quad voor woon-werkverkeer en veld
quad voor woon-werkverkeer en veld
Hallo,
Ik zou een quad willen kopen voor woon-werkverkeer en voor mijn fruitplantage.
Dagelijks om te gaan werken rij ik in totaal bijna 50km/dag oftwel 250km/week. Aangezien ik op de ring van hasselt en op de expresweg hasselt-sinttruiden rij, zou m'n quad vlot 90km/u moeten kunnen rijden. ik wil het hele jaar door kunnen rijden dus ook door weer, wind en sneeuw. dit om m'n auto ook wat te sparen.
in het veld wil ik een lichte kar kunnen trekken en ook fruit kunnen vervoeren naar de veiling. dit is geen grote afstand dus desnoods meerdere keren rijden met de kar.
ik zou ook graag een beetje gaan crossen als ik goede terreinen vind.
ook moet ik een grote koffer kunnen plaatsen voor een helm (eventueel 2) en mijn rugzak.
soms wil mijn vrouw ook meerijden dus liefst een comfortabele zit voor 2. (koffer met rugsteun).
ik had eerst een yamaha grizzly 700 in gedachten maar dan zag ik een polaris sportsman 800 forest bij een dealer en deze leek me wel beter (2 cilinder ipv 1 bij yamaha) en ook nog een arctic cat trv 700i xt. die laatste leek mij interessant omdat deze toch wel een veel langere zit heeft.
maar mijn voorkeur gaat naar de polaris sportsman 800 forest denk ik. deze zou, inclusief homologatie, 10000€ kosten. dit model heeft geen eps denk ik. is dit aan te raden?
ik heb dan wel natuurlijk nog een waterdicht pak, helm, boots, koffer, ... nodig.
wat zijn jullie bedenkingen over dit alles? welke quad raden jullie mij aan?
nog enkele vraagjes: wat is zowat het gemiddelde gebruik op de weg (veel wegen tegen 90km/u naar 't werk maar toch wel wat verkeerslichten) en op veldwegen? sneller dan 95 zal ik zelden of nooit rijden. klopt het dat het op de weg 9 à 10 liter zal zijn?
men raadt mij minimum een 700cc aan dus die polaris zit wel goed denk ik, ook omdat het een 2 cylinder is en misschien dan iets minder verbruikt? klopt het dat die quad zo krachtig is dat je 'm gerust op z'n achterwielen trekt aan een verkeerslicht???
hoe zit het eigenlijk met de belastingsaangifte? kan ik de aankoop van een quad inbrengen? ik ben gewoon arbeider en dus niet zelfstandige ofzo. is dit alleen bij een nieuwe of ook tweedehands?
is het eigenlijk goed om een tweedehandse quad te kopen? ik vind tot nu toe echter geen tweedehands polaris sportsman 800 forest.
heeft een quad eigenlijk veel onderhoud nodig? ik ben niet zo een poetser en zal 'm zeker niet elke week poetsen, eerder 1x/maand denk ik. kan ik 'm ook gewoon buiten laten staan of moet 'm echt in de garage? want ik heb op dit moment alleen een terras achter m'n huis. ik zag ook als accessoire een soort van zeil om erover te hangen. maar is er dan niet meer kans op roest (door condens?)?
alvast bedankt voor alle antwoorden en tips!
Ik zou een quad willen kopen voor woon-werkverkeer en voor mijn fruitplantage.
Dagelijks om te gaan werken rij ik in totaal bijna 50km/dag oftwel 250km/week. Aangezien ik op de ring van hasselt en op de expresweg hasselt-sinttruiden rij, zou m'n quad vlot 90km/u moeten kunnen rijden. ik wil het hele jaar door kunnen rijden dus ook door weer, wind en sneeuw. dit om m'n auto ook wat te sparen.
in het veld wil ik een lichte kar kunnen trekken en ook fruit kunnen vervoeren naar de veiling. dit is geen grote afstand dus desnoods meerdere keren rijden met de kar.
ik zou ook graag een beetje gaan crossen als ik goede terreinen vind.
ook moet ik een grote koffer kunnen plaatsen voor een helm (eventueel 2) en mijn rugzak.
soms wil mijn vrouw ook meerijden dus liefst een comfortabele zit voor 2. (koffer met rugsteun).
ik had eerst een yamaha grizzly 700 in gedachten maar dan zag ik een polaris sportsman 800 forest bij een dealer en deze leek me wel beter (2 cilinder ipv 1 bij yamaha) en ook nog een arctic cat trv 700i xt. die laatste leek mij interessant omdat deze toch wel een veel langere zit heeft.
maar mijn voorkeur gaat naar de polaris sportsman 800 forest denk ik. deze zou, inclusief homologatie, 10000€ kosten. dit model heeft geen eps denk ik. is dit aan te raden?
ik heb dan wel natuurlijk nog een waterdicht pak, helm, boots, koffer, ... nodig.
wat zijn jullie bedenkingen over dit alles? welke quad raden jullie mij aan?
nog enkele vraagjes: wat is zowat het gemiddelde gebruik op de weg (veel wegen tegen 90km/u naar 't werk maar toch wel wat verkeerslichten) en op veldwegen? sneller dan 95 zal ik zelden of nooit rijden. klopt het dat het op de weg 9 à 10 liter zal zijn?
men raadt mij minimum een 700cc aan dus die polaris zit wel goed denk ik, ook omdat het een 2 cylinder is en misschien dan iets minder verbruikt? klopt het dat die quad zo krachtig is dat je 'm gerust op z'n achterwielen trekt aan een verkeerslicht???
hoe zit het eigenlijk met de belastingsaangifte? kan ik de aankoop van een quad inbrengen? ik ben gewoon arbeider en dus niet zelfstandige ofzo. is dit alleen bij een nieuwe of ook tweedehands?
is het eigenlijk goed om een tweedehandse quad te kopen? ik vind tot nu toe echter geen tweedehands polaris sportsman 800 forest.
heeft een quad eigenlijk veel onderhoud nodig? ik ben niet zo een poetser en zal 'm zeker niet elke week poetsen, eerder 1x/maand denk ik. kan ik 'm ook gewoon buiten laten staan of moet 'm echt in de garage? want ik heb op dit moment alleen een terras achter m'n huis. ik zag ook als accessoire een soort van zeil om erover te hangen. maar is er dan niet meer kans op roest (door condens?)?
alvast bedankt voor alle antwoorden en tips!
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Ik denk dat het al best is dat je eerst eens met een aantal quads een proefrit gaat doen.
Als je nog nooit met een quad gereden hebt zal het rijden met 90km/u tussen het verkeer niet zo leuk zijn.
Het gaat wel maar het blijft een off road voertuig met een beperkte wegligging op het verharde tegen hogere snelheid.
Zeker als het nat is.
Maar er zijn wel meer mensen die hun quad voor woon werk verkeer gebruiken en daar erg tevreden over zijn.
Dat trekken van een kar op de openbare weg moet je wel mee opletten.
Een quad weegt maar een 3a400kg en een aanhangertje met lading gaat snel naar 500kg en dat krijg je echt niet meer geremd en in een bocht duwt het jou quad bij wat snelheid zo uit de bocht.
Wat betreft 1of2 cilinder,dat maakt niet zo veel verschil.
Een 2cilinder heeft over het algemeen wat meer top vermogen maar is niet zo betrouwbaar als een 1 cilinder.
Vermogen hebben ze allen genoeg,zeker vanaf 700cc.
Verbruiken doen ze allemaal wel vanaf 9l maar de polaris staat wel gekend als een dorstige quad.
Als je veel asfalt rijdt is eps geen must maar ik wil geen quad meer zonder.
Een quad moet om de 2000km een smering hebben en 1x per jaar een grote beurt(gemiddeld)
Poetsen is echt nodig na een modderbad en na een zoute rit (winter)
Quads kunnen echt niet tegen zout.
Binnen stallen is altijd beter,maar ik denk dat een hoes al kan helpen.
Ik hoop dat je hier al wat stof tot nadenken hebt
Als je nog nooit met een quad gereden hebt zal het rijden met 90km/u tussen het verkeer niet zo leuk zijn.
Het gaat wel maar het blijft een off road voertuig met een beperkte wegligging op het verharde tegen hogere snelheid.
Zeker als het nat is.
Maar er zijn wel meer mensen die hun quad voor woon werk verkeer gebruiken en daar erg tevreden over zijn.
Dat trekken van een kar op de openbare weg moet je wel mee opletten.
Een quad weegt maar een 3a400kg en een aanhangertje met lading gaat snel naar 500kg en dat krijg je echt niet meer geremd en in een bocht duwt het jou quad bij wat snelheid zo uit de bocht.
Wat betreft 1of2 cilinder,dat maakt niet zo veel verschil.
Een 2cilinder heeft over het algemeen wat meer top vermogen maar is niet zo betrouwbaar als een 1 cilinder.
Vermogen hebben ze allen genoeg,zeker vanaf 700cc.
Verbruiken doen ze allemaal wel vanaf 9l maar de polaris staat wel gekend als een dorstige quad.
Als je veel asfalt rijdt is eps geen must maar ik wil geen quad meer zonder.
Een quad moet om de 2000km een smering hebben en 1x per jaar een grote beurt(gemiddeld)
Poetsen is echt nodig na een modderbad en na een zoute rit (winter)
Quads kunnen echt niet tegen zout.
Binnen stallen is altijd beter,maar ik denk dat een hoes al kan helpen.
Ik hoop dat je hier al wat stof tot nadenken hebt
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Ik denk dat het al best is dat je eerst eens met een aantal quads een proefrit gaat doen.
Als je nog nooit met een quad gereden hebt zal het rijden met 90km/u tussen het verkeer niet zo leuk zijn.
Het gaat wel maar het blijft een off road voertuig met een beperkte wegligging op het verharde tegen hogere snelheid.
Zeker als het nat is.
Maar er zijn wel meer mensen die hun quad voor woon werk verkeer gebruiken en daar erg tevreden over zijn.
Dat trekken van een kar op de openbare weg moet je wel mee opletten.
Een quad weegt maar een 3a400kg en een aanhangertje met lading gaat snel naar 500kg en dat krijg je echt niet meer geremd en in een bocht duwt het jou quad bij wat snelheid zo uit de bocht.
Wat betreft 1of2 cilinder,dat maakt niet zo veel verschil.
Een 2cilinder heeft over het algemeen wat meer top vermogen maar is niet zo betrouwbaar als een 1 cilinder.
Vermogen hebben ze allen genoeg,zeker vanaf 700cc.
Verbruiken doen ze allemaal wel vanaf 9l maar de polaris staat wel gekend als een dorstige quad.
Als je veel asfalt rijdt is eps geen must maar ik wil geen quad meer zonder.
Een quad moet om de 2000km een smering hebben en 1x per jaar een grote beurt(gemiddeld)
Poetsen is echt nodig na een modderbad en na een zoute rit (winter)
Quads kunnen echt niet tegen zout.
Binnen stallen is altijd beter,maar ik denk dat een hoes al kan helpen.
Ik hoop dat je hier al wat stof tot nadenken hebt
Als je nog nooit met een quad gereden hebt zal het rijden met 90km/u tussen het verkeer niet zo leuk zijn.
Het gaat wel maar het blijft een off road voertuig met een beperkte wegligging op het verharde tegen hogere snelheid.
Zeker als het nat is.
Maar er zijn wel meer mensen die hun quad voor woon werk verkeer gebruiken en daar erg tevreden over zijn.
Dat trekken van een kar op de openbare weg moet je wel mee opletten.
Een quad weegt maar een 3a400kg en een aanhangertje met lading gaat snel naar 500kg en dat krijg je echt niet meer geremd en in een bocht duwt het jou quad bij wat snelheid zo uit de bocht.
Wat betreft 1of2 cilinder,dat maakt niet zo veel verschil.
Een 2cilinder heeft over het algemeen wat meer top vermogen maar is niet zo betrouwbaar als een 1 cilinder.
Vermogen hebben ze allen genoeg,zeker vanaf 700cc.
Verbruiken doen ze allemaal wel vanaf 9l maar de polaris staat wel gekend als een dorstige quad.
Als je veel asfalt rijdt is eps geen must maar ik wil geen quad meer zonder.
Een quad moet om de 2000km een smering hebben en 1x per jaar een grote beurt(gemiddeld)
Poetsen is echt nodig na een modderbad en na een zoute rit (winter)
Quads kunnen echt niet tegen zout.
Binnen stallen is altijd beter,maar ik denk dat een hoes al kan helpen.
Ik hoop dat je hier al wat stof tot nadenken hebt
Laatst gewijzigd door staf op di 28 mei, 2013 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Schoonmaken kan in 10 minuten, gewoon met de hogedrukspuit (als je t een beetje met beleid doet)
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
waarom zou tegen 90km/u tussen het verkeer niet leuk zijn? is het dan misschien beter om een extra set banden aan te schaffen voor op de weg? vroeger had ik een moto, een chopper, en hiermee reed ik ook wel door de regen maar toch weinig. ik dacht dat het op 4 wielen met een quad misschien stabieler en veiliger zou zijn?
met die kar zou ik max 20km/u rijden denk ik want ik moet voorzichtig zijn dat het fruit niet door elkaar schudt. bochten moet ik natuurlijk extra voorzichtig nemen. op die weg (veld<-->veiling) zijn er echter weinig of geen bochten. zou dit dan een probleem zijn?
waarom is een 2 cylinder minder betrouwbaar dan 1? logischerwijze lijkt me dit net omgekeerd?
ik heb idd een hogedrukreiniger. hiermee zou ik 't kunnen doen maar dan geraak je toch niet in de kleine hoekjes zonder dingen te demonteren? en dan moet je 'm ook nog helemaal opdrogen neem ik aan?
met die kar zou ik max 20km/u rijden denk ik want ik moet voorzichtig zijn dat het fruit niet door elkaar schudt. bochten moet ik natuurlijk extra voorzichtig nemen. op die weg (veld<-->veiling) zijn er echter weinig of geen bochten. zou dit dan een probleem zijn?
waarom is een 2 cylinder minder betrouwbaar dan 1? logischerwijze lijkt me dit net omgekeerd?
ik heb idd een hogedrukreiniger. hiermee zou ik 't kunnen doen maar dan geraak je toch niet in de kleine hoekjes zonder dingen te demonteren? en dan moet je 'm ook nog helemaal opdrogen neem ik aan?
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Ik ben ook wel benieuwd waarom 2 cylinders minder betrouwbaar zijn.
_____________________________
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
ik ook.volgens mij ziet een 2 cil veel minder af langs de baan dan een 1 cil
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Ik zou ook eens denken aan een arctic cat maar weet wel dat geen quad gemaakt is om lang en snel(langere tijd/afstand)op een snelweg te rijden.is niet goed,voor geen enkele merk.langer dan een kwartier is genoeg om om problemen te vragen.
ik heb een arctc cat die probleemloos een 400kg aanhanger trekt,geen probleem en staat standaard op kenteken.
ik heb een arctc cat die probleemloos een 400kg aanhanger trekt,geen probleem en staat standaard op kenteken.
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
ik heb er eens goed over nagedacht en voor woon-werk verkeer is 9 liter me toch echt wel teveel. dan kan ik beter m'n auto gebruiken.
zijn er dan wel quads die (makkelijk) 90km/u halen en toch weinig (max 7 liter) verbruiken want ik vind wel heel weinig terug op het internet over verbruik. sport quad en/of lager cc?
zijn er dan wel quads die (makkelijk) 90km/u halen en toch weinig (max 7 liter) verbruiken want ik vind wel heel weinig terug op het internet over verbruik. sport quad en/of lager cc?
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Die 9 liter zal je toch mee moeten leven als je 700cc of meer hebt. En stel je koopt een 450cc offroad, dan heb je vaak geen topsnelheid van 90km/h, maar dan blijf je hangen rond de 80. Een sportquad lijkt me niet erg geschikt aangezien je ook een aanhanger erachter wilde hangen?
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
mja ik ben aan het denken om de quad dan toch vooral voor woon-werkverkeer te gebruiken. dus 90km/u en zo laag mogelijk verbruik. dan kom ik meer bij een sport quad uit. men wordt mij dan een ltz400 aangeraden...?
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Sportquads weet ik niet zoveel vanaf, maar volgens mij lusten die ook wel wat brandstof...
Yamaha Grizzly 550 FI 2013
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
4-5 liter bij 90km/u volgens ltz400 rijders. toch wel een heel verschil (de helft!)
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Een ééncilinder heeft minder bewegende delen.Yair schreef:Ik ben ook wel benieuwd waarom 2 cylinders minder betrouwbaar zijn.
Draait meestal ook wat minder toeren.
-
- Quad Master
- Berichten: 1600
- Lid geworden op: do 06 okt, 2011 19:39
- Locatie: ergens op een boerderij in nederland
Re: quad voor woon-werkverkeer en veld
Verbruik valt wel mee, maar wegenbelasting is veel lager, en je hebt er ook een hoop gemak van
Laatst gewijzigd door erikalbring op wo 29 mei, 2013 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
yamaha raptor 350 : kenda klaw achterbanden, pro taper stuur, xtremeparts nerfbars
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter
to-do: voorbanden vervangen, andere uitlaat+luchtfilter