zandstalen en poederlakken, aangezien er toch redelijk wat roest aan het kader was, en heb het dan begin november mogen ophalen.

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Nu is het vooral zoeken naar 2 goede remklauwen, een grabbar, een kickstarter, een originele achterveer, een goede uitlaat en diverse andere kleinere onderdelen.

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: za 12 nov, 2011 15:21
door JohnBeton
mooi, deze ga ik zeker volgen, ik heb ook een tri-z van 1986, die ik een tijd terug volledig gerestaureerd had.
Die achterveren voel standaard wel vrij 'los' aan tov wat je gewoon bent van een quad.
Kan je die van jou niet laten reviseren, want op zich ziet die er niet zo slecht uit.
Als je een 2de handse gaat kopen ga je ze 9 kansen op 10 ook eens moeten laten reviseren, want ze zijn tenslotte allemaal 25 jaar oud.

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: za 12 nov, 2011 17:31
door drace
Je zit het niet op de foto, maar de stang is verroest en de demping is volledig weg.
De veer werkt alleen op de spiraal veer. Nu heb ik gehoord dat een veer van een yamaha warrior wel
zou passen, maar ik zie niet goed hoe ik het olie reservoir kan monteren zonder aan het kader te prutsen.
Ik zoek dus een goed origineel tri-z veerelement. Zal moeilijk te vinden zijn veronderstel ik maar ik zou
de trike volledig origineel willen houden.

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: di 29 nov, 2011 00:27
door Quos
http://www.ebay.com/itm/85-86-Yamaha-Tr ... _500wt_715
Heb je daar niet wat aan dat je van 2 nog 1 goede vering kan maken? :)
En hier nog een uitlaatje http://www.ebay.com/itm/1985-YTZ250-Yam ... _571wt_698

Er staat alles op ebay wat je nodig hebt er staan ook nog kappen van maier en originele remmen enzo :wink:
Succes ermee!

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 20:32
door drace
Inmiddels anderhalve maand verder en mij voornamelijk bezig gehouden met het zoeken naar de diverse onderdelen.
Dat betekent iedere dag het internet doorzoeken en dat hoofdzakelijk in Amerika, want hier in Europa is bijzonder weinig te vinden. Als er iets interessant te koop komt niet twijfelen en onmiddellijk aankopen. Zo heb ik nu gevonden:
- Een perfecte uitlaat
- Een goed werkende achterveer
- Een kickstarter. De prijzen hiervan swingen echt wel de pan uit aan ongeveer € 150 zonder verzending. Ik heb uiteindelijk een goede gevonden aan ongeveer de helft van de prijs.
- Een licht geplooide grabbar, zodat ik van 2 halve 1 goede kan maken met wat zaag- en laswerk + opnieuw verchromen.
- 2 goede complete remklauwen die ik inmiddels gereviseerd heb.
- Via bikeparts.fr enkele originele kleinere onderdelen zoals handvaten, rubbers, kettingbeschermer, achterste kettinggeleider, ... gekocht. Pas op want zonder je het beseft ben je voor deze prullen meer dan € 100 kwijt.
- Het moeilijkste was de voorste ketting geleider. Deze is bij Yamaha niet meer te verkrijgen en komt nooit op ebay te koop. Ik heb uiteindelijk een namaak gevonden via het forum 3wheeler world: perfecte kopie, zeer harde kunststof en voor weinig geld.

Ik ben deze week ook eens bezig geweest met het schoonmaken van het bespotte achter spatbord. Wat een miserie.
Alle mogelijke poetsmiddelen, benzine, alcohol, ontvetter enz. geprobeerd zonder het minste resultaat. De zwarte plekken waren niet weg te krijgen. Uiteindelijk het idee gehad om eens te proberen met HG kunststof tuinmeubel vernieuwer. Zeer licht resultaat met de spons, al iets beter met fijne staalwol en uiteindelijk weer wit gekregen met grove staalwol. Dit liet wel krassen na, maar toen weer fijn staalwol gebruikt en uiteindelijk glad gekregen met "wondermiddel" JR wondersteen. Na nog een paar keer inwrijven moet hij weer blinken als nieuw.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Enig nadeel van al dit zoeken is dat je ook andere mogelijke projecten tegenkomt en gaat bieden, kijken en uiteindelijk ook kopen. Zo heb ik in België voor weinig geld een heel goede honda ATC250r uit 1983 gevonden en in Nederland een nog in betere staat verkerende kawasaki tecate KXT250 uit 1986. Mijn planning ziet er nu als volgt uit:
- 2012 de yamaha tri-z afwerken
- 2013 de honda
- 2014 de kawasaki tecate

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 23:29
door Quos
Achterspatbord is weer netjes geworden :D
En zo te zien heb je voorlopig wel wat te doen, ze zien er wel leuk uit :wink:

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: do 29 dec, 2011 14:22
door JohnBeton
ziet er al netjes uit, stukken vinden is niet makkelijk, ik ken het verhaal :)

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: do 29 dec, 2011 15:19
door -Laurens-
Zo te zien heb je nog wat projectjes voor handen :)
Je achterkap ziet er geweldig uit!

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: vr 30 dec, 2011 13:57
door blaster85
In een woord geweldig dat iemand die dingen wil restauren stel je voor hoe ze er anders aan toe waren nu gaan ze weer lang mee :duim:

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: zo 01 jan, 2012 20:48
door svc
ziet er echt VET uit :buig: is eens iets anders om te volgen. u achterkap is echt wel mooi geworden :) ben benieuwd of ik die van mij ook zo zal kunnen opkuisen :)

sam

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: ma 09 jul, 2012 20:27
door drace
Terug enkele maanden verder en ik heb ondertussen een aantal onderdelen vernieuwd en gespoten.
Ik ben begonnen met het motorblok. Aangezien het motorblok goed liep en na controle ook de ontsteking, waterpomp, koppeling, ... in zeer goede staat waren heb ik enkel de dichtingen vernieuwd en het motorblok gezandstraald en herspoten met 'motip engine paint'. Dit is een zeer goede verf om motorblokken te spuiten aangezien deze hitte bestendig (tot 150 graden), en olie en benzine bestendig is.

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

De achteras en achterbrug waren in slechte staat. De achteras heb ik volledig gedemonteerd. Daarna heb ik alles gezandstraald en gespoten met grondverf om deze daarna terug licht te schuren en in de juiste verf te spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Aangezien de achterveer verroest was en er geen demping meer was, heb ik een andere gezocht. Deze heb ik opgepoetst en de veer gedemonteerd zodat ik deze net zoals de achteras en achterbrug kon zandstralen, in grondverf zetten en daarna in de juiste kleur kon spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: ma 09 jul, 2012 21:12
door davidg40
mooi project, ik blijf kijken. :applaus:

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: ma 09 jul, 2012 21:28
door dave88
Is dat nu egt leuk zown trike? wel leuk dat je die oude beestjes nieuw leven in blaast :d

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: ma 09 jul, 2012 23:02
door Belgian Pro
Mag ik vragen wat de bedoeling is om met deze "parels" te doen?
Af en toe een paar ritjes doen of in je woonkamer zetten? :D

Re: Yamaha tri-z 250 1986

Geplaatst: di 10 jul, 2012 07:36
door drace
Het is niet echt de bedoeling om ritjes te doen. Heb maar van 1 trike papieren en met deze rij ik wel af en toe eens.