YFZ vering op een Raptor 700

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Raun
Quadfanaat
Quadfanaat

YFZ vering op een Raptor 700

Bericht door Raun »

Hallo,

Heeft iemand trouwens ervaring met YFZ vering op een Raptor 700 uit 2009. Ik ben namelijk in de veronderstelling dat je hierdoor je Raptor enigsinds kan verlagen zonder dat je inlevert op goede crossvering. Tijdens enduro's heb ik namelijk nog wel eens het idee dat me Raptor standaard net iets te hoog staat. Klopt het dat de veren van een YFZ korter zijn en beter zijn voor cross dan de standaard Raptor 700 SE vering?

Hoor graag jullie ervaring.
Laatst gewijzigd door Boncari op ma 24 dec, 2012 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar Sport Tuning
Yamaha Raptor 700 SE!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: YFZ vering op een Raptor 700

Bericht door Jason McCoy »

Is volgens mij dezelfde maat.

Maar hoe bedoel je te hoog? Met enduro wil je toch bodemspeling hebben. Als je gaat verlagen dan komt dat je rijgedrag met enduro en ook je veerweg niet ten goede.
Ga je springen met een 700 op orriginele vering dan leg je m soms al met de bodem op de grond.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
-Laurens-
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Bericht door -Laurens- »

Een YFZ en een Raptor 700 hebben identiek hetzelfde voorterrein, dus a-armen en veren.

Ik begrijp ook niet goed wat je bedoeld met 'te hoog', dat is toch net goed als je enduro's doet, dan raak je minder snel de grond met je frame?
Yamaha YFZ480Build in progress
Raun
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Raun »

Tijdens enduro's merk je gewoon dat hij hoog op zij poten staat. Bijvoorbeeld bij bochten doordat hij overhelt. Dit is te ondervangen met goede crossveren die wat korter zijn lijkt mij. Ik heb namelijk al eens een 700 gezien die op YFZ vering stond endus ook iets lager was. Op verschillende fora (lees: amerikaanse) zie ik dat dit ongeveer 1 inch scheelt. Wat betreft bodemvrijheid hebben jullie gelijk, maarja ieder voordeel heeft z'n nadeel en omgekeerd..
Yamaha Raptor 700 SE!
Gerd
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Gerd »

Gewoon iets meer gaan hangen in de bochten denk ik...
Quadfanaat
Contacteer:

Bericht door Banshee1 »

Ik begrijp Raun wel, dat gevoel heb ik ook als ik op een 700 rij dat je sneller dan een bv 450 het goevoel krijg dat de quad gaat hellen, en dat komt volgens mij door dat bij een 700 het frame wat hoger is dan bv een 450.
Wel is het zo dat het de A-armen en veren het zelfde zijn als een 450.
http/www.hetquadhuis.nl
Quadclub 'De Veluwse Zandhappers'
bizon450
Quad Master
Quad Master

Bericht door bizon450 »

of hun vering sta zachter ? :idea:
en anders moet je misschien long travel a-armen aan schaffen, dan sta je quad breder (gaat dus minde overhellen) en lager (staat dus stabieler)
1) raptor 350 05 (verkocht)
2) raptor 350 05 (verkocht)
3) yfz 450 08 (verkocht)
4) yfz 450 09 se (verkocht !! )
5) banshee (weg )
6) blaster (verkocht)
7) trx 450 05 (verkocht)
8 ) yfz 450 05 (verkocht)
9) DS 450 xmx '08
10) r700 '12
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Je kunt met een verlaagde 700 echt geen enduros rijden hoor. Ik sta ook verlaagd maar als ik door t bos rijd dan kom ik al regelmatig op de grond. Laat staan met enduros waar je modder en sporen enzo hebt. Dat word m niet hoor, geloof mij.
Overigens heeft een 450r niet dezelfde armen als een 700. Een r heeftvan zichzelf al brede armen (breder als 700)
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

Ik snap het niet helemaal. De raptor 700 is een enduro quad en heeft daarom een vrij grote grondspeling 240mm vs 115mm, hierdoor zijn de veren ook minder stug dan die van een yfz. Het koppel van de 700 lijkt me ook ideaal tijdens een enduro
Het enige voordeel van de yfz tov de 700 tijdens een enduro lijkt me de betere wendbaarheid in kortere bochtjes..

Met een 700 kun je ook perfect crossen, volgens mij moet je gewoon leren omgaan met dat hellen.

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Ik vind dat hellen eigenlijk behoorlijk meevallen. Ik ben me er niet van bewust in iedergeval.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Raun
Quadfanaat
Quadfanaat

Bericht door Raun »

Je hoort mij ook niets zeggen over het feit dat een Raptor geen goede enduro quad is. Daarnaast ben ik me er van bewust dat je inlevert op grondspeling. Maarja zoals ik al eerder aangaf.. ieder voordeel heeft z'n nadeel. En ik neem aan dat de veerweg van een YFZ nog beter is dan die van een Raptor 700, aangezien dit een echt voor de cross ontworpen quad betreft (voor op de baan). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een KTM 525xc en een LTR 450. Staan allemaal wat lager qua zithoogte (dus hellen minder snel) en presteren zeker goed tijdens enduro's..
Yamaha Raptor 700 SE!
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Qua zithoogte wel ja, maar qua grondspeling staan ze nagenoeg net zo hoog als een 700.
Kleinere blokjes he
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Boncari
Forum moderator
Forum moderator

Bericht door Boncari »

Raun schreef:Je hoort mij ook niets zeggen over het feit dat een Raptor geen goede enduro quad is. Daarnaast ben ik me er van bewust dat je inlevert op grondspeling. Maarja zoals ik al eerder aangaf.. ieder voordeel heeft z'n nadeel. En ik neem aan dat de veerweg van een YFZ nog beter is dan die van een Raptor 700, aangezien dit een echt voor de cross ontworpen quad betreft (voor op de baan). Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een KTM 525xc en een LTR 450. Staan allemaal wat lager qua zithoogte (dus hellen minder snel) en presteren zeker goed tijdens enduro's..
Dat ben ik met je eens. Ik vraag me alleen af waarom je zoveel last hebt van het hellen. Een YFZ gaat ietsje fijner door de bochten, maar ik heb niet veel last van het hellen...

http://www.youtube.com/user/16467
https://picasaweb.google.com/eversteeg700
-Laurens-
Pro Quadrider
Pro Quadrider

Bericht door -Laurens- »

Een yfz is gewoon veel lager bij de grond gebouwd, minder grondspeling, lager frame, dit zorgt dat je minder snel het 'overhellende' gevoel hebt in de bochten. Een YFZ kan je ook heel gemakkelijk gooien, eigenlijk doe je er mee wat je zelf wilt vind ik.

Over de a-armen en veren: deze zijn bij een YFZ ('04-'08) duidelijk hetzelfde als die van een Raptor 700 ('08-'12) en die van de SE ('06-'12).

Om het overhellend gevoel tegen te gaan zou ik, als ik jou was, breder gaan ipv lager. Door spoorverbreders of langere a-armen en een langere achteras te plaatsen ga je veel minder snel het overhellende gevoel hebben (je quad is +-10cm breder) en behoud je ook de grotere grondspeling, wat leuk is tijdens de enduro's.
Yamaha YFZ480Build in progress
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Ik weet niet waar jij je info vandaan haald hoor maar er klopt niet veel van wat je zegt Laurens. Een 450R heeft andere a-armen als een 700. Een 450R staat standaard al breder.
De grondspeling van beide quads is nagenoeg gelijk. Tenminste mijn 450 en 700 zat maar 1cm verschil in.
Het rollen van t frame kan ook zijn dat je voorveren te zacht staan. Of je voorspanning niet goed.

Sent from my BlackBerry 9800 using Tapatalk
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie