Rijbewijs B + AM. Welke quad?

Welke quad is voor mijn doeleinden best geschikt?
bob
Toeschouwer
Toeschouwer

Rijbewijs B + AM. Welke quad?

Bericht door bob »

Goedendag,

Als eerste zal ik me even voorstellen want ik heb me net aangemeld haha.

Ik ben bob, 18 jaar en nu zo'n 2 jaar in het bezit van een mooi roze pasje, die ik 4 maanden geleden mocht inleveren voor een mooier roze pasje met een B stempel. Ik kom overigens uit nederland, en post dit hier omdat ik op quadforum nederland geen reactie krijg.

Tot nu toe rijd ik vaak, erg vaak, in de auto van me ouders. Maar ik heb altijd al een quad gewilt.

- Ik heb erg veel op internet gezocht en kwam op een overheid site waar stond dat er 5 soorten quads waren. 2 soorten waren voor mij interessant.
de (zware) quad die is goedgekeurd als personenauto;
de quad die is goedgekeurd als een driewielig motorrijtuig;

De laatste omdat ik me rijbewijs al voor 19 januari heb en dus ook zulke voertuigen mag rijden. (daarna zijn ze overgegaan op motorkenteken, correct?)
Maar zit er nou ook een bepaalde snelheid aan vast als je met een B rijbewijs rijd? Of aantal KW..
Zou ik bijvoorbeeld gewoon met een (uiteraard verzekerd en op kenteken) Raptor 700cc quad de openbare weg op mogen?

- Daarnaast wil ik een betrouwbare Quad waarbij ik niet elke keer voor verassingen kom te staan.. Zoals ik dat kwam met mijn scooter.. (wat een klote dingen zijn dat joh)
Ik zat zelf te denken om te beginnen met een Raptor 450 cc of iets in die richting, omdat ik mezelf niet gelijk dood wil rijden met een hele zware quad, maar een 250cc die net de 100 misschien aantikt weer iets te sloom is.
Of hebben jullie andere (goedkopere/betrouwbare) suggesties m.b.t een quad. Maar echt geen chinees spul. Ik wil wel graag een quad die behoorlijk brult/mooi geluidje maakt en zeer onderhouds vriendelijk is.

Groetjes,
Bob!
Laatst gewijzigd door Boncari op do 07 mar, 2013 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Verplaatst naar Sport Bespreking merken en types
JWR
Toeschouwer
Toeschouwer

Re: Rijbewijs B + AM. Welke quad?

Bericht door JWR »

Ik rijd een Kawasaki KFX450 (driewielig voertuig) met B rijbewijs. Mag gewoon op de weg etc.

Een raptor 450 bestaat niet, wel een 250 en 350. Ik heb zelf een raptor 350 gehad en kan je wel zeggen dat het verstandiger is om te kijken naar een Suzuki LTZ 400. Je went veel te snel aan de power van een Raptor 350 en dan wil je dus al snel iets anders.

Mijn raptor tikte ook maar net de 100 aan, met de wind mee misschien 105 maar dan maakte hij wel ontzettend veel toeren. Daarnaast zijn deze snelheden ook niet echt leuk op een quad naar mijn mening.
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Een 450 zijn doorgaans wedstrijd quads. Je zegt dat je niet direct dood wilt maar bijvoorbeeld een raptor 450 (bestaat idd niet onder die naam maar even als idee) is veel aggressiever dan een 700. Je kunt dus dan beter meteen een 700 pakken en daar rustig mee beginnen te rijden.
Er zijn in die klasse ook meerdere mogelijkheden dus bijt je niet vast op yamaha.

Idd is een ltz400 of de kfx400 leuke alternatieven als je gaat kijken naar de tussenweg tussen zwaar en wat rustiger
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
bob
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bob »

Ik zou maar al te graag een 700 willen. Maar helaas zijn die ook weer zoveel duurder.

Mijn fout om raptor te gebruiken is inderdaad stom haha.

Volgens mij heten ze nu yamaha YFM toch? Maar hoe hard kan een Yamaha YFM 350 dan?
En over die andere quad's, zijn die een beetje onderhouds vriendelijk (die hierboven genoemd werden).
Robin95
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Robin95 »

een raptor is een YFM(raptor is gewoon en naam gegeven)
de 450 van yamaha heet een YFZ, maar over deze naamgeving is een apart topic, dit moet je maar eens op je gemak lezen.
Een raptor 350 gaat ongeveer tussen de 110 en de 120,maar je kan natuurlijk altijd met je tandwielverhouding spelen.
Een 350 is zeker een goede quad om mee te beginnen, maar voor altijd op de weg mee te rijden is een 350 gewoon niet zwaar genoeg(heb er zelf een).
Zoals Jason al zei: bijt je niet vast op yamaha, er zijn genoeg andere merken
<3 Yamaha Raptor 350 <3
bob
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bob »

Zo'n suzuki, zijn daar genoeg onderdelen voor te vinden? En genoeg dealers die ze zouden maken als er iets kapot aan is.
Ik heb namelijk wel een redelijke kennis over 2 takt motoren aangezien ik mijn scooter 300x in en uit elkaar heb gehaalt heb, maar 4takt werkt toch even anders.. Zoals kleppen stellen enzo heb ik totaal geen verstand van.

En is suzuki over het algemeen een goed merk in quad's?
En ik zag wat berichten toen ik door het forum heenging, over het vervangen van pistons.. Ik weet wat het is, maar is dit zelf makkelijk te doen bij een 4takt? En hoe vaak moet dit gebeuren?

groetjes
Robin95
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door Robin95 »

suzuki is zeker een kwalitatief goed merk, de pistons vervangen moet zo vaak niet met een enduroblok(met crossblok= 450cc) moet dikt vaker
<3 Yamaha Raptor 350 <3
bob
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bob »

Mooi, zijn hier ook genoeg dealers/onderdelen voor te vinden?

En ik heb hier een mooie suzuki LTZ gevonden, wat vinden jullie hiervan?
http://www.2dehands.be/motoren/motoren/ ... d=&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Staat op de belgische site maar er staat dat die uit limburg komt, ik heb al gemailt of die wel op nederlands kenteken staat omdat dat niet te zien is op de foto.

En nu niet stiekem zelf gaan kopen, haha.

Daarnaast, is de grootte van een suzuki ltz400 / yamaha YFM 350 anders dan een YFM700?
En is een gordel er ook zelf op te zetten, of moet die dan weer gekeurd worden zodat er op het kenteken papier komt te staan dat ik zonder helm mag rijden. ( wat ik overigens niet ga doen met hoge snelheden, maar voor in de buurt is het wel lekker )
cor
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cor »

in belgie heb je ook limburg
bob
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bob »

cor schreef:in belgie heb je ook limburg
Ja, na even gegoogled te hebben, kwam ik erachter.. Ik heb hem iniedergeval een email gestuurd, want zoals op de foto is te zien zit er wel een dikke kentekenplaat achterop, misschien dicht bij de grens en daarom op nederlands kenteken..
cor
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cor »

nieuwe platen zijn in belgie volgens mij ook een stuk groter
bob
Toeschouwer
Toeschouwer

Bericht door bob »

cor schreef:nieuwe platen zijn in belgie volgens mij ook een stuk groter
Groter als op de foto?
cor
Quadrunner
Quadrunner

Bericht door cor »

ik vind het slecht te zien
zou zeggen wacht maar even op antwoord
TheQuadBoy
Easy Quadrider
Easy Quadrider

Bericht door TheQuadBoy »

Welkom op het forum!
Je zou met je rijbewijs B idd gwn een Yamaha Raptor 700 mogen rijden, dus qua vermogen is dat allemaal geen probleem.
We hebben bij quads net zoals auto's geen onderverdeelde 'vermogens-categorieën' zoals je die wel bij motoren vindt.

Weet niet wat jij als aanschafprijs aan een quad wilt besteden, dat is wel makkelijk om te bedenken om een keuze te kunnen maken. Denk dat je voor een tweedehands A of B merk moet gaan. Een goed B-merk is bv. TGB (wordt bij sommige dealers al als A-merk beschouwd), je zou dan naar de tgb gunner 550 kunnen kijken. Verder als je onderhoudsvriendelijk wilt moet je natuurlijk wel over asfalt blijven rijden, want als je off-road gaat slijt alles weer heel snel..
Jason McCoy
Quad GOD
Quad GOD

Bericht door Jason McCoy »

Een quad op belgisch kenteken zou je ook op nerderlands kenteken kunnen zetten eventueel.

Je praat over een gordel. Dat is iets wat je niet moet willen. Wat gebeurd er met jou als het ding over de kop slaat? Dan zit je er aan vast. En dus ben je na een kleine rol al zelf helemaal in de kreukels
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Plaats reactie