Barossa 250 Cheetah instabiel op snelheid

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Barossa 250 Cheetah instabiel op snelheid

Bericht door dheruer »

Zijn inmiddels al heel eind gekomen met de quad, snelheid is omhoog gegaan van zo'n 65 km/h naar nu 87km/h op de gps. Dit lijkt mij een normale/nette snelheid voor zo'n quad, toch?

Echter, op snelheid word de quad erg instabiel, gaat schudden/wiebelen zeg maar en de rechtuit stabiliteit maakt een rit met 70km/h+, hoe zal ik het zeggen.. Interessant? :D

Nou zit er best wel wat speling op de A-armen, en klein beetje op de wiel lagers. Als die vervangen worden, word een quad dan echt veel stabieler of niet? Of zijn er andere dingen te doen zoals nylon bussen oid?
Jazzy
Forum moderator
Forum moderator

Re: Barossa 250 Cheetah instabiel op snelheid

Bericht door Jazzy »

Het eerste waar je naar zou moeten kijken is de bandenspanning. Ik weet niet wat voor banden je hebt maar bij normale wegbanden is 1 bar een mooi startpunt.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'

Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Het zijn weg banden, en staan even uit m'n hoofd gezegd, al op 1 of 1.1 bar nu.
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

als je zegt dat er speling op de wiel lagers zit en de bussen dan kan die niet stabiel zijn op de baan en is die voor de rest standaard of verlaagd :? als de quad bv. alleen vanvoor verlaagd is zodat zijn kont wat omhoog steekt ( wat sommige mooi vinden :roll: ) dan word die helemaal onstabiel
en hoe zit het met het spoor en de veren hoe staan die als je deze wat harder zet is hij ook stabieler
dus even een foto zou al veel helpen dan weten we waar we over spreken
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Ik zal vanavond even foto's maken!

De veren voor staan wel nog op zachtste stand zeg maar, achter op hardste. Hij is niet verlaagd oid. Er zit wel wat speling inderdaad op de A-armen dus dan zou ik even die lagers moeten bestellen en vervangen.
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

als hij vanvoor op zacht staat en vanachter op hard wil dus zeggen dat met gewicht de quad vanvoor verder zakt dan vanachter waardoor je een negatief caster krijgt bij een positief caster heb je een stabieler voertuig omdat de wielen hun eigen recht zetten
hier een link met wat info
http://www.intraxracing.nl/?cat=product ... n,_Toe-out" onclick="window.open(this.href);return false;

zet hem vanvoor al maar harder en misschiens vanachter zachter je zal verschil wel voelen :wink:
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Okay, zal vanavond en anders morgen even anders instellen, bandendruk checken en foto's maken :)
craptor
Quad Master
Quad Master
Contacteer:

Bericht door craptor »

laat maar eens wat fotos zien :wink:
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Nou de bandendruk stond verschrikkelijk afgesteld, wisselend tussen de .5-.6 en de 1.2 :s Bleek dat de meter op de pomp van mn maat dus verrot is.

Heb de banden nu rondom op 1.4 gezet, daarna gereden, scheelde wel een heeeel klein beetje met de trillingen, top kwam nu op 98 op de gps! Dus dat zit alvast goed :)

Veerpoten voor staan op middelste stand, achter op hardste stand, heb ze nog niet anders kunnen stellen moet even zo'n veersleutel opzoeken die heb ik nog wel ergens in de schuur liggen :)

Maar we hebben wel ook nog even verder gekeken, en de A-armen hebben zo'n 6-8mm speling! Dus denk toch wel dat daar t grootste probleem in zit. Dus gaan toch ook even die armen een opknapbeurtje geven, al t montage materiaal en bussen en lagers etc vervangen. Of is dit een zinloze operatie?
boelie
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door boelie »

dat is zeker niet zinloos om alles eens te vervangen
http://www.quadforumbenelux.com/garage_vehicle.php?mode=view_own_vehicle&CID=1309
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Nou alles is besteld dus hopelijk krijgen we t morgen binnen en dan ff tijd maken om de boel te vervangen :)

Zijn er nog punten van aandacht als ik dat toch uit elkaar heb???
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Nou we hebben vanavond even (bijna) alles vervangen!!

Moeten even nog 1 bout+moer bestellen, want die draaiden door dus hebben we weer even de oude voor gebruikt, daarnaast zijn we erachter gekomen dat de schokdemper linksvoor kapot is, die ligt gewoon in 2 delen, olie is er grotendeels uit en is niet meer vast te schroeven!

Nadat we alles weer gemonteerd hadden, en nu ook maar even een poelietrekker hadden gepakt om de remtrommels voor even schoon te maken en remschoenen te vervangen, even gereden...

Wat een wereld van verschil!!!! Ondanks de rotte schokdemper is eigenlijk het wiebelen/schudden helemaal verdwenen! je rijd nu in elk geval met een gerust en veilig gevoel, comfortabel z'n max snelheid! Al met al hebben we er 'n uur of 2,5 over gedaan op ons dooie gemakkie en met 'n pizzatje erbij en nog aardige tijd gezocht voor een passende slotmoer dus opzich is het echt een werkje van niets wat ik iedereen kan aanbevelen die met hetzelfde probleem zit!

Nou dus nog de schokdemper, bout+moer van a arm, km-teller fixen en 1 kap deel plaatsen dan is ie helemaal netjes en strak. Met de tijd gaan we de kappen dan even 'n schuur/poets beurt geven zodat die er ook weer goed uitzien.
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Bericht door sjmallie94 »

Ik heb nog 2 veren van een barossa cheetah 170 cc hier liggen (voor veren), als goed heb zijn het de zelfde, 1 is lek anderen is in prima staat, geinterseert laat maar horen. Prijs is geen probleem.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Bericht door sjmallie94 »

Hey, en ben je al verder gekomen of niks meer kunnen doen ??
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
dheruer
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door dheruer »

Die veerpoot zit er inmiddels al ff onder scheelde behoorlijk veel ook!!

Nog paar bouten/moeren vervangen en 'n nieuwe km teller aansluiten, maar hebben t momenteel erg druk gehad allebei dus even wat minder tijd gehad voor de quad :) Met 'n beetje geluk komend weekend weer!
Plaats reactie