yamaha kodiak 450 (Verlies van vermogen).

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

yamaha kodiak 450 (Verlies van vermogen).

Bericht door cappycorky »

Goedemorgen,

Ik ben Lorenzo
Ik ben 17 jaar
Ik kom uit Zeeland. Uit een heel klein boerendorpje genaamd Sluiskil....
Sinds kort ben ikfanatiek off-road rijder met quads

Ik zit met het volgende probleem met een Yamaha Kodiak 450.
Een paar weken geleden brak mijn vario riem, rijdend aan een snelheid van +-25 km/h.
Vario en koppeling schoongemaakt, nieuwe riem geplaatst toen wilde ik gaan rijden, vooruit rijdend miste ik vermogen. En als ik deze in achteruit zette, ging die onmiddelijk in begrenzer zonder dat de quad bewoog. Daarna hebben wij alles terug gedemonteerd, toen bleek dat wij nog een paar stukjes kapotte riem vergeten waren te verwijderen. Alles terug ingevet en gemonteerd, toen was deze perfect. Daarna zijn wij met een groep vrienden naar Ceremont(Belgie) gaan rijden, naarmate de dag vorderde en enkele modder- en waterbaden later, waarbij de quad enkele malen onder water geweest is. Ging de quad steeds slechter rijden. Met slecht rijden bedoel ik in vooruit verlies van vermogen en in achteruit, gas geven dan kruipt deze achteruit en gaat deze gelijk in de begrenzer. Als ik een meter vooruit rij, en ik stop en ik schakel deze gelijk in achteruit waarbij ik volle gas geef , rijd deze wel achteruit. Als ik dan daarna stil ga staan en ik terug achteruit wil rijden kruipt deze gewoon weer opnieuw achteruit waarbij deze in de begrenzer gaat.

Mijn kodiak reed eerst op de weg rond de 85 km/h, en nu haalt deze met moeite 59 km/h.

Wat heb ik in de tussentijd al geprobeerd:
-Riem nagekeken(niet beschadigd)
-Carburateur schoongemaakt
-Luchfilter en inlaat schoongemaakt, en beide buizen koeling vario ook schoongemaakt.
-Nieuwe variorollen geplaatst(alles opnieuw in het vet gezet)
-Variohuis helemaal schoongemaakt.
-Nieuwe bougie

Zelf weet ik het niet meer.
Ik hoop op oplossingen hier op het forum.

Met vriendelijke groet,
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: yamaha kodiak 450 (Verlies van vermogen).

Bericht door Jason McCoy »

Riem aanspannen lijkt me. Een riem moet vaak even inlopen waardoor i iets rekt.

Slipt de riem ook?
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

Jason McCoy schreef:Riem aanspannen lijkt me. Een riem moet vaak even inlopen waardoor i iets rekt.

Slipt de riem ook?

Nee de riem slipt niet, en die was al ingelopen voor wij naar ceremont gingen, en daar heb ik zeker 3 a 4 uur zonder problemen gereden.
:(
kawasaki25
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door kawasaki25 »

ik denk dat je vario water heeft gehad daar.
en dat daar de riem geslipt heeft tijdens dat er water bij zat.
en dat je riem nu glad laagje heeft gekregen ( is niet zichtbaar )

dit heb zelf namelijk ook wel een mee gemaakt met een grizzly
YamahaGrizzly600
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door YamahaGrizzly600 »

Je variomatic is een soort droge versnellingsbak, dat betekend dat het zonder olie/vet werkt.

Aangezien jouw verhaal dat je wat ingevet hebt, kan er vuil tussen komen te zitten. Vet houd het vuil vast en hoopt het op. Waarschijnlijk doordat het vuil zich ophoopt, houd ie het versnellingsproces tegen waardoor je verlies in je vermogen krijgt.
Oplossing: Als ik jou was zou ik alle onderdelen die je in heb gevet helemaal schoon maken en droog (zonder olie/vet) weer monteren, de zijkant van de v-snaar lichtelijk opschuren met schuurpapier en dan kijken of hij het nog steeds heeft.

M.v.g. Gerben.
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

YamahaGrizzly600 schreef:Je variomatic is een soort droge versnellingsbak, dat betekend dat het zonder olie/vet werkt.

Aangezien jouw verhaal dat je wat ingevet hebt, kan er vuil tussen komen te zitten. Vet houd het vuil vast en hoopt het op. Waarschijnlijk doordat het vuil zich ophoopt, houd ie het versnellingsproces tegen waardoor je verlies in je vermogen krijgt.
Oplossing: Als ik jou was zou ik alle onderdelen die je in heb gevet helemaal schoon maken en droog (zonder olie/vet) weer monteren, de zijkant van de v-snaar lichtelijk opschuren met schuurpapier en dan kijken of hij het nog steeds heeft.

M.v.g. Gerben.

Beste gerben,

ik heb intussen alle onderdelen van vario en riem enzv...... van een wolverine 450 overgebouwd.
Maar helaas heeft het niet geholpen, hij doet precies hetzelfde. :(
Zou het niet kunnen dat er in de (variomatic is een soort droge versnellingsbak) vuil is gekomen zodat deze niet goed werkt?
Als ik de quad volledig met de wielen van de grond zet gaat deze ook in de begrenzer.
Als deze in de begrenzer gaat (in zijn achteruit) draait de vario ook niet (Staat deze vast).
Heeft er iemand schema's ofzo hoe je de variobak openmaak?

Mvg en bedankt voor alle hulp.
YamahaGrizzly600
Quadfanaat
Quadfanaat

Probeer is te rijden wanneer je je stekker van je achteruitsensor eraf is. (tape hem in zodat het stekkertje niet op je blok/frame komt)
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

YamahaGrizzly600 schreef:Probeer is te rijden wanneer je je stekker van je achteruitsensor eraf is. (tape hem in zodat het stekkertje niet op je blok/frame komt)

Waar kan ik deze vinden?
En wat moet er dan gebeuren?

Mvg
YamahaGrizzly600
Quadfanaat
Quadfanaat

Waarschijnlijk zit er op je motorblok een soort bout met een stekkertje eraan, je heb een neutral en reverse sensor. Als je je versnelling in neutral zet dan komt er op je dashboard een lampje branden van neutral als je 1 zo'n sensor het stekkertje eraf haalt weet je als snel of het de neutral of reverse sensor is. Als je heb gevonden welke sensor het is laat je het stekkertje eraf, wel intapen anders kan er kortsluiting ontstaan omdat er stroom op zit. Ga dan ermee rijden en kijk wat er gebeurt. Als je quad het dan goed doet dan is je reverse sensor stuk.

De reverse-sensor zorgt ervoor wanneer je in z'n achteruit staat, dat je niet al te snel achteruit kan omdat het dan gevaarlijk kan zijn.

M.v.g. Gerben
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

Kan dat dan ook de reden zijn dat deze in voorruit niet meer zo hard gaat (40 a 50km per uur) en dat deze vooruit geen power meer heeft?

mvg :applaus: :buig:
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Komt die quad nou wel of niet op toeren? Als i wel op toeren komt maar de riem slipt dan is je riem gewoon niet goed.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

Jason McCoy schreef:Komt die quad nou wel of niet op toeren? Als i wel op toeren komt maar de riem slipt dan is je riem gewoon niet goed.

Vario en koppeling schoongemaakt, nieuwe riem geplaatst toen wilde ik gaan rijden, vooruit rijdend miste ik vermogen. En als ik deze in achteruit zette, ging die onmiddelijk in begrenzer zonder dat de quad bewoog

Dus alles is vervangen door onderdelen van een goed rijdende wolverine.
Resutaat is topsnelheid vooruit is max 40 en in achteruit gaat deze gelijk in de begrenzer zonder dat de quad achteruit rijd, en de vario draaid dan ook niet.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Maar.... In de achteruit. Maakt i dan wel meer toeren? Ik bedoel je zet m in de achteruit en geeft gas. Jij zegt hij gaat op de begrenzer maar meteen vanuit stationair toeren stand of kun je bijvoorbeeld wel richting de 3000 toeren komen?

Eventueel zit je sensor met dat draad eraan daar waar bij een schakelquad de versnellingpook zit

Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
cappycorky
Toeschouwer
Toeschouwer

Als ik deze in achteruit zet en ik geef gelijk volle gas terwijl ik schakel dan rijd deze gewoon achteruit voor een paar meter,
als ik dan me gas loslaat en geef een klein beetje gas dan gaat het toerental een beetje omhoog geef ik dan meer gas word deze onmiddelijk begrenst.
Bijvoorbeeld 20% gas gaat toerental omhoog (rijd dan niet achteruit), alles wat meer is word gelijk begrenst.
Zelfde verhaal als ik de wielen van de grond zet.

mvg
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Oke dan kun je nog 1 ding testen.... Je riem eraf halen en kijken wat i doet als je gas geeft. Als hij dan wel gewoon normaal op toeren komt dan zit het probleem in je vario.
Komt i niet op toeren dan is het probleem elektronisch. En dan is het regelmatig t achteruit sensor.

Dus:
1. riem eraf
2. testen

Geen toeren:
1. achteruit sensor checken

wel toeren
1. vario checken
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie