HB-Atv 125cc met schakelprobleem

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Plaats reactie
xlpower
Toeschouwer
Toeschouwer

HB-Atv 125cc met schakelprobleem

Bericht door xlpower »

Hallo Allemaal,

Ik heb hier een quad met een zongshen 125 cc motor.
Het probleem hiermee is dat hij vooruit weinig kracht heeft.( met voeten op de grond kan ik hem gewoon tegenhouden )
Achteruit heeft hij volop kracht en staan de wieletjes te spinnen.
Eerst dacht ik aan de centrifugale koppeling maar die is als nieuw.
Volgens mij moet het een semi-automaat zijn dus 1-0-r.
Het vreemde is dat als ik hem in de vooruit zet dat het rode R lampje begint te branden ( dat is toch reverse achteruit ? )
Wie kan bevestigen dat als je de motor in de neutraal stand staat en dat je hem 1 klikje naar benenden schakelt dat dat de achteruit is.
Volgens mij moet hij dan vooruit gaan??
Hoe werkt die automaat binnen in het blok??
Wie heeft ooit zo'n blokje uitelkaar gehad of kan mij precies vertellen hoe het binnen in het blok zit met de schakelassen.
Graag hoor ik van jullie.

M.v.g Andre :| :|
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Re: HB-Atv 125cc met schakelprobleem

Bericht door sjmallie94 »

Bij veel merken is het als je 1 x naar onder duwt dan is het de 1 dan heb je kort stukje ertussen als je pookje omhoog tilt en als je dan door tilt ga je naar 2 3 4 5 soms 6

En voor de achteruit moet je een schakelaar omdraaien en dan vanuit de 1 nog 1 x omlaag trappen.

Ik weet niet hoe het bij die quads zit maar meesten quads zijn begrenst op de achteruit, en omdat je zegt dat je lampje gaat branden als je in de 1ste versnelling zet, zal daar ergens wat mis in gaan.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Yair
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Yair »

Hoe ziet je schakel pookje eruit?
Heeft deze een voor en een achterkant zeg maar of is het er een waar je met je voet onderkan.
Als het de laatste is en je gaat dus met je tenen onder het pedaal en duwt hem omhoog ga je naar zijn 1 duw je hem naar benenden gaat hij in N en in R vanuit zijn 1 gezien dan.
Toeschouwer

Bericht door xlpower »

Yair schreef:Hoe ziet je schakel pookje eruit?
Heeft deze een voor en een achterkant zeg maar of is het er een waar je met je voet onderkan.
Als het de laatste is en je gaat dus met je tenen onder het pedaal en duwt hem omhoog ga je naar zijn 1 duw je hem naar benenden gaat hij in N en in R vanuit zijn 1 gezien dan.
Hallo Yair,

Inderdaad het is een dubbele versnellingspook ( hak/teen )
In de neutraal druk je met je teen het pookje naar beneden dan staat hij in de achteruit.
Met de hak weer een klikje terug is de neutraal.
Nogmaals met de hak naar beneden is de vooruit.
Wel vreemd dat in de vooruit het R lampje begint te branden wat volgens mij voor de achteruit bedoeld is.
Ook heeft hij in de vooruit weinig kracht, ik kan hem met mijn voeten aan de grond tegen houden zonder dat de wielen spinnen.
Als ik de achteruit selecteer dan heeft hij voldoende kracht en spinnen de wielen wel.
Het is net of deze 2 versnellingen omgewisseld zijn.
want als ik op internet filmpjes bekijk zie ik alle wielen spinnen in de vooruit.
Weet jij misschien ook als er overbrengings verschil in de tandwielen zit tussen vooruit en achteruit?
Vreemde is dat het motorblok niet uitelkaar geweest is dat weet ik zeker.
Overbrenging in het blok gaat toch gewoon via tandwielen die met elkaar geschakeld worden dus je zou zeggen daar kan toch weing mis gaan??
Yair
Quadracer
Quadracer
Contacteer:

Bericht door Yair »

Ik heb niet bijster veel verstand van motoren en dergelijke maar tegen mij werd gezegd dat af en toe de tandwielen waar de ketting over loopt in het blok (zit achter een klepje) nog wel eens afbraken en of los schoten. Dus misschien kan dat het zijn.
Heb je hem nieuw gekocht of 2de hands?
Ik ken nog wel iemand in de buurt van smilde die chineesjes maakt ik weet niet waar je woont?
Misschien is een foto ook wel handig xd van de quad
Toeschouwer

Bericht door xlpower »

Yair schreef:Ik heb niet bijster veel verstand van motoren en dergelijke maar tegen mij werd gezegd dat af en toe de tandwielen waar de ketting over loopt in het blok (zit achter een klepje) nog wel eens afbraken en of los schoten. Dus misschien kan dat het zijn.
Heb je hem nieuw gekocht of 2de hands?
Ik ken nog wel iemand in de buurt van smilde die chineesjes maakt ik weet niet waar je woont?
Misschien is een foto ook wel handig xd van de quad

Hallo, ik ben vanavond een stukje wijzer geworden.
Ik heb de rechter kap verwijderd waar de centrifugaal koppeling zit.
Toen heb ik een vast punt op de achterwielen genomen ( ventiel boven ) en heb de aantal slagen geteld die ik aan het vliegwiel moest draaien om het ventiel beneden te krijgen.
Nu blijkt dat als ik hem in de vooruit zet ik 1,5 slag moet draaien, en in de achteruit 3,5 slag.
Hier zit dus een enorme vertraging in de achteruit waardoor hij ook veel sterker word.
Is eigenlijk ook logisch je wilt snel vooruit en langzaam achteruit.
Maar toch valt mij de kracht enorm af die hij in de vooruit heeft.
En ik wil eigenlijk niet met tandwielen beginnen te wisselen.
Ik heb hem 2e hands gekocht van een kennis en die heeft er weinig op gereden.
Hij is dus nog in geheel originele staat.
Iemand nog een gouden tip??? :idea: :idea:
Plaats reactie