Pagina 1 van 1
					
				Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: vr 10 feb, 2012 11:05
				door dheruer
				Hallo allemaal!
Sinds gister ben ik met een vriend eigenaar geworden van een Barossa 250 cheetah quad! Erg leuk ding vinden wij zelf en hebben ons er al even mee vermaakt!
Wel moeten er wat dingetjes nog aan gebeuren, schakelpookje vervangen, koppelingshendel, servicebeurtje voor de motor, remblokjes etc etc.
Zijn er bepaalde delen bekend van de barossa dat je daar extra op moet letten, of heeft iemand bruikbare tips of misschien zelfs 'n werkplaatshandboek die we kunnen downloaden? Voor bijvoorbeeld t afstellen van de carbs etc?
Volgens de vorige eigenaar heeft de quad de laatste 2 jaar voornamelijk stil gestaan, en dit is ook wel te merken, quad houd soms een beetje in om dan pas weer z'n volle kracht te benutten, we gaan alles even goed schoonmaken en willen ook de carbs even in de ultrasoon doen maar hebben graag de juiste instellingen zodat we het ook meteen weer goed kunnen monteren en afstellen!
bij voorbaat dank voor tips 

 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: vr 10 feb, 2012 19:57
				door fretje-pitbull
				heb zelf een smc ram 250 gehad (zelfde 2 cilinder motor volgens me) dat blokje was redelijk hufterproof 

enkel opletten met versnellingen versmijten zonder koppeling (heb zo zelf een boite kapot gemaakt)
m'n laatste rit ermee heb ik zelf een vastloper gehad, laten afkoelen en ie ging weer 

 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: vr 10 feb, 2012 22:41
				door sjmallie94
				Hallo, waar je heen moet kijken / in de gaten houden. De lagers, a armen achterbrug en achteras en wiel lagers. gewoon even allemaal uit elkaar nemen en goed controleren. Zelf ook gedaan alleen ik was telaat en had plaats lagers lager gruis in me handen , foto's staan hier op forum. Goed controleren op roest en zonodig even bijwerken , op bouten van achterbrug of a armen of dergelijken gewoon wat vet smeren, op frame even bij spuiten. Loop ook regel matig even je vet nippels na, dat verhindert ook veel problemen 
Kijk ook niet op 1 x meer olie verwisselen. luchtfilter regelmatig na kijken en goed schoonmaken en in filter olie dompelen. 
Kijk nu ook even je olie filterje na , dit is een ijzer overgroot vingerdopje (als voorbeeld) dezen kun je ook weer gewoon terug plaatsen als die niet kapot is natuurlijk. 
met de service manuel?? ik heb nooit een service manuel van de barossa gevonden, ik had een onderdelen lijst, daar stond op op welke volgorde de onderdelen er in zaten of wat je verwachten kon , maar er stond niks bij van hoe het uit elkaar moest of hoe hard wat aan getrokken moest worden, enigste wat er wel bij stonden waren de onderdelen nummers die je dan gewoon bij de leverancier kunt bestellen.
Voor de rest moet ik zeggen dat die blokjes zeer betrouwbaar zijn, met de 170 cc heb ik nooit problemen gehad motor liep altijd als zonnetje , de rest heeft vaker aandacht nodig. 
M.V.G Sjmallie94
			 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 11 feb, 2012 11:47
				door dheruer
				Bedankt voor de tips, dit zullen we even nakijken!
Wat ik wel vreemd vind, op kentekenbewijs staat als handelsbenaming AAM170, echter wel met 13kw, en in productienummer staat juist weer 250. Is er een makkelijke manier om te zien of het inderdaad de 250cc uitvoering is?
			 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 18 feb, 2012 09:45
				door dheruer
				Nou de eerste onderdelen zijn vervangen/aangepast 
 
Hebben achter nieuwe remblokken geplaatst, was ook wel hard nodig!! De remblokken waren volledig versleten, en het staal van de remblokken was zelfs al flinterdun geworden!! Remschijf is gelukkig nog wel goed. Remmen voor opnieuw afgesteld dus remt nu weer goed. Dat is ook wel weer 'n prettig idee!
We hadden besloten om de einddemper even een nieuw laagje verf te geven, heel blij mee dat we dat allebei mooier vonden en dus hadden los gehaald. Einddemper is ooit gescheurd geweest en de vorige eigenaar had er een nieuwe plaat op gelast waar de pijp+demper aan elkaar worden gekoppeld. Voor de bouten had hij netjes gaatjes geboord in die plaat, maar voor de uitlaat zelf had ie blijkbaar ook gewoon wat gaatjes geboord!! Even de vijl erbij gepakt en t gat is ruim 2x zo groot geworden, in dezelfde maat als van de pijp en de originele plaat van de demper, die zat er nog onder dus kon makkelijk die maat aan houden.
Luchtfilter hebben we vervangen dit maakte ook 'n wereld van verschil haha, t filter wat er in zat is denk ik nooit vervangen geweest dus de quad kan nu in elk geval normaal in en uit ademen 
 
Last but not least: Nieuw koplampje erin, is 'n stuk feller dus we zien nu ook in het donker nog wat er voor de quad gebeurt!
Wilden nog even de knipperlichten vervangen maar had helaas verkeerde maat gehaald, evenals van de spiegel en nieuwe handvatten, dus die moet ik nog even omruilen. Wel hebben we zowat alle elektrische contacten los gehad en gereinigd want echt overal zat bagger tussen! 
Resultaat van het schoonmaken en onderdelen vervangen is dat de quad in snelheid van zo'n 65-70km/h max naar 87km/h is gegaan en daarbij ook VEEL feller is met accelereren en ook goed remt. Voor het onderhoud kon ik in z'n 4 nog een klein beetje snelheid houden, maar in z'n 5 zakte die dan helemaal in. Nu kan ik in principe van 1 meteen naar 5 schakelen en trekt ie wel gewoon door. Al met al zijn we dus al een heel eind in de goede richting!
Moeten nog wel paar dingen doen, moet nog veeeel meer schoongemaakt worden, de uitlaat heeft ook bij de motor een lek zitten dus die moeten we even dichtlassen of een heeeel vriendelijk geprijsde sportuitlaat vinden, spiegel plaatsen, knipperlichtjes willen we alsnog even vervangen, nieuwe handguards monteren, koppelingshendel is onderweg en moet km teller op de quad zelf repareren of vervangen. Als hij vervangen moet worden twijfelen we nog tussen gewoon eenzelfde teller of meteen een digitale teller aan te schaffen. Dus we kunnen nog even door hobbyen!
 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 18 feb, 2012 10:14
				door fretje-pitbull
				normaal moet ie toch een 100-105km/u lopen
op de teller toch 

 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 18 feb, 2012 10:38
				door dheruer
				Sjah de teller doet het dus nog niet goed!!
maar kan me wel indenken dat 87 op de gps wel rond de 100 op zo'n teller is 

 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 18 feb, 2012 11:30
				door Jazzy
				dheruer schreef:Wat ik wel vreemd vind, op kentekenbewijs staat als handelsbenaming AAM170, echter wel met 13kw, en in productienummer staat juist weer 250. Is er een makkelijke manier om te zien of het inderdaad de 250cc uitvoering is?
Stond ook op het kenteken van mijn toenmalige Barossa Silverhawk 250.
 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 18 feb, 2012 11:47
				door dheruer
				Okey dan hoeven we ons daar dus geen zorgen om te maken 
 
Nu nog een leuke uitlaat zien te vinden voor 'n leuke prijs 

 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: za 18 feb, 2012 12:03
				door Jazzy
				Ik zou een beetje voorzichtig zijn met het proberen om hem te tunen. Kost je best veel en levert best weinig op. 

 Dat geld kun je beter in je zak houden en kijken of je op termijn een keer een Raptor 350 of een LTZ kunt kopen.
 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: zo 19 feb, 2012 11:16
				door fretje-pitbull
				@jazzy: ;indd
@ ts 170cc is 1 cilinder geloofik de 250 2cil
			 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: zo 19 feb, 2012 12:27
				door Jazzy
				Nee, de 170 en 250 hebben het zelfde blok alleen met een andere cylinderinhoud.
			 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: zo 26 feb, 2012 11:52
				door dheruer
				Jep en de 250 is er ook nog eens als 1 cilinder geweest de 170 niet dacht ik.
			 
			
					
				Re: Barossa 250cc cheetah tips voor onderhoud gezocht :)
				Geplaatst: zo 26 feb, 2012 13:43
				door sjmallie94
				Jazzy schreef:Nee, de 170 en 250 hebben het zelfde blok alleen met een andere cylinderinhoud.
Dat klopt niet helemaal, de 170 cc is alleen maar als 1 celinder uitgevoert en de 250 als 2 celinder.