Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Beste lezers, het zal vast wel ergens op het forum dwalen maar kon het niet 1, 2, 3 vinden.
je hebt een mooie quad op autokenteken. Je gaat hem aanpassen, zodat hij sneller gaat. Tot hoever kun je gaan? ben je dan nog verzekerd?
Kortom. Mag je nog legaal met je kenteken rijden als je hem gaat aanpassen?
En hoe zit het trouwens met de kleur van je quad. Dit staat als het goed is op je kenteken en als je die veranderd, moet je dan een ander kenteken bewijs aanvragen? Hoe werkt dit precies?
Mvg
je hebt een mooie quad op autokenteken. Je gaat hem aanpassen, zodat hij sneller gaat. Tot hoever kun je gaan? ben je dan nog verzekerd?
Kortom. Mag je nog legaal met je kenteken rijden als je hem gaat aanpassen?
En hoe zit het trouwens met de kleur van je quad. Dit staat als het goed is op je kenteken en als je die veranderd, moet je dan een ander kenteken bewijs aanvragen? Hoe werkt dit precies?
Mvg
Sent from my laptop Samsung using Keybord
- sjmallie94
- Quadverslaafde
- Berichten: 4207
- Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
- Locatie: Zuid limburg
- Contacteer:
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Zoals mij bekend is bij het opvoeren van auto.
je mag de cilinder inhoud niet!!! groter maken dan dat het op je papieren staat, hoeveel PK jij daar uithaalt maakt niks uit, zolang maar je de cilinderinhoud het zelfde blijft. daarom mag je ook in een anderen auto een ander merk motor leggen met zelfde cilinder inhoud, is dit niet het geval moet je terug naar RDW voor het opnieuw te laten keuren.
Anderen kleur, geloof op de papieren van de auto staat ook de kleur, maar ik zie regelmatig dat mensen hun auto een anderen kleur geven. en naar mij weten gaan zij niet terug naar RDW om dit te laten veranderen, wat precies hier mee gedaan word is me even onbekend.
je mag de cilinder inhoud niet!!! groter maken dan dat het op je papieren staat, hoeveel PK jij daar uithaalt maakt niks uit, zolang maar je de cilinderinhoud het zelfde blijft. daarom mag je ook in een anderen auto een ander merk motor leggen met zelfde cilinder inhoud, is dit niet het geval moet je terug naar RDW voor het opnieuw te laten keuren.
Anderen kleur, geloof op de papieren van de auto staat ook de kleur, maar ik zie regelmatig dat mensen hun auto een anderen kleur geven. en naar mij weten gaan zij niet terug naar RDW om dit te laten veranderen, wat precies hier mee gedaan word is me even onbekend.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white .
Suzuki my way of life
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Suzuki my way of life
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Oke bedankt voor je duidelijke uitleg. Iedereen houd zich natuurlijk aan die grens van de cilinderinhoud
mocht je nu je cilinderinhoud aanpassen. kun je dan ''gewoon'' even langs de rdw? of word hij afgekeurd?
M.v.g.
mocht je nu je cilinderinhoud aanpassen. kun je dan ''gewoon'' even langs de rdw? of word hij afgekeurd?
M.v.g.
Sent from my laptop Samsung using Keybord
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Sorry maar dat klopt niet. Je auto of quad heeft een typegoedkeuring, dat betekent dat er ooit 1 model helemaal gekeurd is. Dus de uitstoot meten, geluid, controle of het aan alle andere eisen voldoet, etc. Bij jouw quad of auto is een gelijkvormigheidsattest (certificate of conformity) geleverd waarin de maker verklaart dat hij exact gelijk is aan dat ene model wat helemaal gekeurd is. Daardoor mag je de weg op met je quad, zonder dat hij op al die punten gekeurd is.sjmallie94 schreef:Zoals mij bekend is bij het opvoeren van auto.
je mag de cilinder inhoud niet!!! groter maken dan dat het op je papieren staat, hoeveel PK jij daar uithaalt maakt niks uit, zolang maar je de cilinderinhoud het zelfde blijft. daarom mag je ook in een anderen auto een ander merk motor leggen met zelfde cilinder inhoud, is dit niet het geval moet je terug naar RDW voor het opnieuw te laten keuren.
Als je nu dingen grondig gaat veranderen dan voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring en moet je hem opnieuw laten keuren. Een ander merk motor valt daar zeker onder.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Maar als je dus je quad grondig hebt aangepakt en naar de RDW gaat. Dan gaan hun hem keuren op veiligheid e.d.?
Hoe zit die keuring in elkaar? Als je er een één of ander bloed snel motorblok van een hond cbr eronder gooit, heb je dan nog kans op een goedkeuring?
Hoe zit die keuring in elkaar? Als je er een één of ander bloed snel motorblok van een hond cbr eronder gooit, heb je dan nog kans op een goedkeuring?
Sent from my laptop Samsung using Keybord
- HondaTRX450r
- Quadrunner
- Berichten: 722
- Lid geworden op: za 24 dec, 2011 19:12
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Hoe zit het met de verzekering bij het aanpassen van je quad?
Stel ik heb een standaard quad gekocht en die is verzekerd voor de aankoop prijs.
vervolgens gooi ik er voor 5000 euro onderdelen op dan is het weggegooid geld als die word gestolen?
Ander blok erin gooien mag denk ik niet zomaar, wel als je hem laat herkeuren.
Maar hoe het dan zit als je dezelfde cc inhoud overhoud weet ik niet, (Dus een crossmotor blok onder een quad met dezelfde cc)
Stel ik heb een standaard quad gekocht en die is verzekerd voor de aankoop prijs.
vervolgens gooi ik er voor 5000 euro onderdelen op dan is het weggegooid geld als die word gestolen?
Ander blok erin gooien mag denk ik niet zomaar, wel als je hem laat herkeuren.
Maar hoe het dan zit als je dezelfde cc inhoud overhoud weet ik niet, (Dus een crossmotor blok onder een quad met dezelfde cc)
#5 Honda 450R
Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
Youtube Kanaal: http://www.youtube.com/user/HondaRacingHolland/videos
- sjmallie94
- Quadverslaafde
- Berichten: 4207
- Lid geworden op: vr 13 jul, 2007 11:49
- Locatie: Zuid limburg
- Contacteer:
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Jazzy schreef:Sorry maar dat klopt niet. Je auto of quad heeft een typegoedkeuring, dat betekent dat er ooit 1 model helemaal gekeurd is. Dus de uitstoot meten, geluid, controle of het aan alle andere eisen voldoet, etc. Bij jouw quad of auto is een gelijkvormigheidsattest (certificate of conformity) geleverd waarin de maker verklaart dat hij exact gelijk is aan dat ene model wat helemaal gekeurd is. Daardoor mag je de weg op met je quad, zonder dat hij op al die punten gekeurd is.sjmallie94 schreef:Zoals mij bekend is bij het opvoeren van auto.
je mag de cilinder inhoud niet!!! groter maken dan dat het op je papieren staat, hoeveel PK jij daar uithaalt maakt niks uit, zolang maar je de cilinderinhoud het zelfde blijft. daarom mag je ook in een anderen auto een ander merk motor leggen met zelfde cilinder inhoud, is dit niet het geval moet je terug naar RDW voor het opnieuw te laten keuren.
Als je nu dingen grondig gaat veranderen dan voldoet hij niet meer aan de typegoedkeuring en moet je hem opnieuw laten keuren. Een ander merk motor valt daar zeker onder.
Mij is uitgelecht bij de RDW zoals ik het daar getypt heb, ik heb hier een half jaar geleden terug voor gebeld omdat wij in de auto een anderen motorblok willen leggen, van carb naar injectie. en dezen regels gelden nog.
Barossa Cheetah 170 cc >>>> Suzuki Ltz 400cc yellow & white .
Suzuki my way of life
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Suzuki my way of life
Remmen is het omzetten van nuttige energie naar nutteloze warmte !!!
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Upgrade's kan je toch als accesoires mee verzekeren?
En vermogen van een auto mag 20 of 25% meer dan waar deze is op toegelaten.
Quad is denk ik zowiezo een ander verhaal want die heeft al veel meer
vermogen dan wat op de papieren staat (15kw)
En vermogen van een auto mag 20 of 25% meer dan waar deze is op toegelaten.
Quad is denk ik zowiezo een ander verhaal want die heeft al veel meer
vermogen dan wat op de papieren staat (15kw)
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Dat mag zeker niet smallie. Dan komen je motornummer niet meer overeen met je orriginele nummer.
Een frame of chassis heeft een nummer wat gekoppeld is aan een motornummer. Ga je dat veranderen dan rij je zowiezo onverzekerd rond.
Een frame of chassis heeft een nummer wat gekoppeld is aan een motornummer. Ga je dat veranderen dan rij je zowiezo onverzekerd rond.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Dan denk ik dat iemand het slecht heeft uitgelegd. Op de site van de RDW staat: http://www.rdw.nl/sites/igk/Paginas/Wij ... -auto.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;sjmallie94 schreef:Mij is uitgelecht bij de RDW zoals ik het daar getypt heb, ik heb hier een half jaar geleden terug voor gebeld omdat wij in de auto een anderen motorblok willen leggen, van carb naar injectie. en dezen regels gelden nog.
In artikel 6.3 lid 1 van de Regeling Voertuigen staat een opsomming van de wijzigingen waar het om gaat:Als het gaat om nieuwe onderdelen (zoals een andere motor) dan moet de RDW het voertuig technisch onderzoeken.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/H ... 01-04-2013" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat je zomaar een andere motor kunt plaatsen zolang de cylinderinhoud het zelfde blijft klopt dus niet.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Denk dat er ook een behoorlijk verschil is tussen Nederland en België op dit vlak,
In België mag je in principe niets aan je motor veranderen(toch zo voor auto's dus wss ook zo voor moto/quad) als je dit wel doet en iemand (keuring(RDW)of politie) merkt dit op ben je niet meer verzekerd en mag je dus ook niet meer op de baan.
Nu zal de politie niet zo snel iets merken, zijn meestal niet in quads gespecialiseerd
en naar de keuring moeten we ook (nog) niet met de quad.
Zolang je geen zwaar ongeval veroorzaakt zullen er hier toch weinig mensen problemen van maken.
In België mag je in principe niets aan je motor veranderen(toch zo voor auto's dus wss ook zo voor moto/quad) als je dit wel doet en iemand (keuring(RDW)of politie) merkt dit op ben je niet meer verzekerd en mag je dus ook niet meer op de baan.
Nu zal de politie niet zo snel iets merken, zijn meestal niet in quads gespecialiseerd
en naar de keuring moeten we ook (nog) niet met de quad.
Zolang je geen zwaar ongeval veroorzaakt zullen er hier toch weinig mensen problemen van maken.
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
In Nederland mag je gewoon je cilinderinhoud veranderen van een auto.
Zolang je maar bij het aantal cilinders houd wat op je kenteken staat.
De regel dat je bij meer als 40 procent vermogenwinst je auto opnieuw moet keuren geld in nl ook al niet meer.
Bij quads heb je andere regels in nl.
Je hebt hier 3 verschillende quads namelijk:
Brommerquad.
Lichte quad. (Raptors, ltz,ltr yfz, trx enz)
Zware quads.( can am renegade, ktm rc8 quad)
Deze laatste quads mogen meer als 15 kw hebben.
Onze lichte quads mogen dat niet.
Al kunnen ze het nooit testen.
Grtz
Zolang je maar bij het aantal cilinders houd wat op je kenteken staat.
De regel dat je bij meer als 40 procent vermogenwinst je auto opnieuw moet keuren geld in nl ook al niet meer.
Bij quads heb je andere regels in nl.
Je hebt hier 3 verschillende quads namelijk:
Brommerquad.
Lichte quad. (Raptors, ltz,ltr yfz, trx enz)
Zware quads.( can am renegade, ktm rc8 quad)
Deze laatste quads mogen meer als 15 kw hebben.
Onze lichte quads mogen dat niet.
Al kunnen ze het nooit testen.
Grtz
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Misschien handig als je dat even ondersteunt met een linkje naar het wetsartikel of naar de site van de RDW.
'Quadclub De Veluwse Zandhappers'
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
Heb: 2019 Polaris Scrambler 1000 XP
Had: 2006 Barossa - 2007 Raptor 350 - 2004 Warrior - 1996 Blaster - 2001 Raptor 660 - 1991 Banshee - 1998 Blaster - 2009 Raptor 250 - 2007 Raptor 700SE - SMC Extreme 250 - 2007 Renegade 800 - Yamaha Breeze (2x) - 2011 Raptor 250 - 2008 Outlander 800 Max LTD - 2008 YFZ450 - 2011 Raptor 250 - 1999 Eton AXL90 - 2007 YFZ450SE - 2011 Outlander 800 Max LTD - 2007 Raptor 250 SE - Suzuki LT50 - 2013 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Outlander 650 Max XT - Suzuki LTR450 - 2014 Outlander 1000 Max XT-P - 2009 Raptor 250 - YFZ450 met RMZ250 blok - 2017 Outlander 1000 Max XT-p - 2016 Yamaha YFZ-450r - 2007 Raptor 700
- Jason McCoy
- Quad GOD
- Berichten: 8394
- Lid geworden op: zo 24 jul, 2011 18:25
- Locatie: Lunteren
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Een raptor heeft standaard al een stuk meer dan 15 kw hoor. Dus verhaal over lichte en zware quads klopt niet.davidg40 schreef:In Nederland mag je gewoon je cilinderinhoud veranderen van een auto.
Zolang je maar bij het aantal cilinders houd wat op je kenteken staat.
De regel dat je bij meer als 40 procent vermogenwinst je auto opnieuw moet keuren geld in nl ook al niet meer.
Bij quads heb je andere regels in nl.
Je hebt hier 3 verschillende quads namelijk:
Brommerquad.
Lichte quad. (Raptors, ltz,ltr yfz, trx enz)
Zware quads.( can am renegade, ktm rc8 quad)
Deze laatste quads mogen meer als 15 kw hebben.
Onze lichte quads mogen dat niet.
Al kunnen ze het nooit testen.
Grtz
Je verhaal over de cilinders wil ook ook weleens onderbouwd zien. Ik heb jarenlang mee gedraait in het tuning circuit (Team Underground) en daar kon je niet zomaar vanalles legaal aanpassen.
Can-Am Renegade
Quad Team Gelderland
Quad Team Gelderland
Re: Kenteken en upgraden/tunen/opvoeren enz.
Ik was laatst bij de RDW in schiedam en daar heb ik alles nagevraagd.
De regel van meer als 40 procent vermogen winst is in 2011 al weggelaten.
Het gaat nu puur om het aantal cilinders of benzine of diesel.
Dat met lichte quads zware quads klopt wel.
Het feit dat de dealers maar zo weinig kw's op papier zetten is omdat de sport quads te licht van gewicht zijn en dus niet in de zwarecategorie komen, waardoor ze maar een bepaald aantal kw's mogen hebbe.
Ga het maar nazoeke op internet dan zie je het zelf.
Hoe komt het anders dat ktm met de rc8 wel 200 pk mag hebben. En de sport quads niet.
De regel van meer als 40 procent vermogen winst is in 2011 al weggelaten.
Het gaat nu puur om het aantal cilinders of benzine of diesel.
Dat met lichte quads zware quads klopt wel.
Het feit dat de dealers maar zo weinig kw's op papier zetten is omdat de sport quads te licht van gewicht zijn en dus niet in de zwarecategorie komen, waardoor ze maar een bepaald aantal kw's mogen hebbe.
Ga het maar nazoeke op internet dan zie je het zelf.
Hoe komt het anders dat ktm met de rc8 wel 200 pk mag hebben. En de sport quads niet.