Raar iets : slippende koppeling

Vragen en tips bij het onderhoud en herstelling van je quad
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Raar iets : slippende koppeling

Bericht door Meelmuis »

Hallo allemaal,

Ik kom al enige tijd op dit forum en heb al veel nuttige informatie gevonden. Nu heb ik echter iets aan de hand en ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen. Ik heb een YFM350 Raptor uit 2006. Ik heb hem 2e hands gekocht en de vorige eigenaar heeft hem zelf onderhouden. Wat er precies allemaal gedaan is weet ik echter niet. Nu heb ik afgelopen weekend 2 dagen met vrienden gecrost. Niets bijzonders aan dequad gemerkt. Er lag de 2e dag veel sneeuw dus heb wel redelijk zitten spollen. Zondagavond reed ik met de quad na huis. Nadat ik hem van de trailer had afgehaald en gestart leek het bij het wegrijden wel of dat ik bijna niet weg kwam. Ik gaf gas en ik hoorde de motor toeren maken, maar accelereerde maar heel langzaam. Ik hoorde verder geen gekke geluiden dus het eerste dat ik dacht : Shit, mijn koppeling slipt. Ik ben zo maar langzaam naar huis gereden. Ik merkte wel dat als ik meer toeren maakte, de snelheid langzaam hoger werd, maar iets 'slipte er. Vanavond heb ik mijn kabel gecheckt en iets losser gedraaid aan de stelschroef bij de hendel. Dit had ik beter niet kunnen doen en eerst een stuk gaan rijden, want tot mijn verbazing reed de quad nu weer als vanouds. Even goed warm laten worden en flink op z'n staart getrapt, maar slippen, ho maar. Nu zit ik dus met de vraag wat zou dat geweest kunnen zijn? Kan het de kou zijn? Ik heb 6 dagen geleden nieuwe banden erop gelegd en de olie en filter vervangen. Een koppelingskabel kan toch niet vanzelf strakker gaan?

Is er iets dat ik over het hoofd zie dat het kan zijn? De ketting en beide tandwielen heb ik 2 maanden geleden vervangen en ik zie nu ook geen slijtage daarop. Kan het iets in de versnellingsbak zijn?

Ik hoop dat iemand ideeën heeft.

Groeten,

Mark
Yamaha YFM350 Raptor uit 2006
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Re: Raar iets : slippende koppeling

Bericht door Jason McCoy »

Ik denk gewoon je koppeling. Laat maar eens wat olie eruit lopen en bekijk de kleur en vooral de geur. Grote kans dat de koppeling aan het slippen of verbranden is geweest
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door yamahakoppel »

Uw kabel moet altijd een paar mm los zitten zodat uw koppeling zeker los is
Als de koppeling slijt dan gaat deze verder dicht waardoor de speling op uw kabel kleiner word
Kan zijn dat je te weinig speling op de kabel had en bij het minste slijtage kon de koppeling niet ver genoeg dicht waardoor deze begint te slippen en natuurlijk nog sneller slijt
Ik zou zeker eens olie vervangen zodat al het vuil van de koppeling er uit is hoop dat uw koppeling niet verbrand is anders gaat deze zeer snel versleten zijn
Groetjes Kris
garage.php?mode=view_vehicle&CID=536
garage.php?mode=view_vehicle&CID=537
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
klinkt het niet, dan botst het !
dargos
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door dargos »

Kris, sorry dat ik hier op inpik maar de olie aflaten van je koppeling. is dat dan dezelfde olie als die gewoon in je moter zit. diegene die je dus vervangt bij een onderhoud?
Yamaha YFZ-450 2007 (Verkocht)
Yamaha Raptor 700R SE 2008 (Nu)
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Dargos : Ja, dat is dezelfde olie.

Ik vraag me alleen af hoe je een "beetje" olie laat aflopen. Een beetje lukt niet met de aftapplug onderin, en de luchtschroef (cilinderkop, om pomp te testen) geeft zo'n rotzooi op je cilinderkop.

Kun je anders nog iets onderzoeken om te kijken of de koppeling verbrand is? Toen ik de olie verving vorige week zag ik (na bezinking) dat er wel wat glasdeeltjes bij zaten. Ik kan alleen niet inschatten of de hoeveelheid "normaal" was.
Ik had al het idee dat de quad iets minder accelereerde de fagelopen tijd. Met wind tegen viel dit nog meer op.
Vind het zonde om de net nieuwe olie nu alweer af te moeten laten, of kan ik deze dan nogmaals gebruiken?
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Nee die kun je niet meer gebruiken.

Je kunt toch gewoon de schroeg er uit draaien en als dr een beetje uit is de schroef weer terug draaien? Ja daar krijg je vette vingers van maarja
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Jason McCoy schreef:Nee die kun je niet meer gebruiken.

Je kunt toch gewoon de schroeg er uit draaien en als dr een beetje uit is de schroef weer terug draaien? Ja daar krijg je vette vingers van maarja
Vette vingers is geen probleem. Ik dacht even dat het niet praktisch was om er op die manier een klein beetje olie uit te laten komen, maar je hebt gelijk. Ik kan het op die manier wel doen.

Waar moet ik dan op letten? Moet ik iets ruiken, moet er iets van stukjes glas in zitten?
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

dargos schreef:Kris, sorry dat ik hier op inpik maar de olie aflaten van je koppeling. is dat dan dezelfde olie als die gewoon in je moter zit. diegene die je dus vervangt bij een onderhoud?
is inderdaad de zelfde olie maar ik heb ook nooit getypt "de olie van je koppeling" ik heb gezegt "Ik zou zeker eens olie vervangen zodat al het vuil van de koppeling er uit is"

als jij 50€ weg gooien te veel vind, om misschiens 2000€ uit te sparen rij dan maar door tot uw volgende onderhouds beurt :roll: maal al het fijn vuil wat de filter niet tegen houd van uw koppeling maar door uw lagers uit dat deze kunnen vast lopen met de tijd laat die vuile olie nog maar door uw moterblok pompen en dat uw cilinderwand verslijt geen probleem :bier: meer CC

ik heb vorig jaar een warrior gekocht gehad met kapotte koppeling heel het moterblok zat vol met brokken van de koppeling heb de kant van de koppeling open gedaan heel de bodem lag vol met zwarte pap, de filter zat volledig vol brokken en pap heb alles zo goed mogelijk uitgespoeld en geblazen nieuwe koppeling in gezet en na 100km olie vervangen en deze zag terug zwart heb die olie daar een stuk keukenrol papier laten lopen om te kijken of er veel vuil in zat zaten nog brokken in en heb nieuwe olie in de moter gedaan heeft mij 150€ gekost aan materiaal
Groetjes Kris
voor zij die mij kennen proficiat,voor zij die mij niet kennen, is niet erg je mist niks
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Nee, allicht vindt ik in die perspectie €50 niet te veel. Maar wat jij niet weet is dat ik de afgelopen 1,5 week al €450 euro heb uitgegeven, waaronder €50 voor de olie en de filter. Ik heb amper 50KM gereden met de olie die er nu in zit. En als ik had geweten dat ik de olie niet zou kunnen hergebruiken, dan had ik de vraag ook zeker niet gesteld.

Anyway, toen ik vorige week de olie en filter verving heb ik de quad 1 nacht "leeg laten druipen". Het oude filter dat eruit kwam was eigenlijk bijna helemaal schoon. Nog niet het kleinste "brok" dat er uit kwam. Nadat ik de opvangbak een nachtje had laten staan zag deze er zo uit:

Afbeelding

De kleine glinstertjes die je ziet is het vuil dat er uit de olie kwam. Dus zijn geen grote brokken.
Nu kan het zijn dat met het slippen inderdaad de koppeling wat te leiden heeft gehad. Ik heb zojuist even via de peilstok gekeken, maar de olie heeft nog steeds zijn neutrale kleur. De vraag is dan ook, kan ik iets aan de olie ruiken of zien om te beoordelen of de koppeling inderdaad verbrand is. Moet hij dan beduidend minder presteren? Of moet ik dan echt brokken koppeling zien? Die zullen er vast niet uit komen als ik de aftapplug een beetje los draai.

Ik denk dat de conclusie inderdaad is dat ik gewoon de koppeling en olie vervang. Ik kan het risico niet lopen dat er dusdanige brokken in de olie zit dat het de rest kapot draait.

Hoe doen jullie het blok reinigen? Ik heb ergens gelezen dat mensen de olie een dag of zo laten staan en dan de bovenste laag olie (gefilterd) even terug in het blok, aanvullen met schone olie. Een keer laten draaien en dan weer aftappen.
yamahakoppel
Quad GOD
Quad GOD

als uw koppeling geslipt heeft kan deze verbrand zijn waardoor die heel poreus word en kan gaan afbrokkelen met de tijd alles hangt er eigenlijk vanaf hoe hard en hoeveel deze geslipt heeft en hoe warm deze geworden is

ik zeg niet dat je een nieuwe koppeling moet steken maar de olie is van het minste wat je kunt vervangen

weet niet welke olie je gebruikt hebt maar moet kijken voor olie die geschikt is voor natte koppeling er zijn er al op forum geweest die gewone moterolie voor de auto in gieten dan kan de koppeling ook gaan slippen
Groetjes Kris
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Ik denk dat het wel mee valt. Het is een rit van misschien 4 KM. En aangezien de motor loeikoud was ben ik rustig vertrokken. Alleen met het constateren van het slippen heb ik een aantal keer even wat "gasstootjes" gegeven. Ik denk dat hij niet eens warm was toen ik thuis kwam.

De olie die ik gebruikt heb is Motul 10w40 half synthetisch. Dit doet me ineens ergens aan denken : Ik heb deze olie genomen op aanraden van de leverancier. Ik gaf aan dat ik toch echt dacht dat er volsynthetische 10w40 in moest. DIt staat ook in mijn Haynes werkplaats handleiding. Maar hij hield stellig vol dat het halfsynth moest zijn. Zou het dat kunnen zijn?
joshuawervik
Quadrider
Quadrider

Bericht door joshuawervik »

in mijn raptor 700 gebruik ik altijd

Motul 5100 10W-40 Ester is een semi-synthetische 4-takt motorolie die geschikt is voor de meest recente motorfietsen. De motorolie verbeterd het schakelgedrag en is JASO MA gehomologeerd. Geschikt voor: natte- droge koppeling en motoren met katalysator.

Ester Technosynthese:

De Motul 5100 is op basis van Ester-technologied en staat garant voor anti-slijtage en het verbeteren van het schakelen en geeft hoge bescherming en een lange levensduur. De ester technologie zorgt voor het soepel schakelen en verminderd het evt. olieverbruik.
banshee
Meelmuis
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door Meelmuis »

Klopt, ik heb nu ook de 5100. Dus niets geks mee. Gelukkig.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Als je verbrande platen heb dan ruik je dat wel. Die geur heeft geen uitleg nodig. Ruikt dan echt niet meer als olie.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
sjmallie94
Quadverslaafde
Quadverslaafde
Contacteer:

Bericht door sjmallie94 »

Denk eerder door een nacht te laten uitdruppelen dat je platen beetje uitgedroogt zijn en dat ze geen tijd hebben gehad om terug nieuwen olie op te pakken, nieuwen platen moet je 24 uur van te voren in olie leggen zodat ze olie opgezogen hebben.

Maar weet niet of je eerst speling op je koppeling had, maar je moet ong zo zijn je trekt koppeling in, versnelling zette en langzaam laten komen als je quad begint te rollen moet je ong een 2 a 3 cm van je handvad zitten. Zo ben je altijd zeker dat je hem goed vrij trekt.

Als je hendel los hebt en je laat de quad gewoon rustig stationeer rollen en begint te trekken dan mag die niet meteen in begin pakken dan moet die daar beetje speling hebben 1 a 2 cm is voldoende, zo rij je niet altijd met de koppeling.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white . :crossercool:

Suzuki my way of life Afbeelding

Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Plaats reactie